جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 149
«مهدویت» در اندیشۀ ابن‌عربی
نویسنده:
محمد مظفری، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
محور تحقیق حاضر تبیین دیدگاه ابن‌عربی در مسئله مهدویت است که با تکیه بر آثار او به ویژه فتوحات مکیه و مجموعه رسائل مورد واکاوی قرار گرفته است و در نتیجه به اثبات رسیده که ابن‌عربی آن گونه که برخی گمان برده‌اند، قائل به مهدویت نوعی نیست، بلکه نشانه‌هایی که او برای حضرت مهدی (عج) ذکر کرده، مطابق دیدگاه و آموزه‌های شیعی در مسئله مهدویت است. او مهدی (عج) را از عترت پیامبر (ص)، سلاله حضرت زهرا (س) و از تبار امام حسین (ع) و والد آن جناب را امام حسن عسکری (ع) فرزند امام‌نقی (ع) معرفی نموده که حتماً روزی ظهور خواهد کرد و جهان را پس از امتلاء از جور و ستم پر از عدل و داد می‌کند. وی آن حضرت را بقیةالله، معصوم، صاحب علم لدنی و عالم به غیب و احکام آن حضرت را عین احکام رسول خدا، دانسته و براین باور است که گوهر و حقیقت شریعت نزد حضرت مهدی (عج) است. هر چند در مورد خاتم‌الاولیاء بودن حضرت مهدی (عج) ظاهر سخنان ابن‌عربی متشتّت و متعارض به نظر می‌رسد، لیکن سخنان وی قابل جمع است و می‌توان از قرائنی که در کلمات او وجود دارد به این نتیجه رسید که او خاتم الاولیاء محمدی به طور مطلق را حضرت علی (ع) و مهدی (عج) می‌داند.
صفحات :
از صفحه 65 تا 82
آیا در روز حساب و قیامت که خداوند همه مردم را جمع می کند و به حساب کار آن ها می رسد و هر کس بر اساس اعمال شان با او رفتار می شود و تبعیض قائل شدن نیست چرا معصومین که هم علم داشته اند و عواقب وخیم گناه را کامل می دانسته اند و بلکه دیده اند و هم از ویژگی عصمت برخوردار بودند بیش از دیگران پاداش می گیرند در حالی که بقیه مردم از چنین ویژگی های در دنیا محروم بودند و نمی توانستند مثل آنان باشند وعمل کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در جواب این پرسش لازم است گفته شود که آن چه در نظام احسن و آفرینش مشاهده می شود تفاوت و اختلاف است نه تبعیض و بین این دو فرق است که روشن خواهد شد و آن چه مذموم است تبعیض است نه اختلاف و تفاوت زیرا زیر بناء ساختمان عالم خلقت و جامعه انسانی بر تفاوت ها بیشتر ...
بررسی شواهد نصب الهی امام با تکيه بر روايات کتاب کافی
نویسنده:
سیدهادی سید وکیلی, صفیه سهرابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در اين مقاله شواهد روايی نصب الهی امام در مباحث مورد اتفاق امامیه ـ به ویژه با اشاره به روایات کتاب کافی کلینی به عنوان منبع اصلی اعتقادی و فکری شیعه ـ مورد بررسي قرار گرفته اند؛ به این صورت که ابتدا مفاهیم «امام»، «امامت» و «نصب» و پس از آن ويژگی های امام ـ كه می تواند شاهد و نشانه ای برای انتصاب الهی وی باشد ـ بررسی شده اند. از مهمترين ویژگی های امام می توان به عصمت، علم، افضلیت و افتراض طاعت اشاره نمود. در این مقاله شواهد به گونه ای ذکر شده اند که جایگاه الهی امام در اندیشۀ شیعه به صورت واضح تبیین و نشان داده شود که نگاه شیعیان به امام به عنوان حجت الهی و خلیفۀ خداوند به گونه ای است که نمی تواند حاصل انتخاب فرد توسط دیگران و یا اهل حل و عقد باشد. همچنین چنین جایگاهی نمی تواند حاصل سیر طبیعی پیشرفت معنوی بشر ـ که در نظریۀ علمای ابرار مطرح می شود ـ باشد.
