جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 149
اگـر بـدن انـسـان در آخـرت مـثـل و مـانند بدن او در دنيا باشد نه عين آن، در آن صورت معاد جسمانى معنايش اين خواهد بود كه انسان با بدن ديگرى محشور مى شود نه باهمان بدن دنيايى .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شخصيت انسان به روح است نه به جسم و بدن او , و روح از بين نمى رود . آنچه متلاشى مى شود و اجزاى آن پراكنده مى گردد بدن است . وقـتـى بـار ديگر اين اجزاى پراكنده جمع شوند و روح به آنها تعلق گيرد , انسان ( كه همان روح است ) همان انسان خواهد بود . بیشتر ...
معاد جسمانی از دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
علیرضا کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در این مقاله، ضمن بیان اصول و مبانی عرفان ابن عربی در زمینه معاد جسمانی، بر این نکات تاکید شده است: .1 انسان موجود مجردی است که همواره و در هر یک از نشات، مدبر بدنی متناسب با آن نشئه است. براین اساس، بدن انسان در عالم دنیا مادی عنصری، در برزخ برزخی و مثالی، و در عالم آخرت اخروی با مزاجی کاملا متفاوت با مزاج دنیوی است، .2 عالم آخرت دارای دو منزل بهشت و جهنم است و بیان حقیقت و جایگاه این دو منزل، کیفیت معاد و چگونگی هویت آدمیان را در این دو منزل روشن می کند، .3 کل عالم عناصر، یعنی مادون فلک مکوکب (که شامل ارض و افلاک هفت گانه است)، به جهنم بدل می شوند و لذا جهنم و جهنمیان هویتی عنصری، اما تبدل یافته دارند، .4 بهشت در میان فلک مکوکب و فلک اطلس واقع شده است و از این رو، بهشتیان متناسب با جایگاه خویش دارای بدنی از سنخ اجسام بسیطه اند، .5 بدین ترتیب، معاد با بدنی جسمانی، که متفاوت با جسم دنیوی است، صورت خواهد پذیرفت.
معاد جسمانی از نگاه حکیمان الهی
نویسنده:
جعفر انواری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
همه حکیمان الهی معاد را حق می دانند، با این حال درباره چگونگی آن دیدگاه های متفاوتی دارند، به باور صدرالمتالهین، کسانی که معتقدند وقتی بدن نابود گردد دیگر بازگشت آن ناممکن خواهد شد و این نفس است که در قیامت حاضر خواهد گشت، از چگونگی عالم آخرت غافل اند؛ به واقع اینان آیات صریح قرآنی را که به روشنی بر جسمانی بودن معاد دلالت دارند تاویل کرده اند؛ صدرالمتالهین در اثبات جسمانی بودن معاد گفته است: اگر کسی با داشتن سلامت نفس به مقدمات اثبات معاد جسمانی بنگرد، یقینا به این نتیجه خواهد رسید که همین بدن به عین آن در قیامت محشور خواهد شد. همچنین، شیخ اشراق بر وقوع معاد جسمانی با قالب مثالی تاکید دارد. سایر حکما از جمله ابن سینا نیز معاد جسمانی را بنا بر خبر پیامبر اکرم (ص) به اثبات رسانده اند؛ ضمن اینکه محقق طوسی آن را ضرورت دین شمرده است. و در نهایت به این نتیجه دست خواهیم یافت که معاد جسمانی خواهد بود؛ یعنی انسان با بدن مادی و عنصری محشور می شود، گر چه در آنجا تغییراتی در نظام بدن رخ خواهد داد.
تأثير نظريه «حركت جوهری» بر انديشه كلامی ملاصدرا
نویسنده:
‌مهدي گنجور, مجيد ‌صادقی حسن‌آبادی, محمد ‌‌بيدهندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
يكي از مهمترين ابتكارات وجود شناختي ملاصدرا كه تأثير شگرفي بر انديشة فلسفي و كلامي او داشته است، نظرية حركت جوهري است. اكتشاف عظيم ملاصدرا در اين زمينه، اثبات ناآرامي و بيقراري در نهاد عالم و آدم و اثبات حركت و تحول دائمي در بنيان همة موجودات مادي است؛ انگاره‌يي كه عموم حكماي پيش‌صدرايي آن را امري نامعقول و امكان‌ناپذير ميدانستند. دامنة تأثيرگذاري اين نظريه بقدري وسيع است كه پس از چند قرن پژوهش، هنوز هم جاي واكاوي و تأمل در زواياي مختلف آن وجود دارد. اما آنچه تاكنون درباب دستاوردهاي حركت جوهري بيان شده، عموماً نتايج وجود شناختي و فلسفي بوده و كمتر به آثار و بركات اين اصل در ساحت كلامي ـ اعتقادي پرداخته شده است. ‌بهمين دليل، نوشتار حاضر با رويكردي مسئله ‌محور و با روش تحليلي و پژوهش كيفي، ضمن طرح دقيق مسئله و تقرير نظريه، با تأكيد بر ابتكاري بودن آن، به تحليل داده‌ها در راستاي بررسي تأثير اين انگاره بر انديشة كلامي ملاصدرا پرداخته است. بنابرين، يافته‌هاي اين پژوهش بر استنباط و تبيين مهمترين لوازم كلامي و اعتقادي حركت جوهري تمركز يافته است كه فهرستوار عبارتند از: خداشناسي و تبيين فقر دائمي مخلوقات به خدا، اثبات حدوث زماني عالم، تبيين عقلاني معاد جسماني، توجيه فلسفي آموزة تجسم اعمال، ابطال عقيدة تناسخ، نوآوري در تبيين ماهيت مرگ و تبيين عموميت حشر.
صفحات :
از صفحه 57 تا 76
 باتوجه به قرآن کریم چگونه جسمانی بودن معاد ثابت می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دركتب تفسيري آمده چگونه مرد عرب بيابانى استخوان پوسيده اى را خدمت پيامبر(ص) مى آورد و مى گويد: چه كسى مى تواند اين را زنده كند؟ و پيامبر(ص) به فرمان خدا پاسخ مى گويد: همان كسى كه روز نخست آن را آفريد، همان كسى كه آسمان و زمين را ايجاد كرده، و بیشتر ...
جسم انگاری متكلمان اسلامی در ماسوی اللّه‌
نویسنده:
مهدی قجاوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
چکیده :
كـلام اسـلامي، ثمـرة تـلاش متكلمـان چنـد سـدة نخست تاريخ اسلام است. در ميان آموزه‌هاي اصلي كلام اسلامي، تجرد خداوند از يك طرف و جسم‌انگاري ماسواي او از سوي ديگر، از اهميت ويژه‌يي برخوردار است. اين رويكرد از معدود مباحثي است كه تقريباً بين همة فرق كلامي، بويژه در قرون اولية هجري مشترك است؛ معتزله، اماميه، اشاعره و ديگر فرَق كلامي همه در اين عقيده اتفاق نظر دارند. اين اجماع، ريشه در جايگاه دين‌ورزي آنها دارد، چراكه معتقدند ورود بحث «تجرد» به ماسوي الله موجب سستي پايه‌هاي توحيد ميشود و اركان خداشناسي را تحت تأثير قرار ميدهد. از اينرو، متكلمان ماسوي الله را اموري جسماني (خواه جسم لطيف يا جسم كثيف) ميدانند و «مجرد» را حقيقتي كامل و بينياز مطلق معرفي ميكنند. اين نظريه، مبناي برخي از اصليترين آموزه‌هاي كلامي بوده است. نفي تشبيه و نفي عوالم غير مادي (مثل عالم عقول) از وجوه سلبي اين ديدگاه بشمار مي‌آيد و جسميّت ملائكه، حدوث عالم، فناي عالم و معاد جسماني، از وجوه ايجابي آن است.
صفحات :
از صفحه 79 تا 96
با توجه به نظریه روانشناسان که رشد انسان را تا هنگام مرگ می‌دانند، آیا انسان پس از مرگ در برزخ و بهشت‌، به کمال خواهد رسید؟ به چه صورت‌؟ با توجه به جسمانی بودن معاد، آیا رشد تنها شناختی است یا خیر؟ در صورت مثبت بودن جواب‌، رشد با توجه به ابعاد جسمی‌، ذهنی و اجتماعی و اخلاقی آن چگونه خواهد بود؟ اصلاً چرا در آن دنیا نیاز به رشد است‌؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پيش ار پاسخ ذكر اين نكته شايسته است كه معاد از نظر بيشتر دانشمندان اسلامي و بر اساس آيات و روايات هم جسماني و هم روحاني است‌. در برزخ نيز روح انسان پس از جدا شدن از تن‌، در قالب مثالي خود قرار مي‌گيرد. نكته ديگر اينكه "رشد" معاني متفاوتي دارد بیشتر ...
چرا گروهی از فلاسفه منکر معاد جسمانی شده اند چند عامل در انکار آنها موثر بوده؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از مجموع بررسيهاي كلمات آنها چنين به نظر مي رسد كه «هشت عامل» زير در اين امر مؤثر بوده است 1 ـ محال بودن اعاده معدوم. 2 ـ شبهه آكل و مأكول. 3 ـ مشكل عوض شدن موادّ جسماني در طول عمر. 4 ـ كمبود موادّ خاكي روي زمين. 5 ـ اگر معاد جسماني در كره زم بیشتر ...
آیا معاد جسمانی اعاده معدوم است، چگونه این مسأله برای عده ای باعث شبهه شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جمعي از علماي عقائد مسأله معاد جسماني را به سوي بحث اعاده معدوم كشانده، و گفته اند چون جسم انسان به كلّي نابود مي شود، بازگشت آن در قيامت از قبيل اعاده معدوم است، و مي دانيم اعاده معدوم، محال است، و از اينجا مسأله معاد جسماني مواجه با اشكال م بیشتر ...
شبهه آکل و مأکول که عده ای در مورد افکار معاد جسمانی به آن استدلال می کنند چیست و چه پاسخی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شبهه «آکل و مأکول» در حقيقت يکي از پيچيده ترين مباحث معاد جسماني است. توضيح اينکه گاه اتفاق مي افتد که اجزاي بدن انساني، جزو بدن انسان ديگري مي شود، خواه به صورت مستقيم باشد، مثل اينکه در زمان قحطي کسي از گوشت انسان ديگري تغذيه کند، يا به صور بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 149