جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 106
هنگامي که فرشتگان از خلقت آدم به خدا اعتراض کردند آيا خداوند آنها را محکوم کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ملائکه الله اعتراض نکردند.اصلا شان ملائکه نبوده است که بخواهد به خدا اعتراض کند. ملائكه از حكمت خلقت سؤال كردند وبعد اعلام كردند كه اگر كاري هست ما حاضريم انجام دهيم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا اولو الالباب با راسخون فی العلم فرق دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اولو الالباب کساني هستند که قشروهوا و هوس ندارند . اما راسخون في العلم فرو رفتگان در علم هستند و فقط از آبشخور علم وحياني مي نوشند . يك عالم فرزانه راسخون في العلم نيست ولي اولوا الالباب است . راسخون في العلم لقب ويژه پيامبر و اهل بيت است بیشتر ...
چرا قرآن بر پیامبر عربی و به زبان عربی نازل شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
من نمي توانم در مورد اينکه چرا خداوند پيامبر را از قوم عرب انتخاب کرده است نکته اي عرض کنم. البته گمانه زني مي کنيم درکتابها نوشته ايم دوستان گفته اند که بالاخره درآن زمان قوم عرب ازهمه بدوي تر و بي فرهنگ تربودند اگرپيامبري ازيونان ويا ايران مي آمد بیشتر ...
لطفاً در مورد روح که فطري و از ناحيه خداوند است و پاک، توضيح دهيد که آيا استعداد پليدي دارد؟ آيا روح افرادي مانند فرعون پاک است يا خير؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اولاً آن روحي که خداوند مي فرمايد« فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي – حجر29» به اين معنا نيست که پاره اي از روح خداوند جدا شده و به بدن انسان وارد مي شود روح خداوند مخلوق وقابل تجزيه نيست اما روح انسانها مانند جسم آنها مخلوق است. عبا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلمه خشيت به ترس عالمانه و آگاهانه مي گويند، اما در کلمه خشية الإنفاق (اينها خشيت از انفاق دارند لذا انفاق نمي کنند) آيا اين معنا صحيح است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بطور کلي تفاوتهايي که در لغت گفته مي شود، غالبي است نه صد در صد و در همه جا اين معنا را ندارد بلکه با قرايني که در قبل وبعد دارد مي توان تشخيص داد که اين معنا را دارد يا خير بیشتر ...
 کلمه ظن در دوآيه «فَقَالَ لَهُ فِرْعَونُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا مُوسَى مَسْحُوراً – اسري 101» و يا «وَإِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا فِرْعَونُ مَثْبُوراً – اسري 102» ظنّ در دو آيه به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هردو به معناي يقين است . فرعون نمي خواهد بگويد من خيال مي کنم تو ساحر هستي بلکه مي گويد من يقين دارم که تو ساحر هستي. موسي هم ازموضع قطع مي گويد که من يقين دارم اگر تو به همين شيوه باشي نابود مي شوي. يکي از معناي ظن درلغت عرب تَيَقَّنَ (يقين) است. « بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا همانند استخاره مي توان جواب سوالات را از قرآن استخراج كرد چگونه مي توان به اين ديد رسيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اين کارشدني است اما خيلي دشوار است يعني بايد ارتبا ط روح با قرآن خيلي قوي باشد كه انسان بتواند سوالات خود را ازقرآن بگيرد. البته بوده اند وهستند بعضي از بندگان خدا كه اينها خواسته ها وحوائج يا به بياني خيلي از پا سخ هاي خود را از قرآن مي گيرند اما ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
قرآن در آيه 133 سوره انعام فرموده است كه خدا مي تواند همه را فاني كند و آنگاه هر كه را بخواهد جانشين شما كند چنانكه شما را از ذريّه گروهي ديگر پديد آورده است. آيا معناي ذريه فرزند است؟ آيا اين آيه دليل بر حلول ارواح پيشين در جسم ما انسانهاي بعدي نيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند مي فرمايد كه اگر اراده الهي باشد شما را بر مي دارد ومي برد ونسل ديگري را جايگزين شما مي كند كما اينكه شما هم جانشين ديگران واز اعقاب و نسل و ذريّه ديگراني بوديد كه الان هستيد يعني خداوند آن توالي بشررا دراين آيه مطرح مي کند وبين اين آيه و حلو بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
در سوره مبارکه بقره حضرت ابراهيم (ع) بعد از ساختن خانه کعبه دعا مي کند: «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ» ابتدا تعليم را مي گويد بعد تزکيه . اما در سوره مبارکه جمعه مي خوانيم: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ » اول تزکيه گفته مي شود بعد تعليم را. در يکجا تعليم مقدم است و در جاي ديگر تزکيه مقدم است آيا اين به معناي اختلاف در قرآن نيست؟ آيا حضرت ابراهيم اين مطلب را متوجه نبوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر حضرت ابراهيم متوجه نبودند خداوند کلام ايشان را نمي گفت. سؤالي که دراينجا مطرح مي شود اين است که تزکيه هدف است يا تعليم وتعلّم؟ يعني علم مي گيريم براي اينکه تزکيه شويم يا تزکيه مي شويم و وجودمان را پاک مي کنيم تا علم بگيريم؟ به عبارت ديگر آيا علم بیشتر ...
در مورد حضرت آدم (ع) گفتيد كه اول مصطفي بود بعد مجتبي شد اين مطلب در كدام آيه آمده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سوره مبارکه ال عمران آيه 33: «ان الله اصطفي ادم ونوحا وال ابراهيم وال عمران علي العالمين» اما بعد از اينكه آدم آزمون خودش را با آن زيبايي داد و فهميد كه با خود وخدا چه كرده است « ثُمَّ اجْتَبه ُ رَبَّه فَتابَ عليهِ و هدي» [طه 123] بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 106