جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های فلسفی (دانشگاه تبریز)
> 1398- دوره 13- شماره 26
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 19
سال 1403
دوره 18 , شماره 46
سال 1402
دوره 17 , شماره 45
دوره 17 , شماره 44
دوره 17 , شماره 43
دوره 17 , شماره 42
سال 1401
دوره 16 , شماره 41
دوره 16 , شماره 40
دوره 16 , شماره 39
دوره 16 , شماره 38
سال 1400
دوره 15 , شماره 37
دوره 15 , شماره 36
دوره 15 , شماره 35
دوره 15 , شماره 34
سال 1399
دوره 14 , شماره 33
دوره 14 , شماره 32
دوره 14 , شماره 31
دوره 14 , شماره 30
سال 1398
دوره 13 , شماره 29
دوره 13 , شماره 28
دوره 13 , شماره 27
دوره 13 , شماره 26
سال 1397
دوره 12 , شماره 25
دوره 12 , شماره 24
دوره 12 , شماره 23
دوره 12 , شماره 22
سال 1396
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1395
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
دوره 0 , شماره 0
سال 1394
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1393
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1392
دوره 7 , شماره 13
دوره 7 , شماره 12
سال 1391
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1390
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1389
دوره 4 , شماره 219
دوره 4 , شماره 216
سال 1388
دوره 3 , شماره 214
دوره 3 , شماره 210
سال 1387
دوره 2 , شماره 205
دوره 2 , شماره 203
سال 1386
دوره 1 , شماره 202
دوره 1 , شماره 199
عنوان :
بحثی دربارة واقعیت رویدادها در فلسفة زمان؛ بررسی انگارة واقعیت نسبی در مناقشه بر سر ناسازگاری مدل پویای واقعیت و نظریة نسبیت خاص
نویسنده:
حسن امیری آرا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید جهان شناسی
چکیده :
فلسفة زمان در قرن بیستم، در یک تقسیمبندی کلی، شاهد تقابل میان دو گروه از نظریهپردازان بوده است. نظریهپردازان A که به مدل پویای واقعیت باور دارند و نظریهپردازان B که به مدل ایستای واقعیت معتقدند. در گذر زمان مخصوصا پس از انتشار مقالة پرنفوذ پاتنم با عنوان «زمان و هندسة فیزیکی» در سال 1967، بحث از یکی از مشهورترین نظریات علمی قرن بیستم (نظریة نسبیت خاص) وارد مجادلات میان فلاسفة زمان شد. برخی فلاسفه استدلال کردند که این نظریه با مدل پویای واقعیت ناسازگار است. در واکنش، برخی طرفداران مدل پویای واقعیت تلاش کردند با اِعمال تغییراتی متافیزیکی در مدل پویا آن را با نظریة نسبیت خاص سازگار کنند. با این حال، مهمترین پیامد این راهکار کنار گذاشتن «واقعیت مطلق» است. از نظر منتقدین، سازگار کردن مدل پویا با نظریة نسبیت خاص هرچند امکانپذیر است، اما به هزینة از دست رفتن انگارة شهودی واقعیت و پذیرش انگارهای غیرشهودی از آن است. در این مقاله تلاش میشود پس از بررسی این موضوع: چرا سازگار کردن مدل پویای واقعیت با نسبیت خاص مستلزم نسبی شدن مفهوم واقعیت است؟ استدلال شود که نسبی شدن واقعیت صرفاً غیرشهودی نیست، بلکه علاوه بر آن، واجد هزینهای ناموجه و نیز متضمن نوعی ناسازگاری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی تفسیر اخلاقی از استنتاج زیباشناختی در اندیشه کانت
نویسنده:
علی سلمانی، داوود میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
