جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 208
تجربه عملی بانکداری بدون ربا در ایران و در سایر کشورها چگونه است؟ آیا در مراکز دیگری از کشورهای اسلامی بانکداری بدون ربا داریم؟ تفاوت در چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تجربه بانکداري بدون ربا در کشور ما، از نقطه نسبتاً خوبي شروع شد؛ ولي به تدريج راه خود را کج کرد. در سال 1363 که بانکداري بدون ربا در کشور ما با پياده شدن قانون بانکداري بدون ربا به اجرا در آمد، بانک ها روش هايي را که در قانون پيش بيني شده بود، تا حدو بیشتر ...
نظر اسلام نسبت به کار و تلاش به عنوان یکی از عوامل تولید چیست؟ و چه محدودیت هایی برای آن قایل است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ميان عوامل توليد، کار از جايگاه ممتازي برخوردار است؛ زيرا با انجام کار و استفاده از نيروي انساني، ساير عوامل و منابع، مورد بهره برداري قرار مي گيرد؛ حتي تکنولوژي پيش رفته اي که امروزه تا حدّ زيادي جانشين کار انسان شده است، محصول کار و تلاش انسان ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
وظیفه بانک در اقتصاد غرب چیست و آیا آن وظیفه در بانکداری اسلامی قابل اجراست؟ آیا تفاوت بانکداری ربوی و غیر ربوی تفاوت ماهوی است یا صوری؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وظيفه مهم بانک در اقتصاد غرب، جذب نقدينگي و اعطاي تسهيلات و تخصيص آن است. از اين جهت، بين بانکداري ربوي و غير ربوي فرقي نيست. بانکداري بدون ربا نيز بايد اين وظيفه را به خوبي انجام دهد که در اين صورت يکي از عوامل توسعه اقتصادي، وجود بانک است؛ چون پو بیشتر ...
فاصله وضعیت اقتصادی فعلی ما با اقتصاد مقصود اسلام چه قدر است. مواردی مثل بانکداری و یا اوراق مشارکت که سود قطعی در آنها وجود دارد و برگ هایی مثل ارمغان بهزیستی، پنتاگونا و... چگونه با ضوابط اسلامی سازگاری دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در نظام جمهوري اسلامي، قانون اساسي برگرفته از مباني ديني و فقهي است، و در ترسيم خطوط اصلي نظام اقتصاد اسلامي از قانون برخورداريم؛ امّا در مقام عمل، فاصله زيادي با اقتصاد اسلامي گرفته ايم. ابتدا به پاره اي از نشانه هاي اين فاصله و سپس به پاره اي از بیشتر ...
رابطه آزادی دین با تساهل و تسامح چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگر مراد از آزادي، آزادي در پذيرش يكي از اديان است، تسامح و تساهل كه يكي از مؤلفه‌هاي فلسفه سياسي ليبراليستي مي باشد، رابطه‌اي مستقيم با آن دارد. تسامح و تساهل راه را بر هر گونه تسامحي در پذيرش اصل دين يا تغيير آن باز مي‌گذارد و اصولاً هدف اصلي تسامح بیشتر ...
خواهشمندم دو مفهوم تساهل و تسامح را کاملاً توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
موضوع مورد پرسش يعني موضوع تساهل و تسامح، موضوعي عام و كلي است كه پرداختن به همة جزئيات آن از حوصلة چند صفحه پاسخ خارج است ليكن مي‌توانيم در اين مختصر تا اندازه‌اي دربارة مفهوم و تعريف تساهل و تسامح، و نيز در مورد امكان آن توضيح بدهيم. الف) مفهوم و بیشتر ...
آیا محدودیت هایی که دین برای انسان به وجود می آورد مخالف آزادی اوست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آزادي را مي شود از سه بُعد نگاه كرد و هر سه با هم فرق كرده و جواب ها هم متفاوت خواهد بود. فلذا مقدمتاً ابعاد آزادي مشخص شده و توضيح داده مي شود بعد جواب سؤال داده خواهد شد. براي آزادي سه معنا مي توان تصور كرد: 1ـ آزادي به معناي ولنگاري: در اين آزادي بیشتر ...
مگر انسانها طبیعتاً موجودات شرور و خلافکاری هستند که به این بهانه حق آزادی را از آنها سلب کنیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين شبهه بايد گفت: اولاً نمي‏توان انسان را لوح سفيدي پنداشت كه صرفاً با عوامل و عناصر غير ذاتي شكل مي‏گيرد، بلكه در بُعد بينش و گرايش، انسان از عناصر سرشتي و فرا حيواني برخوردار است. ثانياً طبيعت انسان را سراسر پست و شرور دانستن و به تعبير بیشتر ...
آیا حکم ارتداد با آزادی اندیشه و بیان منافات ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از ديدگاه اسلام انسان موجود خردمندي است كه از آزادي و اختيار بهره‌مند است. خداوند در سوره جاثيه آية 15 مي‌فرمايد: «من عمل صالحاً فلنفسه و من اساء فعليها ثم الى ربكم ترجعون» يعني هركس كار شايسته‌اي كند به سود خود اوست و هركس كار بدي مرتكب شود به زيان بیشتر ...
آیا هیچ فردی و دولتی می تواند کسی را به اقرار به خداوند یا عدم تغییر دین مجبور سازد؟ و لذا آیا آیة «لا اکراه فی الدین» با حکم ارتداد تعارض ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اصل آزادي در اعلاميه جهاني حقوق بشر شايد شاملترين و پرشاخ و برگ‏ترين و نيز مقدّس‎ترين اصل در اعلاميه است. در ماده 18 و 19 از آزادي فكر، وجدان و مذهب و نيز آزادي عقيده و بيان و … سخن به ميان آمده است. اعلاميه حقوق بشر انسان را در داشتن و نداشتن و نيز بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 208