جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 106
آيه 99 سوره مبارك‍ه اعراف «افَأمِنوا مكرَاللهَ فلا يأ منُ مكْراللهِ الا الْقومُ الْخاسِرون» را تفسير بفرماييد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين آيه نكته اي كه وجود دارد اين است كه دو كلمه الاَمن و اليأس، در روايات آمده است كه نقطه متقابل هم هستند . « الامن من مكرالله » و « اليأس من روح الله » كه يكي مأيوس بودن از زيبايي ها و اميدهاي خداوند است و ضدش امن از مكر خداوند . اينكه گمان كنيم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
بعضي از كارشناسان قرآن معتقدند كه آيات مكي قرآن از ديگر آيات از لحاظ فصاحت و بلاغت و اعجاز بياني برتر هستند آيا اين مطلب درست است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خير . چون حوصله مردم كم بود، نوع آيات مكي كوتاه و قصار ،كوبنده وحماسي بود. اما آيات قرآن در فصاحت وبلاغت با يكديگرفرقي ندارند.بلكه در مقدار حجم مطلب وشيوه ولحن بيا ن تفاوت دارد وآن به دليل بستر ساز ي وآماده سازي جامعه بوده است بیشتر ...
کلماتی که در قرآن معنی گناه می دهند چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1- سيئه : پائين ترين درجه گناه سيئه است .سيئه آن چيزي است كه موجب آزار مي شود. گناه هم خود آزاري است هم ديگر آزاري است و هم خدا آزاري . همه گناهان در سيئه مشترك هستند لذا سيئات هميشه در تقابل با حسنات مي آيد . 2- جناح : مرحله بعدي گناه است. به لحاظ بیشتر ...
در آيه 48 سوره بقره [وَاتَّقوايَوماَ لا تَجزيِ نَفسٌ عَن نَفسِ شَيآ وَلا يُقبَلُ مِنها شَفا عَةٌ وَلا يو خَذُ مِنها عَدلٌ ولا هُم يُنصَرونَ] با توجه به اعتقاد شفاعت توجيه اين نوع آيات چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنجا كه خداوند نفي شفاعت مي كند ،نفي شفاعت استقلالي است مستقلاً شفاعتي وجود ندارد شفاعت براي همه ابتداً فايده نمي كند، شفاعت امري است منوط به امر الهي و تاثير آن به اذن الله است. شفاعت امري است كه آغاز آن ازسوي خدا ودر مورد موحدان است .اما درمورد مش بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
خداوند فرمود كه مُتقّين « اذا فعلوا فاحشة او ظلموا أنفُسهُم» از طرفي اميرالمؤمنين فرمود كه «الخيرُمنه مامول و الشّرمنه مامون» جمع اين دو چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اشکالي ندارد که متقين يک زماني گناهي هم کرده باشد بعد از اينكه اينها گناه كردند در ادامه آيه آمده است که « ذكرالله و لم يصرّوا علي ما فعلوا » استغفار مي كنند و اصرار و تكراري ندارند يعني همان مي شود که « الخيرُمنه مامول و الشّرمنه مامون» . بیشتر ...
علت پذيرش امانت قرآن از سوي انسان چيست در حاليكه بقيه مخلوقات نپذيرفتند؟ در قرآن انسان هم ظالم وهم جاهل معرفي مي شود، چگونه انسان ظالم و جاهل امانت دار الهي مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اين بحث مربوط به آيه امانت در سوره مباركه احزاب است .خداوند مي گويد ما امانت را به آسمان وزمين وكوهها عرضه كرديم ولي آنها إبا ء كردند واز پذيرش آن ترسيدند وانسان اين امانت را پذيرفت وحامل اين امانت شد.يعني انسان توان تحمل وباربري اين امانت را يافت. بیشتر ...
در مباحث گفته اید که جمله (بحول لله و قوته اقوم و اقعد) بحث جبر و اختیار را حل می کند و نشان میدهد تمام کارهایی که انسان انجام می دهد پنجاه درصد از اختیار و پنجاه درصد از جبر نشآت می گیرد لطفا توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اصلا معناي عبارت اين نيست كه ما بگوئيم (لا جبر ولا تفويض بل امر بين الامرين ) نه صد درصد جبراست و نه صد درصد اختيار بلكه پنجاه درصد جبر و پنجاه درصد اختيار است . معناي عبارت اين است كه : آب را خداوند در وجود قرارداده است يا من اين آب را مي خورم يا ن بیشتر ...
قرآن درمورد اعمال دنيا وآخرت مي گويد (حبطت اعمالهم) چگونه اعمال در دنيا حبط مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
كساني مانند چنگيز در عمرشان كارهاي خوب هم داشته اند اما چرا شما كار خوبشان را نمي گوييد ؟ هميشه جنايات آنها را مي گوييد آيا كسي پيدا مي شود آثار كارهاي خوب چنگيز را بنويسد؟ يعني آنقدر آن بدي ها درشت و خوبي ها بي انگيزه است كه جايگاهي در كنار آنها پي بیشتر ...
در يكي از جلسات اشاره فرموديد موجودات دو دسته اند مرئي و نامرئي و جن را از گروه نامرئي ناميديد و شيطان را هم از ملائكه دانستيد دليل شما چيست ؟ 2-با توجه به تاثير شگفت عبادت و بندگي خدا چطور شيطان با آنهمه عبادت از خط خارج شد؟ اگر عبادات كيفيت نداشت چرا (طبق قولي كه از جن باشد) در صف ملائك قرار گرفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1-ملائکه مامور به سجده آدم بودندکه شيطان همان ابليس تمرد و نافرماني کرد. در عالم ملکوت تقلب و نفوذ در صف ملائکه معنا ندارد 2- کبر آخرين تهديد جدي است که موجودات را به مخاطره مي افکند و حتي گاه کبر به عبادت است بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
لطفا بهترین ترجمه فارسی از قرآن کریم را معرفی نمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ترجمه آقاي مکارم شيرازي بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 106