جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5277
آغاز و انجام
نویسنده:
نصيرالدين طوسي، محمد بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رساله اي است در بيست فصل در مبدء و معاد . نام مشهور اين رساله آغاز و انجام است ، ليكن در بعضي از نسخه هاي قديمي به نام « مبدء و معاد» آمده ، در مقدمه كتاب از آن به عنوان « تذكرة» ياد گرديده است. با اين كه نام اين رساله در فهرست تاليفات خواجه ديده نمي شود معهذا در نسبت آن به خواجه طوسي جاي ترديد نيست. رساله مشتمل بر بيست فصل است كه خواجه آن را به خواهش بعض دوستان خود تاليف كرده و در آن از آغاز و انجام خلقت و قيامت و بهشت و جهنم و غير آن به روش عرفاني بحث نموده است. در مقدمه گويد: «دوستي از عزيزان از محرر اين تذكره التماس كرد كه نبذي از آنچه سالكان راه آخرت مشاهد كرده اند از انجام كار آفرينش و بدآنچه در كتاب خداي تعالي مسطور است و بر زبان اولياء و انبياء مذكور از احوال قيامت و بهشت و دوزخ و غيري آن ثبت كند بر آن وجه كه اهل بينش بعيان بينند نه بر آن وجه كه اهل دانش بيان مي كنند. فصول كتاب چنين است: فصل اول : در صفت راه آخرت و ذكر سالكانش و اسباب اعراض مهم ؛ فصل دوم : در اشارت بمبدء و معاد ؛ فصل سوم : در اشارت بهر دو جهان ؛ فصل چهارم : در اشارت بزمان و مكان ؛ فصل پنجم : در اشارت بخلايق؛ فصل ششم : در احوال اصناف خلق در آن جهان و ذكر بهشت و دوزخ ؛ فصل هفتم : در اشارت به صراط ؛ فصل هشتم : در اشارت بصحائف اعمال ؛ فصل نهم : در اشارت بطي آسمانها ؛ فصل دهم : در اشارت بوزن اعمال و ذكر ميزان ؛ فصل يازدهم : در اشارت بطي آسمانها ؛ فصل دوازدهم : در اشارت بنفحات صدر؛ فصل سيزدهم : در اشارت بحالها كه در روز قيامت حادث شود ؛ فصل چهاردهم : در اشارت بدرهاي بهشت و دوزخ ؛ فصل پانزدهم : در اشارت بزبانيه دوزخ ؛ فصل شانزدهم :در اشارت بجويهاي بهشت ؛ فصل هفدهم : در اشارت بمنازل بهشت و دوزخ ؛ فصل هجدهم : در اشارت بدرخت طوبي وزقوم ؛ فصل نوزدهم :‌در اشارت بحور عين ؛ فصل بيستم : در اشارت بثواب. اين كتاب غير از «التذكرة» خواجه نصير به زبان عربي است كه در علم هيئت نگاشته شده است.«درايتي» در آن روش تأويل عارفان و فيلسوفان اسلامي كه اسماعيليان در انديشه و پندار ديني خود از آن بهره برده اند بكار برده شده است . طوسي فيلسوف از خانداني دوازده امامي بوده و نزد دانشمندان شيعي امامي پرورده شده و هنگام دانشجوئي «غنية‌ النزوع الي علمي الاصول و الفروع» ابن زهره را نزد سالم بن بدران مصري -در نسخه نوشته -بتاريخ 614 در هفده سالگي خوانده و درجمادي الثاني 619 و در بيست و دو سالگي اجازه روايت همين كتاب را از او گرفته است (اجازات بحار ص 16) و پيداست كه تنها از رهگذر فلسفي چنين روشي را در پاره اي از كتابها مانند اوصاف الاشراف برگزيده بود . مگر اين كه هنگام گرفتاري در درباره اسماعيليان ايران ناگزير شده بود «سير و سلوك» براي مجلس عالي ناصرالحق و الدين بنويسد و در آن از فصول مقدس حسن علي ذكره الاسلام نخستين خداوند الموت (557-561) ياد كند. و همچنين اخلاق ناصري را در 633 براي ناصرالدين ابوالفتح محتشم قهستان در روزگار علاءالدين محمد بن حسن (618-653) بنگارد. و الادب الوجيز لولدالصغير ابن مقفع را براي همان ناصرالدين بپارسي كند و در همين قهستان زبدة الحقائق همداني را براي همو بپارسي در آورد . اين هم گفته شود كه ايوانف روضة التسليم و مطلوب المؤمنين را كه هر دو كتابي است درست اسماعيلي و باطني بنام طوسي بچاپ رسانده است و كتابي هم بنام تحفه و كتابي بنام روضة‌ القلوب بنام او هست؛ گرچه اين روضة القلوب در برخي نسخه ها همچون نسخه سپهسالار بنام بستان القلوب و از سيد شريف گرگاني دانسته شده . اين چهار كتاب روشن نيست كه از طوسي باشد اگر چه تحفه و روضة القلوب بروش اسماعيليان نوشته نشده است . باري اين «آغاز و انجام»‌ از طوسي است و گرچه روش تأويل در آن هست ولي رنگ آئين اسماعيلي ندارد. «محمد تقي دانش پژوه» شامل بيست فصل. 1- در صفت راه آخرت و ذكر سالكان. 2- در اشارت بمبداء و معاد. 3- در اشارت بهر دو جهان. 4- در اشارت بمكان و زمان آخر. 5- دراشارة بحشر خلايق. 6- در ذكر احوال اصناف خلق در آن جهان. 7- در اشارة بصراط مستقيم. 8- در اشارت بصحايف اعمال ... 9- در اشارة بزبانه دوزخ ... 20- در اشارت بثواب و عقاب و عدل او. شامل بيست فصل است .