جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های نمایه مقاله
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 17646
عنوان :
خوانشی دین پژوهانه از " رویا" و "زبان رویا" در دو رویکرد فراطبیعت گرایانه ابن عربی و نگرش طبیعت گرایانه اریک فروم
نویسنده:
سمیه خادمی ، زینب شریعت نیا
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ادیان الهی و مکاتب روان شناسی، به "رویا" و آنچه در خواب دیده می شود، توجه ویژه داشته اند و با دیدگاه و بیان خاص خود، به تبیین علت به وجود آمدن رویا، و تحلیل آن، پرداخته اند. با توجه به اینکه محیالدین ابن عربی یکی از عارفان پرآوزاه مسلمان است، برآن شدیم تا با روش توصیفی ـ تحلیلی به تبیین رویکرد فراطبیعت گرایانه او در مسئله "رویا" و "زبان رویا" و مقایسۀ آن با نگرش طبیعت گرایانه اریک فروم، روان شناس اجتماعی مکتب فرانکفورت بپردازیم. یافته های پژوهش نشان می دهد که ابن عربی "رویا" را یکی از مظاهر ناخودآگاه آدمی در ارتباط با دنیای" فراواقعی" بر می شمارد که ریشه در عالم غیر محسوس و غیر مادی دارد. عالمی که معانی و حقایق، صورت جسمانی به خود گرفته اند و منتقل کننده مضامینی هستند که ابن عربی آن را ذیل کلان مفهوم "زبان نمادین " صورتبندی کرده است. این در حالی است که اریک فروم بر اهمیت اتصال و ارتباط رویاها و ضمیر ناخودآگاه فرد با طبیعت تأکید دارد. وی رویاها را پدیده ای مربوط به روان، کاملا معتبر، دلالت گر و با معنی می داند که در آن، تجربیات ناخودآگاه به صورت نمادها و نشانه هایی از نیازها و تمایلات نهان فرد مشاهده می شود که ذیل مفهوم "زبان سمبولیک" به تبیین آن می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت و نسبت آن با معنای زندگی از منظر فارابی
نویسنده:
سیده لیلا موسوی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
پرسش اصلی این مقاله آن است که با نظر به مسأله معنای زندگی در فلسفه معاصر، چه نظریهای در این باب از فلسفه فارابی(معلم ثانی) قابل استخراج و صورتبندی است و نظریه او ذیل کدام یک از نظریههای مطرح گنجانده میشود. در این نوشتار با نظر به پیوند بنیادین میان آموزههای خداباور(الهیاتی) و سعادت اندیش فارابی(مبتنی بر شناخت نفس و روح نامیرای انسان)، معناگرایی فراطبیعتگرایانه فرض گرفته شده است. فارابی به عنوان یک فیلسوف خداباور و معتقد به روح نامیرا با پیروی از اندیشه فلاسفه یونان، نظامی را طراحی میکند که بر اساس آن زندگی دنیوی انسان با نظر به هدف عالی که همان رسیدن به سعادت و نیک بختی است، معنادار میشود. زمانی که فراطبیعتگرایی فارابی به نحو مستقل از نظریات مشابه مورد ارزیابی قرار میگیرد، میتوان نظریهای مبتنی بر کشف (در برابر جعل) معنای واحد در زندگی، (در برابر کثرتگرایی)، که عینیت (در برابر ذهن گرایی) را در عمل (و نه در اندیشه و باور) به شکل کلی (نه به صورت جزئی) از نظام فلسفی و فکری فارابی استخراج نمود. بر این مبنا رسیدن به سعادت حقیقی که بر پایه معرفت و حکمت الهی و کسب فضایل علمی و عملی استوار است، به زندگی انسان معنا میبخشد و غایت قصوای او است. از منظر فارابی انسان در زندگی به سعادتی که همان معنای زندگی او است، جز در ربط با خدا دست پیدا نمیکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود داشتن یا نداشتن عالم در عرفان ابن عربی
نویسنده:
اردلان زمانی ، محمد محمد رضایی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
