جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
از موش و شامپانزه تا سهره (Of Mice and chimps (and finches too)
نویسنده:
اوان یوری اگه رکا (Juan Uriagereka)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگا شهید بهشتی,
چکیده :
شاید از چالش برانگیزترین و در عین حال جالب ترین پرسش های مطرح در مطالعات زبان شناختی فرضیه فطری بودن زبان است همان گونه که در دستور همگانی چامسکی مفروض می باشد. به منظور تایید این فرضیه، بسیاری از اختلالات زبانی، از جمله آسیب های مربوط به درک و تولید گفتار، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند. مقاله حاضر به بررسی آسیب خاص زبانی می پردازد. این سندروم تاثیری بر هوش عمومی ندارد اما حوزه واژ ـ نحوی و نحوه ادراک جمله واره های درونه ای ـ مانند جمله واره های موصولی ـ را تحت تاثیر قرار می دهد. سندروم مورد نظر بر اثر آسیب دیدگی ژن FOXP2 پدید می آید که در شکل گیری توانش دستوری نقش بسزایی ایفا می نماید. لیکن نشان داده شده است که این ژن عامل شکل دهی به نواحی از مغز است که به نواحی کنترل حرکتی در مغز مشهوراند. بنابراین پرسشی که مطرح می شود آن است که آیا ژن FOXP2 مربوط به رفتار زبانی انسان است و یا فعالیت های حرکتی وی؟ با بررسی نقش این ژن در موش ها، شامپانزه ها، و پرندگان (سهره ها) نشان داده خواهد شد که یافته های پژوهش حاضر موید فرضییه فطری بودن زبان ـ یا وجود خاستگاه ژنتیکی برای زبان ـ است.
صفحات :
از صفحه 95 تا 102
منشاء دین از دریچه نظریه زبان‌شناسی چامسکی
نویسنده:
عباس شاه منصوری، الله کرم کرمی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
از مسائل مهمی که در مطالعات دین پژوهی مورد توجه اندیشمندان این عرصه قرار می گیرد، مبحث مهم «منشأ دین» است. از این زاویه، گروهی قائل به منشأ الهی و گروهی نیز منشأ انسانی برای آن هستند. در این میان یکی از مباحثی که می تواند در حکم مویدی بر هر کدام از این دو دیدگاه باشد، مساله زبان و منشأ آن است. بر این اساس در این مقال با پرداختن به دیدگاه زبان شناس معروف معاصر نوآم چامسکی به موضوع منشأ زبان در می یابیم که در این دیدگاه، زبان منشایی فطری داشته و این توانایی به غیر از آموزش و اکتساب برای انسان حاصل می آید و بدین طریق با اثبات غیر انسانی بودن حداقل یکی از پارامترهای حیات انسانی به نام «زبان» می توان خط بطلانی کشید بر دیدگاه کسانی که در منشأ دین توجیهی طبیعی نموده و امری انسانی برای آن قائلند. و بدین طریق می توان از غیر انسانی بودن منشأ زبان، به غیر انسانی بودن منشأ دین نیز گریز زد و از این اثبات، نفی انسانی بودن منشأ دین را قائل شد.
صفحات :
از صفحه 59 تا 75
  • تعداد رکورد ها : 2