جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 158
آیا ائمۀ معصومین(ع) ترک اولی داشته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آنچه به اعتقاد بیشتر شیعیان امری مسلم و قطعی شمرده می شود، موضوع عصمت پیامبران و امامان است که بر اساس آن، این بزرگواران، هرگز دست به رفتاری نمی زنند که در قرآن کریم و یا سنت قطعی عنوان گناه داشته باشد. در مقابل، ظاهر آیاتی از قرآن کریم نشانگر آن است بیشتر ...
در آيه تطهير كلمه «ليذهب» يعني اينكه خداوند اراده كرد و رجس را از ائمه برداشت و معنای آن، این است كه ائمه عصمت ذاتي نداشتند اين شبهه را چگونه مي توان پاسخ گفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دقت كنيد كه آيه فرموده است: خداوند مي‏خواهد پليدي را از شما دور گرداند و نفرموده خداوند مي‏خواهد شما را از پليدي دور گرداند. مطابق بيان قرآن ساحت آن ها آن قدر مقدس و متعالي است كه خداوند خود مدافع آن تقدس گشته و نمي‏گذارد رجس و پليدي بدان نزديك گردد. بیشتر ...
در روايتي آمده است كه امام علي (ع) نماز جماعت را بدون وضو خواند و شخصي اين امر را به مردم ندا داد. شيخ طوسي ، الاستبصار، ج1، ص433، ح 5، م 1671. صلي علي (ع) بالناس علي غير طهر ثم دخل وخرج مناديه ان امير المومنين(ع).... اين عصمت حضرت علي را نقض نمي كند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين كه احاديث بسياري از زبان پيامبر، امامان و اصحابشان جعل شده و در كتب روايي وارد شده، شك نيست به همين جهت پيامبر و امامان اعلام كرده اند رواياتي كه به ما منسوب است را به قرآن عرضه كنيد و در صورت منافات با قرآن، بدانيد آنها را ما نگفته ايم. روايت بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آيا 14 معصوم ترك اولي داشته اند؟ در قرآن نسبت به پيامبر آمده است كه از گناهت استغفار كن. منظور چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ پرسش اول : پيامبر اسلام (ص) و امامان، نه تنها از گناه معصوم هستند، بلكه از آنچه اصطلاحاً ترك اولي نام دارد نيز معصوم مي باشند؛ در حالي كه برخي انبياء ترك اولي داشتند. يعني چهارده معصوم به هيچ عنوان حتي در امور عادي نيز خطا و اشتباه نمي كنند و به بیشتر ...
چرا در مذهب تشیع عصمت از ویژگی های امامان آن است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امامت در بينش تشيع هم سنگ نبوت است، از اين رو همان گونه كه نبوت مشروط به عصمت است، امامت نيز مشروط به آن است، در اين زمينه از آيات متعدد و احاديث فراواني مي‌توان بهره جست: الف) آيه اولي الامر: يكي از آياتي كه دلالت روشن برعصمت امامان شيعه دارد، آية ك بیشتر ...
آیا ابوحنیفه که می‌گوید «اگر نبود آن چند سالی که در محضر امام صادق ـ علیه السّلام ـ بودم هلاک می‌شدم»، دلیلی بر عصمت ائمه نیافته و آیا امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد راه اشتباه او به او چیزی نگفته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با بررسي كوتاهي كه از مواضع عقيدتي ابوحنيفه به عمل مي‌آوريم سرّ باور نداشتن ايشان به عصمت كاملاً روشن خواهد شد، امّا قبل از پرداختن به آن مسأله، ذكر اين نكته لازم است كه امامت و به دنبال آن عصمت يكي از مباحث داغ آن روزگار بوده است و قائل نشدن كسي دلي بیشتر ...
 راز عصمت چیست؟ اگر عصمت پیامبران و امامان، موهبتى الهى و ناشى از لطف و علم خدادادى است، چرا ما مشمول این لطف و عنایت واقع نشدیم؛ زیرا در این صورت اگر خدا به ما هم لطف مى ‏نمود و علم خدادادى عنایت مى‏ کرد، ما نیز معصوم مى ‏شدیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : معصومين (ع) به جهت علم خدادادى و اراده محكم و قوى به مقام مصونيت كامل از گناه يعنى عصمت رسيده‌اند اما اين موهبت خدادادى، ناشى از قابليت و شايستگى ارادى آنان است، يعنى، خداوند مى‌دانست كه عده‌اى از بندگانش- هر چند با استعداد معمولى و در سطح ساي بیشتر ...
آیا حدیث ولدنی ابوبکر مرتین که به امام صادق (ع) نسبت داده شده صحیح است؟ اگر صحیح است چطور با جمله اصلاب شامخه و ارحام مطهره که در مورد معصومان (ع) است سازگاری دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
برای پاسخ به پرسشتان چند مسئله باید بررسی شود: 1. مراد از اصلاب شامخه و ارحام مطهره که در زیارات به آن اشاره شده است، چیست؟ 2. آیا روایت موجود در پرسش از شیعه رسیده است یا خیر؟ به عبارت دیگر، حدیث از نظر سند چگونه است؟ 3. بر فرض چشم پوشی از سند بیشتر ...
إنصاف في النص علی الأئمة الإثني عشر من آل محمد صلی‌ الله‌ عليه و آله الأشراف
نویسنده:
سيد هاشم بحراني؛ ترجمه و تحقیق: سید هاشم رسولی محلاتی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران ایران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«إنصاف في النص علی الأئمة الإثني عشر من آل محمد صلی‌ الله‌ عليه و آله الأشراف» ترجمه رسولى محلاتى كتابى است شامل مجموعه‌اى از نصوص و روايات كه در مورد ائمۀ اثنا عشر عليهم‌السلام وارد شده است.اين كتاب شامل بيش از سيصد و بيست حديث در بارۀ دوازده امام عليهم‌السلام كه از طريق شيعه و اهل سنت توسط محدث شهير سيد هاشم بحرانى از منابع مختلف گردآورى شده است. از آنجا كه مؤلف در اين اثر و آثار ديگرى كه دارد به همان نقل احاديث اكتفا فرموده و از خود نظرى ابراز نكرده است، سبب شده برخى بر ايشان خرده گرفته و بگويند مؤلف از نظر علمى در حدى نبوده كه بتواند از خود اظهار نظر كند و يا به استدلال بپردازد.در صورتى كه مى‌توان اين كار مؤلف را بر وجه ديگرى كه همانا تقواى ايشان از اينكه در ذيل روايت معصوم عليهم‌السلام «اقول» داشته باشد، حمل نمود
 عصمت نیروى مرموزى است که به انسان در برابر هر نوع گناه و انحراف و خطا مصونیّت مى بخشد، بنابر این چنین افرادى با توجّه به این نیروى نهفته قادر به گناه نیستند و سرانجام پاکى و قداست آنان، افتخارى نخواهد بود.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مصونيّت پيامبران در برابر گناه هرگز يك «مصونيّت غير ارادى و غير اختيارى» نيست، بلكه عصمت آنان از گناه كاملا يك حالت ارادى و اختيارى است كه سرچشمه آن علم و ايمان است. توضيح اين كه: عصمت و مصونيّت در برابر گناه از شؤون و لوازم علم و ايمان به مفا بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 158