جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 30253
 ذکر خدا و آثار آن در قرآن مجید
نویسنده:
زهرا خادمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از آنجا که ذکر و یاد خدا، از اصول مهم اخلاقی و پایه اصلی دین اسلام و هدف نهایی دعوت انبیاء الهی است. در این تحقیق برآن شده ایم تا به بررسی مسئله ذکر خدا و آثاری که یاد خدا دارد با توجه به رد آیات قرآن مجید بپردازیم. این تحقیق و مطالب پیرامون موضوع در پنج بخش تنظیم شده و هر بخش شامل فصولی است. در بخش اول که تحت عنوان مفاهیم و کلیات است. تعریفی از واژه ذکر (معنی لغوی و اصطلاحی) و اقسام ذکر حکمت و کمیت و مقدار ذکر شده است. فصل دوم شامل ابزار و مواردی است که زمینه ساز ایجاد بیداری و تذکر در وجود انسان است که شامل عقل و مسئله خلقت انسان و سایر آفریده ها، عبادات شامل نماز، دعا، پند و اندرزها ی آسمانی که شامل کتابهای الهی (قرآن و تورات)، و پیامبر، قصه و سرگذشت گذشتگان است. بخش سوم مبتنی بر عوامل و موانع ذکر است. عوامل ذکر یعنی مواردی که ذکر حقیقی قرین و همراه با این عوامل است شامل خوف از پرور دگار، تفکر، دلبستگی به خدا، فزونی ایمان و سجده و تسبیح است. هم چنین ذکر که شامل کسالت و ریا، غفلت، گناه، وابستگی دنیوی، شیطان و برخورداری از نعمت است.
 تأثیر آخرت باوری بر رشد فضایل اخلاقی
نویسنده:
طاهره قنبر زادگان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
صدای حرکت آب که شتابان روی سنگهای ناهموار و خزه گرفته کف رودخانه می غلتید و از لابه لای درختان به شکل مار پیچ پیش می رفت، مانند صدای پای آشنایی روی قلبم اثر می گذاشت و آرامشی در درون خود احساس می کردم. برای من که این فرصتها بسیار کم پیش می آید لحظات گرانبهایی بود، شاید بارها این شعر معروف حافظ را از بزرگترها به هنگامی که چشمان بر چشمه های آب جاری می افتاد شنیده بودیم که: بر لب جوی نشین وگذر عمر ببین کاین بشارت ز جهان ما را بس گفتار اول اهمیت تحقیق: همه ما خوب می دانیم که معاد از اصول دین است و این مهمترین اهمیت تحقیق می تواند باشد. هر فردی که آگاه به معاد و قیامت باشد مسلما از احوال و حالات قیامت بر اساس آنچه در قرآن و کتابهای تفسیری و کتابهای معاد آمده اطلاع اندکی دارداما همین قدر که به مو ضوع واقف است می تواند تاثیر بسیار زیادی در پرورش و رشد فضایل اخلاقی همچون شاکر بودن، با تقوا بودن، پرهیز گار بودن، مشرک نبودن و هزاران تاثیر داشته باشد. به این صورت که در این دنیا فرد در حالت خوف ورجا به کارهای نیک روی آورد و از کارهای بد دوری گزیند. هدف تحقیق: 1-علاقه به موضوع 2-پژوهش در مورد اینکه آخرت باوری چه تاثیری در رشد و پرورش فضایل اخلاقی دارد؟ 3-در پایان تحصیلات بتوانم توشه ای به همراه داشته باشم. پیشینه تحقیق: در مورد موضوع «تاثیر آخرت باوری بر رشد فضایل اخلاقی»تا به حال به این صورت نه در کتابها آمده ونه در تحقیقات دانشجویان، در مورد معاد و یا مرگ و امثال آن تحقیقاتی صورت گرفته که بر اساس قرآن و کتابهای تفسیری و همچنین کتابهایی که موضوع آن معاد باشد می توان به این موضوع دست یافت. بررسی عوامل عروج و انحطاط انسان در قرآن موضوع این پروژه است که در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول کلیات می باشد که شامل تعریف سعادت و شقاوت و مقایسه سعادت و لذت و مطالبی در این خصوص. فصل دوم عوامل عروج انسان در بعد مادی و معنوی و فصل سوم عوامل سقوط وانحطاط انسان در بعد مادی و معنوی است. به طور خلاصه و کلی می توان گفت که انسان به قصد ماندن در این جهان به صورت دایمی و فقط وفقط پرداختن به خور خواب، شهوت و امور دنیوی و اموری از این قبیل به این دنیا نیامده است. خلقت انسان هدفی والاتر را داراست. پروردگار می خواهد انسان از رهگذر این دنیا خود را بسازد، دنیا را وسیله ای برای پشت سر نهادن مرحله حیوانیت و کسب تمام کمالات و رسیدن به آن مقامی که شایسته اوست و جایی که فقط انسان و پروردگارش در آن باشد قرار داده است. این فقط در سایه اطاعت پروردگار و وسیله قرار دادن دنیاست. ولی اگر دنیا را هدف قرار دادو تمام هم وغم خود را دنیا قرار داد آن وقت است که او شبیه حیوان می شود و بویی از انسانیت و صفات انسانی را نخواهد داشت انسانی پیروز است که بعد معنوی بر بعد خاکی او چیره شود در این صورت است که دنیا در نظر او پوچ و بی معنی می شود. در این جهان همیشه نشانه ها، دلایل و فاکتورهایی از سوی پروردگار هم در قرآن و هم در کلام معصومین مشخص شده است که انسان می تواند با استفاده از آنها خود را تا سر حد کمال بالا بکشد ولی اگر دنیا را هدف گرفت و بعد خاکی اش بر او مسلط گشت آن وقت است که تا پایین ترین درجه حیوانیت سقوط می کند.
کودک و احکام آن در قرآن
نویسنده:
حکیمه یزدان پرست
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق تلاش بر این بوده است که نکات و مواردی را که درباره تربیت و اخلاق کودک لازم وضروری است با تطبیق و استناد به آیات قرآنی و همچنین روایات بیان نماییم. در این راستا، پژوهش به صورت فصل ها و قسمت های مختلفی ارائه شده است که در این جا به معرفی آنها می پردازیم: این تحقیق شامل پنج فصل می باشد که هر فصل شامل بخشهایی به شرح زیر می باشد: فصل اول: مربوط به کلیات که شامل: هدف، اهمیت و پیشینه و همچنین به تعریف اصطلاحات می پردازیم. فصل دوم: این فصل پیرامون ساخت تربیتی کودک می باشد که به بررسی نکاتی چون: اهمیت تربیت کودک، وظایف پدر و مادر نسبت به کودک است این قسمت با استناد به آیاتی از قرآن که پیرامون این بحث آمده پرداخته است و نیز نقش دین و خانواده در آموزش و پرورش کودک را ذکر کرده ایم. فصل سوم: در این فصل ویژگی های زمان کودکی را که شامل بازی کردن و پرسش های کودک و... می باشد مورد بررسی قرار داده ایم. فصل چهارم: در این فصل روش های تربیتی راکه در دوران کودکی باید به کار گرفته شود تا کودک آینده ای درخشان داشته باشد مورد بررسی قرارداه یم و همچنین مربوط به راههای پرورش اخلاق در کودکان از جمله شناخت وظایف اخلاقی والدین نسبت به آنها و غیره می باشند. فصل پنجم: در این فصل به بررسی کودکی چند تن از پیامبران الهی که در قرآن از آنها یاد شده است پرداخته ایم.
اقوال، سخنان برگزیده کلمات قصار و اشعار حضرت سید الشهداء امام حسین بن علی علیه السلام
نویسنده:
محسن علوی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مطالب این رساله به پنج بخش تقسیم شده است: 1- نگاهی کوتاه بر زندگی امام حسین(ع) 2- سخنان برگزیدة اما حسین (ع) 3- کلمات قصار امام حسین(ع) 4- اشعار امام حسین(ع) 5- سخنان امام باقر(ع) با قوم کافر
 جنین در قرآن
نویسنده:
حمیده زارع مؤیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پروژه شامل دو فصل می باشد. فصل اول مراحل خلقت انسان طی 12 مرحله با آیات متناسب ذیل هر مرحله بیان گردیده و در فصل دوم مطالبی چند پیرامون جنبه علمی جنین بیان شده است با توجه به مطالب علمی و تفسیر آیات به این نتیجه می رسیم که هر کدام از مراحل خلقت انسان و انطباق آنها با یافته های علوم تجربی اعجاب انسان را بر می انگیزد و عظمت قرآن را نشان می دهد و همچنین ثابت می کند که قرآن سخن یک بشر نبوده و علم بعد از هزار و چهار صد سال بعضی از نکات علمی را که در قرآن به آن اشاره شده است کشف کرده است.
بازتاب گناه و هبوط آدم در نگاه قرآنی حافظ
نویسنده:
فرهاد قنبری مزیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگااه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق به بررسی داستان خلقت آدم به ویژه گناه و هبوط او در قرآن کریم و بازتاب آن در اشعار حافظ می پردازد. از آنجا که این داستان قبل از قرآن در متون مختلف دینی ذکر شده لذا این داستان در اوستا، تورات و سپس قرآن کریم بررسی شده است تا حقانیت قرآن در ذکر مطالب و وقایع آشکار شود. همچنین این داستان در متون مختلف تفسیری نیز مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله متون تفسیری که این رساله به آنها پرداخته است کشف الاسرار، تسنیم ونور الثقلین می باشد. از طرفی مفهوم شناسی واژگان اصلی این داستان به منظور آشنایی بااندیشه ها و مفاهیم عرفانی این داستان، مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه این رساله به دنبال آن است بررسی این جریان در جهان شعر و اندیشه حافظ است که مهم ترین قسمت این رساله می باشد. به این صورت که نسبت حافظ با آدم در نظر گرفته شده است یعنی تأثیراتی که داستان آدم و انتخابهای او بر زندگی حافظ به عنوان یک نوع انسانی داشته مورد توجه قرار گرفته است و سپس این داستان در اندیشه عارفانه و رندانه حافظ به عنوان الگو و نمونه یکی از فرزندان آدم بررسی شده است. به عبارت دیگر حافظ در سیر داستانی این جریان قرار داده شده و ماجرا ها و صحنه های داستان به استناد اشعارش برای او باز سازی شده است از جمله: رویکرد حافظ به مقوله گناه و نگاه ساختار شکن و مثبت او به این جریان در کنار نگاه طبیعی و معمولی (نگاه منفی) بیان شده است از طرفی با در نظر گرفتن رندی به عنوان تقدیر ازلی و پیوند بین هبوط و رندی نگاه مثبت حافظ به هبوط نیز بیان شده است.
مبانی قرآنی دعای کمیل
نویسنده:
کبری کرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مجموعه ای را که در پیش رو دارید رساله ای است در زمینه بررسی مبانی دعای شریف کمیل. که در این مجموعه سعی شده است که کلام امام علی(ع) با قرآن مبین سنجیده شود تا ریزش مطالب قرآنی در سخنان ائمه اطهار به ویژه امام علی قرآن ناطق - به اثبات برسد. این مجموعه شامل9 فصل می باشد. که در فصل اول به بررسی مختصری از زندگی کمیل پرداخته شده است که شامل شأن دعای کمیل، آشنایی اجمالی با زندگی کمیل و سخنان بزرگان در مورد کمیل می باشد. در فصل 2، به مفاهیم و کلیات پرداخته می شود. که در این فصل سعی شده به بعضی از الفاظی که با خواندن دعا در ذهن تداعی می شود یا با آن در دعا برخورد می کنیم، پرداخته شود. که این فصل نیز شامل معنای لفظ دعا، حالات دعا، که خود شامل زبانهای دعا می شود مثل زبان ستایشی، زبان آموزش و ...، توبه آثار و ضرورت آن و بررسی کلمه رب می باشد. در فصل 3، در این فصل بحثی در مورد رحمت خداوند شده است که شامل رحمت در لغت و اصطلاح، مصادیق رحمت، رحمت عامه که شامل مظاهر رحمت عامه می باشد، قدرت خدا بر هر چیزی و.... می شود. در ادامه به بحث در مورد رحمت خاص پرداخته می شود که این نیز شامل، بخشیدن گناهانی می شود که انسان را از خدا دور می کند و امام خواستار بخشیده شدن این گناهان هستند. در فصل 4 به ویژگی خداوند که بسیار برجسته است اشاره می شود که شامل، قدرت لایزال الهی و چشم پوشی خدا از گناه است. در فصل 5 به مسأله ظلم به خویشتن می رسیم که در آن بنده اعتراف به گناه می کند و معتقد است این گناه، هیچ ضرری به کسی نمی زند بلکه فقط فرد گناهکار به خود ظلم می کند. و در ادامه به صفات خدا می رسیم که عبارتند از ستار العیوب و غفار الذنوب و پس از آن بنده به مواردی اشاره می کند که لطف خدا نسبت به اوست. که این نیز شامل، تبدیل کننده بدیها به خوبیها و دفع کننده بلا ها و منتشر کننده اوصاف خوب از زبان مردم می شود. در فصل 6 که به عنوان دلتنگی و دوری نسبت به خدا به خاطر اعمال بد است شامل بیان دلتنگی از اعمال، عدم قبولی دعا به خاطر گناه، نفاق عامل عدم استجابت دعا، دفع ضرر از جانب خدا، انسان و پیروی از هوای نفس، حتمی بودن قضای الهی، برگشت به سوی خدا در اوج دلشکستگی و توجه به کرم الهی، تربیت و خلق انسان، اعتراف به مقام ربو بیت خدا و... می شود. که زیباترین قسمت ارزشی است که خداوند برای انسان قایل است که در این فصل بحث شده است. در فصل 7 در این فصل بنده به عذاب الهی توجه می کند در عین حال از رحمت الهی نیز مأیوس نمی شود. که در اینجا به حالت سجده توجه شده که نزدیکترین حالت انسان به خدا است. در ادامه به آیات خلود در جهنم اشاره شده است بعد به شکایت بنده از امور دنیوی و اخروی نزد خدا، جدایی بین افراد در دنیا، عدم تحمل دوری از خداوند، دادخواهی فرد گنهکار در آتش، و نالیدن بنده و در عین حال به رخ کشیدن رحمت خدا و امید به این رحمت حتی در آتش جهنم و در ادامه نیز به جهنم و پر شدن آن و عمل کردن خدا به وعده اش اشاره شده است. در آخر باز در خواست بنده از خدا برای بخشیده شدن گناهان مد نظر قرار گرفته است. در فصل 8 که با عنوان یاری درست، بنده از خداوند طلب یاری برای روزی و افزایش خوبی می کند و در عین حال به این مطلب اشاره می کند که قدرت از آن تو است و ای خدای من تو آگاه از نیاز منی پس سر نوشت من در ید قدرت تو است. در فصل9 که به صورت کلی به در خواست قبولی طاعات از خدا اشاره شده است بنده که سنبل آن، امام علی(ع) است بعد از آن که خدا را به حقانیتش قسم می دهد، از او می خواهد که یاریش کند که تمام اوقاتش با یاد او باشد و در زندگی هدف واحدی داشته باشد پس به خدا توکل می کند و در ادامه در خواست تقرب به او را دارد که در این راه به سبقت و سرعت و خشیت اشاره می کند و در خواستهایی مانند، دفع شر توسط خدا را دارد، و از او می خواهد که دعایش را اجابت کند، دردهایش را درمان کند.
 جمع آوری قرآن از نظر خاورشناسان
نویسنده:
خدیجه هادی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله حاضر، پژوهشی پیرامون جمع آوری قرآن از نظر خاور شناسان می باشد. این پژوهش با تمام موانعی که بر سر راه خود داشته، از قبیل کمبود منابع و... به روش کتابخانه ای تهیه شده و شیوه تدوین بدین گونه بوده است که نظرات خاور شناسان را درباره موضوع مورد بحث، عنوان کرده و برخی از این نظرات در پاورقی پاسخ داده شده است. این رساله مشتمل بر دو بخش است: بخش اول: کلیات و مفاهیم است که شامل چهار فصل می باشد: فصل اول: تعاریف فصل دوم: تاریخ پیدایش خاور شناسی فصل سوم: انگیزه ها و روشهای خاورشناسان فصل چهارم: شبهات و اتهامات خاورشناسان و واکنش مسلمانان در قبال ایشان بخش دوم: جمع آوری قرآن از نظر خاور شناسان می باشد که در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول: جمع آوری قرآن در عهد پیامبر از نظر خاور شناسان فصل دوم: جمع آوری قرآن در عهد ابوبکر و عمر از نظر خاور شناسان فصل سوم: جمع آوری قرآن در عهد عثمان از نظر خاور شناسان و پایان این رساله نوشتار چند صفحه ای ملحقات می باشد.
اهتمام به قرآن در سیرة پیامبراکرم (ص)
نویسنده:
مسعود خوشناموند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش با عنوان«اهتمام به قرآن در سیره ی پیامبر (ص) » در صدد آن است تا با بررسی کتابهای مختلف در این زمینه ، مجموعه تلاشها و اقدامات رسول خدا (ص)را در مورد قرآن بیان نما ید . اکنون به طور خلاصه به معرفی آنها می پردازیم : 1- در ابتدا به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی «اهتما م ، سیره ، قرآن »پرداخته شده و سعی شده تا معانی منا سب و واضحی از آنها ارائه گردد . 2- روش این پژوهش با توجه به امکانات و یافته های خود،روش توصیفی تحلیلی می باشد. وبعد از تجزیه وتحلیل یافته ها، نتایج زیر حاصل شده است : الف) از آنجا که پیامبر اکرم (ص) طبق روایات فریقین در دریافت ، تبیین و ابلاغ وحی الهی دارای عصمت می باشد پس قطعاً هیچ گونه قصوری از ناحیه آن حضرت در رابطه با قرآن صورت نگرفته است . ب) مجموعه اقدامات و تمهیدات رسول خدا (ص) برای حفظ و پاسداری از کتاب الهی تحت عنوان اهتمام به قرآن در سیره آن حضرت قابل توجه و بسیار چشمگیر است. از جمله این اهتمامات می توان به جمع وتدوین ، قرائت ، ا قراء ، اسماع ، تعلیم وتعلم ، تدبر ، تفسیر ، ترجمه ، حفظ و ... اشاره کرد که پیغمبر اکرم (ص) نسبت به انجام هر کدام از موارد فوق اهتمام کافی مبذول داشتند . ج) آن حضرت نه تنها در حوزه عمل بسیار به قرآن توجه می فرمود بلکه در احادیث و گفتار خویش نیزاین مسأله را فراموش نمی کرد و همواره با احادیث خود اهمیت قرآن را به یاران و آیندگان گوشزد می نمود . به عنوان نمونه پیامبر اکرم (ص) هم در مکه وهم در مدینه برنامه حساب شده ای را جهت محقق ساختن آرزوی خویش ( گسترش دین اسلام ) بکار بست . از این روی می توان گفت از جمله مسائل مشترک در مکه و مدینه اهتمام رسول خدا (ص) به تعلیم قرآن است . محقق درگرد آوری مطالب با محدودیتها یی نظیر نبودن منابع خاص مرتبط با موضوع و تکراری بودن مطالب مواجه بوده است .
 تحلیل نور و ظلمت در قرآن
نویسنده:
فاطمه السادات ساجدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق حاضر به روش کتابخانه ای انجام شده است. در این تحقیق از کتاب های کلامی، فلسفی، تفسیری، عرفانی اخلاقی و علوم قرآنی، که هر کدام از یک منظری به بررسی مسئله نور و ظلمت پرداخته اند، استفاده شده است. از آنجا که قرآن،«هدی للناس» است و خداوند آن را نوری معرفی می کند که مایه هدایت است، تحقیق در این زمینه لازم و ضروری است. این تحقیق شامل پنج فصل می باشد. در فصل اول، به بررسی معنای نور و ظلمت و مصادیق آن پرداخته می شود، مصادیق نور عبارتند از: ذات خدا، قرآن، کتاب، دین اسلام، هدایت و نور الهی، ایمان، عقل و علم، امامان معصوم، نور در گستره طبیعت، تورات و انجیل. مصادیق ظلمت: کفر، تاریکی در گستره طبیعت، اعماق زمین، اهوال و شداید، تاریکی های سه گانه: بطن، مشیمه و رحم. هستند. در فصل دوم به عوامل شناخت نور پرداخته می شود که عبارتند از: 1 علم 2 شناخت ومعرفت 3 ایمان 4 تقوا 5 فطرت 6 عقل و بیداری فصل سوم مربوط به ویژگیهای اهل نور است. مسلماً اهل نور ویژگیهای بسیاری دارند که من فقط به چند مورد از آنها اشاره می کنم: 1 آرامش قلبی و قدرت روحی 2 نورانیت و بصیرت دل 3 تواضع 4 خودیابی 5 دوری از گناه 6 شرح صدر 7 جلب نظر 6 وارستگی از لذات مادی. فصل چهارم، مربوط به آسیب شناسی نور است، یعنی عواملی که باعث دفع از نور و جذب به ظلمت می شود، این عوامل دو دسته هستند: عوامل درونی: هوای نفس، نفهمی و کتمان حق، نفاق و دورویی، کفر و بی ایمانی، حب دنیا، آرزوهای دراز، وسوسه های شیطانی و توقعات نا محدود، و عوامل بیرونی: شامل زن و فرزند ودوست ناباب می شود. در فصل 5 یعنی فصل آخر، به بررسی پیامدها ی گمراهی و ظلمت پرداخته می شود. که هم آثار دنیوی و هم آخروی، آثار دنیوی: استدراج و امتداد گمراهی استدراج، حمایت از ستمگر، یاس از رحمت خدا، مهر زدن بر دلهایشان را مورد بررسی قرار می دهد. آثار آخروی هم شامل: جهنم و عدم تکلم و نگاه خداوند به آنها می شوند.
  • تعداد رکورد ها : 30253