در عرفان ابنعربی وحدت وجود پررنگترین نقش را دارد و بدون درک درستی از آن نمیتوان دیگر اندیشههای او را دریافت. در این میان، یکی از مهمترین پرسشها پرسش از نسبت وجود حقیقی یا آفریدگار با عالم و آفریدگان است. از دیدگاه وحدت وجود برمیآید که پاسخش به این پرسش چنین باشد که وجود حقیقی و عالم با هم وحدت دارند. از سوی دیگر، در عرفان ابنعربی از غیریت میان وجود حقیقی و عالم نیز بسیار سخن رفته است؛ وحدت از وجهی است و غیریت از وجهی دیگر. این بیان دوگانه این پرسش را مطرح میسازد که آیا عالم وجود حقیقی دارد یا اینکه توهم محض است؟ این تناقضنمایی است که در عرفان نظری همواره اذهان را به خود مشغول کرده است. در این نوشته استدلال میشود که اگر عالم به معنای چیزهایی که هستند باشد چون نمیتوان عالم را توهم دانست و وجود را از آن سلب کرد و هم نمیتوان وجود عالم را در بیانی تناقضگونه پذیرفت و هم رد کرد و همچنین نمیتوان بهشیوهای تشکیکی بهرهای کمتر و ضعیفتر برای وجود عالم در نظر گرفت، تنها پاسخی که میماند پذیرش وجود داشتن عالم است. نتیجه این پژوهش از این قرار است که عالم از منظر وجودشناسی وجود حقیقی دارد ولی از منظر معرفتشناختی ما درگیر با گونهای از توهم هستیم. خود اصطلاح عالم در عرفان بیشتر سویه معرفتشناختی دارد. بنا بر این دیدگاه همه ساختار وجودشناسی عرفان نظری و حضرات و عوالم گوناگون نیز با وضعیت معرفتشناختی و شهودی انسان تبیین میپذیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد تئودیسه آگوستینی در حل مسئله شر براساس مبانی کلام شیعی
نویسنده:
عبدالله حسینی اسکندیان ، قربانعلی کریم زاده قراملکی ، عباس عباس زاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله شر به سبب چالشهای الحادی که دربارهی وجود خدا و اوصاف مطلق او میآفریند، از قدیمالایام اساس بسیاری از شبهات ملحدان را شکل میدهد. آگوستین قدیس که نقش بیبدیلی در حیات اندیشه مسیحی داشته، در تئودیسه خود سعینموده تا از خداباوری و عقاید مسیحی در رهیافت مسئله درد و رنج دفاع نماید. آموزهها و عقاید مسیحی همچون گناه اولیه، هبوط، فیض الهی و غیره، اساس تئودیسه آگوستین را شکل میدهند. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین اصول تئودیسه آگوستینی، تحلیل این تئودیسه و نقد آن براساس کلام شیعی پرداخته میشود. عدم تأثیر گناه اولیه در اکتساب خیرات و انجام شرور، تبیین ناصحیح از رابطه شرور با عالم ماده، تبیین ناصحیح از عامل تحقق شرور طبیعی و غیره، مواردی هستند که براساس مبانی کلامی شیعه، تئودیسه آگوستینی را به چالش کشانیده و نواقص آن را آشکار میسازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی نقش بازیهای زن در مفهومسازیهای امام علی(ع)
نویسنده:
علی نجفی ایوکی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی خطبهها و نامههای نهجالبلاغه نشانگر این است که امام علی علیهالسلام افزون بر صدور حکم در خصوص زن، در فرایند انتقال معنا، برای ترسیم مفاهیم متعدد ذهنی خود از شخصیت زن و ویژگیهای وی کمک گرفته است و کوشیده در گفتمانهای خود به پشتوانۀ دخالتدهیِ آن شخصیت در حوزه معنایی مبدأ، مفاهیم مورد نظر خود را در حوزه معنایی مقصد عینیتبخشی و باورپذیر نماید و مخاطب خود را نسبت به ایدهها و باورهای خود متقاعد سازد. در پرتو دخالتدهی زن در فرایند معناسازی و تصویرسازیهای ادبی به واسطة آن شخصیت، پژوهش حاضر میکوشد با رویکرد کیفی و روش توصیفی – تحلیلی به شناسایی، استخراج و تحلیل آن دسته از پارهگفتهایی بپردازد که سخنور در خطبهها و نامههای خود برای تصویرسازی مفاهیم ذهنی خود از وی و ویژگیهای او بهره گرفته است. از نتایج این تحقیق آن است که صاحب گفتمان در فرایند یادشده، بهقصد تغییر موقعیت فکری و عاطفی مخاطب، از شخصیت زن و صفات مرتبط با وی استفاده کرده است. دیگر اینکه زن در نمونههای مورد مطالعه، بیشتر در فضای تیره دخالت داده شده و بار سنگین کنشهای منفی دیگران را بر دوش میکشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محیطزیست و لزوم حفظ آن از منظر قرآن ونهج البلاغه
نویسنده:
