جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
درآمدی بر علوم انسانی: برگزیده آثار [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Wilhelm Dilthey, Rudolf A. Makkreel, Frithjof Rodi
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Princeton Univ Pr,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مقدمه‌ای بر علوم انسانی مجموعه‌ای از ترجمه شش جلدی از نوشته‌های اصلی ویلهلم دیلتای (۱۹۱۱-۱۸۳۳) را ارائه می‌کند - فیلسوف و مورخ فرهنگ که تأثیر قوی و مستمری بر فلسفه قاره‌ای قرن بیستم نیز داشته است. به عنوان طیف گسترده ای از سایر رشته های علمی. دیلتای علاوه بر آثار برجسته‌اش در زمینه نظریه‌های تاریخ و علوم انسانی، کمک‌های مهمی به هرمنوتیک و پدیدارشناسی، زیبایی‌شناسی، روان‌شناسی و روش‌شناسی علوم اجتماعی کرد. آثار برگزیده طیف کامل اندیشه دیلتای، از جمله برخی مقالات تاریخی و نقد ادبی را در اختیار خوانندگان انگلیسی زبان قرار می دهد. این مجموعه ترجمه متون کامل را همراه با یادداشت های سرمقاله ارائه می دهد و حاوی مطالب خطی است که در حال حاضر برای اولین بار در آلمان منتشر می شود. این جلد بخش های مختلف مقدمه علوم انسانی را که به طور جداگانه در نسخه آلمانی منتشر شده است گرد هم می آورد. رودولف مککریل و فریتیوف رودی با ترجمه بخش اعظم جلد اول دیلتای (منتشر شده در سال 1883) و پیش نویس های مهم او برای جلد دوم که هرگز کامل نشده است، بر ماهیت سیستماتیک نظریه علوم انسانی دیلتای تأکید کرده اند.
پدیدارشناسی؛ تنها روش هرمنوتیک فلسفی و نقد آن
نویسنده:
مسعود فیاضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هستی­ شناسی بنیادین هایدگر مبنای فلسفی هرمنوتیک فلسفی گادامر است. روش هایدگر در فلسفه بنیادین و در نتیجه روش گادامر در هرمنوتیک فلسفی- به تصریح خودشان- تنها پدیدارشناسی وجودی است. از این جهت در هرمنوتیک فلسفی مفاهیمی همچون حقیقت، وجود، فهم، معنا، جهان و... با رویکردی پدیدارشناختی بازتعریف شده­اند و از این جهت استعمال این واژگان در این هرمنوتیک و فلسفه با استعمالشان در دیگر هرمنوتیک‏ها و فلسفه­هایی که روششان پدیدارشناسی نیست، کاملاً متفاوت است. اما نکته اینجاست که پدیدارشناسی وجودی دچار نقدهای بنیادینی است که آن نقدها سبب می­شود هم هستی­شناسی بنیادین هایدگر و هم هرمنوتیک فلسفی گادامر دچار بحران جدی شود؛ زیرا پدیدارشناسی از اساس ایجاد شد تا تطابق عین و ذهن را حل کند؛ ولی عملاً ناکام ماند و با بازتعریف‏هایی که از مفاهیم بنیادی کرد، تنها صورت مسئله را پاک نمود و در نتیجه نمی­تواند نقطه تکیه­گاهی مناسب برای هرمنوتیک فلسفی فراهم کند. دیگر اینکه پدیدارشناسی به دلیل اینکه نهایتاً مبتنی بر فرد است و دایره تأثیر آن تنها در خصوص ظهوراتی است که برای مفسر ایجاد می­شود، به نسبی­گرایی و حتی ایدئالیسم منجر می­شود.
صفحات :
از صفحه 37 تا 65
  • تعداد رکورد ها : 2