جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
دستور زبان خیر، گفتگویی با فیلیپا فوت
نویسنده:
کسرا حاتم‌پوری
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فیلیپا فوت (۲۰۱۰-۱۹۲۰) از فیلسوفان اخلاق سرشناس معاصر است که در زمرۀ مدافعان اخلاق فضیلت‌گرا قرار دارد. او صاحب آثار متعددی در این حوزه است که فضایل و رذایل، معماهای اخلاقی و خیرطبیعی از آن جمله‌اند و کتاب خیر طبیعی، محور گفتگوی کنونی است. می‌توان خلاصۀ کلام او را، در این نظریۀ اخلاقی، چنین بیان کرد: خیر و شرّ اخلاقی ذیل مقولۀ خیر و شرّ طبیعی قرار دارد و چیزی مجزا نیست که بنیادی مجزا یا زبانی مستقل بطلبد. وقتی ما به موجودات زندۀ غیرانسانی، یعنی به گیاهان و حیوان‌ها می‌نگریم، می‌بینیم که برخی از ویژگی‌های نوعی آن‌ها ضروری است و اگر گیاه یا حیوانی فاقد آن باشد، ناقص و معیوب به‌حساب می‌آید. برای مثال، درخت بلندقامتی چون چنار به ریشه‌هایی عمیق نیاز دارد. همچنین، ضروری است که رنگ‌هایی خاص و جذاب دُم طاووس نر را مزین کرده باشد؛ درغیراین‌صورت، نمی‌تواند برای خود جُفت بیابد. اگر چنار ریشۀ عمیق نداشته باشد یا طاووس دُم رنگی نداشته باشد، ناقص است و این فقدان برای او بد و شرّ محسوب می‌شود. در خصوص انسان هم حکایت همین است، منتها انسان به‌دلیل استعدادها، توانایی و امکانات بیشتری که دارد (مثل زبان، خیال، اراده)، ویژگی‌های ضروری پیچیده‌تری دارد که اگر فردی فاقد آن‌ها باشد، ناقص شمرده می‌شود. در نگاه فوت، فضایل اخلاقی در راستای همین ویژگی‌های خاص انسانی است. خصوصیاتی ضروری که بودشان فضیلت و نبودشان رذیلت به‌شمار می‌آید. بنابراین، فضایل و رذایل اخلاقی هم اموری طبیعی‌اند و نباید برای آن‌ها به‌دنبال مبنا و اساسی دیگر گشت. در این گفتگو، فوت ضمن بیان سرگذشت جالب و شنیدنی خود درباب ماجرای علاقه‌مندی‌اش به فلسفه و فلسفۀ اخلاق و بحث‌های مفصلش با الیزابت اَنسکم، ایدۀ خیرطبیعی در اخلاق را به‌زبانی ساده و جذاب توضیح می‌دهد و دستور زبان خیر را تقریر می‌کند.
تبیین دیدگاه کِنِث سورین در نقد گفتمانی تئودیسه ها
نویسنده:
مهدی خسروی سرشکی استاد راهنما: نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
خیر و شر اخلاقی , شر طبیعی , شرور اخلاقی , عدل الهی , خیر و شر طبیعی , تئودیسه , شرور , شرور (مسائل جدید کلامی) , شر , شر اخلاقی , مسئلة منطقی شرّ , شر فلسفی (مابعدالطبیعی) , مسئله قرینه‌ای شرّ , تئودیسه پرورش روح , مساله اخلاقی شر , مسأله شر(فلسفه دین) , صورت مساله شر در منطق جدید , نقد گفتمان تئودیسه‌ها , شر روحی و عاطفی , مسئله اگزیستانسی شر , تئودیسه شر طبیعی , تئودیسه شر اخلاقی , نقد گفتمان ناظرمحور تئودیسه‌ها , مسئله قرینه‌ای شر از زاویه دید قربانی , تئودیسه‌های قربانی محور , تئودیسه دروتی سوئل , تئودیسه یورگن مولتمان , تئودیسه پ. ت. فورسیت , نقد گفتمان سوژه‌محور تئودیسه , نقد گفتمان ساختارگرایانه تئودیسه‌ها , نقد گفتمان درجه دوم تئودیسه‌ها , نقد گفتمان انتزاعی تئودیسه‌ها , نقد گفتمان خدامحوری تئودیسه‌ها , نقد گفتمان خداشناسی تئودیسه‌ها , نقد گفتمان سکولارگرایسم تئودیسه‌ها , نقد گفتمان غیر متن‌محوارنه تئودیسه‌ها , نقد گفتمان علّی تئودیسه‌ها , نقد گفتمان غیر تاریخ‌مندی ذهنیت تئودیسه‌پردازان , نقد گفتمان حرفه‌ای‌سازی تئودیسه‌پردازی , نقد گفتمان نظام‌مند بودن تئودیسه‌ها , نقد گفتمان کاربست عقل در تئودیسه‌ها , نقد گفتمان اخلاقی‌سازی و فقهی‌سازی جهان در تئودیسه‌ها
چکیده :
مسئله شر، یکی از مسائل مهم الاهیات و نیز فلسفه دین است. شر، انواعی دارد (طبیعی؛ اخلاقی؛ عاطفی؛ ما بعد الطبیعی) و چندین مسئله از آن به وجود می‌آید: مسئله منطقی شر (ناسازگاری منطقی میان وجود خدا و شر)؛ مسئله قرینه‌ای شر (توجیه عدالت خدا در برابر وجود و فراوانی شر)؛ مسئله اگزیستانسی شر (درد و رنج آدمی به دلیل موقعیت وجودی خویش). بر اساس صورت‌های مختلف مسئله شر، پاسخ‌ها در سه دسته قرار دارند: دفاعیه: پاسخ به مسئله منطقی شر؛ تئودیسه: پاسخ به مسئله قرینه‌ای شر؛ تسلا و معنابخشی: پاسخ به مسئله اگزیستانسی شر. کِنِث سورین در کتاب «الاهیات و مسئله شر» بیان می کند که تاریخ طولانی و پیچیده تئودیسه‌ نشان می‌دهد که تئودیسه‌ها، خاستگاه‌های مختلفی داشته‌اند و ساختار و وظیفه‌شان نیز تحت تأثیر گفتمان‌های مختلف دوره‌های تاریخی قرار داشته است. او در این کتاب، نقدهای گفتمانی زیادی (بنا بر آنچه ما استخراج کرده‌ایم هجده نقد) به تئودیسه‌ها وارد می‌داند و دست آخر تئودیسه‌های مورد نظر خود را با رویکرد عملی و قربانی‌محور پیشنهاد می‌کند. در این پایان‌نامه، دیدگاه سورین در نقد گفتمانی تئودیسه‌ها، استخراج و در هجده نقد گفتمانی ارائه می گردد.
  • تعداد رکورد ها : 2