جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
آیا درست است که بعد از تدفین روح به جسد برمی گردد؟ حکمت گذاشتن سنگ لحد چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : روح هیچ وقت به جسد برنمی گردد . روح که وارد برزخ شد دیگر به این دنیا و جسد برنمی گردد . روح ما در این دنیا در جسد قرار دارد که از قوای جسد استفاده بکند . جسمی که از دنیا رفته است دیگر قوایش کار نمی کند و برگشتن روح به آن جسد فایده ای ندارد. ا بیشتر ...
«قانون کارما» و فرضیه «بازپیدایی» در آیین هندو (با تاکید بر دیدگاه اوروبیندو)
نویسنده:
علی نقی باقرشاهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
چکیده :
«قانون کارما» (karma) و فرضیه «بازپیدایی» (rebirth) از موضوعات مهمی است که با مساله حیات پس از مرگ، جبر و اختیار، و تقدیر و سرنوشت انسان ارتباط دارد. از این رو، در ادیان و مکاتب فلسفی هند مطرح و تقریبا مورد قبول کلیه آن ها بوده است و شالوده عقاید فلسفی آن ها را تشکیل می دهد. کارما به معنای عمل و عکس العمل است، یعنی هر عملی چه خوب و چه بد دارای عکس العملی است. همه آن ها همچنین، اعتقاد دارند که نظام عالم در نظام اخلاقی انسان ها منعکس می شود. در خصوص منشا مفهوم کارما در میان محققان اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند کارما ریشه ودایی (vedic) دارد، برخی نیز ریشه اعتقاد به کارما را در اعتقادات قبایل بومی ماقبل ودایی می دانند. در اوپانیشادها (Upanishads) نیز کارما و فرضیه بازپیدایی مطرح بوده و صریحا به جدایی روح از بدن اشاره شده است. در گیتا (Gita) نیز صریحا، به قانون کارما و بازپیدایی اشاره شده است. در آیین های بودایی و جین نیز اعتقاد به کارما وجود دارد. در آیین بودا، از واژه ای به نام سامسکارا (smskara) استفاده شده است که به معنای نیرو، اراده، ساختن، و به هم آمیختن است. در آیین جین نیز به سرگردانی روح در سلسله مراتب هستی اشاره شده است و اعتقاد آن ها این است که باید از طریق اصول اخلاقی و رهبانی روح را از زندان تن آزاد کرد. در میان متفکران معاصر هندی، اوروبیندو (Aurobindo) مساله کارما را، به طور جدی، بررسی کرده است. اساسا، این موضوع یکی از دغدغه های اولیه او بوده و در چهارچوب نظریه تکاملی خود به آن پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 15
با توجه به آیة شریفه «نفخت فیه من روحی» آیا روح انسان قبل از نفخ در جسم و بدن وجود داشته یا همان موقع ایجاد شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف: درباره آية مباركه مطرح شده در پرسش بايد به اختصار توضيحي ارائه شود. قرآن كريم در جريان خلقت آدم مي فرمايد:«فاذا سويتُه و نفختُ فيه من روحي»[1] يعني هنگامي كه كار آن را (خلقت بدن آدم ـ عليه السلام ـ ) به پايان رسانيدم و در او از روح خود دميدم. از بیشتر ...
روح چیست و آیا دارای شکل خاصی است؟ بعد از مرگ به کجا می رود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
روح مبدأ حيات و زندگي است كه موجود را به احساس و حركت ارادي توانايي مي‌بخشد.[1] در قرآن كريم درباره روح چنين آمده: «و يسئلونك عن الروح، قل الروح من امر ربي و ما اوتيتم من العلم الا قليلاً»؛[2] يعني از تو درباره روح سوال مي‌كنند بگو: روح از فرمان پرور بیشتر ...
تناسخ از منظر قرآن و عرفان
نویسنده:
اسدی محمدجعفر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
چکیده :
غرض از این نوشته شرح مختصر احوال و آثار فخر رازی (544606 ه‍) و نقل متن «کتاب فی الحب» او از مجموعه «سفینه تبریز» و ترجمه آن است که در میان «رساله العشق ها» مطالبی نو و آرائی ویژه دارد؛ امام فخر رازی، تعبیر و تعریف لفظی عشق را که در فکر بشری جولان و در خیال انسانی دوران دارد و موجب سلب اختیار و محور سوم و آثار می شود و به اضمحلال حب در محبوب و طلب در مطلوب می گردد، غیرممکن می داند و بر این عقیده است که محب در حب و عاشق در عشق غرق می شود و اگر الهی باشد به عالم مثال صعود می کند و اثر و خبری از محب یا عاشق باقی نمی ماند، باید عشق را متوجه خدای یگانه کرده و از التفات به زاینده و زاده و هر آنچه مادی است خودداری نمود؛ چون عشق حالتی است که در دوران آدمی پدید می آید و دارنده این پدیده را از تشخیص و تمیز میان رنج و راحت و تاریکی و روشنایی بازمی دارد و گاهی باعث مرگ او می شود.