علیرضا الماسوندی ، احمد مراد خانی ، سید حسن عابدیان
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ازجمله موضوعات مهم و ارزشمندی که در آموزههای قرآنی و فرهنگ گفتاری و نوشتاری امیر مؤمنان حضرت علی(ع) انعکاس یافته است مباحث مربوط به محیطزیست است. بیتوجهی و سهلانگاری نسبت به محیطزیست و تخریب منابع طبیعی تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر سلامت جسم و روح افراد جامعه دارد زیباییهای موجود در طبیعت ازجمله مظاهر قدرت و زیبایی خداوند است که توجه و تدبر در آنها موجبات نزدیکی و شناخت و معرفت خالق هستی را برای آحاد جامعه فراهم میکند. در چنین رویکردی انسان خداباور درصدد این است که با عمل به آموزههای قرآن کریم و سخنان گهربار ائمه طاهرین(ع) در حفظ و پاسداری از محیطزیست کوشا باشد. پژوهش حاضر بر آن است که با استفاده از آیات نورانی قرآنی کریم و سخنان گهربار امام علی(ع) در نهجالبلاغه به مسئله حفظ محیطزیست و اهمیت و نقش آن در تعالی انسان خداباور بپردازد. از مهمترین رهیافت های پژوهش این است که هم در آموزههای قرآنی و هم در حکمتهای انسانساز امیر مؤمنان (ع) موارد فراوانی در جهت هدایت و تشویق انسان به حفاظت از محیطزیست بهعنوان مکانی برای تعالی و رشد آدمی به چشم میخورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش دین و حَمیّت در رفتارشناسی شامیان با تکیه بر گزارههای نهجالبلاغه
نویسنده:
اکرم السادات حسینی ، یحیی میرحسینی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
پس از جنگ صفین، در پی هجوم سپاه شام به نواحی کوفه و بیتفاوتی عراقیان در برابر غارات، امیرالمؤمنین علی (ع) دو مؤلفه «دین و حَمِیّت» را عامل همگرایی اجتماعی دانسته که فقدان آن منجر به تشتت در سپاه عراق شده است. تفرقه عراقیان، زمانی بیشتر نمایان میشود که به همسایه عراق یعنی شام نظر کنیم؛ جایی که مردمی متحد و مطیع دارد. علت فرمانبرداری شامیان، همواره مورد بحث و مناقشه بوده است؛ اما اینکه دین و حمیت بهعنوان یک قانون قطعی و جهانشمول قلمداد شده و در شام اُمَوی، موجب اتحاد شده باشد نیاز به تحلیل و بررسی دارد. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی، مفهوم دین و حمیت را بازشناسی کرده و با تکیه بر جریانشناسی، به بررسی عوامل همسازگری در شام پرداخته است. برآیند پژوهش نشان میدهد که معاویه با شناخت باورهای پیشا اسلامی شامیان، دین و حَمیَّت مردم را مطابق اهداف خود پرورش داد. او با تکیه بر این دو مؤلفه، جریانهای عثمانگرا و برتریطلبان شهری را شکل داد و از قدرت این دو جریان بهرهای وافر برد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی صفات دنیا و آخرت در خطبههای نهجالبلاغه بر پایة رابطة مفهومی تقابل معنایی (مطالعة موردی گونههای جهتی و دوسویه)
نویسنده:
محدثه حوزان ، علی اکبر فراتی ، انسیه سادات هاشمی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
تقابل جهتی و دوسویه بهعنوان دو گونة رایج در تقابل معنایی مطرح هستند. تقابل معنایی مبحث ویژهای از معنیشناسی را به خود اختصاص میدهد. تقابلهای معنایی یکی از مهمترین و پربسامدترین روابط معنایی در نهجالبلاغه به شمار میروند. تنوع تقابل معنایی در دنیا و آخرت، دلالتهای معنایی متنوعی را رقم میزند که از ابزارهای لازم در بررسی معناشناختی این اثر ادبی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی تدوین شدهاست. در این پژوهش، به دلیل گستردهبودن بحث تقابل معنایی میان صفات دنیا و آخرت در خطبههای نهجالبلاغه، به بررسی دو گونة رایج از انواع تقابل میان این صفات، پرداخته شدهاست. پس از استخراج جفت صفات متقابل دنیا و آخرت از میان خطبهها و تطبیق هر یک از آنها، بر انواع تقابل در معنیشناسی، برآیند پژوهش نشان داد که در این میان، امام برخی ویژگیها برای دنیا و آخرت ترسیم کردهاند که نمایانگر تقابل جهتهای مختلف نسبت به نقطة ارجاع هستند و تحت عنوان تقابل جهتی مطرح میشوند. این تقابلها با دربرگیری پانزده مورد بهعنوان یکی از پربسامدترین انواع تقابل میان صفات متقابل دنیا و آخرت محسوب میشوند. جفت صفات متقابل مطابق با ویژگیهای تقابل دوسویه که از نظر میزان بسامد میان صفات دنیا و آخرت با دربرگیری سه مورد، کمترین میزان را به خود اختصاص میدهند، پس از تقابل جهتی قرار میگیرند. امام از این صفات برای بیان ویژگیهایی از دنیا و آخرت استفاده کردهاند که وقوع یکی از واژههای متقابل، متضمن وقوع واژة دیگر هست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکرد حوزه مبدا تجارت در مفهوم سازی استعاری در قرآن کریم و نهجالبلاغه بر اساس زبانشناسی شناختی
نویسنده:
مرتضی قائمی ، اختر ذوالفقاری
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
استعاره مفهومی ابزار مناسبی برای درک بهتر و دقیقتر مفاهیم انتزاعی و ازجمله مفاهیم دینی است. حوزه مبدأ "تجارت" یکی از حوزههای پرکاربرد در قرآن کریم و نهجالبلاغه است که برای تولید استعارههای ساختاری در مفهومسازی مفاهیم انتزاعی اسلامی به کار گرفته شده است. هدف از پژوهش حاضر که بر اساس رویکرد زبانشناسی شناختی انجامشده است، آن است که کارکرد استعاری تجارت بهعنوان حوزه مبدأ در مفهومسازی استعاری از مفاهیمی چون زندگی، جهاد، انفاق، دنیاگرایی، آخرتگرایی و گرایش به حلال یا حرام ارزیابی شود تا تصویر واقعی این مفاهیم در دیدگاه اسلامی بهتر و عمیقتر شناخته شود. نتایج این پژوهش نشان داد که عبارات زبانی استعاری با حوزه مبدأ تجارت در قرآن و نهجالبلاغه بسیار گسترده و متنوع است و از این مفهومسازی تصوری و حسی در اشکال و تناظرات متنوع برای تبیین و تصویر مفاهیمی چون ایمان، جهاد، آخرت، دنیا، تقوا، انفاق، عبادت استفاده شده است. ضمناً در این موارد تفکر و دیدگاه علوی مطابق با قرآن است؛ اما تنوع استعارت و تناظرات آن در قرآن کریم گستردهتر و بیشتر است و از تناظر "از دست دادن اصل سرمایه تجاری با ارزش وجود و شخصیت انسان" نیز فراوان بهره برده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انگاره اقتدای حضرت عیسی (ع) به حضرت مهدی (ع) در منابع روایی شیعه
نویسنده:
حسین براتی ، حسن نقی زاده ، سهیلا پیروزفر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله اقتدای حضرت عیسی (ع) به حضرت مهدی (ع) از جایگاه ویژهای در میان احادیث اسلامی برخوردار است. پژوهش حاضر میکوشد با روشی توصیفی-تحلیلی و با رویکردی تاریخانگارهای به بررسی این مسئله پرداخته و آن را با توجه به گفتمانهای حدیثی و رویکردهای مختلف محدثان شیعه بازخوانی کند و در عین حال به بررسی سندی آن نیز اهتمام ورزد. نتایج نشان میدهد این گزاره در دورههای مختلف و نزد دانشیان حدیثی شیعه به یک صورت نقل نشده و دستکم، چهار دوره گفتمانی را پشت سر نهاده است: ابتدا در کتاب منسوب به سلیم در ضمن گفتوگوی راهبی مسیحی با امام علی (ع) و همچنین گفتمانِ تفسیری-روایی کتب منسوب به علیبنابراهیم قمی و فرات کوفی مطرح میشود؛ سپس نزد عالمانی چون شیخ کلینی و شیخ طوسی جایگاه نهچندان پررنگ آن مشاهده میشود؛ با نقل گسترده آن توسط شیخ صدوق، دوره طلایی خود را طی میکند و تثبیت میشود؛ در دوره بعدی هم نزد محدثان متأخر، جنبه کارکردگرایانه آن و حضور آن در پیوند بیش از پیش با برخی مباحث اعتقادی غلبه میکند. هرچند این گزاره از نظر اصول حاکم بر علم رجال و درایه در میان روایات شیعه به اصطلاح صحیحالسند نیست، اما کثرت نقل آن به طرق مختلف در میان فریقین، ارزش آن را نشان میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 17646
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید