جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
الهیات و نظریۀ اجتماعی: فراسوی عقل سکولار [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Milbank
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Wiley-Blackwell ,
چکیده :
این کتاب در وهله اول کتابی درباره همپیوندی تاریخی جامعه شناسی و الهیات است . جامعه شناسی از آغاز کوششی بود برای بنا نهادن دین بر روی مقتضیات یک سیستم اجتماعی سکولار و به لحاظ علمی قابل وارسی؛ که نقش دین را به توجیه سیستم و مدیریت گذارهای احتماعی محدود می کند. اما در مرحله دوم این کتاب در این باره بحث میکند که چگونه مسیحیت می تواند از این قید و بندها خلاص شود و فهم خود از جامعه را بر خود فرادهش سنت مسیحی استوار کند و فضایی برای اعمال محبت بیافریند. میلبانک در این کتاب اقتصاد سیاسی قرن هجدهم را نوعی عدل قول به عدل الهی می داند که با تایید قلمرو الهی به یاغی گری اندیشه متقدم سیاسی دوران مدرن پاسخ می دهد. ▪️فهرست کتاب بخش یک : الهیات و لیبرالیسم 1. الهیات سیاسی و علم سیاست جدید 2: اقتصاد سیاسی به مثابه عدل الهی و لاادری گری بخش دوم : الهیات و پوزیتیویسم جامعه شناسی 1: از مالبرانش تا دورکهایم 4: جامعه شناسی 2: از کانت تا وبر 5: مهار سیاسی امر متعالی : نقادی جامعه شناسی دین بخش 3: الهیات و دیالکتیک 6: له و عیله هگل 7: له و علیه مارکس 8: بنیانگذاری امر فراطبیعی: الهیات سیاسی و لیبرال در متن اتدیشه کاتولیک مدرن بخش 4: الهیات و تفاوت 9: علم ، واقعیت و قدرت 10 : خشونت هستی شناختی یا دشواره پست مدرن 11: تفاوت فضیلت ، فضیلت تفاوت 12: شهر دیگر : الهیات به مثابه یک علم اجتماعی
الهیات و جامعه مدنی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Charles Pemberton (ed.) (چارلز پمبرتون)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: از بانک‌های مواد غذایی گرفته تا کمیته‌های استقبال از مهاجران، و سازمان‌دهندگان جامعه تا مبارزان مبتنی بر اینترنت، جامعه مدنی در چشم‌انداز اجتماعی اقیانوس اطلس شمالی نقش محوری دارد. الاهیات و جامعه مدنی درک ما را از چیستی جامعه مدنی ارتقا می‌بخشد و تصویری دوباره آگاهانه از زندگی اجتماعی ما ارائه می‌کند. این کتاب که با پیشگفتاری توسط کشیش دکتر روآن ویلیامز ارائه شده است، به بررسی مظاهر معاصر نوع کنش جمعی می‌پردازد که از دهه 1800 در جامعه مدنی مشاهده شده است. سپس جامعه مدنی را به‌عنوان مجموع انجمن‌های مدرنی که میانجی‌گری روابط ما با بازار و دولت هستند، بررسی می‌کند، اما نمی‌توان آن‌ها را به طور کامل نه با بازار و نه با دولت شناسایی کرد. در نهایت، سه دیدگاه مختلف در مورد جامعه مدنی با استفاده از بینش الهی‌دانانی مانند جان میلبانک و گئورگ هگل ارائه شده است. این یک موضوع مناسب برای جامعه معاصر است، و در اینجا توسط یک پانل بین المللی از مشارکت کنندگان به طور ماهرانه بررسی شده است. به این ترتیب، این یک جلد مهم برای هر محقق الهیات و مطالعات دینی و تعامل آنها با جامعه شناسی و سیاست است.
الهیات و نظریۀ اجتماعی: فراسوی عقل سکولار
نویسنده:
جان میلبنک؛ مترجمان: شهناز مسمی‌پرست، شهرزاد قانونی؛ ویراستۀ: ایرج قانونی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - ایران: ترجمان,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مخاطبان این کتاب هم نظریه‌پردازان اجتماعی و هم متألهان‌اند. تلاش من آن است که به نظریه‌پردازان اجتماعی امکان ابطال شکاکانۀ نظریۀ اجتماعی مدرن سکولار را از چشم‌اندازی مغایر با آن، در این مورد چشم‌انداز مسیحیت، نشان دهم. سعی من اثبات این خواهد بود که مهم‌ترین فرض‌های حاکم بر چنین نظریه‌ای مبتنی بر اصلاح یا رد مواضع مسیحیت ارتدکس است. خواهم گفت که این تغییرجهات فکری بنیادی به‌لحاظ عقلانی دست‌بالا همان‌قدر «توجیه‌پذیر»ند که خود مواضع مسیحیت. وضعیت تأثرآور الهیات مدرن تواضعِ کاذب آن است. این امر برای الهیات باید یک بیماری مهلک باشد، زیرا به‌محض آنکه الهیات ادعایش مبنی بر فراگفتار بودن را رها کند، دیگر نمی‌تواند کلام خدای خالق را به زبان آورد، بلکه مجبور است به آوای غیبی بتی متناهی، ازجمله دانش‌پژوهشی تاریخی، روان‌شناسی انسان‌گرایانه یا فلسفۀ استعلایی تبدیل شود. اگر الهیات دیگر در صدد تعیین جایگاه، مشروط کردن یا انتقاد از گفتارهای دیگر نباشد، آنگاه ناگزیر این گفتارها جایگاه الهیات را تعیین خواهند کرد، زیرا ضرورت یک منطق غایی سامان‌دهنده (همان‌طورکه در بخش چهارم خواهم گفت) ازمیان‌رفتنی نیست. الهیاتی که «جایگاهش» را عقل سکولار «تعیین کند» دچار دو شکل ویژۀ محدودیت خواهد شد: یا آن است که به‌نحوی شرک‌آمیز شناخت خداوند را با حوزۀ درونی و ذاتی خاصی از شناخت _«علل غایی» کیهان‌شناختی یا نیازهای «غایی» روان‌شناختی و سوبژکتیو_ پیوند می‌دهد؛ یا در غیر این صورت، منحصر می‌شود به اشاراتی چند درباب اعتلایی ماورای تصور، که به‌این‌ترتیب کارکرد آن تأیید منفی ایدۀ مشکوک یک قلمرو سکولار مستقل است که برای فهم عقلانی از وضوح کامل برخوردار است.
  • تعداد رکورد ها : 3