جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان نظری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 1310
عنوان :
بهرههای سلوکی مکتب ابن عربی از اسمای حسنای الهی
نویسنده:
محمدمیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
چکیده :
آموزه های فراوان دینی پیرامون اسمای حسنای الهی و تأکید بر احصای اسما و دعوت به تخلّق به اخلاق الله، موجب شد تا عارفان از صدر اول تاریخ عرفان اسلامی، سخن از بهرههای سلوکی سالکان از اسمای الهی به میان آورند. این اندیشه کمکم تکامل بیشتری یافته تا خود را در زبان عارفان، در قالب پیوندهای سهگانه «تعلّق»، «تخلّق» و «تحقّق» به اسماءالله نشان داد. ابنعربی و پیروان او در ترویج این اندیشه نقش اساسی داشتهاند. در مکتب ابنعربی هرکدام از سالکان در مراحلی از تخلق و یا تحقق به هر اسم، عبد آن اسم نیز نامیده میشود. این دست از سالکان، مطابق برخی نظریات، در سفر دوم از اسفار اربعه، به فنای صفاتی و اسمائی راه یافته و از تجلیات و عطایای اسمایی بهرهمند خواهند بود. نوشتار پیشرو بر آن است تا با بررسی دیدگاه مکتب ابنعربی پیرامون بهره های سلوکی از اسمای الهی، پنجرهای بهسوی مبحث مهم اسماءالله در حوزه عرفان عملی برای محققان باز کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 207
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی و ظهور در عرفان نظری
نویسنده:
نويسنده:سعید رحیمیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم - قم: حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
شابک (isbn):
964-424-303-X-
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی و ظهور در عرفان نظری ابـن عربـی
نویسنده:
سعید رحیمیان
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
این رساله در شش فصل تنظیم شده است. در فصل اول اثبات تجلی و نفی علیت به معنای متعارف مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم دفع شبهات قول به تجلی و ظهور مورد بررسی قرار گرفته است.در فصل سوم قواعد مبحث تجلی و نظام مظهریت آورده شده است. در فصل چهارم تجلی و اسماء حق تعالی آمده است. در فصل پنجم تجلی و اعیان ثابته و در فصل ششم نظام مظهریت در بینش عرفا و در فصل هفتم پی آمدهای نظریه تجلی آورده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هیولای باورها؛ بررسی مبانی ابن عربی در مواجهه با مسئلۀ تکثر ادیان
نویسنده:
سیده زهرا حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
چکیده :
تنوع ادیان از چالشبرانگیزترین مسائل دنیای معاصر بوده که واکنشهای گوناگونی از جمله پلورالیسم یا کثرتگرایی دینی را در پی داشته است که فیلسوفان دین معاصر، آن را در قالب نظریۀ منسجمی تبیین کردهاند. جان هیک مدعی است که فارغ از صورتپردازی این نظریه، محتوای آن قرنها پیش توسط اندیشمندانی (از جمله ابنعربی) ابراز شده است. در این مقاله ضمن بررسی ادعای مذکور، بر آنیم که نوع مواجهۀ ابنعربی با مسئلۀ تکثر ادیان را در ارتباط با مبانی و اصول تفکر او مطالعه کنیم. در این زمینه، تفکر ابنعربی را نظام منسجمی مییابیم که چند انگارۀ اصلی در کانون تصورات وی قرار دارند و حل بسیاری از مسائل نیز بر مبنای آنها صورت میگیرد. توجه ابنعربی به مسئلۀ اختلاف عقاید و تنوع ادیان، نه از عوامل خارجی و مسائل اجتماعی، بلکه مستقیماً از انگارههای محوری او نظیر انگارۀ وحدت وجود، اسمای الهی، تجلی و ربوبیت آنها در کل هستی برمیخیزد. بر اساس این مبانی، او به مستقیم بودن تمامی صراطها و محق بودن تمام ادیان و پیروانشان حکم میدهد. عنوان این مقاله، وامگرفته از عبارات خود ابنعربی در آثارش است که قلب خود را «قابل همۀ صورتها» مینامد و به همگان توصیه میکند که «هیولای همۀ باورها» باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 655 تا 675
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه اشاعره و ابن عربی در مسئلۀ خلق مدام
نویسنده:
زهرا گل نواز،قدرت الله خیاطیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
چکیده :
رابطه خدا و مخلوقات یکی از مهمترین مسائلی است که همه متفکران در عالم اسلامی با آن مواجه و در صدد تبیین آن بودهاند. اندیشۀ «خلق جدید» از بارورترین اندیشههای ابنعربی در این زمینه است. خلق جدید که بر پایه اندیشه تجلی تکرار ناپذیر حق تعالی استوار شده، با نظریه «ذره گرایی» اشاعره در قلمرو کلام اسلامی، مشابهت دارد. ابنعربی با نظریۀ «خلق مدام» بیان میدارد که هیچ چیز ثابت و راکد نیست و جهان با همه وجود در تب و تاب به سر میبرد و در هر لحظه، از رنگی به رنگی دیگر منتقل میشود و در نهایت به مصدر اولیه وجود واحد میرسد. ابنعربی ضمن بهرهمندی از منابع قرآنی توانسته است با بیان نواقص و کاستیهای نظریه اشاعره و نقد دیدگاه آنها برای نظریه خلق جدید، جایگاهی ویژه و پر اهمیت در عرفان نظری بیابد. در این مقاله ضمن تقریر نظری از مبحث خلق جدید و بیان مبانی و نتایج آن، به مقایسه آن با نظریه اشاعره به شیوه توصیفی، مقایسهای پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت در ابن عربی و ارتباط آن با مسئلۀ «دیگری»
نویسنده:
حامده راستایی ، محمدرضا اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
چکیده :
هر چند موضوع «دیگری»، در بین اندیشمندان مسلمان بهعنوان یک مسئلۀ مستقل مطرح نبوده است لکن ظرفیت طرح این بحث بین همۀ نحلههای فکری در جهان اسلام، بهویژه در عرفان وجود دارد. بر این اساس میتوان برای نمونه پرسش از «دیگری» را به آثار ابنعربی بهعنوان نمایندۀ عرفان اسلامی عرضه و مبانی فکری او را در این زمینه جستوجو کرد. وحدت وجود بهعنوان مهمترین مبنای جهانبینی ابنعربی در جایجای نظام عرفانی او به چشم میخورد و از مهمترین اصول تعیینکنندۀ راهبرد رفتاری او در قبال «دیگری» است. در مباحث مربوط به هستیشناسی، حق و خلق، حقیقتی واحدند که چنانچه جهت وحدت آن لحاظ شود، حق است و اگر به جنبۀ کثرت آن توجه شود، خلق است؛ لکن جامعترین نگاه به عالم هستی، ملاحظۀ هر دو جهت وحدت و کثرت است. نگاه جامعی که با وجود پذیرش کثرت، با ملاحظۀ وحدتی ورای کثرات، زمینه را برای پذیرش «دیگری»، با همۀ تضادها و اختلافها فراهم میکند. این نگرش با تسری یافتن به حوزۀ معرفتشناسی، رویکرد ویژۀ ابنعربی در مواجهه با تقابلهای معرفتی را نیز روشن خواهد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 375 تا 388
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی دیدگاه ابن عربی در ناسازگاری خلود در عذاب با صفت رحمت و عدل الهی، با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
سید محمدمهدی میری رمی ،سیدمحمود موسوی ، محمدرنجبر حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از آموزه¬های دینی در باب معادشناسی، مسئله خلود و جاودانگیِ کفار معاند و لجوج در عذاب جهنم است. اجماع و اتفاق همۀ علمای اسلامی (از فقها، متکلمان و فیلسوفان) بر این بوده که جاودانگیِ عذابِ این عده از جهنمیان، در متون دینی نص و صریح است. در مقابل، ابن¬عربی معتقد است چنین چیزی با رحمت واسعه و عدل خداوند ناسازگار است؛ به همین جهت، تن به تأویل نصوص دینی داده و خلود در متون دینی را به معنای «مدت طولانی» تفسیر کرده و بر این باور است که دوزخیان بعد از گذشت مدتی از عقوبت، رحمت و عدل الهی به سراغ آنان خواهد رفت و عذاب دوزخ را از آنها برمی¬دارد. استاد جوادی آملی نیز به عنوان فقیه، متکلم، فیلسوف و عارف، این تفسیرِ ابنعربی را نپذیرفته و معتقد است عذاب ابدی نه تنها منافاتی با رحمت واسعه و عدل الهی ندارد، بلکه با آن سازگار و هماهنگ است. این مقاله به بررسی انتقادی دیدگاه ابنعربی، از منظر استاد جوادی آملی می¬پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی انتقادی تفسیر قلب به عقل در شارحان ابن عربی
نویسنده:
علی کیادربندسری، نصرالله حکمت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس)
,
عقل منفعل
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
عقل مستفاد
,
رابطه قلب و عقل
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
عرفان ابن عربی ,
عرفان اسلامی ,
شارحان نظریه های عرفانی ابن عربی ,
دل در عرفان اسلامی ,
انسان شناسی ابن عربی ,
تفاوت عقل و قلب ,
عقل در فلسفه اسلامی ,
تفسیر قلب به عقل ,
چکیده :
ایده ی قلب در آثار ابن عربی از مهمترین و محوری ترین آراء اوست که تمام اندیشه های معرفت شناختی وی در نسبت با آن قابل فهم هستند. این ایده که از سوی اکثر شارحان ابن عربی با ارجاع به دیدگاه حکمای مسلمان نسبت به عقل مورد فهم قرار گرفته اغلب به صورت عبارت اخرای عقل مستفاد در تلقی فیلسوفان اسلامی درک شده است. تفسیری که با توجه به اهمیت ایده ی قلب در آراء و افکار ابن عربی باید مورد ارزیابی قرار گرفته و استواری آن با توجه به اندیشه های ابن عربی در متن آثارش به طور دقیق سنجیده شود. در این مقاله تلاش میشود تا ضمن ارزیابی انتقادی این تفسیر، فهم ایده ی قلب به مثابه ی عقل قابل و همچنین به مثابه ی عقل در معنای فهم عرفی و عمومی از این کلمه نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 239 تا 259
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن عربی و دیگر شرایع در مقام «دیگری»
نویسنده:
علی اصغر مصلح، حامده راستایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
10. شریعت/ Šarīʿa
,
عرفان اسلامی
,
فلسفه میان فرهنگی
,
عرفان نظری
,
دیگری (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
ارتباط عرفان و شریعت ,
عرفان ابن عربی ,
شریعت حضرت محمد(ص) ,
نسخ شرایع سابقه ,
تساهل و تسامح دینی ,
عرفان اسلامی ,
شمول بهره مندی از حقیقت(دین شناسی) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
اختلاف ادیان ,
مفهوم دیگری در دنیای اسلام ,
ایده دیگری ,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین) ,
چکیده :
در پهنه جهان اسلام، در ساحات گوناگون عرفان و علوم باطنی، حکمت و دانشهای عقلی، اخلاق نظری، کلام و معارف عقیدتی، قرآن، فقه و حدیث و علوم نقلی و حتی دانش تاریخ میتوان از «دیگری» سخن گفت و موضع اندیشمندان مسلمان را در این موضوع در هر حیطه به طور جداگانه به نظاره نشست. آنچه در این مقاله مطرح است، بررسی مسئله «دیگری» در ساحت دیگر شرایع از نظرگاه محیی الدین ابنعربی است. بدین منظور، پرسش از حقانیت یا عدم حقانیت ادیان به آثار ابنعربی عرضه گردیده و مبنای فکری او در برابر مسئله دیگر شرایع مورد بررسی قرار گرفته است. پرسشی که هرچند برای خود او به عنوان مسئله مطرح نبوده است اما بررسی آن، رویکرد ابنعربی را به عنوان یک عارف مسلمان در مواجهه با دیگر شرایع نشان میدهد و از جمله فروع دیدگاه او در برابر مقوله عام «دیگری» به شمار میآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 221
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منفیت و نقدِ سنّت با تکیه بر سنّت عرفانی
نویسنده:
منیره طلیعه بخش، غلامحسین غلامحسین زاده، علیرضا نیکویی، مهدی معین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
عرفان نظری
,
نقد سنت
,
سنت (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
تاریخی گرایی ,
سنت گرایان ,
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین) ,
سنت و تجددگرایی ,
عرفان اسلامی ,
گفتمان سنت گرا و تجددگرا ,
گوش دادن موثر ,
سنت و مدرنیته ,
تاریخیت گروی (مسائل جدید کلامی) ,
بنیادگرایی (مسائل جدید کلامی) ,
هرمنوتیک گادامر ,
عدم مطلق ,
سنت تاریخی ,
بنیاد ,
وجود و زمان ,
مساله سنت و تجدد ,
سنت در معنای تاریخی ,
Hermeneutical Philosophical Tradition ,
سنّتگرایی ,
هرمنوتیک شلایرماخر ,
زمان حال اصیل ,
وقت (عرفان) ,
بی بنیاد ,
سنت نزد عرفا ,
مغاک ,
بنیاد غیر متافیزیکی ,
سنت زایا ,
چکیده :
نحوهای که امروزه از سنت پرسش میشود و در آن اندیشه میرود، بیبنیاد (groundless) است. بیبنیادی شاخصۀ دوگانۀ سنت یا تجدد است. در حالی که بنیاد اصیل، بهواسطۀ تجربۀ دقیقۀ «نفی» بنیادی مغاکی/ عدمی است. رویکردهای بیبنیادی چون «هرمنوتیک رمانتیک، تاریخگری، بنیادگرایی و سنتگرایی» سنت را امری سپریشده فهم میکند در حالی که «هرمنوتیک فلسفی، تاریخمندی و سنتمندی» سنت را گذشته حاضر در اکنون میدانند. این رویکردها مستلزم قائل شدن به بنیاد و سرآغاز مغاکی/ عدمی و محدث، فهم زمان بهمثابۀ تکرار گذشته در حال و وجود بهمثابۀ وجودِ پیشِدست و در نتیجه مبتنی بر وقت، نقد و احضار هستند. در سنت اسلامی نخستین جرقههای این مواجهه اصیل را میتوان در نقد حقیقتِ آفاقی و سنتِ فرادست و تأکید بر کشف و شهود از سوی جریان تصوف و عرفان ردیابی کرد. عارفان حقیقت رویکرد خویش به سنت را «نقد» میدانستند که امری مقدم بر ارزیابی است و به فراخوانی وجودی حاضر اشاره دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 1310
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید