جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
Religious Inquiries
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 169
سال 2023
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 2022
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
سال 2021
دوره 10 , شماره 20
دوره 10 , شماره 19
سال 2020
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 2019
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 2018
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 2017
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 2016
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 2015
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 2014
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 2013
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 2012
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
UNITY AND PLURALITY OF RELIGIONS FROM THE PERSPECTIVES OF ʿAYN AL-QUḌĀT HAMEDĀNĪ AND ‘AZĪZ AL-DĪN NASAFĪ
نویسنده:
Saba Fadavi 1 Mohiyeddin Ghanbari 2
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: در کنار انواع رویکردها به واقعیت کثرت دین، تعداد اندکی از عرفای مسلمان با توجه به شرایط سیاسی-اجتماعی زمان خود از منظر عرفانی به این موضوع پرداختهاند. از جمله این عارفان می توان به دو عرفای برجسته سده های میانی اسلامی، یعنی عین القضات همدانی و عزیزالدین نسفی اشاره کرد. در پژوهش حاضر، علاوه بر مقايسه انديشه هاي آن دو عارف، به شيوه تطبيقي ـ تحليلي، رويكردهاي آنان به مسئله وحدت و كثرت مذاهب مورد بررسي قرار گرفته است. همچنین نشان داده می شود که اگرچه هر دو عارف به وجود یک اصل مشترک در همه ادیان معتقدند، اما چگونه عین القعات بر اساس دیدگاه های هرمنوتیکی خود، اشتباهات زبانی و ترجمه را به عنوان عواملی که موجب کثرت دین می شود برجسته کرده است، در حالی که نسفی بر اساس دیدگاه های هرمنوتیکی خود. در نظریه وحدت وجود، بر تعدد در لغت و نیز اعتقاد به خدای اختراعی تأکید کرده است. از سوی دیگر، هر دو عارف چون تجربیات معنوی و خرد جمعی را ملاک صحت ادیان میدانند، کوشیدهاند نشان دهند که چرا تجارب معنوی که ریشه در واقعیتی الهی دارند، در طول زمان تغییر و تحریف شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Religious Interpretations of Near-Death Experiences Based on the Teachings of Shia Islam
نویسنده:
Mojtaba Etemadinia 1 Alinaghi Ghasemiannejad Jahromi 2
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: اگرچه اکثر فیلسوفان و متکلمان به سادگی نتایج بیش از چهل سال تلاش علمی در زمینه تجربیات نزدیک به مرگ (NDEs) را نادیده گرفته اند، بسیاری از محققان بر این باورند که آموزه های دینی پتانسیل زیادی برای تبیین ابعاد مختلف چنین تجربیاتی دارند. با استفاده از یک طرح توصیفی- تحلیلی، نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که اگر NDEها اجمالی به زندگی پس از مرگ در نظر گرفته شوند، به همان اندازه که اثبات این ادعا مشکلساز است، عناصر NDE با روح حاکم بر فرجامشناسی اسلامی برگرفته از احادیث شیعه مطابقت دارند. با این حال، برخی تضادها و ناهماهنگی ها وجود دارد. بنابراین، با شناخت صحت و اهمیت گزارههای معرفتشناختی مخالف، تمرکز بر تفسیر منظم آنها و تحلیل سازگاری آنها با سایر گزارههای معتبر و مرتبط، همراه با درک جامع، دقیق و معتبر از NDE و ماهیت تفسیری گزارشها، می تواند این گونه درگیری ها و ناهماهنگی ها را تا حد زیادی کاهش دهد. سایر ناسازگاری ها و نیز برخی از بحث برانگیزترین موضوعات علم و دین تا کنون، در انتظار بررسی بیشتر علما و متکلمان خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
A Reflection on Social Darwinism and Its Repercussions
نویسنده:
Hamid Rezania Shirazi 1 Davoud Rahimi Sojasi 2
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: جهان امروز جوامع بسیاری را در خود جای می دهد که از فرهنگ های متنوع با ویژگی های متمایز و مشابه خود تشکیل شده است. تصورات مختلفی از ماهیت انسان و جهان وجود دارد و ضرورت بازنگری همه جانبه مبانی فکری و فرهنگی مختلف به منظور جلوگیری از تضادهای روزافزون خود را بیش از پیش احساس می کند. ریشهیابی و ارائه تحلیلهای فلسفی نظری از این تنشها و نیز بازتابهای اجتماعی دیدگاههای فلسفی، زمینهای را پیش روی ما قرار میدهد که در آن مسئله روشن میشود. رویکرد اجتماعی به نظریه دگرگونی داروینی یکی از این نظریه هاست که زمینه های فلسفی و اجتماعی را برای بیزاری از دیگری فراهم می کند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی به جمع آوری داده ها و اسناد می پردازیم تا به بررسی جنبه های فلسفی و کلامی و سپس جنبه های اجتماعی این رویکرد بپردازیم. نتیجه می گیریم که داروینیسم اجتماعی نه تنها تهدیدی برای روابط متقابل فرهنگی و همزیستی مسالمت آمیز اقوام، مذاهب و نژادها است، بلکه با تشویق نژادپرستی، ناسیونالیسم رادیکال و برتری قومی و مذهبی و ارائه توجیه علمی برای چنین رفتارهایی، تهدیدی برای جهان است. و عادت ها
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 249
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Imāmiyya and Sīra Writing in the Second and Fourth Centuries AH
نویسنده:
Hadi Yaghoubzadeh 1 Abbas Ahmadvand 2
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: سیره نویسی (یعنی آثاری درباره زندگی و سیره پیامبر) که از اواسط قرن دوم هجری در جهان اسلام پدیدار شد، منحصر به فرقه خاصی نبود، بلکه توسط گروه های مختلف اسلامی از جمله امامیه انجام می شد. منابع به تعداد قابل توجهی از سیره های تألیف علمای امامیه اشاره کرده اند. این آثار در دستههای مختلفی از جمله غزوات پیامبر (مغازی)، فضایل آن حضرت (فاضل)، شواهد نبوت (دلائل)، هیئتهای پیامبر (ووفود)، روایات یا احادیث و مانند آن نوشته شده است. تحلیل متون موجود از این دستهها به پیدایش الگویی در میان مؤلفان امامیه اشاره دارد که از نظر سیاق و روش با سنت رایج اهل سنت متفاوت است. بر این اساس، در این مقاله با رویکردی توصیفی به معرفی سیره نویسان مشهور امامیه می پردازیم و به دنبال آن به تحلیل محتوای آثار موجود آنان می پردازیم تا این حقیقت را تبیین و روشن کنیم که در دوره مورد بحث، سیره نویسی از سنت های رایج در میان امامیه بوده است. که در قالب ها و مدل های مختلف تداوم یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Between Salafism, Colonialism and Nationalism; the making of an anti-Sufi discourse in Interwar Algeria
نویسنده:
Panos Kourgiotis
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله به بررسی دیالکتیک پیچیده بین استعمار، سلفی گری و اولین نگاه های اجمالی یک ملت الجزایر در طول دوره بین دو جنگ می پردازد. انجمن علمای مسلمان الجزایر (AMAU) که در سال 1931 تأسیس شد، شروع به تعریف امت [ملت] - تحت سلطه فرانسه - از نظر فرهنگی و مذهبی کرد. به همین ترتیب، آن را به اصلاح شرایط فکری جمعیت سنی از طریق مدارس و مجلات هفتگی برای خوانندگان عرب زبان به طور پیوسته در حال رشد است. در چنین پسزمینهای است که خط گسلی کهنه/جدید در پیشزمینه گفتمان سلفی/اصلاحی الجزایر مطرح شد: «اصالت» خطها در مقابل تشریفات و خرافات صوفیانه «هترودوکس». با به کارگیری دریچه نظریه پسااستعماری، پیشنهاد می شود که محتوای ضد صوفی مجلات انجمن بازتابی از رمزگذاری مجدد فرهنگی «مأموریت Civilisatrice» فرانسوی باشد، البته به شکل یک ارتدکس اسلامی بازسازی شده همراه با قوم مذهبی جاه طلب. بازسازی الجزایر
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
An Evaluation of Claims by Non-Muslim Scholars about the Incoherence and Inconsistency of the Holy Quran
نویسنده:
Mohammad Baqer Farzi 1 Mohammad Hassan Zamani 2 Sekandar Kazem 3
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: انسجام آیات و سوره های قرآنی از ویژگی های اساسی است که بیانگر ساختار شیوای قرآن کریم است. انسجام در آیات و سوره های مختلف آن به چشم می خورد. توجه نظام مند به انسجام و انسجام قرآن، پیامدهای گسترده ای برای فهم دقیق قرآن دارد. محققان قرآن پژوهی بیش از بیست جنبه از انسجام قرآن کریم را بررسی کرده اند. اما برخی از غیرمسلمانان در هماهنگی قرآن تردید کرده و برای نشان دادن ناهماهنگی آیات قرآن، ایرادات مختلفی را مطرح کرده اند. ما الهی بودن قرآن را برجسته میکنیم و از قداست آن دفاع میکنیم و با اتخاذ روشی تحلیلی- توصیفی و رویکردی انتقادی، با ارائه شواهدی مبنی بر برخورداری قرآن از انسجام لفظی و معنایی، ادعای غیرمسلمانان را رد میکنیم. از این رو، اعتراض غیرمسلمانان ناشی از عدم تمایز بین تطبیق موضوعی و هنری قرآن کریم و در نظر گرفتن انسجام و پیوندهای پنهان موجود آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
The Plight of Godlessness in Eastern and Western Literature: A Comparative Reading of Absurdity in Beckett’s Waiting for Godot and Al-Hakim’s The Tree Climber
نویسنده:
Kadhim Dahawi Abbas Al-quraishi 1 Azra Ghandeharion 2 Zohreh Taebi Noghondari 3
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله مفهوم پوچی در ادبیات را به عنوان یکی از ویژگی های بی خدایی انسان مدرن مورد بحث قرار می دهد. دو توپ تئاتر پوچ در غرب و شرق، یعنی در انتظار گودو (1956) ساموئل بکت را با یا طلیع الشجره توفیق الحکیم (1962) [درخت نورد (1966)] مقایسه و مقایسه می کند. این نمایشنامه ها پوچ بودن وضعیت بشر پس از جنگ جهانی دوم را دراماتیزه کرده اند. در نتیجه، این مقاله از طریق اصول ادبیات تطبیقی، درکی از پوچی در فرهنگهای مسیحی و مسلمان ارائه میکند. از آنجایی که ایده پوچی در آثار مختلف به گونهای متفاوت ارائه میشود، این مقاله عمدتاً بر نمایشنامههای منتخب تمرکز دارد تا تصویر نویسندگان آنها از غیبت خدا را آشکار کند. نتیجهگیری میشود که اگرچه «درختنورد» از بسیاری از ویژگیهای ادبیات پوچ بهره میبرد، اما دیدگاههای حکیم نسبت به وجود انسان، امید و خدا پیامهای متفاوتی با دیدگاه بکت دارد. از نظر الحکیم هنوز در بارور شدن درخت باغ امید و معنویت در تصویر درویشی دیده می شود که نمایش را با آیاتی از قرآن به پایان می رساند. با این حال، برای بکت، امید غیرممکن است، شخصیت ها خودکشی هستند، و خدا خدای هرگز نمی آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 251 تا 267
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Salvation from the point of view of Ibn Taymiyya
نویسنده:
Maryam Poorrezagholi 1 Mohammad Moeinifar 2 Asghar Salimi Naveh 3
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: مشکل نجات، یعنی رهایی از گناهان، مسئله ای است که از روشنفکران مسلمان انتظار حل آن می رود. پاسخ ابن تیمیه به این مشکل، برخی از رفتارهای مسلمانان معاصر و رویدادهای جهان اسلام امروز را نشان می دهد. با تکیه بر روش اسنادی-کتابخانه ای و با رویکردی توصیفی- تحلیلی، استدلال می کنیم که برای ابن تیمیه، رستگاری به یکی از این دو شکل قابل تصور است: الف) تنها پیروان اسلام به رستگاری می رسند و پیروان ادیان دیگر به رستگاری می رسند. نجات فقط در صورتی که به اسلام بپیوندند. از اینجا میتوان نتیجه گرفت که ابن تیمیه معتقد به «انحصارگرایی دینی» است، که با توجه به مبانی اسلام و اندیشههای ابن تیمیه، میتوان آن را مخالف تعصب و خشونت مذهبی و سازگار با مدارا و نیز آموختن از ادیان دیگر نشان داد. توصیه ای استرنمارک (2006، 73) برای رهبران انحصارگرای متعصب. (2) با توجه به عواملی که منجر به بدبختی می شود، مانند کفر، بدعت، و شرک، دایره نجات ابن تیمیه حتی همه مسلمانان را در بر نمی گیرد - نجات او محدود است. فقط به یک فرقه اسلامی. این تفسیری است از دیدگاه ابن تیمیه که توسط سلفیهای تکفیری اتخاذ شده است، که در این مقاله به آن به عنوان «انحصارگرایی فرقهای» اشاره خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
The Essence and Shell of Religion from the Viewpoint of Islamic Mysticism
نویسنده:
Ali Motahhari
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: «جوهر و پوسته دین» مسئله ای فلسفی- کلامی است که در بافت خود غرب و از لحاظ زمانی متعلق به رنسانس است. «تجربه دینی» و «سوفیا پرنیس» دو نظریه مطرح در این موضوع هستند. گوهر دین بر اساس نظریه اول در تجربه ای است که صاحب آن را دیندار می کند و صدف مجموعه ای از عقاید است که منشأ آن استقلالی است که سالک پس از لمس ذات احساس می کند و نظریه دوم آن را تعریف می کند. دین بهعنوان پدیدهای دو سطحی که باطن آن توحید است که به شکل سوفیا پرنیس در درون انسان تجلی مییابد و پوسته آن از سنتهایی تشکیل شده است که سالک را به سوی گوهر سوق میدهد. دین در عرفان اسلامی حقیقتی یکپارچه و یکپارچه است که جلوه های سه گانه ظاهری، باطنی و فوق باطنی دارد. تجلی باطنی همان وحدت فردی است که گوهر دین نیز هست و اگر چه به صورت صدفی به مظاهر باطنی نگریسته می شود، صرفاً سایه های رقیق شده همان حقیقت باطنی است و از این رو فنا ناپذیرند. دینداری نیز حقیقتی سه گانه است که جوهره آن شهود مطلق یقینی توحید عرفانی است; و به این ترتیب، دین و دینداری در ذات خود با هم همگن هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
The Age of the World Picture and the Meaning of Human being’s Life
نویسنده:
Qodratullah Qorbani
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: عصر تصویر جهان به چه معناست و چه نسبتی با زندگی انسان دارد؟ پاسخ به این گونه سؤالات در مورد معنای زندگی انسان در عصر تصویر جهان اهمیت ویژه ای دارد، زیرا این عصر نشان دهنده عصری است که انسان امروزی روابط سنتی خود را با کل نظام هستی از بین برده است. عقلانیت مدرن او دنیای جدیدی را با تکیه بر اراده او ساخته است. در این دنیای مدرن تصویری، هویت و واقعیت همه امور جهان بر اساس درک و اراده انسان مدرن بازتعریف شده است. برخی از فضایل ضروری این عصر عبارتند از: اومانیسم، الحاد، آگنوستیک، علم گرایی، سکولاریسم، نسبیت اخلاقی، ابهام زدایی از جهان و نادیده گرفتن مرگ. برخی از منتقدان آن را عصر کل زندگی بی معنی انسان می دانند، در حالی که با توجه عمیق به برخی از عوامل مانند هدف، ارزش و کارکرد در رابطه با معنای معنایی زندگی، می توان گفت که چنین زندگی معنادار اما زمانی و زمانی است. معنی محدود
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 169
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید