جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Max Weber (ماکس وبر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Taylor and Francis,
چکیده :
ترجمه ماشینی: شناخته‌شده‌ترین و بحث‌برانگیزترین اثر ماکس وبر، اخلاق پروتستانی و روح سرمایه‌داری، که اولین بار در سال 1904 منتشر شد، تا به امروز اثری قدرتمند و جذاب باقی مانده است. سبک بسیار در دسترس وبر تنها یکی از دلایل محبوبیت مداوم اوست. این کتاب ادعا می کند که اخلاق پروتستانی توسعه سرمایه داری در غرب را ممکن ساخته و تشویق می کند. «اخلاق پروتستانی و روح سرمایه‌داری» که به‌عنوان آگاهانه‌ترین اثری که تاکنون در مورد تأثیرات اجتماعی سرمایه‌داری پیشرفته نوشته شده است، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار خود شناخته می‌شود. اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری؛ صفحه عنوان؛ صفحه حق چاپ فهرست مطالب؛ مقدمه؛ پیشگفتار مترجم; مقدمه نویسنده؛ بخش اول مشکل. 1 وابستگی مذهبی و قشربندی اجتماعی; 2 روح سرمایه داری; 3 برداشت لوتر از دعوت: وظیفه تحقیق. بخش دوم اخلاق عملی شاخه های زاهدانه پروتستانتیسم. 4 مبانی دینی زهد دنیوی; الف. کالوینیسم; ب. تقوا; ج. روش گرایی; د. فرقه های باپتیست; 5 زهد و روح سرمایه داری; یادداشت؛ فهرست مطالب
بررسی دیدگاه های ماکس وبر درباره ی نقش و کارکرد دین
نویسنده:
فریبا خادمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهماکس وبر، یکی از جامعه شناسان مشهور قرن نوزدهم، اساسی ترین مساله نظری ای که در رساله اولیه اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری مطرح کرد این است که آیا درک بشر از جهان هستی و علایق دنیوی شان در قالب چنین چهارچوب ادراکی، می تواند مناسبات اجتماعی و کنش های عینی شان را، به خصوص در حوزه ی کنش اقتصادی، متاثر سازد. برای پاسخ به این پرسش، وبر دو جهت گیری نظری را مطرح کرد. در جهت گیری اول ، او سعی کرد کنش را از نظر «ذهنی» و از طریق فهم انگیزه های کنشگر تفسیر کند. وبر می پنداشت که این تفسیر ذهنی لزوما منجر به مجموعه تفسیرهای کلی فردگرایانه نمی شود زیرا «الگو هایی نوعی از معنا»وجود دارند که جامعه شناس می تواند آنها را در ذهن مجسّم کند. او این موارد را به صورت نمونه های آرمانی، مانند اخلاق پروتستانی و سرمایه داری نوین تدوین کرد. دومین جهت گیری نظری وبر بر ارتباط بین نظام های معنایی و علایق افراد مبتنی بود. علاوه بر این توجهات اولیه وبر به دین به منزله یک منبع محرّک تغییر اجتماعی بود نه منبع مقوّم ثبات جوامع. اساسا اندیشه وبر درباره جامعه بطورکل بر این اصل استوار بوده است که رفتار انسان ها در جوامع گوناگون فقط هنگامی قابل فهم است که در چهارچوب تلقی آنان از هستی قرار گیرد، اصول جزمی دینی و تعابیر آنها جزوی از این جهان بینی است و برای درک رفتار افراد و گروه ها ، ناگزیر باید دین را هم درک کرد و در حقیقت وبر خواسته است ثابت کند که تلقی های دینی عملا از عناصر تعیین کننده ی رفتارهای اقتصادی اند و در نتیجه، یکی از علل دگرگونی ها اقتصادی جوامع به شمار می روند. تعلق خاطر وبر در جامعه شناسی دینی اش رفتار معنی دار دینی انسان بوده است. بیشترین تاملات وبر از این لحاظ تاثیر رفتار دینی بر اخلاق و اقتصاد و در مرحله بعد تاثیر آن بر سیاست و آموزش و پرورش بوده است.
  • تعداد رکورد ها : 2