جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 453
 چندى قبل جهت شفاى مریض به امام رضا (ع) متوسل شدیم چرا دعاى ما تأثیر ‏نداشت و بیمار فوت کرد؟ مصلحت چه بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مصالح را انسان‌ها نمى‌دانند، خداوند بر اساس واقع و حق جهان را آفريده و در آن تصرّف ‌مى‌كند و على‌بن‌موسى‌الرّضا (عليه‌السّلام) هم بر اساس مصلحت وسيله مى‌شود تا خداوند شفا دهد.‌ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
 مراد از آیاتی که شفاعت در روز قیامت را نفی می کنند چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در برخي آيات قرآن كريم مطالبي است كه به ظاهر دلالت بر عدم شفاعت در قيامت ميكند به طور مثال خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: «لا بيع فيه و خله و لا شفاعه»، نه خريد و فروش است، نه دوستي، ونه شفاعت.(1) منكرين شفاعت معتقدند كه قرآن مي گويد: اي افراد بیشتر ...
 آیا در قبر هم شفاعت هست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : روایاتى از ائمه نقل شده که ظاهر آنها دلالت بر عدم وجود شفاعت در عالم برزخ میکند. عَمرو بن یزید میگوید: به حضرت امام جعفر صادق علیه السلام عرض کردم: من شنیدم که شما میگفتید: تمام شیعیان ما با هر کردارى که دارند در بهشت هستند. حضرت فرمود: این قو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
در مورد شفاعت توضیحاتی بدهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ما تصوری از شفاعت داریم به این معنا که من کار بدی کرده ام و الان می خواهند من را به جهنم ببرند و امام جلوی جهنم بردن من را می گیرند . این یک تحلیل در مورد شفاعت است. شفاعت شامل حال کسی که نمره اش صفر است نمی شود. استاد به دانشجویی که نمره ی د بیشتر ...
شفاعت چيست؟ آيا شفاعت مستلزم تغيير در ارادهء خداوند نيست؟ آيا شفاعت نوعي استثنا و بي عدالتي محسوب نمي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شفاعت از مادهء به معني جفت , درمقابل به معني طاق , است . علت اين كه به وساطت شخص براي نجات گناهكار گفته مي شود, اين است كه مقام و موقعيت شفاعت كننده , و نيروي تأثير او يا عوامل نجاتي كه در وجود شفاعت شونده هست , ضميمه و جفت مي شوند و هر دو به بیشتر ...
در قيامت امامان چگونه شفاعت خواهند كرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : امامان معصوم(ع) در روز قيامت به درگاه خداوند مهربان واسطه مي شوند و آمرزش گناهكاراني كه لياقت و شايستگي شفاعت را دارند، از خدا درخواست مي‌كنند. حضرت حق به خاطر مقام ائمه اطهار(ع) شفاعت آنان را مي پذيرد و گناهكاران شفاعت شده را مي آمرزد. البته بیشتر ...
آيا در ديگر مذاهب اسلامي مانند اهل تسنن شفاعت و ولايت وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در رابطه با سوال فوق به نظر مي رسد مناسب باشد سوال را به صورت دو سوال مجزا مطرح كرده و جواب هر يك بصورت مجزا مطرح شود. مسئله شفاعت در ساير مذاهب اسلامي به طور مقدمه بايد خاطر نشان سازيم كه مسئله شفاعت در فرهنگ قرآن كريم بعنوان يك اصل معتبر پذي بیشتر ...
شفاعت از نظر روايتي و ديني اثبات شده است مي خواستم بگويم آيا توجيه عقلي و عملي براي آن وجود دارد؟ و كسي كه دست فلجش شفا مي يابد در اصل چه مي شود كه خوب مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : تأثيرگذاري ائمه (ع ) در برآمدن حاجاتي همچون شفاي بيماران غيرقابل علاج به دو گونه است : گونه نخست اين است كه ائمه معصومين (ع ) كه انسانهايي مطيع و خاضع نسبت به دستورات الهي بوده اند, دعا كنند و از درگاه الهي درخواست و خواهش كنند تا حاجت ما را ب بیشتر ...
