جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
أبيقور: الرسائل والحکم
نویسنده:
دراسة وترجمة: جلال الدین سعید
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
الدار العربیة للکتاب,
چگونه یک اپیکوری باشیم: هنر باستانی خوب زیستن [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
by Catherine Wilson (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
Basic Books,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اپیکوریسم مشکل شهرت دارد و افراد پرخور مبتلا به نقرس یا توصیه به خوردن، نوشیدن و شاد بودن را به ذهن می آورد. فیلسوف کاترین ویلسون در کتاب چگونه یک اپیکوری باشیم، نشان می دهد که اپیکوریسم بهانه ای برای گذراندن اوقات خوب نیست: بلکه وسیله ای برای داشتن یک زندگی خوب است. اگرچه امکانات مدرن و پیشرفت علمی به طور قابل توجهی کیفیت زندگی ما را بهبود بخشیده است، بسیاری از مشکلات یونانیان باستان - عشق، پول، خانواده، سیاست - در اشکال جدید با ما باقی مانده است. برای غلبه بر این موانع، اپیکوریان فلسفه ای را اتخاذ کردند که عقل، احترام به جهان طبیعی و احترام به همنوعان خود را ترویج می کرد. ویلسون با به کارگیری این حکمت باستانی در طیفی از مشکلات مدرن، از روال مراقبت از خود و درگیری های عاشقانه گرفته تا مسائل مربوط به سیاست عمومی و عدالت اجتماعی، به ما نشان می دهد که چگونه می توانیم زندگی خود را با هدف و لذت پر کنیم.
درآمدی کوتاه بر اپیکوریسم [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
by Catherine Wilson (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
OUP Oxford ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اپیکوریسم معمولاً با نگاهی بی دغدغه به زندگی و جستجوی لذت ها، به ویژه لذت های سفره، همراه است. با این حال، این یک سیستم پیچیده و متمایز از فلسفه بود که بر سادگی و اعتدال تأکید می کرد و طبیعت را متشکل از اتم ها و خلاء می دانست. اپیکوریسم یک مکتب فکری است که میراث آن تا به امروز همچنان ادامه دارد. در این مقدمه بسیار کوتاه، کاترین ویلسون ایده‌های کلیدی مکتب را توضیح می‌دهد و آن‌ها را با ایده‌های رواقیون رقیب و با اخلاق کانتی مقایسه می‌کند و تأثیر آن‌ها را بر توسعه اندیشه علمی و سیاسی از لاک، نیوتن و گالیله تا روسو، مارکس، بنتام و میل ردیابی می‌کند. او در مورد پذیرش و اقتباس از نقوش اپیکوری در علم، اخلاق، و سیاست از قرن هفدهم به بعد بحث می کند و اهمیت اپیکوریسم را در زندگی مدرن مورد بررسی قرار می دهد.
اپیکوریسم در خاستگاه مدرنیته [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
by Catherine Wilson (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
OUP Oxford,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مطالعه برجسته به بررسی نقش کشف مجدد نوشته‌های اتمیست‌های باستان، اپیکور و لوکرتیوس، در بیان نظام‌های فلسفی عمده قرن هفدهم می‌پردازد، و به طور گسترده‌تر، تأثیر آنها بر تکامل علوم طبیعی و اخلاقی را بررسی می‌کند. و فلسفه سیاسی هدف انتقادات فلسفی مستمر و سخت توسط سیسرو، و اهانت از سوی پدران مسیحی کلیسای اولیه، به دلیل آن تعهد سرسختانه به فقدان نظارت الهی و پایان پذیری زندگی، فلسفه اپیکوری دوباره در دوره انقلاب علمی ظاهر شد، زمانی که ارسطویی مکتبی را جایگزین کرد. هم نظریه قرارداد اجتماعی مدرن و هم فایده گرایی در اخلاق بر اساس اصول آن استوار بودند. کاترین ویلسون نشان می دهد که چگونه تصویر متمایز اپیکوری از جهان طبیعی و اجتماعی در فلسفه جا افتاده است، و چگونه حضوری شناخته شده و اغلب ناشناخته در نوشته های دکارت، گاسندی، هابز، بویل، لاک، لایبنیتس، برکلی است. با فصل‌هایی که به فیزیک و کیهان‌شناسی اپیکوری، فلسفه جسمانی یا «مکانیکی»، مسئله فناپذیری روح، زمینه‌های اقتدار سیاسی، ماهیت منازعه‌آمیز فلسفه تجربی، اختصاص یافته است. احساس، کنجکاوی، و نقش لذت و فایده در اخلاق، نویسنده دلیل قانع‌کننده‌ای برای اهمیت ماتریالیسم در فلسفه قرن هفدهم بدون دست کم گرفتن عمق و اهمیت مخالفت با آن، و اهمیت تداوم آن در فلسفه قرن هفدهم ارائه می‌کند. جهان معاصر شعر بزرگ لوکرتیوس، در باب ماهیت اشیا، چارچوب مرجع این تحقیق عمیقاً تحقیق شده در مورد خاستگاه های فلسفه مدرن را فراهم می کند.
أبيقورس
عنوان :
نویسنده:
بيار بويانسي؛ تعریب: بشارة صارجی
نوع منبع :
کتاب , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: الموسسة العربیة للدراسات والنشر,
کلیدواژه‌های اصلی :
توازن روح و جسم در مدار تربیت اسلامی: نگرشی تطبیقی با مکاتب دیگر
نویسنده:
محمد شریفانی، محسن قمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پایه‌ی نظام تربیتی هر مکتب اخلاقی، بر جهان‌بینی آن مکتب بنا شده است که مهم‌ترین جزء این جهان‌شناسی نیز، انسان‌شناسی آن مکتب است. مکاتب غیرالاهی بر مبنای فهم خویش از انسان، گاهی به سمت توجه تام به ارزش‌های مادی گرویده‌اند و گاهی در ورطه‌ی غفلت از مادیات و فرو افتادن در ماورا افتاده‌اند؛ گاهی نیز به نوعی تعادل - البته غیرمتکی به ارزش‌های الاهی- رسیده‌اند. در این میان، نظریه‌ی اخلاقی تربیتی اسلام بر انسان‌شناسی دوبعدی بنا می‌شود؛ به این بیان که انسان را مرکب از دو ساحت وجودی روح و جسم می‌داند و البته اهتمام ویژه را متوجه روح می‌کند. این مقاله به بیان بخشی از این انسان‌شناسی، یعنی قرار گرفتن دوگانه‌ی روح - جسم به عنوان موضوع و محطّ تربیت انسان و مقایسه‌ی آن با مکاتبی می‌پردازد که در این زمینه حرفی داشته‌اند و مورد توجه قرار گرفته‌اند. در پایان نیز نتیجه می‌گیرد که در عین دوگانگی روح و جسم و تأثیر و تأثّر متقابل این دو بر یکدیگر، اصالت با روح است و نقش کلیدی را در تربیت انسان بازی می‌کند.
صفحات :
از صفحه 137 تا 162
بررسی مقایسه‌ای اصل لذّت در فلسفه چارواکه و فلسفه اپیکوری
نویسنده:
سجاد دهقان زاده, فاطمه احمدیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم ,
چکیده :
لذّت‌گرایی به ‌عنوان یک اندیشه، نظریه‌ای است که بنا بر آن شادی، خیر نهایی است و ناخشنودی شر غایی. مکاتب فکری ماده‌گرا، که عموماً به اصالت لذّت قائل‌اند، در فرهنگ‌های مختلف انسانی نمودهای متنوعی داشته‌اند. فرهنگ هندویی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است، زیرا در این فرهنگ، مکتب متمایزی به نام چارواکه وجود دارد که با برخورداری از مشرب فکری ماتریالیستی، لذّت را تنها معنا و غایت حیات می‌داند. فلسفهٔ اپیکوری در یونان شبیه‌ترین مکتب فکری به چارواکه است. این فلسفه‌ها، هر دو مکاتبی را با ماهیت لذّت‌گرایی به ‌وجود آوردند که به‌ رغم معاندان و مخالفت‌های فراوان توانستند طی قرن‌ها طرفدارانی را جلب کنند. با مقایسهٔ اصل لذّت از منظر این دو فلسفه بر اساس منابع کتاب‌خانه‌ای موجود، روشن می‌شود که آنها هر دو، ظاهراً چون فقط قائل به اعتبار و وجود دنیای مادی‌ هستند و هستی انسان را فقط بر مبنای بُعد مادی او تبیین کرده‌اند و نیز هر گونه هستی پس از مرگ را انکار می‌کنند، بنابراین نتیجه می‌گیرند که، پس باید شاد بود و از لذات زندگی بهرهٔ کامل برد. با وجود این، بین آنها اختلاف‌نظرهایی نیز وجود دارد: اپیکوریان مخصوصاً با دستهٔ خاصّی از چارواکه‌ای‌ها در معنا و انواع لذّت اختلاف تامّ دارند؛ همچنین اپیکوری‌ها برخلاف پیروان چارواکه که لذات جسمانی را معتبر می‌دانند، شادی و لذّت برتر را بیشتر به ‌معنای فقدان الم در نظر می‌گیرند؛ در حالی ‌که، هدف چارواکه‌ای‌ها، تعمیق و گسترش دامنهٔ لذّت است، هدف اپیکوری‌ها، تقلیل حدالامکان درد است.
صفحات :
از صفحه 143 تا 167
  • تعداد رکورد ها : 9