جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 609
نگاهی بر زندگی چهارده معصوم علیهم السلام (ترجمه انوار البهیة)
نویسنده:
عباس قمی؛ مترجم: محمد محمدی اشتهاردی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: ناصر,
چکیده :
کتاب «نگاهی بر زندگی چهارده معصوم علیهم السلام» ترجمه «الانوار البهیة فی تواریخ الحجج الالهیة» نگاشته شیخ عباس قمی که آن را به سال ۱۳۴۳ ق، زمانی که در مشهد حضور داشته، تألیف کرده است. این کتاب به ذکر تاریخ زندگی چهارده معصوم، ولادت و شهادت امامان شیعه (ع) اشاره کرده و در ۱۴ نور و هر نور در چند فصل مرتب شده است. در این کتاب به ذکر تاریخ زندگی چهارده معصوم و کیفیت نحوه ولادت و شهادت آنها اشاره شده است. مؤلف در این کتاب به وفات، مناقب، مکارم اخلاق، محل دفن، تاریخ وفات و صفات و بعضی کلمات معصومین علیهم السلام اشاره کرده است.
عصمة الانبیاء و الرسل عليهم السلام
نویسنده:
مرتضی عسکری؛ مترجمان: سعید حسن نقوی، باقر رضا کاظمی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: نیک ملکی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «عصمة الانبیاء و الرسل (ع)» تالیف مرتضی عسکری، پیرامون موضوع عصمت انبیا و رسولان نگارش یافته است. مولف در آغاز کتاب مباحثی را حول عدم تسلط ابلیس بر خلفای الهی و عصمت خلفای الهی از معصیت مطرح کرده و در ادامه موضوعاتی مانند: روایت کاذب در رابطه با داود (ع) و پیامبر اسلام (ع)، بررسی متون روایات، بررسی اسناد روایات، تاویل برخی از آیات در روایات ائمه (ع) و دیگر موضوعات مرتبط را مورد بررسی قرار می دهد.
یکصد درس زندگی از امام علی (ع)
نویسنده:
پژوهشکده تحقیقات اسلامی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نمایندگی ولی فقیه، پژوهشکده تحقیقات اسلامی، انتشارات زمزم هدایت,
چکیده :
مؤلف کتاب «یکصد درس زندگی از امام علی (ع)» در ابتدای کتاب خود به موضوع ضرورت شناخت خدا از دیدگاه علی (ع) پرداخته و در ضمن این مبحث به موضوعاتی مانند: خداشناسی فطری، اثبات توحید و اقسام آن، آثار ایمان به خدا و دیگر مباحث مرتبط با خدا شناسی پرداخته است. مؤلف در بخش دیگر کتاب موضوع عدل الهی را مورد تحقیق قرار داده و در ادامه به بحث از موضوعات نبوت، امامت و معاد پرداخته است. وی در ضمن این موضوعات مسائلی همچون حقیقت مرگ، جهان برزخ، معجزه، عصمت، بهشت، دوزخ و دیگر مباحث معرفتی را از نظر گذرانده است.
آیا حضرت آدم(ع) دچار گناه و لغزش شد؟ مگر انبیا از خطا و گناه منزه نیستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به سؤال فوق باید سه مطلب بررسى شود، لکن پیش از بیان آنها، توجه به این مطلب ضرورى است که: عصمت مطلقه‏ى معصومان (‏ع) (انبیا و امامان‏)، ثمره و نتیجه‏ى مقام شامخ نورانى و روحانى و تکوینى آنان در عالم هستى است. آنان از انوار غیبیّه الاهیه و بیشتر ...
چگونه می توان اثبات کرد که قرآن تنها برای زمان جاهلیت نیامده؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دلایل برون دینی و درون دینی زیادی بر این نکته گواهی می دهند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم: 1. کافی نبودن عقل این دلیل را با این سؤال آغاز می کنیم که آیا تنها مردم زمان پیامبر نیاز به وحی داشته اند ؟ و اساساً سرّ نیاز بشر به وحی چیس بیشتر ...
