جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان نظری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
تعداد رکورد ها : 1308
عنوان :
تخيل خلاق در عرفان ابن عربي
نویسنده:
نويسنده:هانری کوربن مترجم:انشاءالله رحمتی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران - تهران: جامی,
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
شابک (isbn):
964-7468-68-7-
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحریر توحید: شرح مقدمه داودبنمحمود قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی
نویسنده:
نويسنده:سیدحسن خمینی تدوين:سیدمحمود صادقی گرافيست:سهراب هادی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران - تهران: چاپ و نشر عروج (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)),
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عرفان نظری
شماره ديويي:
297.83
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ نظریه وحدت وجود
نویسنده:
نويسنده:ابوعبدالله زنجانی مصحح:یوسف نوظهور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران - تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی,
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
شابک (isbn):
978-964-528-196-8
چکیده :
در کتاب حاضر، مؤلف ژرفترین مباحث مطروحه در تصوف را بررسی کرده، منابع و مصادر تصوف اسلامی را از دو منشأ: هند و یونان میداند و بر آن است که مسلمانان برای اخذ تصوف از یونان و هند سه مسیر طی کردهاند: «مکتب حسین بن منصور حلاج که بیش از دیگران بیواسطه از تفکر هند بهره برده است»، «مکتب جندیشاپور» و «مکتب اخوانالصفا». در هر سه مورد بهاختصار بحث میکند. نظر «حلاج» را درباره وحدت وجود توضیح میدهد، مکتب «جندیشاپور» را معرفی میکند. به بررسی مکتب «اخوانالصفا» که از اندیشههای نوافلاطونی سرچشمه گرفته است، میپردازد. درعینحال تاریخچهای از نظریه وحدت وجود در اندیشه اسلامی را به دست میدهد. روش تجربهگرایان و عقلگرایان را توضیح میدهد، سپس به روش تصوف میپردازد. در پایان عمدهترین مسائل تصوف را به چهار مسئله منحصر میکند: جبر و اختیار، علم الهی، حدوث جهان و جوهر فرد. مؤلف آخرین فصل کتاب را به پرآوازهترین طرفدار وحدت وجود در اسلام، حلاج وقف میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرسش از حقیقت انسان (مطالعهای تطبیقی در آراء ابن عربی و هایدگر): به ضمیمه تمهیدی برای فهم "انسان در فلسفه معاصر"
نویسنده:
نويسنده:علیاصغر مصلح
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
قم - قم: کتاب طه,
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
,
درباره هایدگر
شابک (isbn):
978-600-5334-42-5
چکیده :
در کتاب حاضر، نويسنده تلاش کرده با مطالعه تطبيقي آرا ابن عربي و هايدگر در خصوص انسان، به زباني مشترک در خصوص وجود و حقيقت انسان دستيابد. بر اين اساس، کتاب در 3 بخش تدوين شده است. ابتدا «انسان در حکمت ابن عربي» بررسي شده است. سپس «سير تحول پرسش از انسان در انديشه هايدگر» مطرح شده است. در نهايت نيز مطالعه تطبيقي ميان آراي ابن عربي و هايدگر با التفات به پرسش از حقيقت انسان صورت گرفته است. به تصريح نويسنده، هايدگر در تاريخ تفکر غرب با اعلام عدم انحصار معناي تفکر به فلسفه، زمينهي گفتوگو با انديشمندان ديگر سنتها را گشود. عرفان ابن عربي نيز چون از ابتدا از افق کون جامع و حقيقت انسان ميانديشيده، هيچ مرتبه و درجهاي از تفکر را نفي و انکار نکرده است. در پايان، مقاله با عنوان «تمهيدي براي فهم انسان در فلسفه معاصر» ضميمه اين اثر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرسش از حقیقت انسان (مطالعهای تطبیقی در آراء ابن عربی و هایدگر
نویسنده:
نويسنده:عبدالحسین موحد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم - قم: کتاب طه,
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
,
درباره هایدگر
شابک (isbn):
964-7019-56-4-
چکیده :
این مجموعه، علاوه بر بررسی آراء ابن عربی در خصوص انسان، نوعی مطالعهی تطبیقی آراء "ابن عربی" و "هایدگر" است که نویسنده تلاش کرده است تا میان این دو حکیم به زبانی مشترک در خصوص وجود و حقیقت انسان دستیابد. بر این اساس، کتاب در 3 بخش، با این موضوعات تدوین شده است: "انسان در حکمت ابن عربی"، "سیر تحول پرسش از انسان در اندیشهی هایدگر"و "مطالعهی تطبیقی در آوای "ابن عربی" و "هایدگر". به تصریح نویسنده: "هایدگر در تاریخ تفکر غرب با اعلام عدم انحصار معنای تفکر به فلسفه، زمینهی گفتوگو با اندیشمندان دیگر سنتها را گشود. عرفان ابن عربی نیز چون از ابتدا از افق کون جامع و حقیقت انسان میاندیشیده، هیچ مرتبه و درجهای از تفکر را نفی و انکار نکرده است. هرچند به تفاوت مراتب به جد توجه دارد. بسنده نکردن به آنچه در یک سنت تفکر نامیده شده و کوشش برای فهم دیگر سنتها، مقدمهی لازم برای هر گفتوگو و شرط پدید آمدن افقهای مشترک و سپس پیدایش زبان مشترک است... به تدریج زمینههای عینی اندیشیدن به انسان، فراتر از افقهای محدود تک فرهنگها را فراهم میکند. معنای همهی این تحولات نظری و عملی میتواند نزدیک شدن به زبانی مشترک برای گفتوگو در باب "حقیقت انسان" تلقی شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی وجود خدا در فلسفه و عرفان
نویسنده:
نويسنده:مهری چنگیآشتیانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران - تهران: دانشگاه فنی و حرفهای,
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
شابک (isbn):
978-600-97015-9-9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اوراد الاحباب و فصوص الاداب: فصوص الاداب
نویسنده:
نويسنده:یحییبناحمد باخرزی بهاهتمام:ایرج افشار
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ,
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
شابک (isbn):
964-03-4837-6-
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل محیالدین ابن عربی
نویسنده:
گردآورنده:محمودمحمود غراب مترجم:گلبابا سعیدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران - تهران: جامی,
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
شابک (isbn):
978-964-2575-15-2
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الفصوص المهمه فی تالیف الامه
نویسنده:
نويسنده:عبدالحسین شرفالدین محقق:عبدالجبار شراره
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیه، اداره النشر و المطبوعات,
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
شابک (isbn):
964-7994-00-1-
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
العرفان الشیعی: روی فی مرتکزاته النظریه و مسالکه العلمیه من ابحاث السید کمال الحیدری
نویسنده:
نويسنده:خلیل رزق
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران - تهران: دار فراقد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی عرفانی
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
شابک (isbn):
978-964-2902-34-7
چکیده :
العرفان الشيعي، کتابی است که با استفاده از مباحث نظری و مسالک عملی استاد سید کمال حیدری در موضوع عرفان نظری و عملی به قلم شیخ خلیل رزق، در یک جلد، به زبان عربی تألیف شده است. / متن کتاب، مشتمل بر هشت فصل است. مؤلف در بیان مطالب از آیات قرآن و روایات شریفه و منابع دست اول عرفانی بهره جسته است. / در فصل اول کتاب تحت عنوان «حقائق هامّة حول العرفان»، از این بحث شده که منشأ پیدایش علم عرفان، کنجکاوی انسان در شناخت حقیقت وجود است. فلاسفه به دنبال حقیقت وجود از راه عقل و تفکر هستند؛ عرفا بر این باورند که شناخت حقیقت وجود با صرف تعقل امکان ندارد، بلکه نیازمند اشتغال به مجاهدات و ریاضات است. انسان در وهله اول میباید خود را بشناسد، سپس این شناخت را به جهان اطراف خود سرایت دهد، که این طریقه از شناخت را عرفان عملی میگویند؛ اما چون این نوع از شناخت، غیر منسجم است، در علمی به نام عرفان نظری بهصورت منسجم درمیآید و از آنجایی که میباید این مطالب در مجامع علمی قابل طرح باشد، جمعی از دانشمندان برای تبیین برهانی این مباحث اقدام کرده اند، که موفقترین آنها ملاصدرا بوده است؛ وی حکمت متعالیه را تأسیس کرد که جامع بین عرفان و فلسفه است. همچنین در این فصل از مقصد عرفان نظری و عملی بحث شده، که عرفان نظری به دنبال به دست آوردن تفسیر کاملی از حقیقت وجود، تجلیات و مراتب آن است و عرفان عملی با سلوک و ریاضات همراه است که در صدد تفسیر و بیان مقامات عارفین و درجات سالکین به قرب الهی است. / مؤلف در فصل دوم تحت عنوان «العرفان و التصوف و الأخلاق»، بیان میدارد که تصوف در آسمان فکر اسلامی در اوایل قرن دوم هجری در ضمن مباحثی مثل زهد شکل گرفت و گفته شده است که حسن بصری اولین کسی بود که کلمه صوفی را به کار برد، اما اولین کسی که لباس صوف (پشم) پوشید و به او متصوف اطلاق شد ابوهاشم کوفی بود؛ چراکه او زهد برگزید و از متاع دنیا دوری گزید. در معنای لغوی تصوف اقوال زیادی وجود دارد؛ مثل پشم، صفه و صوفانه و در اصطلاح نیز معانی متعددی مطرح شده است که معروفترین آن، تعریف تصوف به تطهّر قلوب از محبت ماسوی الخالق است. در فرق بین عرفان و تصوف آمده است که عرفان جنبه نظری و سلوکی دارد، اما تصوف جنبه اجتماعی دارد. همچنین برخلاف آنچه برخی گفتهاند که: «تصوف در بین شیعیان پدید آمده است»، در مناطق سنینشین، صوفیان بیشتری وجود دارند و برخی شیعیان نیز به تصوف گرایش پیدا کردهاند. همچنین بین اخلاق و عرفان تفاوتهایی وجود دارد؛ تفاوت اول اینکه علم اخلاق، سالک را در جاده وسط قرار میدهد، اما هدف عرفان عملی صعود سالک به مراتب عالیه است. فرق دوم اخلاق و عرفان این است که اخلاق اختصاص به مؤمن ندارد، اما محور عرفان رابطه انسان با خداست. فرق سوم اخلاق و عرفان این است که علم اخلاق ثابت است، ولی در عرفان حرکت است و توقف نیست و صعود به مرتبه بعد است. فرق چهارم اخلاق و عرفان این است که عرفان اختصاص به خواص دارد و انسان ابتدا باید متخلّق باشد، سپس عارف. / در فصل سوم از روش معرفتشناسی مشاء و اشراق و حکمت متعالیه و رابطه آن سه با عرفان بحث شده است. با وجود اختلاف روشهای معرفتشناسی بین علما، بر حجیّت دلیل عقلی اتّفاق نظر وجود دارد. این اختلاف و تعدد نظر در موضوع هستیشناسی نیز به اختلاف در معرفتشناسی آنها برمیگردد؛ لذا نویسنده بر آن شده است که روشهای معرفتشناسی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را بررسی نماید. در بحث معرفتشناسی دو بحث مطرح است: اولی ابزار معرف است و دیگری بحث اسلوب بهکارگیری آن ابزار است و عمده اختلاف رویکردهای گوناگون معرفتی در همین اسلوب بهکارگیری اسباب است. مشائیون بر روش عقلی برهانی صرف تکیه میکنند و اشراقیون بر تهذیب نفس و مداومت به امور مقرّب به عالم قدس و استدلال عقلی در معرفتشناسی تکیه دارند و مکتب حکمت متعالیه بر تلفیق روشهای معرفتشناسی اشراق و مشاء و کتاب و سنت و مبانی کلامی متکلمین استوار است. / در فصل چهارم از دیدگاه هستیشناسی عرفان بحث شده. هستیشناسی عرفانی مبتنی بر معرفت قلبی است و بر استدلالات عقلی و تجربی تکیه ندارد. در عرفان دو مسئله اساسی وجود دارد: توحید چیست و موحّد کیست؛ بهعبارتدیگر از خدا و انسان بحث میشود. هستیشناسی عرفانی دو نکته مهم دارد: اول اینکه دیدگاه شهودی عارف نظر شخصی محض است و امکان نقل آن به دیگری وجود ندارد و دیگر اینکه سلوک عرفانی نیاز به معرفت دین حقیقی دارد و معرفت دین حقیقی نیازمند اثبات آن با اسلوب عقلی و فلسفی است؛ لذا عرفان به فلسفه نیازمند است؛ برخلاف دیدگاه هستیشناسی مشاء که از ممکنات شروع میشود و در خداوند به پایان میرسد. در دیدگاه هستیشناسی، شناخت هستی از شناخت حق تعالی شروع میشود؛ مثل شناخت خورشید و به دنبال آن شناخت سایه آن. / در فصل پنجم از معرفت و مراتب آن، عقل و موقعیّت آن نزد عرفا بحث شده است. منبع معرفت در عرفان، کشف و ادراکات قلب است بهغیر دخالت عقل؛ زیرا عقل را راهی به شناخت مسائل اساسی عرفان نیست. / در فصل ششم از اسفار اربعه بحث شده است؛ سفر، حرکت است از مبدأ بهسوی مقصد با طی منازل و بعضی گفتهاند: سفر عبارت است از توجه به حق تعالی با ذکر؛ بهعبارتدیگر سفر اول از خلق به حق است، سفر دوم از حق به حق است، سفر سوم از حق به خلق با حق است و سفر چهارم از خلق به حق است با حق. / فصل هفتم از سیر و سلوک عرفا بحث کرده است. عرفا معتقدند برای رسیدن به مقصد اعلی و عرفان حقیقی نیاز به طی منازل و مقاماتی است که مجمع آنها را سیر و سلوک میگویند. عرفا معتقدند که ارزشهای اخلاقی از جمله شروط واقعی سلوک هستند. به اتفاق عرفا پایه و قوام همه مقامات عرفانی و اولین منزل سلوک منزل توبه است. / فصل هشتم، بحث از بعد عملی عرفان امام خمینی(ره) است. ویژگیهای عرفان عملی نزد ایشان عبارت است از: توجه به خداوند غنی مطلق؛ مرجعیت قرآن کریم برای عرفان؛ ادعیه و مناجات، وسیله سلوک الی الله است؛ دوری از حب دنیا؛ اجتناب از عزلت؛ تصدی شأن سیاسی و اجتماعی؛ اختیار دوستان و معاشران صالح. / در پایان کتاب فهرست آیات، احادیث، مصادر و موضوعات ذکر شده است. در پاورقی به شرح و توضیح برخی اصطلاحات و الفاظ پرداخته شده و همچنین آدرس مطالب آورده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
تعداد رکورد ها : 1308
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید