جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 28
 از گویندگان مذهبى مى شنویم و در کتاب هاى دینى مى خوانیم که امام زمان(علیه السلام) داراى دو غیبت «صغرى» و «کبرى» بوده است; مقصود از این دو غیبت چیست و چرا به یکى صغرى و به دیگرى کبرى مى گویند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : يازدهمين پيشواى شيعه، حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام) در سال دويست و شصت هجرى قمرى ديده از دنيا بربست و مقام امامت و رهبرى امّت به فرمان خداوند بزرگ به فرزند ارجمند وى حضرت مهدى(عج)، موعود جهانيان انتقال يافت. روزى كه امام پدر ارجمند خود را ا بیشتر ...
 مى دانیم حضرت مهدى - حجت بن الحسن العسکرى(عج) - در سال 260 هجرى از نظرها غایب و پنهان شده است و اکنون بیش از یک هزار سال است که در پشت پرده غیبت به سر مى برد; مى خواهیم بدانیم فلسفه این غیبت طولانى چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : نخست بايد توجّه نمود كه غيبت امام از ديدگان ما به اين معنا نيست كه او در جهان ديگرى جز اين جهان زندگى مى كند و يا وجود جسمانى او به وجود ناپيدايى مانند امواج «اتر» تبديل گرديده است; بلكه معنا غيبت امام(عج) اين است كه او در ميان مردم زندگى مى ك بیشتر ...
مقنع فی الغیبة
نویسنده:
شریف مرتضی ابی القاسم علی بن حسین موسوی؛ تحقیق: محمدعلی حکیم، موسسه آل البیت (ع) لاحیاء التراث
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آل البیت (ع) لاحیاء التراث,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«المقنع في الغيبة»، اثر على بن حسين، علم‌ الهدى معروف به شريف (سيد) مرتضى (متوفاى 436 ق)، درباره امامت و به زبان عربى است. اين كتاب كه توسط سيد محمدعلى حكيم مورد تحقيق قرار گرفته، على‌ رغم حجم كمش از بهترين و نفيس‌ ترين كتاب‌ هايى است كه در دوران غيبت، پيرامون امامت و حكمت‌ هاى غيبت نگاشته شده است. ارزش و اهميت والاى اين كتاب زمانى بيشتر فهميده مى‌ شود كه بدانيم شيخ طوسى كه خود يكى از نامدارترين و تواناترين علماى شيعى در مباحث كلامى است، مقاطعى مهم از اين كتاب را گاهى به‌ صورت نقل صريح و گاهى با اندكى تصرف و اختصار در كتاب «غيبت» و نيز در «فصل في الكلام في الغيبة» آورده و در جاى‌ جاى اين دو كتاب، مطالب مختلفى از كتاب «مقنع» را با تصريح به نام سيد مرتضى، مورد استناد قرار داده است. همين‌ طور، مفسر و دانشمند بزرگ اسلام مرحوم شيخ طبرسى (متوفى به سال 548 ق) قسمت‌ هايى از همين كتاب را به‌ صورت نقل صريح يا به‌ اختصار در كتاب ارزشمند خود «إعلام الورى بأعلام الهدى»، طى مسائل اول تا پنجم باب پنجم ذكر نموده است. او اگرچه به نام سيد شريف مرتضى به‌ عنوان مستند اين اقوال تصريح نموده، لكن اسم كتاب «مقنع» را به‌ عنوان مدرك آنها ذكر نفرموده است. سيد مرتضى درباره انگيزه تأليف خود، در ابتداى اين كتاب چنين مرقوم مى‌ كند كه: «در مجلس وزير سيد - كه خدا عمرش را به عزت زياد گرداند و بدخواهان و دشمنانش را خوار نمايد - كلامى درباره غيبت امام زمان (ع) پيش آمد... اين امر مرا بر آن داشت كه سخنى مختصر آورم...». مرحوم علامه شيخ «آقابزرگ طهرانى»، درباره وزير مذكور مى‌ گويد: «و آن وزير مغربى، شخصى به نام ابوالحسن على بن الحسين بن على بن هارون بن عبدالعزيز اراجنى بوده است.
نظریة المهدویة فی فلسفة التاریخ
نویسنده:
اسعد بن علی قیداره؛ مقدمه نویس: محمد حسون
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
كتاب «نظرية المهدوية في فلسفة التاريخ» نگرشی بر فلسفه تاریخ در پرتو عقیده به مهدویت است. كتاب حاضر تأملی بر تاریخ بشر و حركت مسیر تحولات زندگی بشریت و مبدأ و نهایت، نقاط عطف و همچنین قوانین كلی حاكم بر آن است. در فصل اول این كتاب درباره ابعاد مختلف مسئله فلسفه تاریخ بحث شده است. در فصل دوم نظریه مهدویت و تأثیر آن بر دین، فلسفه، تاریخ سیاسی جوامع مختلف در طول تاریخ و همچنین قوانین و مقررات واكاوی شده است. در فصل سوم دیدگاه كلی اسلام درباره فلسفه تاریخ و در فصل چهارم مبانی آكاهی تاریخی از دیدگاه مهدویت را بررسی كرده است. در فصل‌ های پنجم و ششم موضوعات غیبت و انتظار مطرح و كاوش شده و در فصل پایانی نیز دلایل نیاز به تعجیل در ظهور كاویده شده است.
بعد از رحلت حسن بن علی العسکری (امام یازدهم) چون ایشان فرزندی نداشتند و مذهب امامیه بدون امام شد، شخصی را به اسم محمد بن نصیر به عنوان امام خود انتخاب کردند و به جهت اینکه وی و شاگردانش بتوانند جوابگوی مردم باشند بحث غیبت صغری و کبری را مطرح نمودند. این در حالی است که روایات صحیحه ای نقل شده است که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به ظهور مهدی بشارت داده است که از نسل او و اولاد فاطمه زهرا است. پس طبق معتقدات شیعه مهدی منتظر که در آخر الزمان ظهور می کند کیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
يكي از مسائل و اموري كه فِرَق اسلام بر آن اجتماع و اتفاق نموده اند، ظهور مهدي اهل بيت حضرت قائم آل محمد ـ عليه السلام ـ در آخر الزمان است كه همه انتظار ظهور اين مصلح جهاني را مي كشند تا عدالت اجتماعي و نظام جهان را بر اساس ايمان به خدا و احكام دين اس بیشتر ...
یک عالم درجه یک بهائیت که به قرآن و روایات اسلامی تسلط کامل دارد و کتاب های بهائیان وانجیل و تورات را از بر دارد از من پرسید: 1ـ از کجا می دانی که مهدی موعود ظهور نکرده شاید ظهور کرده و تمام شده رفته پی کارش؟ 2ـ اگر کسی ادعا کند که من مهدی ...
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این عالم درجه یک بهائی اگر به قرآن و روایات اسلامی تسلط اجمالی هم می داشت چنین سوالاتی را مطرح نمی کرد بلکه به احتمال قوی این عالم از کتاب های بهائیان هم چیز نمی داند، زیرا: اولاً بزرگان بهائیت در این موضوع آرائ ضد و نقیض دارند. علی محمد باب که ریشه بیشتر ...
مستور بودن امامان اسماعیلیه با غایب بودن امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ چه تفاوتی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسأله غيبت در اعتقادات شيعه اماميه و مستور بودن امام در معتقدات اسماعيليه امري است كه به حسب ظاهر مشترك به نظر مي‌رسد، يعني همان‌طور كه آنان به غيبت امامشان اعتقاد دارند اين اعتقاد مانند اعتقاد شيعه اماميه به غيبت حضرت ولي عصر ـ عجل الله تعالي فرجه بیشتر ...
کدام یک از این سه احتمال در باره غیبت امام مهدى(ع) ، درست است؟ 1 . نبودن در میان مردم ، 2 . بودن در میان مردم و دیده نشدن ، 3 . بودن و دیده شدن ؛ ولى شناخته نشدن .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وقوع هر سه احتمال ، امكان پذير است ، چنان كه نمونه هر يك در عالم اتّفاق افتاده است . خداوند در قرآن عيسى(ع) را نمونه احتمال اوّل شمرده ، مى فرمايد : «وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينَاً بَل رَّفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ .[۱] و يقيناً او را نكشتند ؛ بلكه خدا او بیشتر ...
پنهان شدن امام مهدى(ع) از دیدگان انسان ها چگونه است؟ آیا خداوند ، ایشان را به نقطه اى دور از زمین بُرده و از دسترس مردم خارج ساخته است؟ یا این که در میان مردم زندگى مى کند ؛ ولى به قدرت و اعجاز الهى دیده نمى شود؟ و یا این که در جامعه و میان مردم زندگى مى کند و مردم ایشان را مى بینند ؛ ولى نمى شناسند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بايد ديد كدام يك از اين سه احتمال در باره غيبت امام مهدى(ع) ، درست است: ۱ . نبودن در ميان مردم ، ۲ . بودن در ميان مردم و ديده نشدن ، ۳ . بودن و ديده شدن ؛ ولى شناخته نشدن . در پاسخ به اين پرسش مى گوييم : وقوع هر سه احتمال ، امكان پذير است ، چنان كه بیشتر ...
حکمت غیبت حضرت مهدی(ع) چیست ؟ امام غایب ، چه تأثیرى بر جامعه و چه فایده ‏اى براى آن دارد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تحقّق فلسفه اجتماعى امامت و رهبرى ، بى ترديد در گرو حضور امام و رهبر در جامعه است . از اين رو در غيبت طولانى امام مهدى عليه السلام اين سؤال پيش مى آيد كه : اوّلاً ، حكمت غيبت او چيست ؟ و ثانياً ، امام غايب ، چه تأثيرى بر جامعه و چه فايده اى براى آن د بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 28