جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 316
مبانی تاریخی جریان سلفی معاصردر حجیت و اعتبار روایات پیامبر و نقد آن‌ها با تأکید بر دیدگاه‌های عبدالماجد الغوری در کتاب المدخل الی دراسه علوم الحدیث
نویسنده:
فاطمه خامدا، مجید معارف، ایرج گلجانی امیرخیز
نوع منبع :
مقاله , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قرآن و سنّت در زمان پیامبر2 همدوش با یکدیگر بودند. با وفات پیامبر2، سوزاندن مجموعه‌های حدیثی و یک قرن تاریخ شفاهی، حدیث ظنّی الصدور گشت و برابری آن با قرآن از بین رفت. مبانی فکری سلفیان در حجیت قرآن و سنّت بدون اجتهاد عقلی، اعتقاد به ظاهرگرایی و مقابله با نوآوری، پذیرفتن نقل الفاظ حدیث و حفظ کامل سنّت پیامبر2 در میان صحابه و تابعین، انکار جعل حدیث در آن دوره و اعتقاد به حجیت حدیث مرسل، راه استدلال و اجتهاد عقلی را بر پیروان خود مسدود نمود و با غفلت از اقتضای زمانه، در پیِ همسانی کامل با صدر اسلام است. و با تکفیر دیگران ایمان و حقیقت را منحصر به خود می‌دانند. عبدالماجد الغوری پژوهشگر مطالعات حدیثی به پیروی از عقاید سلفیه، در یکی از تألیفات خود با عنوان المدخل الی دراسه علوم الحدیث به علوم مرتبط با حدیث می‌پردازد. این پژوهش به بررسی رویکرد سلفی در حجیت روایات با تأکید بر دیدگاه‌های وی در کتاب مذکور می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 285 تا 316
بررسی کاربرد عقل در نقد روایات
نویسنده:
مجید معارف، لعیا مرادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
عقل زیربنای تمام معیارهای نقد حدیث بوده و درنهایت این عقل است که با اعمال معیارهای دیگر بر سند و متن روایت، به صحت یا جعلی بودن آن حکم می‌کند. علاوه‌بر مبنا بودن عقل برای سایر معیار‌های نقد، یافته‌های خود عقل نیز به‌تنهایی می‌تواند در تشخیص صحت حدیث نقش داشته و حکم نهایی دربارۀ صحت آن با بررسی و تطبیق محتوای روایت بر مبانی عقلی صادر شود. به‌عبارت دیگر، عقل از یک طرف، ابزاری برای فهم صحت حدیث به‌کار می‌رود و از طرف دیگر، خود عقل به‌تنهایی می‌تواند منبعی برای درک صحت محتوای حدیث و تطابق آن با بدیهیات و استدلال‌های عقلی باشد. باتوجه‌به‌ کارایی نخست عقل، از آن به‌عنوان عقل آلی و براساس کارایی دوم، از آن به‌عنوان عقل مستقل یاد می‌شود.
صفحات :
از صفحه 85 تا 116
کاوشی در پدیدآورندۀ کتاب الاختصاص
نویسنده:
مجید معارف، محمدعلی حیدری مزرعه آخوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مؤلف کتاب الاختصاص شناخته‌شده نیست؛ برخی او را احمد بن حسین مؤمن و برخی شیخ مفید می‌دانند. کنار این نظریه‌ها، نظریۀ دیگری هم هست و آن اینکه الاختصاص تلخیص‌شدۀ کتاب العیون و المحاسن شیخ مفید است. بر پایۀ این تحقیق، این کتاب از تألیف‌های احمد بن حسین المؤمن، شیخ مفید و یا تلخیصی از کتاب العیون و المحاسن وی نیست. گرچه بعضی از مشایخ شیخ مفید در سند روایات این کتاب ذکر شده، الاختصاص کشکولی را ماند که احادیث مختلف و متفاوت و گاه متناقض با رأی و نظر شیخ مفید را از کتاب‌های الاختصاص ابو علی احمد بن حسین بن احمد بن عمران، فضائل امیرالمؤمنین ابن دأب، صفه الجنه والنار و قبض روح المؤمن و الکافر سعید بن جناح و محنه امیرالمؤمنین به دست گردآورنده‌ای غیرمتخصص در امر حدیث جمع شده است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مصدریابی داستان شهادت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در منابع متاخران
نویسنده:
مجیدمعارف ، سید محمدرضا لواسانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
داستان زنی ریش دار به نام سعیده یا ملیحه که با پرتاب جسمی سنگین موجب شهادت امام زمان یله خواهد شد یکی از داستان‌هایی است که در سده گذشته شهرت زیادی یافته است . نگارندگان با پی‌گیری منابع نشراین داستان نشان می‌دهند قدیمی‌ترین منبعی که آن را نقل کرده مربوط به دهه سوم قرن سیزدهم هجری است و راوی انحصاری آن شیخ احمد احسائی از علمای مشهور عصر قاجار است که درچند اثرخویش به آن پرداخته است. این,ایده از آتار احساتی به درگرمنایع سرایت کردمو یه ویژه رگ سده وبا نقل شیخ علی یزدی حائری در کتاب الزا مالناصب ف یاثبات الحجة الغائب به گستردگی انتشار و شهرت یافته در بعضی کتب معاصر با موضوع مهدویت نقل شده است. هم چنین درادامه مقاله با دقت در احوال علمی. آثار به جای مانده و روش حدیثی احسائی کوشیده می‌شود منبع احتمالی او از خلال شواهد به جای‌مانده بازشناسی شود و نشان داده می‌شود که احتمالا ریشه این داستان به قصه‌های رایج در خطه خراسان درقرن هفتم هجری بازمی‌گردد. دست آخرطیفی از واکنش‌های اتخاذشده در برابر این داستان - از انکار و انتقاد گرفته تا معتبر دانستن و تاویل کردن آن - میان منابع گوناگون احصاء و ارائه گردیده و نشان داده شده است این داستان باسنجه
صفحات :
از صفحه 87 تا 110
غدیر نماد مهر و علم و عدالت
نویسنده:
مجید معارف، علی اکبر تلافی، عبدالحسین طالعی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نبا,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «غدیر نماد مهر و علم و عدالت» اثر اساتید معارف، طالعی و تلافی می باشد این مجموعه با سه موضوع اصلی در وصف غدیر با عناوین غدیر در آینه قرآن و روایات، درس هایی از خطبه غدیریه و آداب عید غدیر منتشر شده است. زمینه های تاریخی حادثه غدیر، خطبه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در غدیر خم، جایگاه واقعه غدیر در منابع اسلامی، بازتاب واقعه غدیر در تفاسیر قرآن، تفاسیر شیعه و تفاسیر اهل سنت و نقد و بررسی عقاید مفسران اهل سنت درباره آیه تبلیغ از جمله عناوین فصل های این کتاب است.
نقش امام رضا(ع) در حدیث شیعه
نویسنده:
صغری محبی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
امام رضا(ع) به عنوان هشتمین امام شیعه، با گفتار و رفتار خویش در بارور سازی فرهنگ تشییع نقش مهمی را ایفا نموده است و دامنه حدیث شیعه را در زمان خویش توسعه داده است. پژوهش حاضر اشاره کوتاهی به زندگی نامه امام(ع) دارد سپس به سیره اخلاقی علمی امام(ع) که یگانه عصر خویش در علم و تقوی بود پرداخته است و نظر برخی بزرگان اهل سنت را در این زمینه ذکر نموده است پس از آن به مبارزه امام(ع) با واقفیه به عنوان منکران امامت پرداخته است. علاوه بر آن، به زندگی سیاسی فرهنگی امام(ع) اشاره دارد و نمایانگر این است که امام(ع) با قبول ولایتعهدی و سفر تاریخی خویش به ایران در بارور سازی فرهنگ تشیع، نقش مهمی را ایفا نموده است؛ همچنین به محافل علمی امام(ع) اشاره دارد که در مکانهای مختلف مانند، مسجد، منزل شخصی، با تعلیم و تربیت شاگردان بزرگ می پرداخت و با سفر به مناطق علمی به نشر حدیث می پرداخت؛ در این راستا به نقش و جایگاه امام رضا(ع) در توسعه حدیث شیعه پرداخته است؛ و دیدگاههای علم الحدیثی ایشان در زمینه های مختلف علم الحدیث، مانند تدوین، تصحیح، تأیید و رد مجموعه های حدیثی و .... می پردازد. سپس به گونه های مختلف احادیث امام(ع) مانند مناظرات، مکاتبات و مسایل می پردازد؛ و در انتها نمونه هایی از احادیث امام(ع) ذکر گردیده است و گزارشی از انواع و تعداد احادیث صادره از امام(ع) در کتب مختلف ارائه گردیده است.
مقایسه میان اسلوب قرآن و حدیث با علم کلام در طرح عقائد
نویسنده:
دیالمه نیکو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پایان نامه حاضر با سه بخش به مقایسه میان اسلوب قرآن و حدیث با علم کلام در طرح عقاید می پردازد. بخش اول پژوهشی در علم کلام است و بخش دوم مقایسه میان اسلوب قرآن و حدیث با علم کلام در بحث مبدأ را مد نظر قرار می دهد. بخش سوم مقایسه میان اسلوب قرآن و حدیث با علم کلام در بحث معاد را تبیین نموده است.که مشتمل بر 3 فصل می باشد. در فصل اول به روش علم کلام در بحث معاد پرداخته است. در فصل دوم به روش قرآن در اثبات معاد می پردازد و فصل سوم روش معصومین در اثبات معاد را مورد بررسی قرار می دهد. و در نهایت به مقایسه روش قرآن و حدیث با علم کلام می پردازد.
سیمای حضرت زهرا (س) در روایات اهل تسنن
نویسنده:
معارف مجید
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شخصیت فاطمه زهرا (س)، در روایات اهل تسنن به عنوان بانویی جامع فضایل انسانی ترسیم شده است. روایات اهل سنت در فضایل فاطمه زهرا (س) اعم از روایات تفسیری و غیرتفسیری است. روایات تفسیری جایگاه آن حضرت را از منظر قرآن نشان داده و بیانگر شخصیت فاطمه زهرا (س) در تعابیر الهی است. در روایات غیرتفسیری ابعاد دیگری از شخصیت حضرت فاطمه با نقل رسول خدا (ص)، آشکار می شود. جمع بندی هر دو دسته از روایات آن که حضرت زهرا (س) در کانون اهل بیت پیامبر (ص) قرار داشته، معصوم از هر خطا، ضامن تداوم نسل پیامبر (ص)، آگاه به حقایق دینی، قاطع در دفاع از حق در دوران رسالت، مدافع حریم ولایت پس از رحلت پدر، محبوبترین شخص نزد رسول خدا (ص)، سرور زنان دو عالم و...  می باشند.
صفحات :
از صفحه 35 تا 67
  • تعداد رکورد ها : 316