ترجمه و نقد کتاب"قرآن و تفاسیر متقدم شیعه" اثر مایر بار اشر (سه فصل آخر)
نویسنده:
مریم نامی امامیه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پژوهش حاضر ترجمه و نقد یکی از آثار جدید و جدّی مستشرقان در حوز? تفاسیر شیعی با عنوان "قرآن کریم و تفاسیر متقدم شیع? امامیه" تألیف مایر میخائیل بار اَشر (1955)محقق یهودی مراکشی الاصل، از شاگردان کلبرگ و در حال حاضر استاد مطالعات اسلامی دانشگاه حبرو اورشلیم است. در این تحقیق کوشیده‌ایم تا ضمن برگرداندن نیم? دوم کتاب یعنی سه فصل آخر به فارسی، مطالب را ارزیابی کنیم و در پایان اهمّ موضوعاتی که مولف از مصادر یا روایات غیر معتبر و یا به اشتباه استنباط کرده است را از منابع و مصادر متقن و مورد اعتماد شیع? امامیه استخراج و بیان کنیم. مبنای مولف کتب تفسیری پیش از آل بویه به ویژه چهار تفسیر قمی، عیاشی، فرات و نعمانی و نیز منابع محدودی از دوران آل بویه و پس از آن است و بر همین اساس و منابع دیدگاه‌های امامیه را در موضوعات: نهاد امامت و مبانی مرتبط با آن،‌ تفاوت‌های میان امامت و پیامبری، علم و عصمت و شفاعت ایشان، موضع امامیه نسبت به بنی امیه و بنی عباس بر اساس روایات ذکر شده در تفاسیر پیش گفته شده و در نهایت دو روایت غیر متعارف (روایت اسراء وخوشه‌های گندم) و معضلات برخاسته از آن‌ها را مطرح می‌کند.از آنجا که مولف معتقد است "علیرغم محوریت نظری? امامت در شیع? امامیه‎، عالمان امامیه‎ نتوانستند وجود آن را بر اساس مرجع مشخصی در قرآن اثبات کنند چراکه واژ? امامت حتی یکبار هم در قرآن نیامده است. بنابراین روایات تفسیری امامیه‎ دربار? امامت به سرنخ‌های مبهم و غیرمستقیمی‎ در قرآن متوسل می‎‎شوند که هم? آن‌ها با استفاده از تمثیل و سنخیت موضوع تفسیر شده‌اند"، در انتهای تحقیق مستندهای عقلی، ‌قرآنی و روایی امامت و توضیحاتی دربار? آیات امامت و تفاسیر آن‌ها را ارائه کردیم.کلید واژه: امامیه، وجود پیشین، امامت، علم غیب، عصمت، شفاعت، بنی امیه، بنی عباس،‌ روایت اسراء،‌ روایت خوشه‌های گندم
براهین الجلیة فی رفع تشکیکات الوهابیة
نویسنده:
محمدحسن قزوینی حائری
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
وضعیت نشر :
تهران: گلستان کوثر,
چکیده :
«البراهين الجلية فى رفع تشكيكات الوهابية»، به قلم سيد محمد حسن قزوينى حائرى، در پاسخ به شبهات فرقه ضاله وهابيت، به زبان عربى نوشته شده است. مقدمه علامه قزوينى بر اين كتاب مهر تأييدى بر مطالب آن مى‌ باشد. در مقدمه‌ اى كه علامه قزوينى بر كتاب نوشته است، ابتدا با اشاره به حديث 73 فرقه پيامبر اكرم (ص) وهابيت را از مصاديق فرق ضاله معرفى مى‌ كند كه كمتر از يك قرن توسط "محمد بن عبدالوهاب" ايجاد شده است و تاريخچه آن را از كتاب "تاريخ نجد ابن آلوسى" نقل مى‌ كند. سپس به اعتقادات وهابيّت؛ از جمله: تجسيم خداوند، بت بودن مشاهد مشرفه اشاره كرده و جنايات آنها در هجمه به شهر كربلا و انهدام قبور بقيع و... را بيان مى‌ كند. مؤلف در مقدمه‌ اش به دو اصل اباحه و قاعده تاويل و اجتهاد اشاره كرده و اعمال وهابيت را با كتاب و سنت منافى مى‌ داند.
  • تعداد رکورد ها : 453