جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
دیدگاه های مختلف پیرامون سرشت انسان
نویسنده:
اعظم خاوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پروژه شامل چهار فصل است. فصل اول کلیات است که در آن موضوع تحقیق، پیشینه تحقیق، اهداف و کاربردهای تحقیق، سؤالها و فرضیه های تحقیق بیان شده است. فصل دوم تعاریف است که در آن واژه سرشت در لغت و در اصطلاح و در قرآن مورد بررسی قرار گرفته و همچنین اهمیت بحث از سرشت و ویژگی های امور فطری نیز ذکر شده است. در این فصل بیان می شود که سرشت مجموعه ای از استعدادها – اعم از جسمانی و روانی – و برخی از فعالیتهاست که پیش از تأثیر محیط مادی و اجتماعی به طور غیر اکتسابی در انسانها موجود است. در فصل سوم، دیدگاههای مختلفی که در مورد سرشت در بین اندیشمندان وجود دارد مورد بررسی قرار گرفته و شامل دو بخش است که در بخش اول، دیدگاههای انکار تک سرشتی و در بخش دوم دیدگاههای تک سرشتی بیان شده است. در این فصل بیان می شود که گروهی چون اگزیستانسیالیسم ها، روان شناسان رفتار گرا، نظریه پردازان یادگیری اجتماعی، جامعه گرایان و تاریخ گرایان وجود سرشت را انکار می کنند. گروهی چون فروید گرایان، تجربه گرایان، سود گرایان، لذت گرایان، منش گرایان نسبت به سرشت انسانی بدبین و انسان را موجودی دیو سرشت می دانند و گروهی چون نو فرویدی ها، انسان گرایان و رمانتیست ها نسبت به سرشت خوشبین هستند. در فصل آخر یعنی فصل چهارم سرشت از دیگاه آیات و روایات و انواع فطریات مورد بررسی قرار می گیرد و بیان می شود که انسان سرشتی الهی دارد و از طرفی دارای اراده و اختیار است و این خود اوست که با انتخابهایش به خود هویت و شکل می دهد.