جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3658
الاص‍ول‌ ال‍ع‍ق‍دی‍ه‌ ل‍لام‍ام‍ی‍ه‌: دراس‍ه‌ ن‍ق‍دی‍ه‌ ل‍ع‍ق‍ائ‍د غ‍لاه‌ ال‍ش‍ی‍ع‍ه‌
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ ص‍اب‍ر طع‍ی‍م‍ه‌
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ق‍اه‍ره‌: م‍ک‍ت‍ب‍ه‌ م‍دب‍ول‍ی‌,
عالی ترین هیستریک: هگل با لاکان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Slavoj Zizek
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Polity,
چکیده :
ترجمه ماشینی : از هگل چه می دانیم؟ از مارکس چه می دانیم؟ از دموکراسی و تمامیت خواهی چه می دانیم؟ کمونیسم و روانکاوی؟ ما چه می دانیم که سخنی است که هزاران بار شنیده ایم - یا یک یقین از خود راضی؟ اسلاوی ژیژک - یکی از تحریک‌آمیزترین و پرخواننده‌ترین متفکران عصر ما - با خوانش درخشان خود از هگل، درک سنتی ما را تغییر می‌دهد، هر کلیشه‌ای را تحمیل می‌کند و هر اعتقادی را تضعیف می‌کند تا زمینه را برای راه‌های جدید پاسخ به این سؤالات روشن کند. وقتی لاکان هگل را «عالی‌ترین هیستریک» توصیف می‌کند، به شیوه‌ای اشاره می‌کند که هیستریک سؤال می‌کند، زیرا او میل خود را چنان تجربه می‌کند که گویی میل دیگری است. در فرآیند دیالکتیکی، سؤالی که از دیگری پرسیده می شود از طریق چرخشی بازتابی حل می شود که در آن سؤال به عنوان پاسخ خود شروع به کار می کند. ما هگل را به نظریه پرداز انتزاع و ارتجاع تبدیل کرده بودیم، اما ژیژک با خواندن هگل با لاکان، از هگل انضمامی و انقلاب - خود و آینده - رونمایی می کند. این اثر اولیه و خیره کننده اصیل ژیژک بینشی منحصر به فرد از ایده هایی ارائه می دهد که از آن زمان به نشانه های بارز تفکر بالغ او تبدیل شده اند. برای هر کسی که به نظریه انتقادی، فلسفه و اندیشه اجتماعی معاصر علاقه دارد، بسیار جالب خواهد بود.
نظرة فی کتاب الصراع بین الاسلام و الوثنیة لعبدالله علی القصیمی
نویسنده:
عبدالحسین امینی؛ محقق: محمد حسون
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نشر مشعر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«نظرة في كتاب الصراع بين الاسلام و الوثنية» اثر علامه شيخ عبدالحسين اميني متوفاي سال 1390 ق. تأليف قرن 14 هجري به زبان عربي مي‌ باشد كه با تحقيق و آماده‌ سازي محمد حسون و با انگيزه: پاسخ به شبهات طرح شده عليه مذهب شيعه در كتاب «الصراع بين الاسلام و الوثنية» به چاپ رسيده است. كتاب حاضر در حقيقت بحثي است از سوي علامه اميني كه با استفاده از مهم‌ ترين منابع معتبر نزد مسلمانان در رد كتاب «الصراع بين الاسلام و الوثنية» عبدالله علي قصيمي؛ كتابي كه تهمت‌ ها و افترائاتي را عليه اهل بيت عليهم السلام‌ و شيعيان مطرح نموده است. علامه اميني نام اين كتاب (الصراع بين الاسلام و الوثنية) را گوياي روحيات و حالات دروني نويسنده كتاب دانسته كه درونيات خويش را در كتابش منعكس ساخته و با چنين نام‌ گذاري جنايتي بزرگ در حق بخش بزرگي از مسلمانان كه متشكل از ميليون‌ ها مسلمان شيعه كه در طليعه آن گروهي از صحابه و تابعين هستند روا داشته و با اين كار خويش سعي نموده تا بذر نفاق و كينه را در دل‌ هاي شيعه و اهل سنت بپاشد.
کشف الارتیاب فی اتباع محمد بن عبد الوهاب
نویسنده:
محسن امین عاملي؛ محقق: حسن امين عاملي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: مکتبة الحرمین,
چکیده :
«کَشْفُ الاِرْتیاب فی أَتْباعِ مُحمّد بْن عَبْدالْوَهّاب» کتابی در نقد و رد عقاید وهابیت نوشته عالم دینی شیعه سید محسن امین عاملی است. وی در این کتاب به تاریخ و چگونگی شکل‌ گیری فرقه وهابیت پرداخته و به تفصیل، ادله معتقدات آنان در موضوعاتی مانند: توسل، نذر کردن برای غیر خدا، شفاعت و زیارت قبور ائمه را نقد و رد کرده است. این کتاب، شامل سه مقدمه، سه باب و یک خاتمه است. مقدمه اول: تاریخ وهابیت که در چهار فصل بررسی شده است. (مؤسس وهابیت، جنگ‌ های امیر مکه با وهابیون، جنگ والی مصر با وهابیون، اعمال و رفتار وهابیون در حجاز، عراق و شام) مقدمه دوم: امور مهمی که در رد شبهات وهابی هاست. (۱۹ مورد) مقدمه سوم: تشبیه وهابیون به خوارج (۱۹ شباهت) باب اول: بیان اعتقادات وهابیون و انتساب فقهی آن‌ ها به مذهب احمد بن حنبل. باب دوم: بیان اعتقادات وهابیت در انتساب دیگر مسلمانان به کفر و شرک و ادله آن ها و رد بر آن‌ ها به طور عموم. باب سوم: ادله تفصیلی اعتقادات وهابی‌ ها و پاسخ تفصیلی به آ‌ن‌ ها که در ۱۷ فصل ارائه می‌ شود. خاتمه: خاتمه کتاب در بعضی فتاوی و معتقدات دیگر وهابیون که در متن کتاب ذکر نشده است.
القرآن و العقل المجلد 3
نویسنده:
نور الدین حسینی عراقی (اراکی)
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنیاد فرهنگ اسلامی، حاج محمد حسین کوشان پور,
چکیده :
تفسیر «القرآن و العقل» اثر آیت الله السيد نور الدين العراقي می باشد. این تفسیر در سه جلد چاپ شده است. در این تفسیر مفسر سعی کرده است با رویکرد عقلی از ابتدای سوره بقره تا سوره احزاب را تفسیر کند. نگاه مفسر کاملا عقلانی بوده است و تلاش می‌کردند یک فهم عقلانی از قرآن را ارائه بدهد و در بحث‌ها و برداشت‌های عقلانی که از قرآن داشتند به امور یقینی تمسک می‌کردند و معمولا از مباحث عقلی بهره می‌گرفتند که یقینی باشد. پس باید بگویم تکیه گاه مولف بر محور عقل و تدبر بود وکوشیده است تا از حدس و گمان و تخمین‌هاى نابجا دورى کند و بریقین‌ها اکتفا کند. سراسراین تفسیر شامل نکته هاى جالب عرفانى و فلسفى است که تقریبا همه تازه ابتکاری‌اند و براى آشنایان به علوم عقلى بهره‌هاى فراوان دارد. مرحوم نورالدین اراکی سعی کردند در تفسیر خود به دفع شبهات توجه ویژه‌ای داشته باشند. و در واقع می‌توان گفت انگیزه مولف ازنوشتن این تفسیردفع شبهه‌هاى است که از جانب ملحدان پیرامون قرآن مطرح کرده بود. ایشان درباره انگیزه نگارش این تفسیر مى‌نویسد: «برخى از دوستانم و از جمله فاضل و دوست کامل، سید عبدالرسول یزدى - ساکن شهر کاظمیه - از من تقاضا کرد در ردّ برخى از شیاطین غربى که ادعا نموده‌اند: «قرآن بر خلاف برهان است»، چیزى بنویسم. لذا تصمیم گرفتم در قرآن نگریسته و مضمون آنچه را که از ظاهر آن به دست مى‌آید، به رشته تحریر در آورم که ملاحظه کردم تمام آیات مطابق انصاف بوده و بر استوانه‌هاى حکمت استوار است.» علامه‌ طباطبایی درباره این تفسیر گفتند : در میان تفسیرهاى مسلمان‌ها چه در بین شیعیان و اهل سنت بر چنین تفسیرى دست نیافتم که حقا براى دفع ایرادهاى خیالى زمان ما سودمنداست. البته قطعا منظور علامه رویکرد عقلی است که مرحوم اراکی نسبت به قرآن داشتند. جلد 3 در این جلد تفسیر و شرح آیاتی از سور ذیل می پردازد: رعد
التعجب من أغلاط العامة فی مسالة الامامة
نویسنده:
محمد بن علی کراجکی؛ مقدمه نویس: علی کورانی عاملی؛ مصحح: فارس حسون
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: انتشارات دار الغدیر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«التعجب» كتابى است كه در دفاع از موضوع امامت در مقابل اهل سنت نگاشته شده است. در اين كتاب مؤلف تناقضات و اغلاط عجيب و غريبى را كه در عقايد اهل سنت درباره اين مسأله رخ داده يادآور شده و به ابطال و رد آنان پرداخته است. يكى از مؤمنين در «امالى» شيخ مفيد به كتابى به نام «اطراف الدلائل و اوائل المسائل» برخورده بود كه بطور اختصار و كوتاه به برخى از اين نوع مناقضات و اغلاط پرداخته است. از اين رو از مؤلف درخواست كرد كه در اين باب به صورت وسيع و مبسوط وارد شده و در اين زمينه كتابى بنويسد. مؤلف در پى اجابت اين درخواست، كتاب«التعجب» را به رشته تحرير درآورد.
الانصاف‌ فیما یجب‌ اعتقاده‌ و لایجوز الجهل‌ به‌
نویسنده:
ابی بکر بین الطیب الباقلانی البصری؛ تحقیق و تعلیق و تقدیم: محمد زاهد بن الحسن الکوثری
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
المکتبه الازهریه للتراث,
چکیده :
کتاب الانصاف فیما یجب اعتقاده و لا یجوز الجهل به کتابی است که به بیان برخی از مسائل اعتقادی اسلام می پردازد و نظرات در این زمینه هم بیان می شود و دیدگاه اشاعره در این کتاب قوی است چون نویسنده اشعری مذهب است. موضوعات زیادی در این کتاب مطرح شده است از صفات الهی مثل کلام و سمیع و بصیر و اراه الهی و... تا موضوعاتی مثل حدوق عالم، عذاب قبر، موت، نبوت ، ایمان ، ایمان و اسلام و...
دفاع از دین و شریعت در برابر حملات مستشرقان [کتاب عربی]
نویسنده:
محمد الغزالي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: نهضه مصر,
وستال و چهره ها: هگل، لاکان، مالکیت و امر زنانه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jeanne L. Schroeder
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of California Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی : در این کاوش فمینیستی اروتیک بازار، مفهوم هگل از مالکیت و ایده لاکان از فالوس کارکردهای موازی در ایجاد ذهنیت لازم برای خودشکوفایی دارند. سوبژکتیویته مستلزم روابط بین الاذهانی است که از طریق رژیم تصاحب، لذت بردن و مبادله یک ابژه میل انجام می شود. برای هگل، این رژیم دارایی است. از نظر لاکان، جنسیت است که با فالوس سمبل شده است، که ما آن را با اندام مردانه و بدن زنانه ترکیب می کنیم. قانون مالکیت، در روایت ژان شرودر، به طور ضمنی با استعاره‌های تشریحی مشابهی برای آنچه مردان مایل به داشتن آن هستند و آنچه زنان تلاش می‌کنند باشند و از آن لذت ببرند، به تصویر کشیده می‌شود. این در تصاویر گرفته شده از تبر رومت باستانی و دسته ای از چوب های معروف به Fasces و کاهن باکره به نام وستال منعکس شده است. شرودر تداوم استعاره های فالیک را در فقه مدرن دنبال می کند. او با رد مکاتب مسلط فمینیسم قانونی، مالکیت را از رابطه حقوقی و همچنین اهداف نه الزاما مادی آن، لحظه‌ای ضروری در مبارزه انسانی برای عشق و شناخت است. مؤنث، از نظر شرودر، منفی‌گرایی رادیکالی است که در قلب موضوع دوپاره لاکان و مفهوم آزادی هگل قرار دارد. بنابراین رهایی زنانه و مالکیت خصوصی به همان اندازه شرایط لازم برای فعلیت بخشیدن به فرد آزاد و جامعه عادل هستند. دانشمندان فمینیست، نظریه پردازان اجتماعی، دانشمندان علوم سیاسی، فیلسوفان و حقوقدانان در تحلیل شرودر دیدگاه های جدیدی را در مورد نظریه مالکیت و امر زنانه در بازار و قانون خواهند یافت.
تتبعات (گزیده): همراه با شرح احوال و آثار نویسنده
نویسنده:
میشل‌دو مونتنی؛ مترجم: احمد سمیعی‌گیلانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: سخن، رایزنی فرهنگی فرانسه در ایران,
چکیده :
توضیح کتاب: در آغاز کتاب شرحی از زندگی، آثار و دیدگاه‌های "میشل ایکم دو مونتنی"، نویسنده فرانسوی (1533 - 1592) آمده است. پس از آن برگزیده‌ای از اثر مشهور او "Essais (تتبعات/ آزمون‌ها یا مقالات) به فارسی برگردانده شده است. نویسنده در این اثر تنها به فکر آن است که درباره همه مسائل داوری کند، خواه برای شناختن مسائل بسیار عمیق و پیچیده خواه برای حفظ موضوع‌های بیهوده و بی‌ارزش. در نتیجه، مونتنی در حین عرضه کردن اصول داوری‌ها درباره مسائل گوناگون، اصولی نیز از زندگی و نماهایی از تجربه‌های شخصی پیش چشم خواننده می‌گذارد. "تتبعات، به مثال‌ شب‌های آتنی آولوس گلیوس و "درس‌های" بسیاری اومانیست‌های رنسانس، در آغاز کار، مجموعه‌ای از شواهد دسته بندی شده با شرح و تفسیر مختصر با مجموعه‌ای از دستورهای اخلاقی برگرفته از اخلاقیات روزگار باستان بیش نیست.... مونتنی از مشرب فلسفی رواقی (که تاثیر آن در پاره‌ای ازتتبعات I، 19 به ویژه محسوس است) و از این مبدا "که فلسفیدن فرا گرفتن هنر مردن است" مسیر خود را آغاز می‌کند و، از راه مشرب شک (که مضامین عمده‌ی آن با دامنه‌ای فراخ در دفاعیه‌ی معروف رایموند و سابونده پرورده شده است. II، 12) به فلسفه طبیعت می‌رسد که، اگر بیش از هر چیز بر فرمان‌برداری از دستور سقراطی در معرفت نفس مبتنی نبود، آدمی دچار این وسوسه می‌شد که آن را به مشرب اپیکوریان نزدیک شمارد.... مونتنی با خودنگری، نه همان "مدام به تکان" درمی‌آید بلکه مبلغی حقایق کلی درباره‌ی سرنوشت بشری و، به قول خود او، "حکمت اخلاق" تام کشف می‌کند (III، 2). این حکمت اخلاق اساس بر تامل در یکی از تعلیمات اخلاقی کهن، یعنی "بروفق طبیعت زیستن"، استوار است. مونتنی اعتقاد دارد که طبیعت حامی همه جانداران است و، به نرمی و مهربانی، آن‌ها را، "به اعمال زندگی و موجبات رفاه و آسانی" سوق می‌دهد... آخرین فصل تتبعات تقریبا با این نتیجه‌گیری پایان می‌یابد: "این که آدمی بداند چگونه باید از هستی خود لذت ببرد کمال مطلق و توان گفت امری الاهی است".‌
  • تعداد رکورد ها : 3658