جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
سراج منیر ( پژوهشنامه نقد وهابیت )
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 172
سال 1402
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1401
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1400
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
سال 1399
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
سال 1398
دوره 8 , شماره 36 زمستان 1398
دوره 8 , شماره 35 پاییز 1398
دوره 8 , شماره 34 تابستان 1398
دوره 8 , شماره 33 بهار 1398
سال 1397
دوره 0 , شماره 32 زمستان 1397
دوره 0 , شماره 31 پاییز 1397
دوره 0 , شماره 30 تابستان 1397
دوره 0 , شماره 29 بهار 1397
سال 1396
دوره 0 , شماره 28 زمستان 1396
دوره 0 , شماره 27 پاییز 1396
دوره 0 , شماره 26 تابستان 1396
دوره 0 , شماره 25 بهار 1396
سال 1395
دوره 0 , شماره 24 زمستان 1395
دوره 0 , شماره 23 پاییز 1395
دوره 0 , شماره 22 تابستان 1395
دوره 0 , شماره 21 بهار 1395
سال 1394
دوره 5 , شماره 20 زمستان 1394
دوره 0 , شماره 19 پاییز 1394
دوره 0 , شماره 18 تابستان 1394
دوره 0 , شماره 17 بهار 1394
سال 1393
دوره 0 , شماره 16 زمستان 1393
دوره 0 , شماره 15 پاییز 1393
دوره 0 , شماره 14 تابستان 1393
دوره 0 , شماره 13 بهار 1393
سال 1392
دوره 0 , شماره 9 بهار 1392
دوره 0 , شماره 12 زمستان 1392
دوره 0 , شماره 11 پاییز 1392
دوره 0 , شماره 10 تابستان 1392
سال 1391
دوره 0 , شماره 7 و 8 (7) پاییز و زمستان 1391
دوره 0 , شماره 6 تابستان 1391
دوره 0 , شماره 5 بهار 1391
سال 1390
دوره 0 , شماره 4 زمستان 1390
دوره 0 , شماره 3 پاییز 1390
دوره 0 , شماره 2 تابستان 1390
دوره 0 , شماره 1 بهار ۱۳۹۰
عنوان :
ردّی بر دیدگاه وهابیت در بدعتپنداری برگزاری جشن میلاد انبیا و اولیا
نویسنده:
قاسم میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
برگزاری جشن میلاد نبی مکرم اسلام7 و اولیای الهی( سیرهی همیشگی مسلمین در سرتاسر جغرافیای جهان اسلام، در طول قرنهای متوالی بوده است که در راستای تکریم نبی مکرم اسلام7 صورت گرفته است. وهابیان با طرح برخی اشکالات، به بدعت بودن چنین عملی حکم کردهاند. ازجمله محوریترین ادعاهای آنان، ترک این عمل از سوی پیامبر7 و صحابه عنوان شده است . این در حالی است که ترک فعل از سوی رسول گرامیِ اسلام7 بهتنهایی موجب حرمت نمیشود؛ مگر اینکه نصّی بر نهی از آن متروک اقامه شود. در مقابل، موافقانِ بزرگداشت موالید، این عمل را از مصادیق تعظیم شعائر الهی میدانند و دلایل متعددی از آیات قرآن، ازجمله: توصیه قرآن به لزوم یادآوری ایاماللّه، لزوم بزرگداشت شعائر الهی و... بر تأیید چنین عملی ارائه میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین شرکیّة دعاء غیر الله فی رؤیة الوهابیّة
نویسنده:
سید حسن هراشى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
الوهابیّون قاموا بتشریک من یدعو غیر الله تعالى على نحو العبادة والسؤال، والحال أنّ هنالک فرقًا بین الدعاء والعبادة والسؤال، ولیس کلّ دعاء وطلب یُعدّ عبادة، بل یفتقر إلى اعتقاد الربوبیّة والإلوهیّة ونیّة العبادة فی المدعوّ، والقصد من کتابة هذه المقالة، تعریف دعاء غیر الله لغویًّا واصطلاحیًّا ثمّ تجمیع شروطه وإثبات شرعیّته بشروط، والردّ على ادّعاء الوهابیّین فی مسألة دعاء غیر الله تعالى وترادفه للسؤال والعبادة، وأقمنا أدلّةً على ما نحن بصدد إثباته من تشریح العبادة وملاکاتها وتخلّصنا بنتیجة.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وهابیان و چالش مجاز
