جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
هفوات الناقدین: قراءة نقدیة لآراء کدیور حول الإمامة و التاریخ
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه دلتا للطباعه و النشر,
چکیده :
این مقاله در صدد است در مواجهه با برخی انتقادات نسبت به برداشت شیعه از مقام امام، از خصائص و ابعاد فرابشری ائمه معصومین و صفاتی همچون نصب الهی امام ، نص جلی بر امامت علی (ع) و عدم ابتنای حقانیت آن بر بیعت دفاع کند.
بررسی شواهد نصب الهی امام با تکيه بر روايات کتاب کافی
نویسنده:
سیدهادی سید وکیلی, صفیه سهرابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در اين مقاله شواهد روايی نصب الهی امام در مباحث مورد اتفاق امامیه ـ به ویژه با اشاره به روایات کتاب کافی کلینی به عنوان منبع اصلی اعتقادی و فکری شیعه ـ مورد بررسي قرار گرفته اند؛ به این صورت که ابتدا مفاهیم «امام»، «امامت» و «نصب» و پس از آن ويژگی های امام ـ كه می تواند شاهد و نشانه ای برای انتصاب الهی وی باشد ـ بررسی شده اند. از مهمترين ویژگی های امام می توان به عصمت، علم، افضلیت و افتراض طاعت اشاره نمود. در این مقاله شواهد به گونه ای ذکر شده اند که جایگاه الهی امام در اندیشۀ شیعه به صورت واضح تبیین و نشان داده شود که نگاه شیعیان به امام به عنوان حجت الهی و خلیفۀ خداوند به گونه ای است که نمی تواند حاصل انتخاب فرد توسط دیگران و یا اهل حل و عقد باشد. همچنین چنین جایگاهی نمی تواند حاصل سیر طبیعی پیشرفت معنوی بشر ـ که در نظریۀ علمای ابرار مطرح می شود ـ باشد.
صفحات :
از صفحه 53 تا 80
اگر علي اكبر از صحنه كربلا زنده بيرون مي آمد بعد از سيدالشهداء باز هم سيدالساجدين به مقام امامت می رسید يا شباهت علي اكبر مانع از امامت آن بزرگوار مي گردید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيعه امامت را ادامه رسالت مي داند و معتقد است، همانطور كه نبوت يك مقام و منصب الهي است، و امكان ندارد فردي از طريق گزينش مردم به مقام نبوت برسد، اما مت نيز مقا مي الهي است و هرگز فردي از طريق انتخا ب مردم به اين مقام نمي رسد.[1] شهيد مطهري در تبيين ا بیشتر ...
دلیل شیعه بر این که امامت عهدی است الهی و بر هر کسی که می خواهد قرار می دهد، چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقام ولايت وامامت اصل دين و ركن ركين اسلام است كه درقرآن خداوندآنراعهد خويش خوانده است واين مقام از نظر شيعيان بعد ازرسول خدامخصوص امام و خليفه ی پيامبر می باشد وآن كسی است كه وظايف پيامبر (ص) (به استثنای مسأله آوردن شريعت) را بر عهده دارد. ومهم ترين بیشتر ...
درباره ضرورت امامت بعد از پیامبر می گویند که چون حجت الهی باید تمام شود و مردم حجت داشته باشند پس امامت لازم است. در حالی که در دوران غیبت کبری وقتی می گوییم حجت کیست و ما باید دین خود را از که بگیریم با این که امام زمان غایب است می گویند از فقها. خوب کسی می گوید این حرف را پس از رحلت پیامبر بزنید و فقها را هم بعد از رحلت پیامبر حجت بدانید و دیگر نیازی به امام نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از اين كه اصل جواب را بيان نماييم تذكر چند مطلب به عنوان مقدمه كوتاه و خلاصه ضروري به نظر مي رسد: الف: از نظر شيعه همانگونه كه مقام نبوت يک مقام و منصب الهي مي باشد كه بايد از طرف خداوند به انبياء و رسولان داده شود, مقام و منصب امامت نيز چنين است بیشتر ...
امامت الهی از نظر امیرمومنان (ع)
نویسنده:
حسینی سیداحمد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این تحقیق در پی یافتن دیدگاه امیرمومنان (ع) درباره الهی بودن یا مردمی بودن مقام امامت است. برخی معتقدند دیدگاه کنونی شیعه که امام را فرد منصوب از سوی خدا می داند، حتی به استناد منابع شیعی، ارتباطی با دیدگاه امام علی (ع) ندارد؛ این افراد در پی اثبات این مطلب هستند که امیرمومنان (ع) اعتقادی به الهی بودن امامت خویش نداشته و به خصوص حاکمیت و امامت سیاسی را وابسته به رأی و نظر مردم می دانسته است. ایشان برای تبیین این امر به برخی رفتارها و سخنان آن حضرت که گاه در منابع شیعی نقل شده است، استناد می کنند.مقاله پیش رو، با بررسی منابع روایی عموما شیعی بر آن است که امیرمومنان (ع) خود و سایر امامان معصوم (ع) را منصوب از سوی خداوند برای هدایت و رهبری سیاسی و دینی جامعه می داند. افزون بر این، معتقد است خداوند ایشان را از نظر آفرینش و تکوین به عنوان واسطه نزول نعمت ها قرار داده است.
صفحات :
از صفحه 83 تا 110