ارتباط با ارواح
نویسنده:
ناصر مکارم شیرازی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: نسل جوان,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «ارتباط با ارواح» نوشته آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی است. این کتاب در سه بخش تقسیم شده: بخش اوّل تناسخ و عود ارواح؛ بخش دوم ارتباط با ارواح؛ بخش سوم پاسخ به ایرادها.
حیات برزخی ( از دیدگاه قرآن و سنت)
نویسنده:
سکینه وحدانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع مورد پژوهش، حیات برزخی از دیدگاه قرآن و سنت است. اهداف خاصی که در این پژوهش دنبال می شود، شناسایی بهتر حیات پس از مرگ و افزایش اعتقاد نسبت به حقیقت عالم برزخ است. منابعی که در این تحقیق استفاده شده به سه قسمت عمده تقسیم می شود: 1- قرآن و نهج البلاغه. 2- کتب مرجع و معتبر دینی همانند اصول کافی و بحارالانوار 3- سایر منابعی که بیشتر آنها در عصر حاضر نگاشته شده اند. روش تحقیق این پایان نامه، کتابخانه ای و از طریق جمع آوری اطلاعات و فیش برداری بوده است. حیات بعد از مرگ در عالمی به نام عالم برزخ است که عبارت است از لحظه ای که آدمی از دنیا می رود تا روز قیامت . مرگ سرآغازی برای ورود انسان به زندگی جدید در عالم برزخ است. روح انسان بعد از مرگ در قالب جسم مثالی ادامه حیات می دهد که آن قالب همچون کالبد دنیوی، و به صورت بدن و شبیه به آن است. صورت ارواح بر اساس اعمال و کردار آنها شکل می گیرد و به همان تناسب هم کیفیت قبض روح انسان ها با هم تفاوت دارد. یکی از ویژگی های برزخ این است که پرونده اعمال در آنجا باز است و سرنوشت انسان قطعی نیست و می تواند با توجه له آثار ماتقدم و ما تأخر قابل تغییر باشد. برزخ از سه جهت هولناک می باشد: 1- وحشت قبر، 2- سؤال قبر 3- فشار و عذاب قبر . انسان ها مقداری از ثواب اعمال و کردار خود را با عذاب و عقاب در عالم برزخ در مکانی به نام بهشت و جهنم برزخی می بینند ولی رسیدگی کامل به اعمال انسان در حسابرسی روز قیامت انجام می گیرد چرا که با آغاز قیامت، برزخ پایان می یابد. از جمله نتایج حاصل از این تحقیق، از بین بردن پوچ گرایی و ناامیدی، ملزم شدن افراد به انجام دادن کارهای نیک جهت سوق به درجات کمال و قرب الهی و ارائه نگرش جدید نسبت به حیات پس از مرگ می باشد.
تحلیل هایدگر از معنای زمان در فلسفه هگل
نویسنده:
نیره میرموسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی,
چکیده :
زمان با سه آموزة کلیدی فلسفه هگل یعنی مکان، صیرورت و روح همبسته است؛ 1. مکان، زمان میشود؛ یعنی وجود مکان به مثابه زمان (توالی اکنونها) متعین میشود. 2. زمان به این معنا صیرورت به شهود درآمده است که حرکت دیالکتیکی روح در آن ر خ میدهد. 3. شباهت زمان- به مثابه اکنون های تهی و انتزاعی- و روح - به مثابه مفهوم- روح را قادر به نفی زمان میسازد. هایدگر این تحلیل هگل را مناسبِ فهم شایع از زمان (زمان – اکنون) میداند و نه معنای اصیل زمانمندی. درک معنای اصیل زمان نیازمند آن است که نه تنها وجود مکان بلکه وجود هر موجودی بر اساس زمان فهمیده شود. در عین حال هایدگر تبیین هگل از نحوة شکل گیری و تطور تاریخی معانی زمان را تلاشی ستایشبرانگیز برای برقراری نسبتی معقول میان معانی گوناگون زمان میداند.
صفحات :
از صفحه 79 تا 93
ویژگی ها و جایگاه انسان و کرامت او از دیدگاه مولانا مبتنی بر قرآن و روایات
نویسنده:
صادقی علی اصغر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
بحث انسان و جایگاه او و تبیین کرامت و منزلت او، از مهم ترین مباحثی است که همواره در مثلث معرفتی خداشناسی، جهان شناسی و انسان شناسی مورد توجه اندیشمندان و نوابغ بشری و از آن جمله، مولانا قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده تا به آیات و روایاتی اشاره شود که مولانا در قالب اشعاری نغز و پرمعنی، در مورد چگونگی خلقت انسان و عظمت وجودی او، استعدادهای بالقوه و ابعاد نظری، فکری، روحی و جسمی و نحوه سیر تکاملی و آفات و موانع سیر تعالی و تقربش به ساحت کبریایی حق به گونه ای عمیق و دقیق مطرح نموده است و سرانجام، به ارزش های متعالی پایگاه و موقعیت او در نظام آفرینش و برخی ویژگی ها و صفات و خصوصیات عالی ودانی و در نهایت، هدف خلقت او با تمسک به معدودی از اشعار مثنوی از منظر قرآن و روایات اشاره شود.
صفحات :
از صفحه 235 تا 256