نویسنده:
احمد علی داد اسفینا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
سخنان وهابیان دربارۀ تأویل و مجاز یکدست نیست، بلکه همواره با نوعی از آشفتهگویی و تضاد همراه است. وهابیان ابتدا وقوع هرگونه تأویل در نصوص شرعی و بهتبع آن وقوع مجاز در قرآن و لغت را منکر شدهاند، پس از آن دریافتهاند که انکار مجاز در لغت و قرآن پیامدهای سوء و مصیبتباری در پی دارد، چراکه استعمال تمامی الفاظ قرآن در معانی حقیقیشان، به تناقض و فساد در معانی قرآن ختم میشود، بدینترتیب برای رهایی از آثار شوم انکار مجاز، راهحلهایی را پیشنهاد کردهاند. برخی از وهابیان ایدۀ «اسلوب در زبان عربی» و برخی دیگر «توسعه در لغت عرب» را بهعنوان راهحل پیشنهاد کردهاند؛ لکن این دو راه با چند اشکال جدّی همراه است. حقیقت آن است که این راهحلها در عمل با اعتقاد به وجود مجاز، یکی است، به همین دلیل برخی از محققان معاصرِ وهابیت به این نتیجه رسیدهاند که دعوای بین منکران و مثبتان مجاز، چیزی جز نزاع لفظی نیست و حتی برخی از وهابیان بر این نظر شدهاند که مجاز بهغیر از آیات صفات در دیگر آیات قرآن و لغت عرب نیز وجود دارد و حتی در برخی از موارد آیات صفات را نیز تأویل میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دلایل وهابیان بر عدم جواز تبرک به صالحان و آثار مکانیِ پیامبر(ص)
نویسنده:
مصطفی غفوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلۀ «تبرک» ازجمله امور مورد قبولِ تمام مسلمانان است. همۀ مسلمانان بر جواز تبرک به آثار منفصل و جداشده از بدن پیامبر $، از قبیل مو، ناخن، عرق، آب دهان، آب وضو و لباس اتفاقنظر دارند، وهابیان نیز در این مسئله با سایر مسلمانان موافق هستند، اما آنان تبرک به آثار مکانیِ پیامبر (ص)، از قبیل حجره و قبر شریف آن حضرت را جایز نمیدانند و به ادلهای نیز استناد میکنند. وهابیان همچنین تبرک به صالحان و اولیا و آثار آنان را جایز نمیدانند و تبرک به شخص و آثار وی را از ویژگیهای انحصاریِ پیامبر(ص) میدانند و تبرک به قبور صالحان را شرک میدانند، این درحالی است که تبرک به صالحان و آثار مکانیِ پیامبر (ص) نهتنها شرک و بدعت نیست؛ بلکه امری جایز است و دلایل مطرحشده از سوی وهابیت واهی و مخدوش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی دیدگاه قائلان به تکفیرِ تارک نماز
نویسنده:
محمد علی دوست
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
«تکفیر تارک نماز» از مسائل مورد توجه فقهاست. آنان به صراحت بیان نمودهاند که چنانچه ترک نماز بهسبب جحد و انکار اصل وجوب نماز باشد، شخص منکر، کافر میشود؛ اما نکته مهم این است که آیا اگر ترک نماز بهسبب مسئلهای غیر از جحد و انکار باشد، بازهم موجب کفر شخص تارک میشود؟ در این خصوص، نظرات مختلفی بیان شده است. هرچند که جمهور فقها و اندیشمندان اسلامی قائل به عدم کفر چنین شخصی شدهاند، اما در منشورات برجا مانده از فقها میتوان برخی را به عنوان قائلین به تکفیر تارک نماز (هرچند که بهسبب سستی، کاهلی، تنبلی و امثال آن باشد) معرفی نمود. عمدهی تکفیریان معاصر، این نظر را پذیرفته و امروز سردمدار این دیدگاه میباشند. آنان دلایلی را برای اثبات مدعایشان مطرح نمودهاند که همهی آنها مخدوش و ناتمام است. آنان از آیه 11 سوره مبارکه توبه و حدیث نبوی «إِنَّ بَیْنَ الرَّجُلِ وَبَیْنَ الشِّرْکِ وَالْکُفْرِ تَرْکَ الصَّلاَةِ» و کاشفیت فقدان ایمان در شخص تارک نماز، برای دستیابی به مقصود خود بهره جستهاند. اما با تدقیق نظر مشخص میشود که آیه در صدد نفی اخوّت حقیقی نبوده و تنها در صدد بیان شدت مبغوضیت ترک نماز میباشد. با در نظر گرفتن دیگر فرمودههای پیامبر اکرم7 مشخص میشود که این کلام نبوی مربوط به ترک عامدانه نماز میباشد، نه مطلق ترک نماز؛ علاوه بر آنکه میان ترک نماز و فقدان ایمان هیچ ملازمهای وجود ندارد و برقراری چنین ملازمهای بیدلیل و صرفاً ادعایی بیش نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقابل وهابیت با فلسفه
نویسنده:
سعید غلام زاده ، حمیدرضا غلامی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
وهابیان با هرگونه آموزش و یادگیری فلسفه مخالفاند؛ علاوه بر این تکفیر و ملحد خواندنِ فلاسفه از سخنان و فتاوای رایج در میان وهابیان است. گرچه آنان تلاش کردهاند ستیز خود با فلسفه و فلاسفه را علمی و مستدل جلوه دهند، لکن ارزیابی سخنان و دلایل وهابیان این نتیجه را به دست میهد که نقص تصوری وهابیان از مفاهیم فلسفی، سوء برداشت آنان از متون فلسفه، در کنار تعصبات عقلستیزانه، بیشترین تأثیر را در تخطئه و ستیز وهابیان با فلسفه و فلاسفه داشته است. به نظر میرسد تکفیر فلاسفه و تحریم فلسفه از سوی وهابیان بیش از آنکه مبنای علمی داشته باشد، بر پایه تعصبات و نسبتهای ناروا استوار است. در این نوشته، با روشی توصیفی ـ تحلیلی، نظریات مخالفان فلسفه بررسی و نقد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی استدلال وهابیان به قرآن در باب سماع موتی
نویسنده:
پیام عبدالملکی ، رحیم صبور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
توانایی ارواح اموات بر شنیدن و اطلاع یافتن از سخن زندگان در دنیا، ازجمله موضوعات مورد انکار وهابیت است. وهابیان برای اثبات ادعای خود به آیاتی چون )إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى(، )إِن تَدْعُوهُمْ لَا یسْمَعُوا دُعَاءکمْ ...( و همچنین به داستان عزیر نبی%؛ و ماجرای بیخبری انبیا از این دنیا در زمان مرگشان، استدلال کردهاند. این در حالیست که خوانش وهابیان از آیات یادشده از دلالت این آیات بیگانه بوده و در میان عالمان مذاهب اسلامی بیسابقه است. آیه )إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى( طبق تفسیر رسول اکرم $ ربطی به ناتوانی ارواح اموات بر شنیدن ندارد، آیه )إِن تَدْعُوهُمْ لَا یسْمَعُوا دُعَاءکمْ ...( مرتبط با بتان است و از محل بحث متباین است، داستان عزیر نبی% هم تنها بر این دلالت میکند که حضرت عزیر% از زمانی که مرده بود و در این دنیا نبود، چیزی به یاد نیاورد، نهاینکه چیزی نشنیده باشد، لذا نفی شنیدن نمیکند و درنهایت بیخبری انبیا بهمعنای نشنیدن مردگان نیست، بلکه نهایتاً عدم علم را ثابت میکند و عدم علم با عدم سماع متفاوت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه وهابیت دربارۀ توسل به جاه و منزلت اشخاص
نویسنده:
مجید حیدری آذر ، محمد علی موحدی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
محلّ اختلاف مسلمانان با وهابیت در مسئلۀ توسل عبارت است از «توسل به اشخاص» که در قالب «توسل به ذات و جاه، مقام، حق و منزلت اشخاص» صورت میگیرد. در این نوشتار از چهار منظر به محلّ بحث پرداخته شده است: الف) توسل در سنت نبوی؛ ب) توسل در سیرۀ اهلبیت (؛ ج) توسل در سیرۀ صحابه؛ د) توسل از دیدگاه علمای مذاهب اسلامی. در این مباحث آیات و روایات از حیث دلالی و سندی بررسی شدهاند. همچنین در انتها به سه شبهۀ مهم در این زمینه اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزارشی از رسالۀ محمد بن محمد القادری
نویسنده:
مجید حیدری آذر ، محمد علی دوست
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تاریخ وهابیت بیانگر فعالیت فراگیر، مستمر و تنوع شیوههای تبلیغی وهابیان است. محمد بن عبدالوهاب از نخستین روزهای آغاز دعوت خود به موافقان و مخالفان خود در نقاط دور و نزدیک نامه مینوشت. بسیاری از نامههای محمد بن عبدالوهاب در کتاب مستقلی با عنوان «الرسائل الشخصیة» گردآوری و منتشر شده است. بعدها نامهنویسی به مخالفان به سنتی رایج در میان مفتیان و حکّام وهابی مبدل شد. در این میان عبدالعزیز بن محمد بن سعود بیش از دیگر حاکمان آلسعود به مخالفان دور و نزدیک خود نامه نوشت. محتوای نامههای عبدالعزیز اعتقادی بود، او در این نامهها حکّام، علما و مردم نقاط دور دست، همچون تونس، را خطاب قرار میداد، آنان را گرفتار شرک جلی و کفر اکبر میخواند و به دین اسلام و توحید بر اساس خوانش محمد بن عبدالوهاب دعوت میکرد. برخی از این نامهها اکنون توسط نویسندگان وهابی در کتابهایی، همچون «الرسائل الدعویة للأئمة من آل سعود فی الدولة السعودیة الأولی و الدولة السعودیة الثانیه» و همچنین «إتحاف الأمة بخطابات أئمة آل سعود العامة إلی عموم الأمة» انتشار یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شفاعتخواهی از روح شفیع در مکتب امامیه
نویسنده:
حسین قاضی زاده ، علیرضا قاضی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
به اعتقاد امامیه، مرگ نهتنها مانع شفاعت برای مشفوعله در حیات دنیوی نمیشود، بلکه شافعین با گستردگی و وسعت دسترسی بیشتری میتوانند شفاعتِ مشفوعله را نزد پرودگار انجام دهند؛ چراکه تمام شرایط شفاعت به صورت کامل برای چنین امری وجود دارد؛ ازجمله زنده بودن شفیع. چنانکه قران کریم زنده بودن اولیای الهی را اینگونه بیان میفرماید: )وَلَا تحسبن الَّذِینَ قُتِلُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتَا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون( به یقین زمانی که زنده بودن شهدا بهواسطه این آیه ثابت شد، میتوان به زنده بودن انبیا و امامان معصوم( اطمینان یافت. از دیگر شروط، شنوایی شفیع بعد از مرگ است. این شرط با توجه به تراث روایی اهلبیت( قابل اثبات و تصدیق است. شرط دیگر، امکان سخن گفتن روح شفیع با خدا است. این شرط نیز بهوسیله آیات متعدد قرآن اثبات شده است؛ چنانکه سخن گفتن مؤمنین با خداوند که مشتمل بر حمد و ستایش پروردگار است، بر امکان و تحقق تکلّم روح شفیع با پروردگار دلالت میکند: «وَقَالُواْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَیْثُ نَشَاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَمِلِین». بنابراین تمام شروط لازم برای وقوع شفاعت توسط روح شفیع در منابع دینی وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 172
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید