جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 306462
مراد از عقل در لسان شریعت چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنچه حقیر تا به حال از روایات درباره معنای عقل در عرف روایات و آیات فهمیده‌ام آنست که هر ادراک استوار و حقی که مقتضی قرب الی الله باشد عقل محسوب می‌شود؛ پس: ۱. عقل اختصاص به علوم انسان ساز دارد و شامل ریاضیات و زیست شناسی نمی‌شود گرچه در تعابیر قرن بیشتر ...
تفسیر چند روایت در باب عقل؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
روایت اول: آنچه حقیر می‌دانم آنست که کافر هم در حیطه خود از عقل بهره‌مند است و حقائقی را می‌فهمد و همه جنود عقلش بر جنود جهل غالب نگشته است. حسن خلق هم از مفاهیم بسیار پیچیده‌ایست که عرض عریضی را در بر می‌گیرد و صفاتی چون تواضع و ترک عجب از زیر مجموع بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مراد از اینکه گفته اید: « فیلسوف یعنی صاحب مبنا در فلسفه» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مبنا غیر از مکتب است. تقریباً پس از ملاصدرا کسی صاحب مکتب نیست چنانکه در علم اصول پس از شیخ انصاری به اعتقاد بسیاری از بزرگان کسی صاحب مکتب نیست ولی صاحب مبنا زیاد داریم. صاحب مکتب یعنی کسی که دارای یک دستگاه فکری جدید باشد و تحولات زیربنائی ایجاد نم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا استفاده از القاب طریقتی بدعت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با احترام، در لغت هر امر تازه‌ای را بدعت گویند و تشخیص حکم شرعی آن به اینست که ببینیم مصداق کدام یک از از قوانین کلی شرعی باشد. اگر مثل مدرسه مصداق اسباب ترویج علم باشد مستحب یا واجب می‌شود و اگر مصداق حرام باشد، حرام می‌گردد که به آن بدعت حرام می‌گو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آزاد اندیشی آری. تکفیر و اهانت نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با تشکر بنده عرض نکردم که این اشخاص نقد نکنند که با آزاداندیشی منافات داشته باشد بلکه عرض کردم روش نقد را اصلاح کنند.. تکفیر و اهانت خلاف شرع و خلاف مصالح جانعه اسلامی است و جرم قانونی نیز هست و باید ترک شود ولی اصل بحث و کرسی‌ازاداندیشی امری جائز و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
سن شیخ مجتبی قزوینی در زمان ورود میرزا مهدی اصفهانی به مشهد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با عرض سلام، میرزا در ۱۳۴۰ وارد مشهد شدند و مرحوم قزوینی متولد ۱۳۱۸ می‌باشند و در ۱۳۴۱ به مشهد آمده‌اند (طبق گزارش زندگینامه ایشان به نام متأله قرآنی) پس در سال ورود به مشهد ۲۳ ساله بوده‌اند و در مهرنامه شماره ۲۲ ص ۲۱۷ هم حقیر ۲۳ سال عرض کرده‌ام و مع بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا شما از حرف های آقای صمدی آملی درباره شمر دفاع کرده اید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بنده در طی عرائضی توضیح دادم که آنچه به جناب آقای صمدی نسبت داده‌اند کذب است. مانند آنکه گفتند ایشان در آن سخنرانی گفته ‌اند شمر بهشتی است و خوب است و قبل از شیعیان وارد بهشت می‌شود. ایشان به صراحت جهنمی بودن و پلیدی وی را مطرح کرده بودند و فقط در ح بیشتر ...
توبه میرزا مهدی اصفهانی در آخر عمر؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ناقل خود حضرت آیت‌الله بهجت می‌باشند و در کتاب زمزم عرفان هم نقل شده است و چه ثقه‌ای موثق‌تر از ایشان. نکته اینست که هیچ کس نگفته ایشان از عقائدش توبه نموده و توفیق فهم حقیقت را یافته است بلکه سخن در آنست که ایشان توفیق توبه از فحش و ناسزاگوئی و لعن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
شیخ مجتبی قزوینی و تکفیر عرفا!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اینکه مقام معظم رهبری گفتن "فلز شیخ مجتبی و فلز امام یک فلز بود" چطور قابل توجیه است با اینکه آشیخ حکم به تکفیر عرفا از جمله امام داده باشند؟ بخش دوم سوال این مورد را چطور توجیه میفرمایید؟ : اولا آشیخ از نظرات امام به قطع مطلع بوده پس با فهم شما ( بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برای تحصیل علم اخلاق از کجا باید شروع کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بخشي از علم اخلاق نظري است كه با مطالعه ، درس و بحث تأمين مي‌شود. قسمتي از آن هم عملي است كه به هدايت و راهنمايي معلم اخلاق وابسته است. اگر انسان به آنچه مي‌داند عمل كند، نخست اثر مثبت اعمال ظاهر مي‌شود، سپس خداي سبحان او را از آنچه نمي‌داند، آگاه مي بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 306462