(مير ودود سيد يونسي) آغاز كتاب: ربنا لاتزع قلوبنا بعد اذ هديتنا و هب لنا من لدنك رحمتاً ...... دوستي عزيزتر از محرر اين تذكره التماس كرد كه نبدي از آنچه سالكان راه آخرت مشاهدت كنند از انجام كار آفرينش شبيه بآنچه در كتاب خدايتعالي مسطور است و بر زبان اولياء‌و انبياء ‌عليهم و السلام مذكور از احوال قيامت و بهشت و دوزخ و غير آن ثبت كند بر آن وجه كه اهل بينش بعيان مي بينند نه بر آن وجه كه اهل دانش بيان ميكنند و هر چند اجابت اين التماس متعذر بود بحكم آنكه نه هر چه هست نصيب هر كس است و نه هر چه نصيب كسي است تواند ديد ... اين تذكره از آنچه مراد آن عزيز است قاصر باشد بايد كه چون عذر واضح مؤاخذت نفرمايد .... فصل اول در اشارت بحور عين در اشارت بثواب و عقاب در صفت راه آخرت و ذكر سالكانش و اسباب اعراض مردم از آن و آفات اعراض بدانكه راه آخرت ظاهر است و راه بر آن معتمد و نشانهاي راه مكشوف و سلوكش اسان و ليكن مردم از آن معرضند ... اما سبب آساني سلوك آنست كه اين راه همان راهست كه مردم از آنجا آمده است پس آنچه ديدني است يك بار ديده است ... الي آخر. انجام كتاب: ايشان از ثواب منزه باشند چه دنيا و آخرت برمرد خداي حرام است ، الدنيا حرام علي أهل الآخرة و الآخرة حرام علي أهل الدنيا و هما حرامان علي أهل الله . سبحان ربك رب العزة عما يصفون و سلام علي المرسلين و الحمدلله رب العالمين
حظيرة الانس من اركان رياض القدس
نویسنده:
علوي عاملي، احمد بن زين العابدين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
احمد بن زين العابدين جبلي عاملي (م ميان 1054 و 1060) كه در 1012از بهائي و در 1017 از داماد اجازه گرفته بر شرح تجريد اين حاشيه را نوشته و در آغاز آن گفته كه پيشها بر حواشي خفري بر الهيات تجريد تعليقاتي بنام رياض القدس نوشتم . چون خوانندگان كم مايه را خسته ميكرد، از آن گزين نموده و از گفته هاي فيلسوفان بويژه شفا در آن آوردم و آنرا «حظيرة الانس من اركان رياض القدس» ناميدم و در آغاز ذي حجه 1037 است كه بنگارش آن ميپردازم. او بروش كلاميان و مشائيان و اشراقيان در اين حاشيه سخن رانده و از فارابي و ابن سينا و بهمنيار و سهروردي و امام رازي و داماد و سماكي و تفسير او و ديگران ياد كرده و بروش داماد نگاشته است . «محمد تقي دانش پژوه» محشي:احمد بن زين العابدين علوي حسيني عاملي اصفهاني(-حدود1054 ا1060ق)شاگرد و داماد ميرداماد(-1041ق)و مجاز از وي در 1017ق.و صاحب تفسير «لطائف غيبي و عواطف لاريبي». حاشيه مزجي محققانه اي است بر مقصد ششم از كتاب «تجريد الاعتقاد»خواجه نصير طوسي پيرامون مبحث معاد.مؤلف حاشيه ديگري بر تجريد موسوم به «عقد الجواهر المتعلقة بكتاب التجريد الزاخر» و نير حاشيه اي بر حاشيه خفري بر شرح تجريد موسوم به «رياض القدس= مصابيح القدس» و مختصر آن -از خودش-موسوم به «حظيره القدس» دارد. جملگي اين حواشي غير مزجي هستند اما حاشيه چهارم وي بر مقصد پنجم و ششم تجريد العقائد با عناوين قال المصنف موسوم به «روضة المتقين» است .بعيد نيست نسخه حاضر قسم دوم از همين «روضه المتقين»باشد. آغاز كتاب: بسمه عونك يا واهب الحيات و ملهم الخيرات المنبه عن السعادات الخالدات و اللذات الباقيات اجعلني بفضلك ممن لا تنظر اليك ..فيقول ... احمد بن زين العابدين العلوي . انجام كتاب: و كذلك في كتابنا صواعق الرحمن في رد مذهب اليهودان ايضا بالفارسية نقلا من التورية. فقد (تم) كتاب الموسوم بخطيرة الانس من اركان كتاب رياض القدس و يتلوه كتابنا الموسوم بروضة المتقين في مبحث امامة الائمة المعصومين . [التراث العربي 2/405؛ الذريعة 7/26؛ مرعشي 8/41؛ مجلس شورا 16/305 ؛ ملي فارس 1/239 ؛ دانشگاه تهران 3/249 و 17/144؛ فيلم دانشگاه 2/61 ؛ نشريه 7/534 و 10/18]
آغاز و انجام
نویسنده:
عبدالرزاق كاشي، عبدالرزاق بن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بحث فلسفي كوتاهي است در مبدأ و معاد كه بجهت يكي از دوستان خود نگاشته است . (سيد احمد اشكوري) رساله كوتاهي است در مبدء و معاد كه آن را به درخواست دوستي نوشته است. آغاز كتاب: .الحمدلله الذي ابدء الخلق و اعاده و دبر الامر كما اراده ... دوستي كه دست توفيق گريبان دل او را بسوي تحقيق ميكشيد...درخواست كرد كه فصلي مختصر جهت او در بيان مبدء و معاد مسطور گردد انجام كتاب: انواع عذاب چسند كه بوصف در نيايد اعاذنالله من ذلك و الصلاة و السلام علي خير خلقه محمد و آله اجمعين و الله اعلم بالصواب
حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
آداب تعليم ايمان و اسلام
نویسنده:
قره چلبي زاده، محمود
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
اثبات الصانع
نویسنده:
شيرواني، محمد بن حسن
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مؤلف نظر بمسطور در پشت نسخه ملا ميرزاي شيرازي. نسخه ديباچه را فاقد است و تسميه اش با نام«اثبات الصانع» «نه بنام اثبات واجب» براي آنست كه مؤلف بعنوان اثبات صانع وارد مطلب شده است رساله در موضوع خودش نسبتاً مفصل است و بنقل اقوال و تحقيق و تدقيق پرداخته و ضمن 7 اشراق صورت گرفته : 1- في اثبات الصانع و فيه لمعتان 2- في التفحص عن كيفية صدور الحادث عنه تعالي و فيه لمعة و اشراقات 3- في كشف استارالشبهة عن ثبوت القدرة الله تعالي 4- في اثبات علمه 5- في ارادته تعالي و فيه مقدمة و لوامع 6- في حيوته تعالي و سمعه و بصره 7- في كلامه تعالي . (مهدي ولايي) موضوع اثبات واجب و صفات الهي را از ديد فلسفي و كلامي در چند اشراق و لوامع بحث كرده و در گفته بعضي از فلاسفه ردو ايراد مي نمايد . اين رساله، در پايان نسخه «المعارف في المعارف الالهية» ناميده شده و به مولانا ابوالحسن كاشي نسبت داده شده است (به ذريعه 1/107 و 21/188 نيز رجوع شود) . (سيد احمد اشكوري) در پايان اين نسخه، با عنوان «المعارف الالهية» و به ابوالحسن (كاشي) نسبت داده شده، در ذريعة 21/188 با عنوان المعارف في الكلام و بصورت ناشناخته، و در جاي ديگر ذريعة 1/107 با عنوان اثبات الواجب شيرواني آمده است، و الله اعلم (سيد محمود مرعشي) آغاز كتاب: الحمدلله علي آلائه و الشكر علي نعمائه، مقصود الكتاب ما يحتوي عليه شوارق [الأول] في إثبات الصانع، و فيه لمعتان... انجام كتاب: و الجواب أن الكلام أزلي لكن تعلقاته بالاشخاص و الازمان حادثة [نشريه 5/646 ؛ الذريعه 1/107 و 21/188؛ آية الله فاضل خوانساري 1/192 و مرعشي 13/297 و 13/351 و 34/122؛ كتابخانه وزيري 3/878 ؛ ريحانة الادب 5/17 و 386؛ فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه مركزي دانشگاه تهران 19/679؛ مرآة الكتب ثقة الاسلام تبريزي 3/294؛ فهرست آستان قدس 4/2 ؛ كتابخانه روضاتي ص 67 ؛ شورا 1/175/33]
ابصار المستبصرين
نویسنده:
شيرازي ديبلي، عبدالوهاب بن عبدالرحمن
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله يك رشته مناظره در مبحث امامت است كه موجب بصيرت و تشيع مؤلف شده. آغاز: الحمدلله الذي اتم حُجته علي الثقلين انجام: بالكليه تبرا نمودم و الحمدلله رب العالمين پس ازين نيز يك رشته مناظره ديگر ازاو در مبحث امامت است كه بسال 1083 در شاه جهان آباد صورت گرفته بنام «مناظره عبدالوهاب با علماء زمان» آغاز: ابتداي مناظره چند كه اقل العباد عبدالوهاب را در بعضي بلاد مسمي با كلة الاكباد يعني با اهل عناد پر فساد انجام موجود: در حقيقت او گفتم تعالي الله شانه عن ذلك . (مهدي ولائي) داستان چگونگي گرويدن مؤلف است به مذهب تشيع توسط مولانا عبدالعلي شيرازي كه تاجري بنام حاج علي رضا بن سال 1062 او را با خود به هند برده بود و تصادفا با ديبلي ملاقات كرده است . در اين رساله گفتگوي مؤلف با شيرازي مذكور كه از علماي آگاه و با اطلاع در علوم ديني و مذهبي بود ، تشريح شده و گاهي نگارنده گفت و شنودهاي خود را كه با بعضي از علماي حنفي مذهب نيز در ميان مي گذاشته ولي پاسخ قانع كننده نمي يافته ، بحثها را با اختصار در اين رساله آورده تا حقانيت مذهب شيعه و بطلان مذاهب ديگر را اثبات كند. در ذريعه گويد : چنين مي نمايد كه اين رساله به سال 1042 تأليف شده است ولي اين گفتار با تاريخ مسافرت شيرازي به هند و ملاقات مؤلف با وي و تشيع او و تأليف رساله پس از تشيع ، درست نمي آيد . اين كتاب در سال 1285ق همراه كتاب مطارح الأنظار چاپ شده است . نام كامل مؤلف چنين است : عبدالوهاب عبدالرحمن فرزند محمد فرزند حسين فرزند نظر علي فرزند مرتضي قلي شيرازي ديبلي. وي قبل از استبصار و شيعه شدن مذهب حنفي داشته است و با توجه به تاريخ تأليف كتاب ديگر وي به نام مناظره كه سال (1073ق) مي باشد ، وي تا اين تاريخ زنده بوده است .(سيد محمود مرعشي ) تحرير مناظره ايست در مسئله امامت كه با مولانا عبدالعلي شيرازي در 1042 در شهر ديبل نموده و مولانا وي را ملزم و مفحم داشته و در نتيجه نگارنده از مذهب حنفي عدول به تشيع نموده است .اين کتاب به سال 1285 ق چاپ شده است . (مهدي ولايي) از عبدالوهاب بن عبدالرحمن بن محمد بن حسين بن نظر علي بن مرتضي قلي شيرازي ديبلي ساكن دهلي كه در آغاز از اهل تسنن بوده و سپس با راهنمايي ملا عبدالعلي شيرازي مستبصر و شيعه شده و اين كتاب را در شرح شيعه شدن خود در پيرامون سال 1042 يا 1062( همين نسخه )‌نگاشته است . ( رضا استادي ) بفارسي و مورخ 1062 درباره درست بودن آيين شيعي و او در ديباچه اين رساله نيز مانند رساله پيش از پدر سني حنفي خود ياد مي كند و باو بد مي گويد . (محمد تقي دانش پژوه) عبدالوهاب پسر عبدالرحمان پسر محمد پسر حسين شيرازي هندي دبيلي كه در سال 1042 در اثر مباحثات ملا عبدالعلي شيرازي مؤلف تفسير نورالثقلين و به دست او شيعه شده و اين كتاب را در جريان مباحثات مذهبي و تشيع خودش نوشته است ، اين كتاب در تهران بچاپ رسيده است. از عبدالوهاب بن عبدالرحمان دهلوي ، منجم(زنده 1062-1073ق) كه حنفي بوده و به گروه شيعه گرويده است : چند گويي ز مادر و پدرم معدنم سنگ و من گهرم مردمان جمله ناخلف پسران من بيچاره ناخلف پدرم(ديباچه) درباره نسبت نگارنده به شيراز و ديبل و نحوه گرايش او به تشيع در «مشترك20/1019»سخن رفته است . در ديباچه چند نسخه ، از آن ميان نسخه در دست آمده است : به سال 1062ق ، تاجري به نام عليرضا از بندر لار به جهان آباد آمده و آشنايي با وي مرا با مولانا عبدالعلي شيرازي آشنا ساخت و با گفتگو با اين شيرازي به تشيع گرويدم. پس درديباچه براي خود ، نسبت شيرازي و ديبلي نياورده است . كتاب ، گفتگوهاي مذهبي شيعي -سني است . چاپ شده ، و به كوشش سيد سعيد اختر به زبان اردو ترجمه و در 1950م به نام «رهبر منزل» نيز چاپ شده است .(منزوي ، احمد) كتابي است در بيان چگونگي تشرف مؤلف به مذهب شيعه كه پيشتر حنفي مذهب بوده است. ضمناً در آن از برخي شيوه هاي مفيد براي جذب افراد به مذهب شيعه نيز ياد شده است. در سرگذشت خود مؤلف است که ضمن مناظرات و مباحثات از مذهب خلاف حق برگشته و مستبصر و بينا شده است. (محمود نظري) مؤلف اين كتاب را در اول تكليف متدين بمذهب حنفي بوده، پس بوسيله عالم جليل ملا عبدالعلي شيرازي در طي سفر به جهان آباد مستبصر شده و مذهب حق را اختيار كرده، و چون پدرش عبدالرحمان يهمان مذهب حنفي باقي مانده اين شعر را در وصفش سروده: چند گوئي ز مادر و پدرم ** معدنم سنگ ليك من گهرم مردمان جمله نا خلف پسرند ** من بيچاره ناخلف پدرم آغاز كتاب: الحمدلله الذي اتم حجته علي الثقلين ببعثة النبي الهاشمي المنصور ليخرجهما تبيان آيات بينات آياته من الظلمات الي النور .... اما بعد فيقول احقر البرية... المهتدي بمذهب امامية انجام كتاب: از روي صدق وعقيده درست تصديق قولش نمود دست وثوق بر دامن محبان آل رسول صلواة الله عليه وعليهم اجمعين زده... بسم الله والحمدلله رب العالمين چاپ: بمبئي ، 1285ق ، سنگي ، رحلي ، در هامش مطارح الانظار شيخ مرتضي انصاري ، 392ص قم، 1385ه، 117ص، باهتمام محمد درودي ، سربي ، جيبي ، 117ص؛ دارالحكومه بمبئي، سنگي، بي ناشر، 1287ق.، رحلي، (مطارح الانظار: صص337-385) ]نسخه هاي خطي فارسي،منزوي2/870؛ الذريعة 1/66 و22/293؛ مرعشي 7/96 و 25/188 و 30/129و 30/626 و 29/533؛ مشار فارسي 1/141؛ فهرست مجلس 26/231 ؛ فهرست آستان قدس 4/1-2 و 11/6-8 ؛ مركز احياء ميراث1/77 ؛ كتابخانه ملك 7/214 ؛ (فهرست الهيات : 2-رضوي 4: 1-منزوي 870-ملك 3/4341)؛ فهرست الهيات 1: 2-27 و 410و 197:2 ش 3/293 -م 994-دانشگاه 3/4296و 2/4352-م 870و 94؛ كتابخانه ملك 7/357 ؛ مدرسه فيضيه 2/34 ؛ ملي 3/347؛ الهيات تهران ص 275؛ عكسي مركز احياء ميراث 5/83؛ ذريعه 1/66؛ تراجم الرجال 2/133؛ مجلس شورا 26/231و37/294؛ دانشگاه تهران 13/3266 و 13/3307 و 16/155 ؛ مشار، فارسي 1/141 ؛ نشريه 7/511 ؛ تربيت ص 77 ؛ دهگان ابراهيم 1/164و 2/390 ؛ مركز احياء ميراث 1/77-78؛ فهرستواره منزوي 9/64 ؛ عكسي دائرة المعارف 2/6 ؛ مشترك 2/1019به تفصيل؛ ذريعه 1/66 كه تاريخ نگارش را 1042و1062 و نسبت نگارنده را شيرازي و ديبلي آورده است ، همانجا 22/284«المناظرات مع العامه»از همو كه در 1073 ق انجام گرفته است ؛ اعلام 2/1434 عبدالوهاب ديبلي شيرازي ؛ مشار1/141 كه نسبت او را شيرازي ديبلي و تاريخ نگارش را نادرست 1126ق آورده است ، همانجا از ترجمه «ابصار المستبصرين» از محمد درودي ياد شده است .؛ رايانه آستان قدس[
شرح تجريد الاعتقاد
نویسنده:
قوشچي، علي بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شرح مزجي مفصلي است بر كتاب تجريد خواجه نصير الدين طوسي كه به نام ابوسعيد كوركان 873 نوشته شده است . مؤلف در اين شرح نظر به گفته هاي شمس الدين محمد اصفهاني و سيد شريف گرگاني دارد و در بسياري از مباحث سعي مي كند كه گفته مؤلف و نظر شيعه را رد كند . اين شرح به شرح جديد مشهور مي باشد .(صدرائي خوئي و ديگران) شرح مزجي مفصل و معروفي بر تمام رساله «تجريد الاعتقاد» خواجه نصير الدين طوسي است. شرح شمس الدين محمود بن عبدالرحمن اصفهاني (متوفي 746ق) را كه به نام «تسديد القواعد في شرح تجريد العقائد» موسوم است، مشهور به شرح قديم تجريد است و در مقابل آن، شرح ملاعلي قوشچي ميان علماي علم كلام به «شرح جديد تجريد» مشهود است. مؤلف آن را به اسم ابي سعيد گوركان (873ق) در سال 832ق در كرمان تأليف كرد. او در اين شرح به آراء شمس الدين محمد اصفهاني و سيد ميرشريف جرجاني استناد و آن را تأييد مي كند و نقد آراء طوسي و به رد مذهب شيعه اهتمام دارد. اين شرح در شش مقصد تنظيم شده است: 1. امور عامه؛ 2. جوهر و عرض؛ 3. اثبات صانع؛ 4. نبوت؛ 5. امامت؛ 6. معاد. بر اين شرح شروح و حواشي بسياري نگاشته شده است. شارح مباحث جواهر و اعراض را در جواني نگاشته و سپس به مباحث امور عامه و الهيات پرداخته است. (صدرايي، حافظيان، درايتي) مبحث جواهر و اعراض را در عنفوان جواني نگاشته و پس از سالها امور عامه و بعد از آن الهيات را نوشته است. (سيد احمد اشكوري) كتاب شرحي است تحقيقي و مزجي بر كتاب«تجريد الاعتقاد» خواجه نصيرالدين طوسي متوفي 672ق. كه از شروح معروف و معتبر كتاب به حساب مي آيد. (وفادار مرادي، محمد) شرحي است مزجي بر «تجريد الاعتقاد» خواجه نصير الدين طوسي،موسوم به شرح جديد.قوشچي در هنگام شرح، اشكالات و ايراداتي خصوصا در مبحث امامت بر خواجه نصير دارد.مباحث كتاب در شش مقصد بدين شرح است؛ اول : در امور عامه؛ دوم :در جواهر و اعراض؛ سوم: در اثبات صانع و صفات و آثار ؛ چهارم: در نبوت؛ ‌پنجم: در امامت و ششم: در معاد. مولف اين كتاب را به نام «سلطان ابو سعيد گوركاني»(-873ق) تأليف كرده است. آغاز كتاب: بسمله خير الكلام حمد الملك العلام بما ابدع العالم علي احسن الوجه و نظام ...و بعد فان اسبع الايادي و افضل النعم و انفس الجواهر المودعة في بني آدم هو العلم الذي من تحلي به فاز بالقدح المعلي و بلغ المقصد الاعلي... اما بعد حمد واجب الوجود علي نعمائه و الصلوة علي سيد انبيائه و علي اکرم احبائه اي علي آله و اصحابه الذين هم موصوفون بزيادة الکرم علي من عداهم من محبوبية فافعل التفصيل ... المقصد الاول في الامور العامة اي ما لا يختص بقسم من اقسام الموجود...المقصد الثاني في الجواهر و الاعراض و فيه فصول ثلثة الاول في الجواهر، قدم مباحثها علي المباحث الاعراض لان وجود العرض متوقف علي وجود الجوهر...المقصد الثالث في اثبات الصانع و صفاته و فيه فصول...استدل علي وجود الواجب تعالي بانه لا شك في وجود موجود... انجام كتاب: ثم انه فرض كفاية لافرض عين فاذا قام به قوم سقط عن الآخرين لان غرضه يحصل بذلك و اذا ظن كل طائفة انه لم يقم به الاخري ثم الكل بتركه هذا آخر ما تيسر لنا من تجريد الكلام و الحمدلله علي التوفيق للاتمام...و جعله ذخرا لنا يوم الدين انه خير موفق و معين. چاپ: 1301 قمري، سنگي؛تبريز، سنگي، 1301ق، رحلي، 492ص؛ تبريز، سنگي، 1307ق؛ تهران، سنگي، خط كلب علي بن عباس قزويني، 1285ق، 395ص؛ تهران، سنگي، 1272ق، رحلي؛ قم، افست از روي چاپ سنگي تهران، انتشارات بيدار و رضي و عزيزي با اضافه نمودن حواشي مولا احمد اردبيلي مشهور به مقدس اردبيلي، 1 ؛ مشار عربي؛ صص543-544؛ تهران؛ سنگي؛ بي ناشر؛ 1274ق.؛ رحلي؛ بدون شماره صفحه؛ « دارالسلطنه تبريز؛ (صص1-230؛ متن و هامش) (صص231-429؛ متن و هامش)؛ 1301ق؛ رحلي؛ 429ص »؛ « 1307ق.؛ 511ص »؛1393 شمسي، حروفي، با تصحيح عبدالرحيم سليمان بهبهاني و محمد حسين زارعي در 3 جلد چاپ شده [مدرسه خاتم الانبياء 99 ؛ کشف الظنون 1/346 و 1/248 ؛ الذريعة 3/138 و 3/354 ؛ رايانه ملي 1151 و 1785 و 2285 و 2639 ؛ مرعشي 37/704 ؛ نشريه 11/245 و 11/246 و 11/661 و 11/726 ؛ التراث العربي 3/262 ؛ دارالحديث ص 241 و242؛دانشگاه اصفهان 2/431؛ مجلس شورا 32/293 و 32/317 و 32/357 ؛ مجلس، ش 4936 ؛ كتابشناسي تجريد 59-62 ؛ شورا 2/85/24 و 2/107/24 و 2/205/24 و 2/255/40 و 1/27/33 و 1/50/33 و 41/214 ؛‌اوراق عتيق 1/176؛ دانشگاه تهران 20/38 و 20/40 و 20/45 و 20/364 ؛ رايانه آستان قدس] شرح و حواشي: حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حواشي شرح التجريد الجديد (-) حواشي شرح التجريد = حواشي شرح جديد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية شرح تجريد العقايد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد ؟ (-) حاشية شرح التجريد و الحاشية القديمة للدواني (-) حاشية شرح التجريد و حاشية الخفري عليه (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) تعليقات بر مبحث خلاء شرح جديد تجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد القديم و الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد و حواشيه (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد القديم و الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية الشرح الجديد للتجريد (-) حاشية حاشية الجلالية علي شرح التجريد (-) حاشية حاشية السماكي علي شرح التجريد (-) حاشية حاشية السماكي علي شرح التجريد (-) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد شوشتري، نورالله بن شرف الدين (956-1019) الحاشية علي الهيات الشرح الجديد علي التجريد مقدس اردبيلي، احمد بن محمد (-993) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد = حاشيه بر حاشيه قديم ملا جلال بر شرح جديد تجريد يزدي، ملاعبدالله بن حسين (-981) حاشية شرح التجريد الجديد ميرزا جان باغنوي، حبيب الله بن عبدالله (-994) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد = حاشيه حاشيه بر حاشيه قديم تجريد ميرزا جان باغنوي، حبيب الله بن عبدالله (-994) حاشية شرح التجريد الجديد = حاشية رزاقية لاهيجي، عبدالرزاق بن علي (-1071) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد لاهيجي، عبدالرزاق بن علي (-1071) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد = حاشيه جماليه آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين (-1125) حاشية التشكيك علي الحاشية القديمة علي التجريد = التشكيك محقق سبزواري، محمد باقر بن محمد مؤمن (1017-1090) حاشية حاشية التشكيك = التشكيك محقق خوانساري، حسين بن محمد (1016-1099) حاشية شرح التجريد الجديد محقق خوانساري، حسين بن محمد (1016-1099) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد محقق خوانساري، حسين بن محمد (1016-1099) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد ميرداماد، محمد باقر بن محمد (-1041) حاشية القديمة علي شرح التجريد الجديد دشتكي شيرازي، مير صدرالدين محمد (828-903) حاشية في مغالطة‌ جذر الاصم علي شرح التجريد = حل شبهة جذر الاصم = حل شبهة ابن كمونة = شبهه جذر اصم دشتكي شيرازي، مير صدرالدين محمد (828-903) حاشية الجديدة علي شرح التجريد الجديد = تجريدات الغواشي دشتكي شيرازي، مير صدرالدين محمد (828-903) حاشية علي شرح التجريد الجديد دشتكي شيرازي، مير صدرالدين محمد (828-903) حاشية شرح التجريد الجديد = حاشية شرح القوشچي علي التجريد شيرواني، محمد بن حسن (1033-1098) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد شيرواني، محمد بن حسن (1033-1098) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد شيرواني، محمد بن حسن (1033-1098) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد = حاشية حاشية شرح تجريد العقائد سلطان العلماء، حسين بن محمد (1001-1064) حاشية شرح التجريد الجديد (امور عامه) خفري، محمد بن احمد (-957) حاشية شرح التجريد الجديد = حاشيه بر شرح الهيات تجريد = تعليقه بر الهيات شرح تجريد خفري، محمد بن احمد (-957) كحل الابصار و نور الانظار = حاشية حاشية شرح التجريد قزويني، محمد بن حسن (1025-1096) تحقيق التقابل دواني، محمد بن اسعد (830-908) حاشية الجديدة علي شرح التجريد الجديد دواني، محمد بن اسعد (830-908) حاشية شرح التجريد دواني، محمد بن اسعد (830-908) حاشية شرح تجريد العقائد دواني، محمد بن اسعد (830-908) حاشية القديمة علي شرح التجريد = حاشية شرح تجريد دواني، محمد بن اسعد (830-908) حاشية الأجد علي شرح تجريد الاعتقاد دواني، محمد بن اسعد (830-908) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد قمي مشهدي، محمد بن محمد رضا (-1107) حاشية شرح التجريد الجديد ملا شمسا، شمس الدين محمد (1016-1098) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد نوري، علي بن جمشيد (-1246) حاشية شرح التجريد الجديد = اثبات الله فخرالدين حسيني، محمد بن حسين (-984) حاشية شرح التجريد الجديد = حاشيه امور عامه فخرالدين حسيني، محمد بن حسين (-984) حاشية شرح التجريد الجديد = حاشية الجواهر فخرالدين حسيني، محمد بن حسين (-984) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد سبزواري، هادي بن مهدي (1212-1289) ابطال الزمان الموهوم = حاشية حاشية آقا جمال الخوانساري علي حاشية الخفري علي شرح التجريد الجديد خواجوئي، محمد اسماعيل بن حسين (-1173) حاشية شرح التجريد الجديد (جواهر) قاضي زاده كرهرودي، عبدالخالق (995-1037) حاشية شرح التجريد الجديد (الهيات) قاضي زاده كرهرودي، عبدالخالق (995-1037) منتخباتي از شرح تجريد گلپايگاني، محمد تقي (-1292) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد تنكابني، حسين بن ابراهيم (-1105) حاشية شرح التجريد اشرفي جرجاني، عبدالحي بن عبدالوهاب (-959) حاشية شرح التجريد الجديد الهي اردبيلي، حسين بن عبدالحق (870-950) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد اردكاني، احمد بن محمد ابراهيم (1175-1238) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد اردكاني، احمد بن محمد ابراهيم (1175-1238) رياض القدس و حظيرة الأنس علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) مصابيح القدس و قناديل الانس علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) حظيرة الانس من اركان رياض القدس = حاشية شرح التجريد علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) حاشية شرح التجريد علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد = زمان موهوم (رسالة در اثبات ...) اصفهاني، محمد بن محمد زمان (-12) حاشية شرح التجريد الجديد حسيني، محمد تقي بن اسدالله (-14) تعليقات علي الشرح الجديد للتجريد = النفس و الهيولي دشتكي شيرازي، منصور بن صدرالدين محمد (-948) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد = حاشيه فخريه شيرازي، محمد ابراهيم بن ملاصدرا (-1070) حاشية شرح التجريد الجديد علينقي (-) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد گلپايگاني، ابوالقاسم بن محمد (-1092) حاشية شرح التجريد الجديد لاهيجي، محمد جعفر بن محمد صادق (-13) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد حسني حسيني، حمزه بن محمد (-11) حدائق الفوائد في تحقيق شرح تجريد العقايد غفاري، حامد بن برهان (-10) حاشية حاشية اللاهيجي علي حاشية الخفري علي شرح التجريد واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع (-1277) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع (-1277) ملحقات لاري لاري، كمال بن محمد (-10) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد = حاشيه حاشيه شرح جديد تجريد العقائد لاري، كمال بن محمد (-10) كفاية المؤمنين لدفع المخالفين مياموي، محمد مؤمن بن ابي محمد (-14) تعليقات حاشية الخفري علي شرح التجريد مسيحا فدشكوئي، محمد مسيح بن اسماعيل (1037-1127) حاشية شرح التجريد الجديد مسيحا فدشكوئي، محمد مسيح بن اسماعيل (1037-1127) حاشية شرح التجريد الجديد حسيني دشتكي، احمد بن ابراهيم (-1015) حاشية شرح التجريد الجديد همداني، ابراهيم بن حسين (-1026) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد هرندي، محمد بن محمد علي (-1243) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد عبدالباقي بن محمد حسين (-12) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد مدرس اصفهاني، محمد قاسم بن محمد صالح (-11) حاشية شرح التجريد الجديد سلطان العلماء قايني، محمد (-12) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد شيرازي، محمود بن يعقوب (-10) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد شيرازي، شاه فتح الله بن حبيب الله (-997) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد موسوي، محمد بن فتح الله (-1225) حاشية شرح التجريد الجديد گيلاني، حمزه (-1134) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد كاشاني، غلامرضا بن عبد العظيم (-12) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد حسيني توني، ميرك موسي بن امير محمد اكبر (-11) حاشية شرح التجريد الجديد استرآبادي، شمس الدين محمد (-10) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد حسيني قزويني، محمد معصوم بن فصيح الحق (-1091) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد اصفهاني، حسين بن ميرزا علي (-10) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد شريف گيلاني، قاسم بن عزيز الدين (-10) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد استرآبادي، جلال الدين محمد بن زين العابدين (-10) حاشية شرح التجريد الجديد مشكك رستمداري، محمد بن علي (-10) بطلان الخلأ گيلاني، علي بن فضل الله (-11) تعليقات بر شرح تجريد = محاكمات التجريد عجم، محمد بن احمد (-957) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد حسني، محمد باقر بن ابومحمد (-11) حاشية شرح التجريد شيرازي، محمد هادي بن معين الدين (-11) نقد الحواشي شيرازي، محمد هادي بن معين الدين (-11) التشخص رشتي، عبدالغفار بن محمد (-11) حاشية شرح التجريد الجديد حسيني، فضل الله بن محمد (-10) حاشية شرح التجريد الجديد محمد بن الحاج حسن (-911) حاشية شرح تجريد الاعتقاد = رساله فخريه مازندراني، ابراهيم بن اسماعيل (-) حاشية حاشية شرح التجريد الجديد فراغي، حسين (-) حاشية شرح التجريد الجديد مير مرتاض (-)
حاشية حاشية تسديد القواعد في شرح تجريد العقائد (خطيب زاده)
نویسنده:
خطيب زاده، محمد بن ابراهيم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
حواشي است بر حاشيه مير سيد شريف جرجاني، علي بن محمد متوفي 816 هـ . ق . بر شرح قديم تجريد از شمس الدين اصفهاني، محمود بن عبدالرحمان متوفي 749 يا 746 هـ . ق . بر كتاب تجريد الكلام تأليف خواجه نصيرالدين طوسي متوفي 672 هـ . ق . يادداشتهايي است تحقيقي و توضيحي بر تمام مقصد اول و بخشي هم از مبحث جواهر كه قسمتي از مقصد دوم تجريد الكلام است . خطيب زاده اين حاشيه را به نام سلطان بايزيد بن سلطان مرادخان رومي معنون داشته است . (فاضل) حاشيه اي است با عناوين «قوله، اقول، قال، قال الشارح، قال في الشرح» بر حاشيه مير سيد شريف جرجاني (در گذشته: 816هـ ق) بر شرح شمس الدين محمود اصفهاني (در گذشته: 746 يا 749هـ ق) تا اوايل بحث جواهر = قسمت اول از مقصد دوم. گفتني است شرح شمس الدين محمود به شرح قديم معروف است و نام اصلي آن «تسديد [تشييد] القواعد في شرح تجريد العقائد» ميباشد. حاشيه خطيب زاده به سلطان بايزيدخان پيشكش شده است. در كشف الظنون از حاشيه خطيب زاده نام برده ليكن آغازي كه براي آن آورده با آغاز نسخه مجلس ناهمخواني دارد. آغاز نسخه كشف الظنون: «اما بعد حمد من استحق الحمد لذاته و صفاته» و آغاز نسخه مجلس: «يا من لاتدركه الاعين بالحاظها .. قوله خص بالذكر من صفاته العلي ما هو احق به تعالي، اقول، المراد بالاخصية الاظهرية في الاختصاص دون المعني الظاهر منها ...» مي باشد. اين حاشيه در نسخه ارجاعي از سوي فهرستنگار سابق كتابخانه به اشتباه به عنوان «حاشية شرح التجريد الجديد» و بدون نام مؤلف آمده كه بدين وسيله تصحيح مي گردد. يك نسخه ديگر از اين حاشيه به شماره 15627 در جلد 39 همين فهرست گزارش شده است. خطيب زاده بر حاشيه مير سيد شريف بر شرح تجريد جديد قوشچي نيز حاشيه نگاشته و نسخه اي از آن در فهرست كتابخانه مجلس شوراي اسلامي معرفي گرديده است. جهت بررسي بيشتر به فهرست مجلس رجوع شود. (سيد محمود مرعشي) آغاز كتاب: يا من لا تدركه الا عين بالحاظها و لا تحده الالسن بالفاظها... قوله خص بالذكر من صفاته العلي ما هو اخص به تعالي اقول المراد بالاخصية الاظهرية في الاختصاص دون المعني الظاهر منها فان الوجوب اظهرها في الاختصاص ... و ليس هو ازيد في الاختصاص المطلق من ساير صفاته ... و لا يتصور الزياده بالنسبه اليه . ثم انه او مي بهذا التعبير الي وجه آخر ... انجام كتاب: بل يكفي فيه التغاير الاعتباري و ما ذكره لا يدل علي تغاير وجود العرض ... فلا يبطل بما ذكره قطعاً قول ذلك الزاعم اذ يحتمل ان يكون مراده هو الاتحاد بالذات و هو لا ينافي التغاير الاعتباري المصحح للتفريع [مرعشي 21/4 ؛ فهرست آستان قدس 1/108 ؛ كتابخانه جامع گوهرشاد 4/2023؛ كتابخانه مجلس شورا 5/110-112؛ كشف الظنون : تجريد1/347 ؛ فهرست آستان قدس 1/31؛ فهرست اسكوريال 1/453-452 ش 644 ؛ دارالكتب 1/172 ؛ ف. مشهد ش95؛ چلبي 1/250؛ فهرست سپهسالار 4/209]
دبستان مذاهب
نویسنده:
ف‍ان‍ی‌ ک‍ش‍م‍ی‍ری‌، م‍ح‍س‍ن‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دبستان المذاهب کتابی است به زبان فارسی که در حوالی نیمه قرن یازدهم هجری قمری تألیف یافته است. این کتاب که به تفصیل به شرح عقاید ادیان زردشتی، یهودی، مسیحی و اسلام می پردازد، به فرقه های متعددی از فرق اسلامی اشاره کرده است. در باب این که مؤلف این کتاب کیست، در میان محققین اختلافات بسیاری است. برخی وی را ملامحسن فانی کشمیری دانسته‌اند، درحالی که این امر شدیداً در نگاه محققین متأخر مردود واقع شده است. برخی دیگر نیز مؤلف این کتاب را کیخسرو اسفندیار بن آذرکیوان معرفی کرده اند که از زردشتی های هند بوده و ظاهراً در سال 1025 هجری قمری به دنیا آمده است. وی پسر آذرکیوان است که در اوائل سده یازدهم هجری قمری از شیراز به هند رفته و فرقه آذرکیوانیان که از فرق زردشتی هند است به وی منسوب است. کتاب دبستان المذاهب هم چنین به فردی به نام میرذوالفقار اردستانی معروف به ملاموبد یا موبدشاه نیز نسبت داده شده است.
  • تعداد رکورد ها : 5277