صفحات :
از صفحه 53 تا 80
می خواستم بدانم در فاصله 240 سال که امامان(ع) زندگی کرده اند چرا مسائل فقهی ـ شرعی و علمی را تدوین نکرده اند تا از آنان فقط تعدادی سخن اخلاقی و اجتماعی و حدیث فقهی به صورت کلی گویی و مبهم و بعضا متعارض باقی نمانند. لطفا پاسخ قانع کننده و به دور از توجیه باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
لازم است قبل از طرح سوال و پاسخ آن نکاتي را به طور خلاصه ذکر نمائيم: الف: در تحقق هر امري به طور کلي چه فردي و چه اجتماعي وجود شرايطي لازم و ضروري مي باشد. به عنوان مثال يک مجموعه آموزشي را که شامل: دانش آموزان، معلمين، کادر اداري، محيط آموزشي و وساي بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا ائمه معصومین‌ـ علیهم السلام‌ـ گناه صغیره هم نمی کردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عصمت، نيرويي است كه‌ انسان را، از انجام خطاها باز مي دارد. و اين نيرو در خدمت پيامبران و امامان‌‌‌‌‌ـ عليهم السلام‌ـ قرار داده شده است و آنها از تمام گناهان كبيره و صغيره و ديگر خطاها ‌ مصون مي‌باشند،‌كسي كه از اين خطا گناه مصون است، معصوم ناميده مي‌ بیشتر ...
دلایل قرآنی و روایی و عقلی بر عصمت معصومین ـ علیهم السلام ـ چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يکي از مسائل مهم و کليدي مطرح در بحث امامت، موضوع عصمت امام و جانشينان پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است شيعه اماميه معتقد است که يکي از شرائط اساسي امام، عصمت اوست و شخص غير معصوم هرگز صلاحيت تصدي مقام امامت و جانشيني پيامبر اکرم ـ صلي ا بیشتر ...
مراد از عصمت مطلق که شیعه مدعی می باشدچیست؟ لازمه عصمت وجود علم غیب است وآن باحوادثی چون جاماندن عایشه از کاروان ،آیه عبس و تولی و ... چگونه قابل توجیه است؟ سب صحابه را چگونه می توان ارزیابی کرد؟ در پاسخ به سوال مورد نظر به چند نکته به طور خلاصه اشاره می گردد:
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
الف: در معنا و مفهوم عصمت به سخنی از علامه طباطبایی ـ قدس سره ـ و نیز سخنی از علامه شهید مطهری بسنده می کنیم: علامه طباطبائی در پاسخ به سوالی درباره عصمت می گوید: «خداوند سبحان خطاب به رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می فرماید: «انزل الله علی بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
معیار اعتبار روایت‌های امامان شیعه در فقه و اجتهادشان چیست؟ درحالی که خارج از سنّت نبوی هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
روايات امامان شيعه را می ‌توان در دو دسته ابتدایی تقسيم بندی كرد:گروه اوّل رواياتی هستند كه ائمه اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ در بيان آن ها فقط نقش راوی را دارند،و سند اين روايات به پيامبر گرامی اسلام منتهی می ‌شود.با توجه به مكانت اين بزرگواران،و مقام بیشتر ...
چرا ما اعتقاد داریم سخنان حضرت علی ـ علیه السلام ـ تماما درست است شاید علم امروزی و یا زنان امروزی همانند خطبه 80 نهج البلاغه نباشند و علم آن را باطل کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ قسمت اول سئوال اين است که: ما به دليل عصمت و علم بي پايان امير المومنين علي ـ عليه السلام ـ و ديگر امامان ـ عليه السلام ـ اعتقاد به صحت گفته ها و رهنمودهاي آنان داريم با اين توضيح که بنا به دلائل عقلي و نقلي که در علم کلام بيان شده است امام و جا بیشتر ...
به چه دلیل از امامان این همه تعریف می­شود در حالیکه به هیچ وجه نمی­توان به صورت عقل این تعاریف را ثابت کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيش از آن که به پاسخ سئوال مورد نظر بپردازيم لازم است به دو نکته مهم اشاره نمائيم: الف: آنچه از اوصاف، فضائل، مناقب و صفات کماليه درباره امامان معصوم و بزرگوار که مظهر تام و آينه تمام نماي وجود مقدس رسول گرامي اسلام هستند، شنيده ­ايم، تنها گوشه اي از بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 149