جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه اديان
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 266
سال 1402
دوره 17 , شماره 1 پیاپی 33
سال 1401
دوره 16 , شماره 31
دوره 16 , شماره 2 پیاپی 32
سال 1400
دوره 15 , شماره 30
دوره 15 , شماره 29
سال 1399
دوره 14 , شماره 28
دوره 14 , شماره 27
سال 1398
دوره 13 , شماره 26
دوره 13 , شماره 25
سال 1397
دوره 12 , شماره 24
دوره 12 , شماره 23
سال 1396
دوره 11 , شماره 22
دوره 11 , شماره 21
سال 1395
دوره 10 , شماره 20
دوره 10 , شماره 19
سال 1394
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 1393
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 1392
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1391
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1390
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1389
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1388
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1387
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1386
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
جاناتان زیتل اسمیت: تأملی در معنا و مفهوم مقایسه در مطالعات ادیان
نویسنده:
محسن اویسی ، مهدی لک زایی ، ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
جاناتان زیتل اسمیت از مهمترین منتقدان رویکرد دینپژوهی تطبیقی میرچا الیاده میباشد که آثاری در زمینههایی نظیر «روششناسی مقایسهای»، «طبقهبندی ادیان» و نیز دین در جهان معاصر پدید آورده است. تمرکز یکجانبه بر تشابه و همسانپنداری و کشف الگوهای مشابه در مطالعات تطبیقی ادیان، رویکرد الیاده بود که روش پژوهشی غالب در مطالعات ادیان شده است. در واقع مهمترین نقد بر مکتب الیاده، عدم التفات جدّی به جزئیات تاریخی، زمینههای فرهنگی و اجتماعی، عناصر اقتصادی و سیاسی در دینپژوهی میباشد. زیتل اسمیت، روش تطبیقی الیاده را به «استعمار» موضوع پژوهش متهم نموده و تطبیق را تنها نشانگر عوامل مشترک و مشابه ندانسته است. او در پی ارائه یک الگوی تطبیقی بینابینی دربردارنده تفاوتها و نیز شباهتها بوده و به بررسی و نقد روشهای اصلی تطبیق - قومشناختی، دایره المعارفی، ریختشناختی، تکاملی و مـقایسه کـلنگرانه الگـوهای دینی- میپردازد. در نهایت، رویکرد «مورفولوژیکی- ساختاری» با تاکید بر مفاد تاریخی و انسانشناختی را روش تطبیقی مقبولتری نسبت به بقیه میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزه بدهیستوه و امام در سنّت بودایی مهایانه و تشیع اثنیعشری
نویسنده:
الهه صفری دره یی ، ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم انسانآرمانی در بودایی مهایانه و تشیع اثنیعشری دارای اهمیت است. انسانآرمانی مهایانه، «بدهیستوه» است که مسیر بوداگی و اشراق خود را با بیداردلی «بدهیچیتَّه» آغاز و با عهد و سوگند برای رهایی خود و همة موجودات ذیشعور، قدم در مسیر سلوک گذاشته و با طی طریق در منازل «بهومی»های دهگانه موانع و حجابها «کِلِشَهها» را کنار نهاده و در هر منزل کمال «پارمیتا» متناظر با آن منزل را کسب مینماید. بدهیستوه در آخرین مرتبه سلوک میتواند به رهایی غایی «نیروانه» بپیوندد اما بهدلیل مهرورزی «کَرونا» بیمنتهای خود از ورود به آن خودداری و در دایرة تناسخ «سنساره» باقی میماند تا از سایر موجودات دستگیری کند. کاملترین مصادیق انسانآرمانی در تشیع، پیامبر خاتم و امامان معصوم هستند که از جایگاهی رفیعی برخوردارند. در باور شیعیان، ائمه برگزیدة خدا، آیینة تمامنمای حق، واسطهی مُلک و ملکوت، خلیفةالله، آراسته به تمامی فضایل بشری و هادی انسانها بهسوی کمال حقیقی که همان فلاح یا رهایی در سیاق اندیشه اسلامی است، هستند. در این مقاله بهدنبال شباهتها و تفاوتهای انسانآرمانی در ابعاد مختلف در هر دو سنت دینی هستیم. پژوهش حاضر نشان میدهد باور به بدهیستوه و امام در سنت بودایی و شیعی بهرغم وجود تفاوتهایی در مبانی، دارای شباهتهای قابلتوجهی در ویژگیها و کارکرد هستند که مقایسه آنها را معنادار میسازد؛ عصمت، علم بیمنتها، قدرتهای اعجازآمیز، نقش و هدایت تکوینی و تشریعی و مرجعیت خواستهها و توسلات مردم از جمله این همانندیها است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی مسیحیتپژوهی در منابع اسلامیِ ده قرن نخست هجری
نویسنده:
محمد آسائی ، محمود واعظی ، بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مطالعه سایر ادیان در جهان اسلام سابقهای طولانی دارد. عالمان مسلمان از طرق مختلف به این زمینه پرداختهاند. در کتابهای ملل و نحل و کتابهای تاریخی میتوان آراء و عقاید مذاهب مختلف و گزارشهای توصیفی در زمینه اندیشهها و آداب سایر ادیان همچون یهودیت، مسیحیت و... را سراغ گرفت. به جز این منابع که عموماً بدون نقد و ردیه نویسی به این موضوع پرداختهاند، از طریق کتب نقد و ردیه نیز میتوان مطالبی درباره ادیان سابق بازجست. آنچه در تحقیق پیش̗رو مورد توجه است، پژوهش درباره دین مسیحیت است و دستاورهای مسلمانان در این باره طی ده قرن نخست هجری مورد کاوش قرار گرفته است. براساس یافتههای این مقاله، شناخت مسلمانان درباره مسیحیان قابل قبول و تفصیل است؛ اما ضعف این تحقیقات در آنجاست که به شکل مستمر صورت نگرفته است و به نیمه شرقی و یونانی کلیسا محدود بوده است. دلایل این موضوع برمیگردد به عدم تمایل و اقبال عمومی کافی نسبت به انجام مطالعات در زمینه ادیان، عدم اطلاع مسلمانان از میراث زبان و ادبیات لاتینی و نهایتاً عدم ارتباط سرزمینی گسترده با مسیحیت در غرب.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقشآفرینی زنان در تحولات پروتستانی
نویسنده:
بهروز حدادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نقش زنان در تحولات اجتماعی با شأن و جایگاه زنان در ادیان ارتباط تنگاتنگی دارد و به باور بعضی محققان، آیین پروتستان را نمیتوان بدون بررسی مسأله زن تکمیل کرد. زن در یهودیت و مسیحیت سنّتی، دومِ در آفرینش و اولِ در گناه است، لذا در طول تاریخ منزلت و نقشآفرینی اجتماعی زنان از موضوعات مناقشهبرانگیز بوده است. آیین پروتستان در بسیاری از نگرشها و آموزههای مسیحیت سنّتی کاتولیک تغییر ایجاد کرد و از این رو، جای این پرسش هست که نگرش رهبران پروتستان به این مقوله چه بوده است و در دیگر سو، آیا زنان توانستهاند از ظرفیتهای آیین مذکور بهره کافی برده، در تحولات فکری، سیاسی، اجتماعی و دینی تاثیرگذار باشند؟ یافتههای این نوشته که با روش کیفی و تحلیل محتوای کتابخانهای به دست آمده است، از این قرار است که اصلاح نگرش در خصوص موضوع زن در آیین پروتستان، اولویت اصلی مصلحان پروتستان نبوده و نگاه مردسالار قرون وسطی بر نگرش آنان سلطه داشته است ولی آموزههای پروتستانی به طور مستقیم و غیرمستقیم و با همت و خردمندی زنان که ریشهای تاریخی دارد، تحولات مهمی را به دنبال داشت که شعاع آن در حوزههای مهمی چون نگرش به مسأله زن، برداشت دینی و تفسیر متون مقدّس، اهمیت فرد و نفی نظام واسطه در قالب کشیش بودن همه ایمانداران قابل ملاحظه است و همین موجبات بروز تغییراتی اساسی در نگرش الهیدانان مسیحی کاتولیک و پروتستان را فراهم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اتهام فنا علیه عینالقضات همدانی و مایستر اکهارت
نویسنده:
فاطمه کیایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله حاضر به بررسی اتّحاد با خداوند بهعنوان یکی از اتهامات عینالقضات همدانی و اکهارت میپردازد. مخالفان، قاضی را بواسطه اعتقاد به فنا مدعی نبوت خواندند. بسیاری از باورهای اکهارت از قبیل تصویر الهی موجود در نفس، ویژگی نامخلوق نفس، ولادت پسر، اینهمانی انسان کامل با پسر و اتّحاد با پدر، مقدمه یا نتیجه فنا هستند و از سوی پاپ بدعتآمیز خوانده شدند. پرسش آنست که آیا با وجود تفاوت بنیادین مسیحیت و اسلام اتهام فنا علیه این دو یکسان است؟ نحوه دفاع آنها در برابر این اتهام چیست و تا چه حد از یکدیگر متفاوتست؟ عینالقضات تصوف را علم باطن و دارای الفاظی خاص میداند که طهارت درون شرط راهیابی بدان است. اکهارت هم بتفصیل به مقدمات و ملزومات فنا پرداخته و میکوشد وفاداری خود به راست دینی مسیحی را اثبات کند. در تفکر هر دو، خداوند جایگاه محوری در حصول اتّحاد دارد. فنای موردنظر قاضی نتیجه صعود انسان است و فنای اکهارت حاصل نزول خداوند. قاضی با تأکید بر فنای ذاتی از درجات فنا در تصوف سخن میگوید. تنها فنای ذاتی است که در اندیشه اکهارت نظیر دارد و با تبتّل وصف میشود. هر دو متاله از استعاره و تمثیل برای بیان حقیقت فنا سود میبرند و در مواردی بسیار به یکدیگر نزدیک میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 214
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نهادهای صوفیه در بیتالمقدس مملوکی و کارکردهای اجتماعی و فرهنگی آنها
نویسنده:
بتول شیخ ، معصومعلی پنجه ، فهیمه مخبر دزفولی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله به بررسی چگونگی شکل گیری و گسترش سه نهاد اصلی صوفیه، خانقاه، رِباط و زاویه در بیت المقدس دورۀ مملوکی پرداخته و این پرسش پی گرفته شده که کارکرد این نهادها در حیات اجتماعی و فرهنگی این شهر چه بوده است. بنابر یافته های این پژوهش در این دوره 30 نهاد صوفیانه، شامل هفت خانقاه، شش رباط و 17 زاویه در بیت المقدس بنیاد نهاده شد. بانیان خانقاه ها و رباطها عمدتاً سلاطین و امیران مملوکی بودند، امّا زاویهها را معمولاً خود مشایخ صوفیه بنیاد می کردند. این نهادها افزون بر کارکردهای آموزشی و تربیتی، اقامتگاهی و مهمان پذیری کارکردهای کلان اجتماعی و فرهنگی نیز داشتند. از جملۀ این کارکردها مشروعیتبخشی به حکومت و سلاطین مملوکی بود؛ فرمانروایان مملوکی به عنوان بانیان اصلی و تامین کنندگان مالی این سه نهاد از آنها برای تحکیم و تقویت پایه های دینی سلطنت خویش بهره می گرفتند. شکلگیری و گسترش نهادهای صوفیه در این دوره همچنین یکی از عاملهای مهم در بازیابی هویت اسلامی بیت المقدس و اسلامی شدن این شهر بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 102 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل مؤثر در حفظ حیات دین یهود پس از تخریب معبد دوم
نویسنده:
علی قناعتیان جهرمی ، طاهره حاج ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از آنجاییکه یهود به عنوان دینی شریعت-محور ارتباطی محکم با وجود معبد داشته، در هر دو واقعهی سقوط معابد، هویت دینی و ملی آن با خطر جدی روبرو شد. این مقاله به بررسی عواملی پرداخته که پس از تخریب معبد دوم موجب بقا و ادامهی حیات دین یهود گردیدند. بررسی دقیق اسناد تاریخی و مطالعات پیشین، دو دسته عوامل درونی و بیرونی را نشان میدهد. ازجمله عوامل درونی میتوان به نقش یوحنان بن زکای، شورای سنهدرین، فریسیان و اثر نظام خاخامی اشاره کرد. شورش شمعون برکوخبا نیز علیرغم شکست، موجب تثبیت موقعیت علمی یهودیان گردید. همچنین، نقش پررنگ شریعت شفاهی در دوران پس از معبد دوم در قالب اثر مهم تلمود موجب ادامه حیات دین یهود شد. از جمله عوامل بیرونی، تبعید به سرزمینهای همسایه بخصوص بابل، توحیدی بودن ادیان ایران باستان و تأثیرگذاری آنها بر دین یهود، رقابت دو امپراطوری روم و ایران در سالهای پس از سقوط معبد دوم که باعث نزدیکی یهودیان به اشکانیان در دشمنی با روم شد و نقش احتمالی اشکانیان در تحریک شورشهای یهودیان به منظور مشغول نگاه داشتن رومیان را می توان نام برد. مجموعهی این عوامل زمینه را برای حیات دینی یهودیان و تحکیم باورهای توحیدی پس از سقوط معبد دوم فراهم نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحوّل در مناسک زرتشتی مربوط به »مرگ« با گذر به دوره اسلامی
نویسنده:
راضیه فرهی ، علیرضا ابراهیم ، فرزانه گشتاسب ، زهرا حسینی حمید
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آیینها و مناسک، از نخستین و مهمترین ابعاد یک دین به شمار میروند که در رویارویی با فرهنگ غالب، متحول میشوند. این مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی به نگارش درآمده است، نشان میدهد که از زمان ورود مسلمانان به ایران تا عصر حاضر، چگونه عوامل درونی (مانند: کاهش موبدان) یا بیرونی (همچون: عرف اکثریت) بر مناسک زرتشتیِ مربوط به »مرگ« تأثیر نهادند. این تأثیرات که در سه جهت فروکاهشی، ثابت و افزایشی جریان یافته، منجر به حذف، تبدیل، تغییر، توجیه، تثبیت، تحکیم، تقلید و تحمیل در بعضی از آیینهای درگذشتگان بوده است. نتایج عینی تحولات را میتوان در امور گوناگونی مشاهده کرد، از جمله: حفظ اعتبار مناسک به عنوان ابزاری برای پشتیبانی درگذشتگان و تسکین بازماندگان، تقویت بنیانهای اعتقادی زرتشتی با توجیحات جدید، انطباق صور آیینی کهن با شرایط نوین، بهرهگیری از مناسک مرگ به عنوان عامل بازیابی هویت تاریخی و دینی، همگامی با جامعه میزبان و کاهش فشارهای انتقادی، حفظ جایگاه انحصاری دینیاران در اجرای برخی مناسک و احاله بعضی مناسک دیگر به عموم دینداران، و البته، از میان رفتن شماری از ابنیه مرتبط با مرگ که گواه حضور تاریخی زرتشتیان بودهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه توماس مرتن درباب اسلام و تصوف
نویسنده:
رضا رضایی ، طاهره حاج ابراهیمی ، شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از اندیشههای منحصر بفرد توماس مرتن، راهب معاصر مسیحی میتوان به پروژه گفتگوی بینا-دینی که وی در رسالات و مقالات متعددش به آن پرداخته است، اشاره کرد. مرتن بر آن بود تا طرح کلی اندیشهاش یعنی پروژهی گفتگوی بین ادیان با غیر مسیحیان را توسعه دهد و در آن گفتگو، مسیری بیابد که بر پایهی اشتراکات و تشابهات اعتقادی و مناسک عملی باورمندان ادیان غیر مسیحی، راهی برای غنای تجربهی دینی بشر در همه ادیان بیابد و مسیر ارتباط دینی آنها با مسیحیت را بگشاید. در این مقاله بر آنیم تا در ابتدا مواجههی توماس مرتن با دین اسلام، مشخصاً تصوف و عرفان اسلامی را توضیح دهیم و سپس در بستر پروژهی گفتگوی بین ادیان که وی مطرح مینماید، گفتگوی میان اسلام و مسیحیت را تحلیل نماییم. این تحلیل با رجوع به مفاهیم مهم تصوف که مورد نظر مرتن است نظیر ذکر، مراقبه، بقاء و فنای فی الله صورتبندی میشود و سپس میتوانیم نتیجه بگیریم که دیدگاه مرتن مبنی بر اینکه میتوان از مسیر عرفان، مسیحیت و اسلام را به یکدیگر نزدیک کرد، ادعایی قابل پذیرش است گرچه عاری از نقد نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 74 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و کارکرد رؤیاها در آثار عرفان اسلامی
نویسنده:
وحید محمودی ، امیرعلی مازندرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
صوفیان رؤیا را یکی از راههای ارتباط با عالم غیب تلقی میکردند؛ از این رو، برای رؤیاها اهمیت زیادی قائل بودند. آنها ضمن بیان دیدگاههای مختلف درباره منشأ رؤیاها، تأثیرات و کارکردهای تجربۀ رؤیا در زندگی معنوی را نیز تبیین کردهاند. در این مقاله با مطالعۀ دقیق 34 اثر اصیل عرفانی قرون 4 تا 9 هجری قمری و تحلیل محتوای 387 گزارش رؤیا در این آثار، به بررسی و تحلیل چیستی و کارکرد رؤیا در تصوف پرداخته شد. از نگاه عارفان، رؤیا یا به عوامل بیرونی یا به انفعالات درونی آدمی مربوط میشود. برخی از عارفان، فرشتگان و برخی نیز رفتار، گفتار و اندیشۀ انسان در بیداری را عامل رؤیا میدانند. سرانجام، برخی دیگر، اتصال خیال مقید آدمی به خیال مطلق یا عالم مثال را سرمنشأ رؤیا میدانند. تحلیل محتوای گزارشهای رؤیا در آثار عرفانی نشان میدهد که رؤیاها برای عارفان سه کارکرد اصلی داشتهاند: 1. راه ارتباطی با غیب و کسب معرفت؛ 2. وسیلۀ اعتباربخشی؛ 3. بازخورد و نشاندهندۀ عاقبت امور و اعمال جوارحی و جوانحی. پژوهش حاضر میتواند چارچوب منسجمی را برای درک ماهیت و کارکرد رؤیاها از نگاه عرفان اسلامی فراهم آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 215 تا 239
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 266
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید