جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
آموزش و پرورش
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 1072
عنوان :
واکاوی انگارههای نزول دفعی و تدریجی سوره مبارکه انعام
نویسنده:
سید عبدالرسول حسینی زاده ، سید فضل الله میرزینلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره انعام
چکیده :
یکی از سورههایی که در مورد نزول دفعی یا تدریجی آن اختلاف شده، سوره مبارکه انعام است. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی دیدگاه نزول دفعی سوره انعام بر پایه دلایل متقن به اثبات رسیده است. اثبات نزول دفعی این سوره از دو راه میسر است؛ تکیه بر سیاق واحد و انسجام درونی سوره و استناد به روایات دال بر نزول دفعی سوره. دیدگاه نزول دفعی سوره انعام با روایات مستثنیات که بر مدنی بودن برخی از آیات سوره دلالت دارد و همچنین روایات سبب نزول که در صورت دارا بودن شرایط صحت نشاندهنده نزول تدریجی سوره بوده و نظریه عدم انسجام سوره که از سوی نولدکه در تاریخ قرآن مطرحشده مورد تشکیک واقع شده است. در این جستار ادله ناظر بر نزول دفعی و تدریجی مورد ارزیابی قرارگرفته و دیدگاه نزول دفعی سوره به اثبات میرسد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت شواهد روایی ناظر بر نزول تدریجی سوره انعام به دلیل ضعف سند و متن و دیدگاه نولدکه مبنی بر عدم انسجام سوره به دلیل عدم اتقان، نظریه نزول تدریجی سوره انعام را به اثبات نمیرسانند. در مقابل، ادله نزول دفعی سوره به جهت دارا بودن شرایط صحت و استحکام موردپذیرش بوده و بنابراین دیدگاه نزول دفعی سوره مبارکه انعام به اثبات میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شعله های شرقی در ذهن در آتش: مطالعه تأثیرات شرقی و قرآنی بر رالف والدو امرسون [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Mohammed Qays Khaleel AlQaisi
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : علاقه رالف والدو امرسون به شرق در سراسر مقالات، اشعار و سخنرانی های او مشهود است. او شیفتگی خود را به فرهنگها، مذاهب و شعر شرقی نشان میدهد که از متون شرقی برای تقویت ایدههای خود مانند مفهوم فراروان، اشراق، دانش و طبیعت نقل قول میکند. او شرق را قلمرو نادیده گرفتهشدهای از دانش میداند که حاوی حکمت بسیار ارزشمندی است که منتظر کاوش توسط متفکران غربی است. از آنجا که جهان شاهد شکاف فزاینده ای بین شرق و غرب است، امرسون نشان دهنده شیوه تفکر جهانی است، زیرا او معتقد به جستجوی دانش در هر نقطه از جهان است و از آن دفاع می کند. علاوه بر نقل قول های مستقیم از متون شرقی، به نظر می رسد امرسون برخی از دانش خود را از نوشته های شرقی، به ویژه اسلامی، در متون خود ادغام می کند. هدف این اثر بررسی ارجاعات ضمنی به فلسفه اسلامی و قرآن در آثار امرسون است. این اثر با مطالعه دقیق آثار امرسون، قرآن و فلسفه اسلامی، شباهت های قابل توجهی را بین آنها نشان می دهد. شباهت ها نشان دهنده خوانش عمیق امرسون از متون اسلامی است، زیرا او منابع دانش جدید را در آنها می بیند. این پایان نامه چنین پیوندهای ضمنی را در آثار امرسون آشکار می کند و نشان می دهد که امرسون قرآن و سایر متون اسلامی را عمیقا خوانده است. نتیجه میگیرم که امرسون از دانش عمیق خود از قرآن و متون اسلامی برای اثبات عقاید خود در آثارش استفاده میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منهج التحليل النصي في تفسير العهد الجديد من خلال النظرية البنيوية عند رولان بارت -سفر أعمال الرسل أنموذجا-