نیاز به استنتاج در نقد سوم ناشی از ادعای اعتبار کلی و ضروری حکمی است که ابژکتیو نیست، بلکه سوبژکتیو و شخصی است. کانت در بخش استنتاج نقد قوه حکم در صدد پاسخگویی به این مساله است که چگونه یک حکم شخصی میتواند ضرورتاً برای همگان معتبر باشد؟ به عبارت دیگر حکم زیباشناسی که اساسا سوبژکتیو است چگونه میتواند همانند احکام عینی ادعای اعتبار کلیت داشته باشد؟ عدهای از مفسران کانتی با اعتقاد به عدم رضایت بخشی مباحث کانت در مورد استنتاج در بندهای رسمی بر آن شدهاند تا با پیوند دادن زیبایی با اخلاق مبنایی عینی و قابل سنجش برای حکم زیباشناختی فراهم سازند و از این طریق ادعای کلیت احکام زیباشناختی را تبیین نمایند. این مقاله ابتدا بر آن است تا ضمن بیان مباحث اصلی کانت در مورد استنتاج به بررسی قرائتهای مختلف تفسیر اخلاقی (از استنتاج) و نقد آن بپردازد. به نظر میرسد که اعتقاد به دیدگاه اخلاقی در بحث از استنتاج با نقض خودآیینی حکم و در نتیجه مشروط نمودن احکام ذوقی همراه خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ازآنخودسازی و فلسفه ژیل دلوز: جستاری درباره ارتباط تفکر و ضدافلاطونگراییِ دلوزی با هنر مدرن
نویسنده:
مجید پروانه پور، سعید بینای مطلق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه هنر
چکیده :
جستار حاضر تلاشی است برای نشان دادن چند پیوند احتمالی میان نحوه تفکر دلوز و شیوه کار هنرمندان مدرن و پستمدرن. این قیاس در بستر ضد افلاطونگرایی دلوزی تعریف و تبیین میشود تا ببینیم که آیا میتوان نسبتی برقرار کرد میان تلاش دلوز برای ضدیت با افلاطونگرایی، خواست او مبنی بر ایجاد یک شیوه تفکر جدید، و آنچه هنرمندان مدرن در عمل انجام دادهاند یا خیر؟ در این مسیر پس از تعریف بعضی مفاهیم و نشان دادن اهمیت و کارکرد آنها در هنر مدرن، سعی خواهیم کرد رد پای همان مفاهیم را در اندیشه دلوزی نیز بیابیم. سپس ضدیت دلوز با افلاطونگرایی را با تکیه بر مفهوم وانموده یا سیمولاکروم تبیین خواهیم کرد و به انتقاد بدیو به افلاطونگرایی دلوز نیز به طور مختصر جواب خواهیم داد. در نهایت نیز نشان خواهیم داد که دلوز با تکیه بر این ضدیت و در واقع با استفاده از فرایندهایی فکری که متأثر از نوع مواجهه هنرمندان پستمدرن با موضوع کار خویش است، راه سومی را برای اندیشیدن به دنیای پر از تصویر معرفی میکند؛ راهی که نه رأی به بازگشت و ارتجاع میدهد و نه همچون بودریار آدمی را یکسر در جهانی آخرالزمانی که از تصاویر آگنده است به حال خود وامینهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قیاس اقترانی شرطی نزد اثیر الدین ابهری
نویسنده:
اسدالله فلاحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
اثیرالدین ابهری در دورۀ دوم پژوهشهای منطقی خود که شامل چندین رساله و کتاب است تنها منطقدان سینوی است که یکی از دو مهمترین نوآوری ابنسینا یعنی قیاس اقترانی شرطی را عقیم و نامعتبر اعلام کرده است. بیان ابهری و دلایل او برای عقیم بودن قیاس اقترانی شرطی در این رسالهها و کتابها متعدد است و ریشه در اقسام گوناگون شرطی متصل لزومی و شرایط صدق و تطورات و تحولات آنها در این رسالهها و کتابها دارد. مهمترین دلیل ابهری در انکار قیاس اقترانی شرطی توجه به فرضهای گوناگون است که در روند اثبات این قیاسها باید به کار گرفته شود. در این مقاله، با بررسی اختلافها و تحولات یاد شده به تجزیه و تحلیل دلیل اصلی ابهری میپردازیم. گزارش دیدگاههای منطقدانان پسین دربارۀ مدعا و دلایل ابهری و نیز داوری نهایی میان همۀ آنها موضوعی است که پژوهش دیگری را میطلبد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 271 تا 295
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین معنایی گزارههای شرطی در منطق رواقی-مگاری
نویسنده:
کامران قیوم زاده، سارا خاکی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
گزارههای شرطی به عنوان یکی از وجوه اساسی ساختار منطق رواقی- مگاریها، از سوی منطق دانان این نحله منطقی به انحاء متفاوتی تعریف شده اند و شرایط صدق این گزاره ها آنها را با تعابیر معنایی متفاوتی قرین ساخته است. در این مقاله نخست سعی شده است در خصوص تمایز ساختاری منطق رواقی- مگاری با منطق ارسطویی به اجمال، مطالبی ذکر شده و جایگاه گزاره های شرطی در این نظام منطقی روشن شود؛ سپس با برشمردن انواع گزاره های شرطی و شرایط صدقشان در منطق رواقی-مگاری و تطبیق و مقایسه آنها با تعاریف جدید استلزام در منطق جدید به توصیف معنایی امروزین این گزاره ها پرداخته شود. غالب پژوهشگران در این حوزه به ارزیابی استلزام های رواقی-مگاری در پرتو تطابق یا عدم تطابقشان با تعاریف استلزام مادی، استلزام اکید و قانونهای طبیعی اهتمام داشته اند و ما در این مقاله با استناد بر این آراء و ارزیابی ها در پی بررسی و تحلیل معنایی گزاره های شرطی رواقی- مگاری برآمده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 297 تا 315
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای مفهوم پدیدار نزد کانت و هیدگر، دلالتها و نتایج هریک
نویسنده:
محمدجواد صافیان اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آثار درباره کانت
,
آثار در باره کانت
چکیده :
پدیدار نزد کانت امری است که صرفاً از طریق ادراک حسی حاصل شده است و به عبارتی صرفاً معتبر به اعتبار فاعل شناسا است و با وجود نفس الامری هیچ گونه سنخیتی ندارد، زیرا ما از آن رو که شهودی جز شهود حسی نداریم راهی به شناسایی اشیاء فینفسه نداریم صرف نظر از ظهوری که برای ما دارند. پس اشیاء فینفسه قابل شناسایی نیست، ولی این پرسش باقی است که چه نسبتی بین شیء فینفسه و پدیدارها وجود دارد؟ آیا میتوان بین این دو قائل به تباین بود و هیچ گونه سنخیتی بین آنها قائل نشد؟ پاسخ هیدگر به این پرسشها چیست؟ وی به کمک تحلیل مفهوم پدیدار و شقوق مختلف ظهور داشتن، نظر کانت را غیر قابل پذیرش میشمارد. پرسشهای مقاله حاضر این است که چه ضرورتی کانت را به تفکیک بین پدیدار و شیء فینفسه کشانده است؟ و این تفکیک منجر به چه نتایجی شده است؟ و تحلیل هیدگر از مفهوم پدیدار و مفاهیم همبسته آن از قبیل ظهور و نشانه و... بر چه مبانی و پیش فرض هایی استوار است و چه نتایجی را به بار خواهد آورد؟ و بالاخره آن که وجوه اشتراک واختلاف نظر دو فیلسوف در این مسئله چیست؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 246
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی و شرح نقش نماد در فلسفه و زیباشناسی کانت
نویسنده:
فریده آفرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
,
آثار درباره کانت
,
آثار در باره کانت
چکیده :
مسئله این پژوهش پرسش از چیستی عملکرد و جایگاه نماد در مکانیسم شناخت کانتی است. در نمادگرایی کانتی نوع متفاوتی از تصور یا قاعده تأمل القا میشود که روی انواع مفاهیم اثر تازهای میگذارد. برای اثبات کردن چنین ادعایی، پیشروی تحقیق با تکیه به برخی از جنبههای چارچوب نظری دلوز در درسگفتارهایش درباره کانت و به دو روش ایجابی و سلبی صورت گرفته است. در اولین مرحله به معرفی انواع روابط و تصورات یا حالتهای ارایه بین انواع شهود و مفهوم میپردازیم. در این میان به دلیل قرابتهای معنای شاکله و نماد به توضیح شاکلهسازی مبادرت میکنیم. در ادامه برای فهم ابعاد نماد به زیباشناسی و هنر تکیه میشود. در نتیجه چگونگی تکوین نماد با تأکید بر دو نوع نمادگرایی طبیعی و هنری روشن میگردد. به علاوه رابطه نمادین زیبایی و اخلاق در زیباشناسی کانت به بحث گذاشته میشود. نتیجه مطالعه بخشهای مختلف مقاله نشان میدهد، نماد؛ نشانه، نمونه و شاکله نیست. نماد نوعی تصور یا حالت نمایش و قاعدهی تأمل است که از بنبست و ورای شاکلهسازی در تفکر کانت زاده میشود. ایدههای عقل، ایدههای زیباشناختی و امر والا و هنر بازنمودی با واسطه نماد به توسع معنایی مفاهیم منجر میشوند و در مواردی مصادیق بیشتری از شهود اولیه به واسطه آنها فراخوانده میشود. نمادهای کانتی بنیاد مکانیسم شناخت را تشکیل نمیدهد به این دلیل که شاکله سازنده این بنیاد است. کانت به نقش نمادها با توجه به شاکله مفاهیم و بنبست شاکلهسازی در شناخت پرداخته و در نمادگرایی طبیعی و هنری با تکیه به ایده زیباشناختی به نقش نمادها اشاره کرده است. در تفکر و زیباشناسی این فیلسوف نماد، نحوهای از نمایشیا تصور است که بر اساس قاعده تأمل و اصل تقویمگر بر ابعاد اندیشیدن به انواع مفهوم میافزاید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی در: نقش اصل این همانی در ماهیت ذهنی – منطقی مقولات وجود ارسطو
نویسنده:
ناصر مومنی، رضا داوری اردکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ارسطو
چکیده :
ادراک ارسطو از این همانی در سه شکل این همانی نوعی، جنسی و عددی خلاصه میشود. شرط اساسی در مورد سخن گفتن درباره هر نوع نسبت و حمل این است که هر شی خودش باشد و در بستر زمان و تغییرات لایتغیر باشد، لذا ما با وضع اصل اینهمانی به صورت شناخته شده و منطقی آن (الف=الف) روبرو هستیم. ارسطو با وضع منطق و برتری نهادن این همانی عددی بر سایر انواع این همانی زمینه ساز برداشتی خاص از عالم است. پس از ارسطو عالم ذهن و تفکر منطقی رفته رفته، عالم و تفکری غالب گردید. نقش اصل این همانی در این بین، متعیّن کردن و شکل بخشیدن به وجود منطقی است. با برتری این همانی عددی و در واقع قوام اصل این همانی به عنوان برابری هر چیزی با خودش، ماهیت مقولات دیگر نه به عنوان مقولات وجود، بلکه مقولاتی با ماهیتی ذهنی ـ منطقی محسوب میشوند. در این پژوهش نشان داده میشود که با ادراکی عددی از اصل این همانی و تعریف این همانی به برابر بودن هر چیز با خودش و عطف توجه به صرفا صورت منطقی این گزاره، ماهیت مقولات، ماهیتی ذهنی ـمنطقی میگردد. گرچه در ارسطو مقولات، مقولات وجود هستند، اما تعریف و تسلط اصل این همانی به صورت الف=الف، باعث میگردد تا توجه صرفا به صورت منطقی این اصل معطوف گردد و از بار و مایه هستی شناختی تهی گردد. لذا برداشت خاصی از اصل این همانی در طول تاریخ، منجر به شکل گرفتن ماهیت ذهنی ـ منطقی مقولات میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 381 تا 394
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه تجربة زیسته از منظر فلسفه بدن در فرایند طراحی و خلق مکان
نویسنده:
علی اکبری، مهدیه نیرومند شیشوان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
چکیده با اوجگیری پیشرفتهای انسان در عصر انقلاب فناوری دیجیتال، تصویرگرایی در تمام ارکان زندگی اصالت یافته است. این امر در فرایند طراحی و خلق فضا و فرم معماری به نحوی گسترش یافته که دیدن تصاویر سهبعدی از پروژه، برای قضاوت و ساخت آن کفایت میکند. غفلت از سایر حواس موجب تقلیل سطح ادراک و آگاهی انسان از فضای ساختهشده گشته است. بنابراین میتوان پرسید: بدن چه نسبتی با فضا دارد و چگونه به آن پیوند میخورد؟ تجربة زیسته چه جایگاهی در فرایند خلق مکان دارد؟ در این پژوهش بر مبنای فلسفی تفسیرگرایی در پژوهش و با رویکرد کیفی به پرسشهای تحقیق پاسخ داده شده است. نتایج بحث نشان میدهد مؤلفههای سازندة فرایند طراحی و خلق مکان، زمانی اصالت وجودی مییابد که مبتنی بر «ابعاد وجودیِ ازلی-ابدی آدمی» ازجمله «تجربة زیستة» او «صور خیالین محفوظ در حافظة بدنمند» و «خاطرات جمعی و فردی» وی باشد. در ترسیم مدل فرایند طراحی، ارائة راهحلهای مسألة طراحی میباید پس از فهم دقیق برنامة عملکردی، سایت، برنامهریزی فیزیکی، بیدرنگ عزیمت خود به عالم خیال، خیال بینالاذهانی، اسطورهها و معنای استعاری حضور انسان را که در ضمیرناخودآگاه خود حسب تجربة زیستهاش نهفته دارد، آغاز کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 19
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید