جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
مقایسة مفهوم صالح در قرآن با مفهوم صدیق در مزامیر داوود
نویسنده:
رضا اکبری، محسن فیض بخش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
قرآن کریم در آیة 105 سورة انبیا از زبور این گونه نقل می کند: «صالحان زمین را به ارث می برند.» در کتاب مقدس، مشابه این نقل قول را می توان در میزمور 37:29 یافت: צַדִּיקִיםיִֽירְשׁוּ־אָרֶץוְיִשְׁכְּנוּלָעַדעָלֶֽיהָ. مقایسة این دو نقل نشان می دهد که در قرآن «صالح» معادلِ واژة «צַדִּיקִ» (صدیق) در زبان عبری به کار رفته است. این همسان سازی قرآنی این اجازه را می دهد که به مقایسة این دو واژه در قرآن و مزامیر بپردازیم. مقایسة کاربردهای «صالح» در قرآن و «צַדִּיקִ» (صدیق) در مزامیر نشان می دهد که: 1. صدیق در مزامیر عموماً یا برای وصفِ خداوند به کار رفته است، یا وصفِ انسان؛ و صالح در قرآن عموماً یا برای وصفِ عملِ انسان به کار رفته است، یا برای وصفِ انسان؛ 2. این دو واژه- تا جایی که در وصفِ انسان به کار رفته اند- دلالت معنایی مشترکی در قرآن و مزامیر دارند؛ و 3. کاربرد قرآنی- زبوریِ این مفهوم را می توان با مفهوم «اصطفای الاهی» مرتبط دانست.
حوزه ارتباط زمان و مکان نزول و تفسیر قرآن
نویسنده:
اسمعیل سلطانی بیرامی، نفیسه موسوی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
آگاهی از «زمان و مکان نزول» آیات قرآن یکی از قراینی است که مفسر می تواند در درک مقصود آیات از آن یاری بگیرد و به کمک آن، تفسیر صحیح را از غیرصحیح بازشناسد. از این رو، بی توجهی به آن، مراد برخی آیات را مبهم یا متشابه می نمایاند. نقش زمان و مکان نزول بر تفسیر قرآن و تعیین حوزه کاربرد آن در فهم مقصود آیات قرآن کریم نیازمند تبیین است. زمان و مکان نزول در فهم معنا و مفهوم لغات قرآنی، فهم معنای کلی محتوای سوره ها و فهم مقصود آیات ابزاری کارآمد به شمار می آید. این قرینه با تصدیق یا ابطال روایات اسباب نزول، شناخت مصادیق آیات را روشن و راه را برای آگاهی از حکمت نزول هموار می سازد.
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
آسیب شناسی زبان شناختی ترجمه های قرآن (بررسی موردی ترجمه های سوره واقعه)
نویسنده:
خلیل پروینی، فاطمه اکبری زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
قرآن به عنوان کتاب هدایت گر انسان، برای بیان مفاهیم بلند خود از زبانی بهره برده که قابلیت بستر سازی برای لایه های مختلف دلالتی آن را دارد. ترجمه این مفاهیم از زبان قرآن به سایر زبان ها همواره مورد بحث بوده است. برخی نه تنها ترجمه را جایز ندانسته اند بلکه آن را تکفیر نموده اند؛ این درحالی است که بسیاری از علما از جمله علمای شیعه با جایز دانستن ترجمه قرآن، ضمن اعتراف به تمام قصوری که زبان بشر دارد، ترجمه را راهی برای صدور اسلام و فرهنگ قرآنی دانسته اند. این مقاله، بعد از مرور نظریات مطرح شده درباره ترجمه قرآن و خصایص ترجمه بهتر، با بررسی هفت ترجمه از قرآن کریم از سوره واقعه یعنی ترجمه مکارم، ترجمه آیتی، ترجمه فیض الاسلام، ترجمه الهی قمشه ای، ترجمه فولادوند، ترجمه صفارزاده و ترجمه صفوی در سطوح مختلف واژگانی، صرفی، نحوی، و بلاغی می کوشد آسیب ها و لغزش های ترجمه های فارسی قرآن را بیان نماید. برخی از قصور ترجمه ها به سبب ساختار دقیق و پیچیده زبان قرآنی است که باعث شده مترجمان یک ترجمه را بر دیگری ترجیح دهند اما برخی لغزش ها نیز به سبب غفلت در ساختار واژه و یا اسلوب صرفی، نحوی و بلاغی آن است، برخی نیز به ترجمه تفسیری دست زدند و بدون جدا کردن اصل کلام از حواشی تفسیری به تفصیل و شرح دست زده اند.
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
خردورزی در هندسه معرفتی تفسیر سوره حجرات
نویسنده:
نیکو دیالمه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
تعارض تعقل و تعبد محصول تصوری ناصواب از درک جایگاه عقل در نظام معرفتی دین و بیگانه شدن از معارف خالص وحیانی است. گرچه برخی تعالیم کتاب الهی جنبه تعبدی داشته و از دسترس عقل متعارف بیرون است، لکن تامل در آیات نشان می دهد که این امر به مفهوم گریز از تعقل و خردورزی نیست. هندسه معرفتی سوره حجرات که متضمن آداب و سبک زندگی دینی است، یک هرم چند وجهی است که وجهی از آن به ادب بندگان با حق تعالی، وجهی دیگر به ادب پیروان با رسول خدا (ص) و وجهی به ادب اهل ایمان با یکدیگر نظر دارد، آنچه در راس این هرم می درخشد خردپذیری گزاره های آن و سوق دادن مخاطبان به تعقل در جریان تعبد است. این مقاله با تاملی در مفردات، مضامین و سیاق سوره، در کنار اسلوب بیان نشان می دهد که چگونه این آیات، از سویی دارای گزاره های خردپذیر است و از سوی دیگر خرد انسانی را در دستیابی به حقایق، مدد و در جهت شکوفایی آن بسترسازی می کند. تعلیل احکام، تشبیه محسوس، وضع احکام اعتباری، تغییر خطاب، و مرزبندی مفهومی شیوه های این بسترسازی است.
صفحات :
از صفحه 51 تا 66
اگر آزر پدر حضرت ابراهيم نبود و پدر او تارخ بود پس چرا در قرآن نيامده است كه آزر، مربي، عمو، پدر يا همسر مادر او بوده است. اگر بگوييم عرب به اسامي فوق «اب» ميگويد باز اين مشكل پيش مي آيد كه ابراهيم عرب نبوده است اگر استدلال اين باشد كه خداوند از واژه «ولد»درباره او استفاده نكرده باز هم اين سؤال پيش مي آيد كه « اب» به عنوان پدر با ساير آيات تطابق بيشتري دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نام ابراهيم ، عبري است امّا حكايت ابراهيم كه عربي است. قرآن به زبان عرب وقايع و حقايق تاريخي را شرح مي دهد كلمه ي «اب» درخود قرآن در غير مورد ابراهيم براي غير پدر هم اطلاق مي شود. درجريان حضرت يعقوب اطلاق کلمه اب را درمورد عمو داريم. درخود قرآن ابرا بیشتر ...
خداوند در مورد صفات مؤمنين مي فرمايد آنها اهل لغو نيستند و از کارهاي بيهوده اعراض مي کنند و از طرفي ديگر در سوره مبارکه حجرات مي فرمايد: اگر دو گروه از مؤمنان با هم جنگ کردند صلحشان دهيد (وَ إن طائفتانِ مِنَ المؤمنينَ اقتتلوا). چگونه از يک طرف مؤمنين لغو نمي کنند و از طرف ديگر به جان يکديگر مي افتند اينکه از لغو هم بدتر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
گاهي منظور از مؤمن در قرآن کسي است که به تمام نشانه هاي ايماني متصف شده است «قَد أًَفلَحَ المؤمنون الذينَ هم ...»خداوند در ابتداء سوره مبارکه مؤمنون ده صفت براي آنها بيان مي کند و در پايان مي فرمايد: «أُوْلَئِكَ هُمُ الوارثون» آنها وارث بهشت و فردوس بیشتر ...
لطفاً آن 14 موردي که خداوند به حضرت رسول فرمود از تو سؤال مي کنند را فهرست وار بگوييد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
چهارده سؤال تحت عنوان يسئلونک از پيامبر (ص) - گاه از ناحيه دوستان و گاه ازسوي دشمنان - مي شود که اينها دغدغه مردم بوده است : « يَسْأَلُونَكَ عَنِ الأهِلَّةِ - بقره 189»« يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ - بقره 215و219»« يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چرا در قرآن كريم بعضي از اسامي خاص با واژه عربي مي آيند يعني به عربي ترجمه مي شوند و بعضي به صورت اصل آن بكاررفته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هيچ اسم خاصي يعني هيچ اسم شخصي به عربي در قرآن ترجمه نشده است بلكه تلفظ آن به تلفظ عربي تغيير يافته است .هيچ وقت خداوند ابراهيم را اَلاَب العالي نمي گويد،هبچگاه يعقوب را اَلاَخذبالعقبه (پاشنه گرفته )نمي گويد،اسحاق رابشارت داده شده و نويد داده شده نم بیشتر ...
 خداوند در قرآن برای وزیر سلیمان ( آصف برخیا ) « علم من الکتاب » را بر می شمرد . این کتاب قطعاًقران نیست چون در آن زمان قرآن نازل نشده بود پس این کتاب چیست ؟ خداوند این علم را به چه کسانی داده است و این علم چگونه بدست می آید ؟ آیا این علم لدنّی است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مسلماًاين كتاب قرآن نيست مراد كتاب همان زمان و وحي اي كه در همان زمان نازل شده است يعني اين شخص از كتاب تدوين و وحي الهي علم واطلاعي داشت. پس اين كتاب مي تواند وحي الهي و كتاب دين باشد . همچنين كتاب دراين آيه مي تواند كتاب تكوين (كتاب طبيعت )باشد . بیشتر ...
در باب (حبط عمل ) داریم که خداوند اعمال این گروه را نابود می سازد بطوری که عملی برای بررسی باقی نمی ماند واز طرفی در قرآن کریم داریم هر کس به اندازه ی ذره ای کار نیک یا بد بکند جزای خیر و شر آن را خواهید دید لطفاَ ارتباط این دو را توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آيه «فمن يعمل مثقال ذرةِ خيراَ/ شراَ يره » نشان مي دهد كه دقيقاَ مثقال ذره عمل هم محفوظ است .اما اين آيه را عام بدانيد و «مامن عامِ الا قَد خُص»هيچ عامّي نيست الا اينكه ‌تخصيص نداشته باشد . در مواردي خداوند همين آيه عام را تخصيص مي دهد.چند نکته خاص بیشتر ...