جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 48
ظهور اسماء الهي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. مراد از اسماء الهی الفاظ این اسماء نیستند. بلکه حقایقی وجودی اند.اسماء الهی بر دو گونه اند ؛ اسماء ذاتیّه و اسماء فعلیّه ؛ اسماء فعلیّه خدا عین وجود موجودات است ؛ یعنی وجود هر موجودی ، ظهور اراده ، علم ، قدرت و اختیار خدا و عین فعل خداست ؛ همانطور بیشتر ...
رابطه واجب‏ الوجود با موجودات در دستگاه وحدت شخصیه وجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مکتب اسلام با نقل و عقل قطعي که منابع اصيل آن بشمار مي روند رابطه خداوند با جهان هستي را مطرح کرده است . متفکران با مراجعه با اين منابع که از آن جمله قرآن است ده نوع رابطه را استنباط کرده اند که يکي پس از ديگري بطور فشرده و گذرا از نظر خواهد گذشت . ا بیشتر ...
فرق وحدت وجود و وحدت موجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سوال به این شکل که حضرت عالی بیان فرموده اید مقداری مبهم و غریبه است ؛ که بنده احتمال می دهم نظر حضرت عالی این باشد که فرق نظریه فلاسفه و عرفا در مساله « وحدت ویا کثرت وجود و موجود » چیست؟ لذا عرض می شود که :
اقوال موحدین در باره وحدت ویا کثرت وج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فرق وحدت وجود و وحدت موجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عقاید موحدین در این باب بر چند قسم است:
1-وحدت وجود و موجود:بدین معنی که جز ذات حق وجودی نیست و اشیاء جز خیال محض و سراب نیستند.این قول را غالب محققان از عرفا و حکما مردود دانسته و آن را به«الجهلة من الصوفیة»منسوب نموده اند.
2-وحدت وجود و کثرت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
يلي الحقي-يلي الخلقي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال می فرماید:« وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنين‏. و اين چنين، ملكوت آسمانها و زمين را به ابراهيم نشان داديم؛ از اهل يقين گردد.»( الأنعام:75)« أَ وَ لَمْ يَنْظُرُوا في‏ مَلَكُوتِ الس بیشتر ...
عرفان نظري نزد شيعه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
امروزه در بین مسلمین تنها فرقه ای که به معنی واقعی کلمه عرفان نظری دارد شیعه است. حتّی برخی از نویسندگان بزرگ عرفان نظری ، در اعصار گذشته نیز ، اگرچه متّهم به سنّی بودن هستند ولی از نظر برخی صاحب نظران ، بسیاری از آنها نیز شیعه ولی در حال تقیّه بوده بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تسليم خدا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«تسليم» يكى از حالات سالك است كه پس از «وصول»، به او دست مى‏دهد و اين حالت عبارت است از استقبال قضا و تسليم به مقدرات الهى و بنابه گفته خواجه عبداللَّه‏انصارى: «تسليم، خويشتن به حق سپردن است». «1»در واقع در اين مرتبه سالك، همه هستى خود را- با تمامى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهم دقیق وحدت وجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بين وحدت شخصي وجود و وحدت سنخی وجود فرق است .
كسانی مانند صدرالمتالهین در فلسفه قائل به وحدت سنخی وجودند بدین معنا كه وجود هم شامل واجب و هم شامل ممکن می شود با این تفاوت که وجود واجب وجود مستقل و شدید است ولیکن وجود ممکن وجود غیر مستقل و ضعیف اس بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آموزش عرفان‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آنان كه مى‏خواهند به تزكيه نفس بپردازند و خود را از اسارت‏ها، تعلق‏ها و حجاب‏ها برهانند و با پشت سرگذاشتن مدارج و منازل، يكى پس از ديگرى، به سوى حضرت حق و لقاى وجه كريم او سفر كنند؛ بايد به اندازه امكان از سه مسأله باخبر باشند:
1. بدانند كه چه ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
حصول مكاشفات
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براى فهم بهتر پاسخ، توجه به چند نكته ضرورى است:
يكم. انسان در قلب «3» خويش، خلاصه مى‏شود و موجوديّت هر كسى در همان خلاصه مى‏گردد كه در قلب هست. همه قواى وجودى انسان- چه قواى ادراكى و چه قواى ديگر- همه از قلب آدمى برانگيخته مى‏شوند و از قلب او فرم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 48