رد علی کتاب «الآیات الشیطانیة»
نویسنده:
هادی مدرسی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالعلم للملایین,
چکیده :
کتاب «الرّدّ علی کتاب الآیات الشّیطانیّة» نوشته هادی مدرسی، ردی بر کتابی تحت عنوان «آیات شیطانی» به قلم «سلمان رشدی» که در قالب رمان، آکنده از اهانت‏ ها و افترائات زشت و ننگین به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) و خانواده و اصحاب شریف ایشان بود، و اسلام و قرآن را با تعابیر سخیف توصیف کرده بود، در لندن توسط انتشارات وایکینگ وابسته به موسسه پنگوئن انتشار یافت. رمان «آیات شیطانی»، رمانی است که به گفته خود نویسنده، «بیانگر دیدگاه انسانی ملحد» است. نویسنده که خود بالفطره مسلمان بود، با آگاهی از قدرت مفاهیم مقدس اسلام در رستگاری انسان ها با هدف از پیش تعیین شده خود مبنی بر اسلام ستیزی و اهانت به مقدسات آیین اسلام به نگارش این کتاب ضاله پرداخت. هر چند او در ابتدا تلاش نمود چنین نگرشی را انکار نماید. فهرست مطالب کتاب به این قرار است: لماذا یجل المسلمون رسول الله؟، حقائق اساسیه ینبغی تقریرها، تساؤلات لابدّ منها، محتوی کتاب رشدی، من هو سلمان رشدی؟، الکتاب فی الصحافة الدولیة، من یقف وراء الکتاب؟ و ماهی جذور التهم؟، مواقف غیر المسلمین، ردود الفعل الاسلامیة، کیف یجب التصرف امثال هذا الکتاب؟، نبذة من السیرة النبویة و من اخلاق الرسول.
عصمت کرداری نبی و گستره آن در قرآن و عهدین
نویسنده:
محمد کاوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
به موازات گسترش عقلانیت و مطالعات دینی در میان ملل جهان یکی از مفاهیم اساسی در حوزه مطالعات ادیان ابراهیمی، موضوع عصمت کرداری انبیاء، عدم تمایز انبیاء در این ویژگی و ارتباط منطقی این نوع از عصمت با عصمت گفتاری آنها در فرامین و تبلیغشان است. فرامینی که قلمرو آن اعم از عقل و فرا عقل است. نظیر مقررات الهی در اکل، شرب، حد نصاب احکامی مانند زکات و... می گردد. با توجه به نقش ویژه این مقوله در مهندسی عقاید دینی و توسعه، تعمیق و تحکیم باورهای دینی و در نهایت گسترش نظام ارزشی، رفتار مومنان و جامعه دینی و همچنین زدودن عقاید خرافی و رفع ابهامات از ساحت مقدس انبیاء الهی، این تحقیق با روش مطالعه کتاب های مرجع و معتبر ادیان، در دو بخش تهیه شده است. در ابتدا به ارایه توصیفی و نقد این مفهوم در متون مرجع و معتبر شریعت یهودیت (تورات وتلمود)، مسیحیت (عهدین) و اسلام (قرآن مجید) می پردازد. و سپس با بررسی تطبیقی و دلایل آن، زمینه لازم برای تصحیح، داوری و پذیرش قول صحیح را برای دانش پژوهان فراهم می آورد.
صفحات :
از صفحه 101 تا 124
چرا با این که اسلام گناه نخستین را نمی پذیرد، در برخی روایات و بیانات علما به گناه حضرت آدم اشاره شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اعتقاد به گناه او ّ لیه و ذاتی یا همان گناه نخستین، از اعتقادات مهم و اساسی مسیحیان به شمار می‏آید. آنها می گویند کار حضرت آدم و حوا (ع) که از آن درخت ممنوعه در بهشت خوردند، گناه بود. مطابق این اعتقاد، نژاد انسانی وارث گناه آدم است و انسان‏ها نه به بیشتر ...
کاشف الاسرار (جلد 1)
نویسنده:
نظرعلی بن سلطان طالقانی؛ مصحح: مهدی طیب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: سفینه,
چکیده :
كتاب «كاشف الأسرار» يكى از مهم‌ ترين آثار ملانظر على طالقانى است، كه در حقيقت محتواى جلساتى است كه مولف طى چهار ماه رمضان ارائه كرده است. این کتاب حاوی چکیده مطالبی که مؤلف طی قریب 20 ‏سال، از محضر عارف بزرگ معاصر شیعی، مرحوم حاج میرزا محمد اسماعیل خان احمد دولابی، استفاده نموده و اولین مجلد آن را ذیل قریب 80 ‏عنوان، که در برگیرنده ساسی ترین موضوعات در شناخت جهان بینی عرفانی شیعه و نحوه سلوک الی الله به شیوه اهل محبت و جذبه است، تنظیم و دسته بندی کرده است. از ویژگی های بارز کتاب این است که مولف به سبب جامعیت علمی و عرفانی خویش، توانسته در هر بحث طرحی ارائه کند که در برگیرنده مشرب های کلامی و فلسفی و عرفانی و منطبق بر مضامین آیات و احادیث باشد.
نبی و مستقبل الدعوة
نویسنده:
مروان خلیفات؛ محقق: فارس حسون
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مرکز الابحاث العقائدیة,
چکیده :
كتاب «النبي و مستقبل الدعوة» نوشته مروان خليفات كه به زبان عربي است در آن، جایگاه و منزلت پیامبر (ص) و دعوت او مبتنی بر نصوص قرآنی و احادیثی چند، شرح و تبیین شده است. در كتاب همچنین مطالبی درباره تدوین سنت و اعلان مرجعیت اهل بیت، ذكر گردیده است.
  • تعداد رکورد ها : 609