جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 50
آيا پيامبر اسلام (ص) به لحاظ مدیریتی ضعيف عمل كرد كه نتوانست امام علي را در مقام خلیفه و جانشین بعد از خویش قرار دهد؟ آيا مردم را خوب نمي شناخت و چرا جايگاه حضرت علي (ع) را به خوبي معلوم نكرد تا این که دیگران بعد از وفات ایشان حكومت جامعه را به دست گرفته و خود را جانشين پيامبر معرفي كردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا چند نكته را تذكر مي دهيم تا پاسخ سوال كاملا روشن شود. 1ـ در موفقيت يك رهبر در جامعه، مجموعه اي از شرايط لازم است مانند مديريت رهبر، آگاهي و شناخت او از جامعه خويش، تفهيم خوب و روشن برنامه هاي مورد نظر و... از جمله شرط ها قابليت مردم است و در تم بیشتر ...
از شما تقاضا دارم تفصیلاً روش انتخاب خلیفه بعد از پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را در مذهب تسنن و مذهب حقّه تشیّع برایم بیان فرمائید، منظورم عقیده ای است که آنان به شرایط خلیفه دارند می باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خلافت و امامت، مانند نبوت، رياست و سيادت الهي است، جز اين که نبي و رسول دريافت کننده وحي الهي و آورنده شريعت است، و خليفه و امام مسئوليتش حفظ شريعت، بيان و تبليغ دين، تفصيل مجملات، و حل معضلات است. روي اين جهت امام بايد در تمام فضائل و کمالات هم سنخ بیشتر ...
از جمله عللی که بیان‌گر عدم اعتقاد علی ـ علیه السلام ـ به امامت منصوص است این می‌باشد که بعد از مرگ عمر ایشان در جلسه شورای تصمیم گیری خلافت شرکت کردند و هیچ گونه اشاره ای به تعیین خود بر خلافت بعد از پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله – ننمودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
در جواب اين سؤال بايد بگويم كه شركت علي ـ عليه السلام ـ در شورا به هيچ عنوان دليل بر عدم اعتقاد علي ـ عليه السلام ـ به امامت منصوص نيست، چون آن حضرت شديداً اعتقاد به امامت منصوص داشتند و در جاهاي مختلف به اين امر تصريح نموده و بر آن احتجاج كردند كه بیشتر ...
جنایتی که از دیدگاه شیعیان اصحاب مرتکب شده اند این است که به گفته آنها اصحاب از ولایت علی ـ علیه السلام ـ منحرف شدند و خلافت را به او نسپردند، بنابراین از دیدگاه شیعه عادل و درستکار نیستند. سئوال این است که شیعیان چرا در مورد فرقه های دیگر شیعه مانند فطحیه و واقفیه که امامت بعضی از ائمه را قبول ندارند چنین نمی گویند. بلکه از افراد این فرقه ها دلیل می گیرند و آنها را عادل می دانند این تناقض دلیلش چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به اين سئوال نيازمند چند مقدمه ايم: الف: دانشمندان عقايد و مذاهب، اتفاق نظر دارند که پس از رحلت پيامبر گرامي اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بايد امام و رهبري در ميان مردم باشد تا امور ديني و دنيوي آنان را رهبري کند. در مکتب اماميه به ا بیشتر ...
به اتفاق همه ثابت است که سلمان فارسی ـ رضی الله عنه ـ در زمان خلافت عمر ـ رضی الله عنه ـ فرماندار مدائن بوده است، و عمار بن یاسر ـ رضی الله عنهما ـ فرماندار کوفه بوده است، شیعه می گویند این دو نفر از یاران و شیعیان علی بوده اند، پس اگر از دیدگاه آنها عمر مرتد و ستمگری می بود که علیه علی شوریده بود، آنها در زمان او پُست فرمانداری را قبول نمى کردند، چون آنها هرگز ستمگران و مرتدان را یاری نمى کردند، زیرا خداوند متعال مى فرماید: وَلا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ؛ و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب مى شود آتش شما را فرا گیرد. (هود / 113).
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با رحلت پيامبر گرامي اسلام ـ صلي الله عليه و‌ آله و سلم ـ جانشيني و خلافت آن حضرت، باوجود اينكه ايشان در طول مدت 23 سال رسالت از همان ابتداي رسالت به آن سفارش مي كردند و فرد معيني را به جامعه اسلامي معرفي مي كردند، از مسير اصلي و حقيقي خويش منحرف شد، بیشتر ...
امامت با خلافت فرق دارد و لذا اهل سنت بانص رسول الله مخالفت نکردند بلکه به اقتضای زمان ابوبکر را برای خلافت برگزیدند ولی امامت معنوی را متعلق به علی ـ علیه السّلام ـ می دانستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مقام پاسخ طرح مسائل زير لازم به نظر مي رسد: 1. تعريف امامت: براي امامت تعاريف مختلفي كه تقريباً داراي يك مفاد مي باشند ذكر شده است. عضدالدين ايجي در كتاب مواقف تعريفي را از قول علمأ اهل سنت ذكر مي كند و مي گويد: امامت رياست عامّه است در دين و دنيا بیشتر ...
شیعه می گویند که هزاران صحابه در غدیر خم حضور داشتند، و همه شنیدند که پیامبر ـ ‌صلی الله علیه و آله و سلم ـ علی را به عنوان جانشین خود بعد از وفاتش تعیین کرد؛ اگر چنین است پس چرا از هزاران صحابه یکی نیامد و به خاطر غصب شدن حق علی اعتراض نکرد، حتی عمار بن یاسر و مقداد بن اسود و سلمان فارسی ـ رضی الله عنهم ـ چیزی نگفتند و یکی از اینها نیامد و نگفت: ای ابوبکر! چرا ـ خلافت را از علی غصب می کنی و حال آن که می دانی که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در غدیر خم چه گفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيش از آن كه به پاسخ سئوال مورد نظر بپردازيم لازم است اشاره كوتاهي به اين نكته مهم نمائيم كه اصل واقعه غدير توسط صدو ده نفر صحابي و هشتاد و چهار نفر تابعي در كتب معتبر روايئي شيعه و سني نقل شده است به گونه اي كه جاي ترديد در تحقق اين واقعه مهم و سرنو بیشتر ...
اهل سنت می گویند چرا در قرآن آیه ای در مورد جانشینی پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نیامده و اسامی آنها را ذکر نکرده در حالیکه به موضوعات ساده مثل وضو و .. . اشاره نموده است؟ چگونه حقانیت شیعه را از منظر قرآن می توان بیان کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي رسيدن به پاسخ سؤال دانستن امور ذيل ضروري است: الف: جاي ترديدي نيست قرآن کتاب هدايت و تبيان هر چيزي است و براي رسيدن انسان به سعادت و کمال برنامه هاي راهگشا و نجات بخش دارد و کليات هر امري که در سعادت او دخيل است در قرآن آمده و مجرايي را که از آن بیشتر ...
آیا مقصود پیامبر(ص) از خلفاى دوازده گانه ، خلفاى بنى امیّه نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خطابى و ابن جوزى گفته اند : مقصود پيامبر(ص) از خلفاى دوازده گانه ، خلفاى بنى اميّه هستند ؛ زيرا اصحاب پيامبر(ص) مربوط به زمان پيامبرند و مشمول عنوان خلفاى دوازده گانه نيستند . بنا بر اين خلفاى اربعه ، معاويه و مروان بن حكم ، از اين گروه خارج مى شوند بیشتر ...
آیا حدیث دوازده خلیفه، نمی خواهد امارت دوازده امیر در یک زمان را بگوید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مُهَلَّب گفته است : گمان غالب ، اين است كه پيامبر ـ كه درود و سلام خداوند بر او باد ـ از فتنه هاى شگفتى پس از خود ، خبر داده است ، حتّى از اين كه مردم در يك زمان ، داراى دوازده امير مى شوند و اگر جز اين را مى خواست ، مى فرمود : دوازده اميرند كه فلا بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 50