نویسنده:
بن عطاء الله محمد أسامة
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 44 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل فلسفية، للكندي والفارابي وابن باجة وابن عدي
نویسنده:
عبدالرحمن بدوي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت نظری
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت الهی
,
تاریخ فلسفه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اهمیت مفهوم نقد «سکولار» ادوارد سعید در کارش درباره اسلام و مسئله فلسطین-اسرائیل [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Colleen Marie Keyes
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : پژوهش حاضر استدلال میکند که مفهوم مرکزی و عملکردی که آثار ادوارد سعید را متحد میکند، نقد «سکولار» است که او آن را بهعنوان فعالیت و ابزار تعیینکننده روشنفکر انسانگرا تصور میکند. ما همچنین استدلال میکنیم که سعید رسالت اخلاقی روشنفکر در نقد «سکولار» را مبتنی بر درک سعید از «انسانگرایی» بهعنوان تولید فکری با هدف تغییر واقعی در دنیای واقعی مبارزات انسانی برای عدالت جهانی و رهایی انسان از ظلم و ستم میداند. سعید در رابطه با حمایت خاص و همیشگی سعید از درک خاصی از اومانیسم، از لفاظی دینی-سکولار به عنوان سلاحی برای افشای و زیر سوال بردن واقعیت طعنه آمیز «مذهب بودن» آن افراد، جنبش ها و ایدئولوژی هایی استفاده می کند که اساس خود را به طور سرسختانه ادعا می کنند. "سکولار." در بدنه کلی تفسیر سعید، تلاش سعید برای بازیابی اومانیسم به عنوان یک عمل قابل استفاده برای رهایی انسان از سیستم های ظالمانه تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. این امر عمدتاً به دلیل نادرست شناختن شرقشناسی بهعنوان پروژه تعریفکننده سعید و در نتیجه فروکشیدن عناصر تعیینکننده به همان اندازه اگر نه مهمتر از شرقشناسی در آثار سعیدی است، به عنوان مثال. انتقاد «سکولار» این مطالعه نشان میدهد که ترفند دینی-سکولار، مفهوم سعید را از آنچه که نقد است و در یک اومانیسم بازسازیشده، «اومانیسم رهاییبخش» انجام میدهد، آنگونه که سریع مکدیسی به درستی آن را نامیده است، میرساند و نه آنطور که برخی از مفسران آن را دیدهاند. بیان یک تحقیر متناقض از دین با یک موضع دفاعی همزمان در برابر اسلام. در این پایان نامه، لفاظی دینی-سکولار سعید به دلیل معنا، نقش آن در ایده انتقادی سعید، و اهمیت آن در تلاش سعید برای بازسازی اومانیسم به عنوان یک عمل رهایی بخش، تحلیل می شود. در نهایت، این مطالعه استدلال میکند که نوشتههای سعید به جهان عرب-اسلام و به ویژه نوشتههای او درباره فلسطین-اسرائیل، مصداق معنایی است که سعید از اصطلاح نقد «سکولار» دارد. از این نظر، کار سعید در مورد مسئله فلسطین-اسرائیل ترکیبی از کل پروژه انتقادی اوست. این تفسیر از این جهت منحصر به فرد است که این ایده را به چالش می کشد که کار سعید در مورد فلسطین-اسرائیل تلاشی خارج از حرفه حرفه ای او به عنوان یک انسان گرا است و صرفاً از دلبستگی پرشور سعید به سرزمین مادری اش ناشی می شود. هدف این پایان نامه نشان دادن این است که چگونه کار سعید در مورد مسئله فلسطین-اسرائیل، نه تنها الگویی از آنچه سعید از اصطلاح «نقد سکولار» میگوید، بلکه به همراه نوشتههای سعید برای جهان عرب اسلام و در مورد آن، نشان میدهد. کار درباره فلسطین-اسرائیل نشاندهنده مهمترین کار اومانیسم «غیر انسانگرا» یا «انسانگرایی رهاییبخش» او بهعنوان یک رویه هنوز معتبر، و بهعنوان چارچوبی فکری، اخلاقی و ابزاری برای پیشبرد عینی مبارزه برای جهانی شدن است. رهایی انسان - که سعید آن را کاملاً مطابق با کار او به عنوان یک اومانیست تعریف می کند. به عبارت دیگر، کار سعید در مورد مسئله فلسطین-اسرائیل یک حاشیه سیاسی جدای از کار او به عنوان یک مرد ادبی نیست، بلکه یک بدنه است…
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنبه وحشی: بازیابی الگوهای خشونت آمیز خدا
نویسنده:
Beverlee Jill Carroll
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف این کار احیای نسخهای از الهیات طبیعی و بازتئوریسازی خشونت در چارچوب دینی است به گونهای که با تجربههای متعدد و متنوع، اما جهانی بشر از خشونت در جهان طبیعی همخوانی داشته باشد. من با استفاده از نوشتار طبیعت آنی دیلارد و مقولات فلسفی امانوئل لویناس، مدلهایی از الوهیت مبتنی بر خشونت در جهان طبیعی را پیشنهاد میکنم و از این مدلها برای نقد مدلهایی استفاده میکنم که توسط یک رشته غالب تفکر دینی فمینیستی آمریکایی ارائه میشوند. در نهایت، من استدلال میکنم که بینش مذهبی که با مدلهای خشونتآمیز خدایی همراه است، بر خلاف دیدگاه فمینیستی مسلط، به شیوههای مهمی بینشهای نقدهای مهم دین را در بر میگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاريخ الفلسفة عند عبد الرحمان بدوي
نویسنده:
أيوب غمام نواس؛ اشراف: أحمد زيغمي
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ فلسفه
,
تاریخ فلسفه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنمایی الگوی تربیتی بر اساس عملکرد مراقبتی از خود و دیگران، در سوره فرقان؛ با تاکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
فاطمه وجدانی ، سیده معصومه موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره فرقان
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
از آنجا که بخش وسیعی از یادگیری انسان از طریق یادگیری ضمنی و مشاهده ای است، روش الگویی و از جمله، الگوپردازی، از جمله روش های مهم تربیتی به شمار می رود. الگوپردازی نیز مانند همه عناصر یک برنامه تربیتی باید متناسب با فرهنگ بومی هر کشوری باشد. از این رو، قرآن کریم می تواند به عنوان یک منبع غنی و الهام بخش در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. آیات پایانی سوره مبارکه فرقان، عبادالرحمن را به عنوان الگویی برای انسان های خوب، الگوپردازی کرده است. هدف از این پژوهش، بازنمایی این الگو با استفاده از تفاسیر قرآن کریم به ویژه تسنیم می باشد. روش تحقیق، روش توصیفی-تحلیلی است. بر اساس یافته ها شاخصه های اساسی عبادالرحمن مشتمل بر سه شاخصه: عبودیت، رحمت و صبر است که در نگاه تفصیلی به 20 شاخصه بسط می یابد. 7 شاخصه ناظر بر مراقبت از رشد معنوی خویشتن و 13 شاخصه ناظر بر مراقبت از رشد معنوی دیگران است. بندگان ممتاز خداوند دائما در حال مراقبت از خود و دیگران هستند. مصادیق دقیق تر مراقبت ذیل این سه محور در مقاله تبیین شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد آراء مستشرقان درباره وحی قرآنی (با تاکید بر دیدگاه های تئودور نولدکه)
نویسنده:
نویسنده:باقر ریاحی مهر؛ استاد راهنما:محمدجواد اسکندرلو؛ استاد مشاور :حسن رضایی هفتادر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
چکیده :
وحی به منزله «پیام الهی به پیامبران جهت هدایت مردم» پایه و قوام شرایع الهی و ارزنده ترین گوهر آسمانی بر دامن زمینیان است و با سرشت و سرنوشت آدمی پیوندی ناگسستنی دارد. در سده های اخیر با گسترش موج اسلام پژوهی در غرب، فرضیه اقتباس برخی از محتویات قرآن از متون دینی و ادبی گذشته نیز یکی از زمینه های فعالیت خاورشناسان قرار گرفت. تبیین این مساله، لازم و ضروری است تا حقانیت دین اسلام و وحی قرآنی و برتری آن بر تمام ادیان الهی اثبات شود. رساله پیش رو که تازه ترین پژوهش در این زمینه به شمار می رود و با بهره جستن از شیوه توصیفی و تحلیلی و با رویکرد انتقادی همراه با گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات سامان یافته و به مهمترین ادعاهای خاورشناسان به ویژه تئودورنولدکه (1930-1836م) در مورد وام گیری قرآن از ادیان و فرهنگ های گذشته همچون یهودیت، مسیحیت، صابئان، حنفاء، مجوس و فرهنگ جاهلی و … به بررسی و نقد ادله خاورشناسان پرداخته است. مهم ترین مبانی وحی پژوهی مستشرقان عبارتند از: معرفت شناختی، انسان شناختی، وجود شناختی، عقل گرایی، تجربه گرایی و … و نیز مهم ترین روش های وحی پژوهی مستشرقان عبارتند از: روش نقد تاریخی که در حوزه ی نقد عهدینی رشد کرده و گستره ی وسیعی از نقدها مانند نقد متنی، نقد شکلی، نقد زبان شناختی، نقد ادبی و … می باشد. به نظر نگارنده مبانی و روش های وحی پژوهی مستشرقان با اندیشه ی دینی اسلامی در تضاد می باشد که هر یک از این اصول، با اشکالات جدی مواجه است. یافته های پژوهش نشان می دهد که محققان غربی و خاورشناسان با تمسک به این اصول و با توجه به مشابهت های موجود در قرآن و منابع قبل از خود مانند تورات و انجیل، فرضیههای موجود را درباره مصادر قرآن مطرح کرده اند که هیچ کدام مورد قبول مسلمانان نیست، ادعاهای آن ها حتی بر پایه مبانی خودشان نیز دچار مشکلات روش شناختی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انگیزه آخرت شناختی در فلسفه معاصر فرانسه: آخرت شناسی لویناس و دریدا از زمان حال [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Alice de Rochechouart
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : مفهوم آخرت شناسی در اصل از الهیات سرچشمه می گیرد: با این حال فیلسوفان معاصر ابتدا توسط هایدگر سپس توسط لویناس و دریدا فراخوانده شده اند. شرایط امکان این ژست فلسفی چیست؟ به طور خاص فلسفی چگونه است؟ و عملکرد و پیامدهای آن چیست؟ مطالعه تبارشناسی آخرتشناسی در فلسفه کانت، هگل، نیچه و هایدگر نشان میدهد که آخرتشناسی تنها زمانی در فلسفه قابل استفاده است که ابتدا از غایتشناسی، الهیات و هستیشناسی جدا شود. سپس به یک انگیزه اصلی (هم الگو و هم یک نیروی محرکه فلسفی) در فلسفه لویناس و دریدا در گفتگو با مسیحیان و پدیدارشناسی یهودی تبدیل می شود. به عنوان یک اصل اخلاقی و بی محتوا، به شدت ضد هستی شناسانه، عبارت است از قطع حضور (هم زمان و هم ذات): آخرت شناسی زمان حال. بنابراین، مسئلهسازی سهگانه حد را تشکیل میدهد: محدودیتهای بین رشتهها (الهیات و فلسفه) را میشکند. محدودیت آرم مجموعه های آن (شکست آن)؛ و محدودیت تاریخی (افق) ایجاد و برداشت اخلاقی از واقعه را در هم می شکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 1072
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید