جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 10
از الهیات اخلاقی تا فلسفه اخلاقی: سیسرو و چشم اندازهای بشریت از لاک تا هیوم
نویسنده:
Tim Stuart-Buttle
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی : قرن هفدهم و هجدهم دوره ای از نشاط فکری قابل توجه در فلسفه بریتانیا را نشان می دهد، زیرا چهره هایی مانند هابز، لاک، هیوم و اسمیت تلاش کردند تا منشا و مکانیسم های پایدار جامعه مدنی را توضیح دهند. بینش آنها همچنان به نحوه تفکر نظریه پردازان سیاسی و اخلاقی درباره جهانی که در آن زندگی می کنیم، اطلاع می دهد. از الهیات اخلاقی تا فلسفه اخلاق بحثی را بازسازی می کند که معاصران را به خود مشغول کرده است، اما امروز برای ما محرمانه به نظر می رسد. این موضوع به رابطه عقل و وحی به عنوان دو منبع معرفت بشری، به ویژه در قلمرو اخلاقی مربوط می‌شود: آنها می‌پرسیدند تا چه اندازه عقل به تنهایی می‌تواند محتوا و خصلت واجب اخلاق را کشف کند؟ این یک سؤال تاریخی بود و نه صرفاً نظری: آیا فیلسوفان دوران باستان پیش از مسیحیت، که نسبت به مسیح بی‌خبر بودند، توانسته‌اند جهان اخلاقی را به‌طور رضایت‌بخشی توضیح دهند؟ الاهیات طبیعی چه نقشی در نظریه های اخلاقی آنها ایفا کرده بود - و آیا با آموزه های ارائه شده توسط وحی سازگار بود؟ بسیاری از پژوهش های اخیر توجه را به علاقه اولیه به مدرن به دو سنت فلسفی هلنیستی متأخر جلب کرده است - رواقی گری و اپیکوریسم. با این حال، در زمینه انگلیسی، سه شخصیت بیش از همه - جان لاک، کانیرز میدلتون و دیوید هیوم - کاملاً عمدی و صریح رویکردهای خود را با سیسرو به عنوان نماینده سنت فلسفی جایگزین، منتقد رواقی و اپیکوری، شناسایی کردند: شک دانشگاهی. . همه استدلال کردند که سیسرو ابزاری را برای پرداختن به آنچه که آنها می‌دانستند مهم‌ترین پرسشی است که فلسفه معاصر با آن مواجه است ارائه می‌کند: رابطه بین فلسفه اخلاق و الهیات اخلاقی.
درآمدی بر الهیات اخلاقی
نویسنده:
Romanus Cessario
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
The Catholic University of America Press ,
ریچارد هوکر و الهیات اخلاقی آنگلیکن
نویسنده:
Hooker, Richard; Joyce, A. J.
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده فارسی : ریچارد هوکر اغلب به عنوان بنیانگذار الهیات اخلاقی آنگلیکن شناخته می شود. این کتاب به طور عمیق به بررسی میزان توجیه این ادعا و ارزیابی ماهیت سهم هوکر در این جنبه از سنت انگلیکن می پردازد.
خدای بی حد: مقالاتی درباره الهیات مسیحی - جلد 2: فضیلت و اندیشه
نویسنده:
John B. Webster
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Bloomsbury T&T Clark ,
چکیده :
چکیده ماشینی : در این جلد دوم، وبستر بحث را پیش می برد تا موضوعاتی در الهیات اخلاقی و الهیات عقل مخلوق را در بر گیرد. فصل آغازین با در نظر گرفتن رابطه مسیح شناسی و الهیات اخلاقی صحنه را تنظیم می کند. به دنبال آن مجموعه ای از تأملات در مورد طیفی از موضوعات اخلاقی دنبال می شود: ماهیت کرامت انسانی. رحمت؛ جایگاه اندوه در وجود مسیحی؛ ماهیت شجاعت انسان؛ مردن و قیام با مسیح به عنوان یک موتیف حاکم در زندگی اخلاقی مسیحی. وجود گناه در گفتار انسان وبستر با مطالعاتی درباره ماهیت زندگی فکری و وظیفه فکری الهیات مسیحی پایان می دهد.
خاستگاه های الهیات اخلاقی آنگلیکن
نویسنده:
Sedgwick, Peter H.
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Brill,
 نقد قوه حکم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
کانت؛ مترجم : جی. اچ. برنارد
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
New York: ,
چکیده :
نقد قوهٔ حکم-که به دو بخش زیبایی‌شناسی و غایت‌شناسی، قابل تقسیم است-در «سگانی» (تریلوژیِ) نقدیِ کانت، اثری است که نقش میانجی و پیونددهندهٔ دو اثر دیگر، یعنی نقد عقلِ محض و نقدِ عقلِ عملی را بر عهده دارد و گذار از فلسفهٔ نظری به فلسفهٔ اخلاق را عملی می‌کند. کانت، همان‌گونه که برای عقل محض و عقل عملی اصولی پیشین جستجو می‌کرد، برای قوهٔ حکم نیز، که قوه‌ای است مربوط به احساس لذت و الم، در جستجوی مبانی پیشین برآمد و کوشید فلسفه‌ای پیشین از ذوق برپا کند. مبنا یا اصل بنیادیِ نهفته در شالودهٔ قوهٔ حکم، غایت‌مندی طبیعت است. این غایت‌مندی به دو صورت ممکن است: یا صوری و ذهنی یا واقعی و عینی. حکم به‌غایت‌مندی صورت یک عین بدون آن‌که هیچ غایت معینی برای آن قائل شویم، حکم زیباشناختی است، و اگر غایت معینی برای آن در نظر بگیریم، حکم غایت‌شناختی است. بر همین مبنا، نقد قوهٔ حکم نیز به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود: در بخش اول، فلسفهٔ ذوق (مبحث زیبا و والا)، و در بخش دوم، غایت‌شناسی و غایت‌شناسیِ طبیعت بررسی می‌شود، و بدین‌گونه سرانجام تأمل دربارهٔ زیبایی و نظم، زیباشناسی و غایت‌شناسی، در یک کل واحد، به‌هم پیوند می‌یابد.
دفاع از احتمال گرایی: الهیات اخلاقی خوان کاراموئل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Julia A. Fleming
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Georgetown University Press ,
الهیات روایی و الهیات اخلاقی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Alexander Lucie-smith (الکساندر لوسی اسمیت)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Ashgate Pub Co ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: تفکر اخلاقی امروزه خود را بین امر جزئی و کلی سرگردان می یابد. کار Alasdair Maclntyre در مورد روایت، که در اینجا همراه با Stanley Hauerwas و H. T. Engelhardt مورد بحث قرار گرفت، با بازگشت به روایت و کنار گذاشتن توهم یک دلیل بی‌جسم که ادعا می‌کند می‌تواند توضیحی منسجم ارائه دهد، آسیب‌های وارد شده توسط روشنگری را جبران کند. همه چيز. جان رالز با تکیه بر میراث امانوئل کانت دقیقاً همین را مطرح کرد - نظریه ای که برای همه موارد مناسب است. حق با کیست؟ آیا باید جهان شمولی را کنار گذاشت؟ آیا ما باید فقط در مورد اخلاقیات با عباراتی نسبی و محدود به مکان و زمان فکر کنیم؟ الکساندر لوسی اسمیت با بررسی ماهیت خود روایت و نیز روایات خاص رالز و سنت آگوستین تلاش می کند به این پرسش ها پاسخ دهد. روایت‌ها به همان اندازه که در تاریخ و تجربه شخصی ریشه دارند، محدودیت‌هایی را که بر آن‌ها تحمیل می‌شود تحت فشار قرار می‌دهند. این ادعای لوسی اسمیت است که هر روایتی که به اخلاقیات زیسته اشاره می کند در پس زمینه یک افق بی نهایت وجود دارد. و بنابراین این است که جزئی و ریشه‌دار نیز می‌توانند ما را از امر کلی و تغییرناپذیر آگاه کنند.
کلام افعال یا الهیات اخلاقی در دیدگاه فارابی
نویسنده:
محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله با الهام از تعریف فارابی از دو دانش فقه و کلام که وی آن‌ها را صناعت می‌نامد، به خلاء علم کلامِ افعال یا به تعبیر امروزی الهیات اخلاقی در جهان اسلام اشاره می‌کند. اگر چه فقه به دقت در بارۀ احکام افعال صحبت کرده است اما در صدد دفاع عقلانی و توجیه آن‌ها برنیامده است. براساس تعریف فارابی از صناعت کلام، در واقع هدف کلام نصرت آموزه‌های نظری و عملی اسلام است و باید علاوه بر توجیه و دفاع از اعتقادات دینی برای دفاع از آموزه‌های عملی (اخلاقی) و مفهوم و معقول کردن آن‌ها نیز اهتمام داشته باشد. البته دشواری توجیه افعال شرعی و یا نگرانی از وقوع خطا و تأویل نادرست احکام عملی شرع بر اساس هوی و هوس که دغدغه‌هایی قابل درک هستند، در عمل از رشد و تطور الهیات اخلاقی اسلامی جلوگیری کرده است. به‌طور کلی برای دفاع از آموزه‌های دینی چه در مباحث اعتقادی و چه در مورد افعال شرعی راه‌هایی زیاد وجود دارد که فارابی به آن‌ها اشاره می‌کند که از جملۀآن‌ها نوعی ایمان‌گرایی دربارۀ فقرات شریعت و التزام به بی‌نیازی از تبیین عقلانی آن‌ها است. اما خطاب این مقاله با کسانی است که از لزوم توجیه عقلانی شریعت و یا حداقل از سودمندی آن سخن می‌گویند و تلاشی در خور در باب توجیه آراء و عقاید دارند ولیکن به هر دلیلی از کاربرد این روش دربارۀ افعال شرعی و مسائل اخلاقی (عملی) سرباز می‌زنند.
صفحات :
از صفحه 9 تا 31
  • تعداد رکورد ها : 10