جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 297606
منظور از مکر الهى چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كلمه «مكر» در قرآن كريم در آيات متعدد و در مناسبت‏هاى مختلف استعمال شده و به خداوند بزرگ نسبت داده شده است. معناى اين كلمه در لغت عرب، برگرداندن كسى از چيزى است كه آن را قصد كرده است، [1] حال اگر اين عمل (مكر) توسط بندگان براى انجام دادن كار نيكى صو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
معناى حدیث «السعید سعید فی بطن أمه و الشقی شقى فی بطن أمه» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سعيد از ماده سعادت، به معنى فراهم بودن اسباب نعمت و شقى از ماده شقاوت و به معنى فراهم بودن اسباب گرفتارى و مجازات و بلاست. معنى ظاهرى حديث بالا اين است كه: سعادتمند كسى است كه در شكم مادر سعادتمند باشد و محروم از لطف خدا كسى است كه در رحم مادر محر بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
اگر خدا سرنوشت هر کسى را مى داند پس آیا هر کس از قبل معلوم نشده است که چگونه انسانى باشد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همه زمان ها نزد خداوند يكسان است يعنى علم الهى به گذشته و حال و آينده يكى است و همانگونه كه خداوند به رفتار اختيارى انسان در گذشته آگاه است، نسبت به رفتار اختيارى انسان در آينده نيز آگاهى دارد. [1] در پاسخ به اين پرسش كه آيا علم پيشين خدا در چگونه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا شفاعت، تشویق به گناه نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه هاى «شفع» و «شفاعت»، هر دو مصدر و به معناى انضمام چيزى به چيزى هستند. راغب مى گويد: «الشفع ضمّ شىء إلى مثله»; «شفع، ضميمه كردن چيزى است به چيز ديگر».[1] در أقرب الموارد آمده است: «شفع العدد صّيَّره زوجاً»; عدد را شفع كرد، يعنى آن را زوج كرد».[2] بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
نظر اسلام درباره جبر و اختیار چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
فعل انسان مانند ديگر پديده هاى جهان بستگى كامل به علّت دارد، و نظر به اين كه انسان جزء جهان آفرينش است و با اجزاى ديگر جهان ارتباط وجودى دارد، اجزاى ديگر را نمى توان در فعل وى بى تأثير دانست; مثلا لقمه نانى كه انسان مى خورد ، براى انجام دادن آن، همچن بیشتر ...
علت این همه اختلاف عقاید چیست؟ چه راهى براى تشخیص درست حق از باطل وجود دارد؟ حدیثى است از رسول اکرم که: اگر ابوذر میدانست که سلمان چگونه فکر میکند اورا تکفیر میکرد. با اینکه هردو از یاران صدیق رسول الله بودند. آیا این به ما نمى فهماند که باید افکار باز داشته باشیم و هدف را نگاه کنیم نه روش. اگر هدف کمال انسانى و رسیدن قرب الى الله است پس چه فرقى بین تکاثر آراست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اختلافات در عقائد و افکار، دست کم از دو منشأ سرچشمه مي‌گيرد: يکي اختلاف در فهم در مورد معارفي که همگي توان فهميدن کنه آنها را ندارند. اين اختلاف مانند اختلاف پله‌هاي نردبان است و هيچکدام ديگري را نفي نمي‌کند. ولي کسي که به مرتبه عالي‌تر نرسيده بیشتر ...
راز آفرینش انسان چیست و هدف از خلقت او چه بوده است؟ خدایى که غنى و بى نیاز است و به چیزى حتّى آفریدن موجودى نیاز ندارد، چرا انسان را آفریده و چه نیازى به خلقت او داشت؟ اگر گفته شود که در خلقت انسان هدفى در نظر گرفته نشده است، در این صورت باید گفت که آفرینش او لغو و بى هدف بوده است و ساحت پاک آفریدگار جهان از این نسبت پیراسته مى باشد و اگر تصوّر شود که خداوند او را براى هدف و مقصدى آفریده است، لازمه این سخن این است که آفریدگار جهان براى رفع نیازى دست به آفرینش او زده است در صورتى که خداوند از هر نوع احتیاج و نیاز مبّرا و منزّه مى باشد!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گشودن اين راز و پاسخ اساسى و روشن به اين سؤال در گرو بيان دو مطلب است كه هر كدام نقش مهمّى در حلّ سؤال دارند: 1- در درجه نخست بايد توجّه نمود كه اين سؤال وقتى به صورت يك عقده «لاينحل» در مى آيد كه دايره هستى را به جهان مادّه منحصر نموده و وجود بیشتر ...
آیا نمی شود گفت چون عقل بشر برای قانونگذاری کافی است لذا نیازی به تقنین الهی نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ: بهترين دليل نبوت عامه اين است كه خود عقل فتوا مي‌دهد كه منِ انسان، من در قلمرو زندگي مادي ‌و معنوي خود با همه موجودات ارتباط دارم و در عين حال، نسبت به بسياري از امور جاهل هستم و معلومات ‌من، قابل قياس با مجهولاتم نيست و لذا براي رسيدن ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 آیا در معارف اعتقادی، حدیث حجتیت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مسائل دين از يك نظر گاه قابل تقسيم به دو بخش "معارف اعتقادي" و "احكام عملي" است. در احكام عملي كه جاي تعبّد و عمل است افزون بر قطع و اطمينان، مظنّه خاص نيز راهگشاست. بنابراين، كلام معصومين (عليهم‌السلام) حتي اگر به صورت "خبر واحد" باشد و همراه بیشتر ...
 گستره حجیت عقل چقدر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عقل برهاني كه از گزند مغالطه و آسيب تخيّل مصون است، به منزله رسول باطني خداوند است كه همانند متن نقلي، از منابع مستقل معرفت ديني و مصادر فتاوي شرعي به شمار مي‌آيد و از اعتبار اصيل و حجيّت ذاتي برخوردار است. چنين عقلي با اصول و علوم متعارفه و ب بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 297606