آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 62
مقصود انسان
نویسنده:
نويسنده:یوهان‌گوتلیب فیشتهمترجم:علی فردوسی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: دیبایه,
چکیده :
یوهان گوتلیب فیشته (متولد 9 می سال 1762، وفات 27 ژانویه 1814)، فیلسوف و از پایه‌گذاران ایده‌آلیسم آلمانی است. در این کتاب بنیاد فلسفی فیشته و آرای این فیلسوف در موضوع «انسان و تمایلاتش بررسی می‌گردد. این بررسی در سه فصل با عناوین «شک»، «معرفت»، و «ایمان» صورت می‌گیرد. زندگی‌نامه فیشته نیز به اختصار در کتاب آمده است.
نظام آموزه‌ی اخلاق بر اساس اصول آموزه‌ی دانش
نویسنده:
نويسنده:یوهان‌گوتلیب فیشته مترجم:دنیل بریزیل مترجم:گونتر تسولر مترجم:سیدمسعود حسینی‌توشمانلویی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نشر مرکز,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب حاضر متضمن تأملاتي اصيل و عميق راجع به موضوعي است که از ديرباز خاطر فيلسوفان را به خود مشغول داشته است؛ اخلاق و اخلاقيت کنش بشري. کتاب پيش رو به قلم فيلسوفي است که شايد در کنار کانت بتوان او را در عصر مدرن داراي اخلاقي‌ترين نگرش در حوزه فلسفه دانست. فيشته در فضاي فلسفي ما حتي اگر فيلسوفي ناآشنا نباشد، دست‌کم فيلسوفي است که آن‌چنان‌که بايد مورد توجه قرار نگرفته. علت اين امر شايد فلاسفه بزرگي بودند که پيش و پس از حضور او در عرصه فلسفه آلماني پيشگام بوده‌اند و بر وي سايه افکندند، کانت و هگل. اما مطالعه آثار فيشته هر خواننده‌اي را متقاعد مي‌کند که با فيلسوفي اصيل روبه‌رو است. کتاب حاضر ترجمه کتاب نظام آموزش اخلاق بر اساس اصول آموزش دانش، نوشته يوهان گوتليب فيشتر است.
بنیاد آموزه فراگیر دانش
نویسنده:
نويسنده:یوهان‌گوتلیب فیشته نويسنده:پیتر هیث نويسنده:جان لاکس مترجم:سیدمسعود حسینی‌توشمانلویی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: حکمت,
چکیده :
فلسفه فيشته در سير ايدئاليسم آلماني پس از فلسفه نقدي کانت نقشي اساسي ايفا کرد. فيشته بر اين عقيده بود که کانت يگانه پرسش بنيادي فلسفه را مطرح کرده است. تجربه ما از جهان به منزله امري مکاني= زماني و قانونمند چگونه ممکن است؟ کتاب حاضر مشهورترين اثر فلسفي فيشته است و دو درآمدي که وي بعدها به آن افزود پرتوي روشنگر بر نظام وي مي‌افکنند. اين اثر بنياد نظام فلسفي فيشته در دوره بنا را تشکيل مي‌دهد.
فيشته وغاية الإنسان
نویسنده:
یوهان گوتلیب فیشته؛ دراسة وترجمة: فوقية حسين
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: مکتبة الانجلو المصریة,
نسبت فیشته با تاریخ معاصرش و چگونگی شکل‌گیری دغدغه و نوع خاص روش اندیشیدن فلسفی او
نویسنده:
محسن باقرزاده مشکی باف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فلسفۀ فیشته به لحاظ شکل‌گیری تاریخی و همچنین ایجاد دغدغۀ او در تاریخ معاصری که در آن می‌زیست، فلسفه‌ای پیچیده است. نگارنده این مقاله معتقد است اگر بخواهیم از اندیشۀ فیشته درک درستی پیدا کنیم باید جایگاه تاریخی او در مناسبات سیاسی و نظری را بازیابیم. فیشته در چنین شرایطی است که نوع خاص روش اندیشیدن خویش را کشف می‌کند. در این پژوهش نگارنده می‌کوشد شکل‌گیری روش فلسفیدن فیشته را براساس چهار مؤلفۀ انقلاب فرانسه، وضعیت کشور آلمان، فلسفۀ کانت و در نهایت فهم او از ایده‌آلیسم آلمانی و نقدهای شولته بررسی و تحلیل نماید و سپس مبتنی بر این چهار مؤلفه، تفسیری از فلسفۀ فیشته ارائه دهد که مخاطب بتواند فلسفۀ او را در بستر تاریخ سیاسی، اجتماعی و اندیشۀ زمانه‌اش مورد درک قرار دهیم.
صفحات :
از صفحه 125 تا 146
توضیح نسبت وضع حقوقی-سیاسی با نظام اخلاقی در اندیشۀ فیشته
نویسنده:
مصطفی عابدی جیغه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نسبت قانون حقوقی-سیاسی با قانون اخلاق از مسائل مهم در طول تاریخ اندیشۀ بشری محسوب می‌شود. نسبت این دو مفهوم در ایدئالیسم آلمانی از کانت تا فیشته و هگل نیز از اهمیت فراوانی برخودار است. بررسی دیدگاه فیشته، ازآنجاکه میان دو فیلسوف مهم یعنی کانت و هگل قرار گرفته است، دارای اهمیت فراوانی است. در این نوشتار، نگارنده سعی می‌کند که با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر دو اثر مهم آموزۀ اخلاق و بنیاد حق طبیعی نسبت اخلاق را با حق و سیاست در اندیشۀ فیشته بررسی کند. برای توضیح این موضوع، نگارنده می‌کوشد ابتدا دلایل فیشته دربابِ عدم استنتاج اخلاق از قانون حقوق را توضیح دهد و تمایز اجتماع اخلاقی با جامعۀ حقوقی را آشکار سازد. همچنین در ادامه، نگارنده با اختصاص‌دادنِ اجبار بیرونی به قلمرو حقوق و نفی آن از قلمرو اخلاق، چگونگی محدودشدنِ دولت سیاسی به سپهر حقوقی را در اندیشۀ فیشته آشکار می‌سازد و، درنهایت، با اظهار اینکه فیشته ایدۀ اخلاقی را مقوم جهان آگاهی تصور می‌کند، برای جهان اخلاق حیثی هستی شناختی قائل می‌شود و کل جهان آگاهی را در غایت جهان اخلاقی قابلِ‌توضیح می‌داند.
صفحات :
از صفحه 105 تا 124
فلسفه‌ مردمی فیشته: فلسفه آینده : ترجمه آثار فیشته همچنان با شتاب ادامه دارد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
عنوان نظام فلسفی فیخته و دشواری ترجمه آن با ملاحظه دو زبان انگلیسی و فارسی
نویسنده:
کبری معماری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یوهان گوتلیب فیخته موسس روش دیالکتیک در رئالیسم و فیلسوف آلمانی، عنوانی غیر از فلسفه بر نظام اندیشگی خود انتخاب کرد و بر این اساس عنوان هر نظام فلسفی به طور نسبی افراد را با روح آن نظام آشنا می کند و باعث تقرب اذهان می شود. با نارسا بودن عنوان، اذهان از حقیقت ان نظام دور می شوند. این مقاله به بررسی این مسئله برای نزدیک شدن به جایگزینی در زبان فارسی می پردازد.
صفحات :
از صفحه 299 تا 303
استنتاج و نسبت مفاهیم حق و سیاست بر اساس کتاب بنیادهای حق طبیعی فیشته
نویسنده:
محسن باقرزاده مشکی باف؛ محمود صوفیانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فیشته در کتاب بنیادهای حق طبیعی در دیالکتیکی دو سویه نه تنها مفهوم و اصل حق را از اصطلاحاتی در آغاز انتزاعی چون موجود متعقل، کنش‌گری، آزادی، آگاهی، دیگری و مفهوم بیناسوژه‌ای استنباط می‌کند بلکه در عین حال انضمامی شدن تمامی آن‌ اصطلاحات را بر اساس مفهوم و اصل حق تحقق می‌بخشد. بنابراین در نظام فکری فیشته تمامی این مفاهیم مجموعه‌ی پیچیده‌ای را تشکیل می‌دهند که تنها با یکدیگر فهمیده می‌شوند چرا که به صورت دیالکتیکی از درون یکدیگر به وجود می‌آیند و تنها با یکدیگر امکان تحقق دارند. اما در پایان راه به دلیل استنباط قانون حق و تمامی نسبت‌های آن از طریق عقل، موجود متعقل آزاد را زماناً و منطقاً در رأس هرم اصطلاحات بنیادین فلسفه‌ی حق و سیاست فیشته نشان خواهیم داد. در ادامه فیشته در صدد متحقق کردن قانون حق و ضمانت آن برای افراد در جهان خارج، به استنتاج حکومت (در مقام اراده‎‌ی عمومی همگان) و سیاست به عنوان علم دولت گام برمی‌دارد و این علم جدید را همچون خدمتگزار حقی در نظر می‌گیرد که اساس ماهیت خود را به طور پیشینی از موجود متعقل آزاد کسب کرده است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
فشته فيلسوف المقاومة
نویسنده:
حسن حنفی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 62