جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
تفسیری از منطق هگل [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Errol. E Harris
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
University Press Of America,
چکیده :
از پیشگفتار: هدف این تفسیر این است که منطق هگل را برای ناآشناها قابل فهم کند و تصورات غلط متعددی را که پیرامون آن و به طور کلی پیرامون فلسفه هگل انباشته شده است، از بین ببرد. هیچ تلاشی برای ردیابی تاریخی توسعه منطق از طریق نسخه های مختلف آن، یا ارائه شرحی بیوگرافیک از رشد فلسفی هگل صورت نگرفته است. این کار توسط نویسندگان دیگری انجام شده است که من تمایلی به رقابت با آنها ندارم. هدف من فقط درک هسته اندیشه هگل و نفوذ تا آنجایی که می توانم در ابهامات نوشته های او و همچنین در صورت لزوم و امکان، توضیح و مرتب کردن برخی از ناهنجاری های ظاهری در چینش هگل بوده است. مواد
بنیاد متافیزیک آزاد هگل: منطق تکینگی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gregory S. Moss (گریگوری اس. ماس)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: گفتمان فلسفی معاصر امکان وجود مطلق را عمیقاً مشکل ساز کرده است. بنیاد متافیزیک آزاد هگل نشان می دهد که با خواندن دکترین مفهوم هگل در علم منطق او به عنوان شکلی از دیالته گرایی مطلق، منطق هگل از این مفهوم می تواند امکان وجود مطلق را توضیح دهد. ماس از طریق بررسی دقیق مفهوم جهان‌شمولی خود ارجاعی هگل در علم منطق خود نشان می‌دهد که چگونه مفهوم تکینگی هگل برای حل انبوهی از پارادوکس‌های متافیزیکی و معرفتی محور این مسئله طراحی شده است. او نشان می‌دهد که چگونه روایت انقلابی هگل از جهان‌شمولی، خاص بودن و تکینگی راه‌حل‌هایی را برای شش مشکلی که تاریخ فلسفه غرب را آزار داده‌اند ارائه می‌دهد: مشکل نیهیلیسم، مسئله نمونه‌سازی، مشکل تفاوت گمشده، مشکل تجربه‌گرایی مطلق، مشکل هستی الهیات و انسان سوم پسرفت. ماس نشان می‌دهد که تأیید و توسعه یک استدلال هستی‌شناختی تجدیدنظر شده برای وجود خدا توسط هگل برای اثبات ضرورت وجود مطلق طراحی شده است. ماس با پذیرش خوانشی متافیزیکی از معرفت شناسی آزاد پایه ریچارد دین وینفیلد، به طور انتقادی خوانش های غالب و بحث های معاصر را در پژوهش هگل درگیر می کند. بنیاد هگل متافیزیک آزاد برای محققان علاقه مند به هگل، ایده آلیسم آلمانی، فلسفه اروپایی قرن 19 و 20، متافیزیک، معرفت شناسی، و اندیشه معاصر اروپایی جذاب خواهد بود.
مفهوم انسان شناختی هگل از منطق [پایان‌نامه انگلیسی]
نویسنده:
Joseph Carew: جوزف کارو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: "خوانش سنتی از منطق هگل این است که شرحی از عقلانیت کیهان است. برخلاف این خوانش، من نشان می دهم که هگل یک مفهوم "انسان شناختی" اصیل از منطق را توسعه می دهد که در تاریخ فلسفه نادیده گرفته شده است. بر اساس آن تصور، منطق است. مبنایی برای متافیزیک عقلگرایانه بدیع نیست، بلکه شرحی از هنجارهای عقلانیتی است که به طور غریزی در تجربه انسانی به عنوان شرط امکان آن عمل می کند. توضیح دهید که چگونه هگل منطق را به عنوان یک رشته بازاندیشی می کند.در فصل 1، من می پرسم که چگونه پدیدارشناسی هگل، کتابی که به آگاهی ما از اشیاء، خودآگاهی که اعمال ما را برمی انگیزد، دلیلی که علم مدرن را تحریک می کند، و روح غرب می پردازد. جوامع، ممکن است به عنوان مقدمه ای برای یک مفهوم جدید از منطق عمل کنند. من معتقدم که این تلاشی است برای اثبات، از طریق کاوش درونی از اصول اساسی. در ابعاد تجربه انسانی، عقلانیت در سرچشمه آن است زیرا شکل غریزی یا بیولوژیکی زندگی انسان است. در فصل 2، من نشان می‌دهم که چگونه پدیدارشناسی هگل از این طریق رسالت منطق را تغییر می‌دهد. اول، از آنجایی که ما نیاز غریزی داریم که تجربه خود را قابل درک کنیم، تجربه ما بر اساس ادعاهایی که به طور غریزی در سطح بدن خود مطرح می کنیم، در مورد اینکه آیا ادراکات ما درست هستند یا باید به خواسته های ما عمل شود، ساختار یافته است. (2) به وسیله جهان معنائی که به طور غریزی ایجاد می کنیم تا دنیای اطراف خود و خود را توضیح دهیم. ثانیاً، از آنجایی که ادعاها فقط در عمل اجتماعی دادن و درخواست دلیل قابل قضاوت هستند، ما همچنین نیاز غریزی به اجماع در مورد چگونگی درک جهان و عمل در آن داریم، که منجر به ظهور تجربی جوامعی می شود که جهان بینی های اشتراکی آنها از نظر تاریخی در طول زمان تکامل می یابد. در نتیجه، عقلانیت توصیف شده توسط منطق، ماتریس وجودی تجربه ادراکی، عملی، علمی و اجتماعی-تاریخی ما است. در فصل 3، «منطق عینی» هگل را بازسازی می کنم. به تبعیت از کانت، هگل در اینجا یک نظریه استعلایی از مقولات ارائه می دهد. این دسته‌بندی‌ها، که از «کیفیت» تا «واقعیت» را در بر می‌گیرد، هنجارهای پیشینی را تعیین می‌کنند که باید برای ما ارضا شود تا چیزی را به‌عنوان ابژه‌ای از نوع خاصی، مثلاً به‌عنوان نمونه‌ای از یک کیفیت (مثلاً قرمز) در نظر بگیریم. یک فرآیند خودشکوفایی (به عنوان مثال، جهان طبیعی یا اجتماعی به عنوان یک سیستم آشکار). به این معنا، مقوله‌ها نقشه‌هایی را برای جهان معنا ترسیم می‌کنند که تجربه انسان را زنده می‌کند. در فصل 4، من "منطق ذهنی" هگل را بازسازی می کنم، که منطق سنتی را به طور بنیادی به یک نظریه استعلایی از فضای متمایز انسانی دلایل تبدیل می کند: علایق ذهنی، اما عقلانی که ما را وادار می کنند و الگوهای ذاتی رفتار (تصور، قضاوت، و... استنتاج) که از طریق آنها آنها را دنبال می کنیم، هنجارهای پیشینی این فضا همان چیزی است که از جهان معنایی پشتیبانی می کند که تجربه ما در آن تحقق می یابد. به طور دقیق‌تر، منطق ذهنی فرآیند مفهوم‌سازی را توصیف می‌کند که ما را انسان می‌سازد، یعنی انسان‌های خردمند: موجودات زنده‌ای که نه فقط به طور ذهنی به بقا و تولید مثل، مانند سایر حیوانات علاقه‌مندند، بلکه بنا به ماهیت خود، به این موضوع می‌پردازند. جستجوی حکمت یا حقیقت"--
کتاب راهنمای بلومزبری برای هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Allegra de Laurentiis(آلگرا د لورنتیس) , (جفری ادواردز)Jeffrey Edwards (editors)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این پروژه مشترک بین المللی درباره فلسفه هگل شامل مشارکت هجده محقق فلسفه قرن 18 تا 20 است. این یک ابزار مرجع ضروری برای دانشجویان و دانش پژوهان تفکر فلسفی مدرن به طور کلی و تفکر آلمانی قرن 19 به طور خاص خواهد بود. بخش اول این جلد به بررسی نوشته های اولیه هگل تا و از جمله پدیدارشناسی روح 1807 می پردازد. بخش دوم به آثار و سخنرانی های بزرگ هگل و همچنین به موضوعات اولیه نظام فلسفی او اختصاص دارد. این کتاب با شرحی جامع از علم منطق هگل آغاز می‌شود و سپس با بررسی‌های مفصلی از فلسفه طبیعت و فلسفه روح از دایره‌المعارف علوم فلسفی ارائه می‌شود. سه بخش دیگر از این جلد به بررسی مفاهیم کلیدی و موضوعات تفسیری، اشکال پارادایماتیک استدلال هگلی و خطوط اصلی تأثیر هگل از اواسط قرن نوزدهم می‌پردازد. این جلد شامل گاهشماری از زندگی و آثار هگل، کتابشناسی منابع اولیه و ثانویه و نمایه ای تحلیلی است.
درسگفتار درآمدی بر علم منطق هگل
مدرس:
سید حمید طالب زاده
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
علم منطق هگل بیش از «پدیدارشناسی روح» یا کتاب‌های دیگر او٬ مستقیماً به حل آن چیزی می پردازد که می‌توان آن را مسئلهٔ متافیزیک یا هستی‌شناسی نامید. همه متفق‌القولند که «علم منطق هگل» تقریباً باید به عنوان سخت‌ترین اثر او لحاظ شود٬ هرچند می‌تواند مهمترین اثر وی تلقی شود؛ در واقع٬ «علم منطق» ممکن است مهم‌ترین اثر دربارهٔ متافیزیک در سراسر تاریخ فلسفه باشد. اثری مانند «علم منطق» هگل که درصدد آشکار کردن بنیان خاص هر تفکر و هستی‌شناسی‌ای است، نه می‌تواند و نه باید از سوی انسان ناطق مورد غفلت قرار گیرد. اینکه هدف علم منطق هگل توصیف یا کشف مقوله‌ها، یعنی توصیف یا کشف مشخصات یا اوصاف عقل است می‌تواند گمراه کننده باشد. می‌توان پیشنهاد کرد منطق هگل تحقیقی است که نهایتاً آشکار می‌کند که چگونه عقل در واقع ساخته می‌شود. (برگرفته از درآمدی بر منطق هگل، یوستوس هارتناک.) درس‌گفتارهای پیش‌رو درس‌های استاد دکتر سید‌حمید طالب‌زاده در باب منطق هگل است که در مقطع کارشناسی در دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۷ تدریس شده است. در این دورهٔ درسی ایشان به صورت مختصر مروری بر «علم منطق» هگل دارند و فرازهای مهم آن را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.
  • تعداد رکورد ها : 6