جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در شماره پيشين خوانديم كه حضرت امام صادق(ع) در ضمن وصاياى خود به عبدالله بن جندب، به بيان داستانى از حضرت عيسى(ع) پرداختند. اينك ادامه سخنان آن حضرت را كه اختصاص به بخش ديگرى از توصيه هاى اخلاقى حضرت عيسى(ع) دارد، همراه با شرح و توضيح آن ذیل این مباحث، به محضر اهل معرفت تقديم مى داريم: مبارزه با خواهش هاى نفسانى، صبر در برابر مشكلات.
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در ادامه آیات مربوط به ویژگی‏های عبادالرحمن، در این بخش، آیه 68 سوره فرقان مورد بررسی قرار گرفته است. این آیه شریفه سه ویژگی سلبی آنان را متذکر شده است؛ اجتناب از شرک، اجتناب از قتل نفس محترمه و اجتناب از انحرافات جنسی. شرک در اعتقاد، موضوع بحث این آیه نیست. اما شرک در عمل و عبادت نیز مراتبی دارد که شامل عبادت رسمی معبودهایی غیر از خداوند، ریای در عبادت، و درخواست از غیر او می‏ شود. هرچه به مراتب عمیق ‏تر پیش می‏رویم، شرک خفی‏ تر و امکان ابتلای به آن بیشتر می‏ شود. توحید اقتضا می ‏کند توجه استقلالی انسان به خداوند باشد، هرچند موحد از ابزارها و وسایطی هم که او قرار داده است، استفاده می‏ کند. شرک موجب حبط اعمال می‏ شود. قتل نفس یکی از بزرگ‏ترین گناهان است، و در عین حال مواردی وجود دارد که خداوند به خاطر مصالح مهم‏تری آن را تجویز کرده است. تفاوت دیدگاه اسلام با طرفداران اعلامیه حقوق بشر در همین نکته است که اسلام احترام حیات انسان‏ها را تابع اراده الهی می ‏داند. در اسلام، ارضای غریزه جنسی تنها از راه همسر قانونی و ملک یمین جایز است و سایر راه‏ ها انحراف و گناه به حساب می‏ آید. برای مبتلا نشدن به این گناه بزرگ، باید از مقدمات آن نیز، مانند نگاه حرام و...، هم اجتناب نمود. وظیفه مصلحان اجتماعی آن است که زمینه وقوع گناهان و جرم ‏ها را در جامعه از بین ببرند.
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در شماره پيشين خوانديم كه حضرت امام صادق (ع) در ضمن وصاياى خود به عبدالله بن جندب، به بيان داستانى از حضرت عيسى (ع) پرداختند. اينك ادامه سخنان آن حضرت را كه اختصاص به بخش ديگرى از توصيه هاى اخلاقى حضرت عيسى (ع) دارد، همراه با شرح و توضيح آن، به محضر اهل معرفت تقديم مى داريم.
نگاه مجاز و غیرمجاز از دیدگاه اسلام
نویسنده:
سجاد امیدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ارتباط تنگاتنگ نیروی انتظامی با مردم و گسترش حضور زنان در جامعه، مساله نگاه را به عنوان نخستین گام در بر قراری ارتباط میان افراد، از اهمیت ویژه ای برخوردار نموده است؛ چرا که کوچک ترین تخلفات در بسیاری از مواقع، زمینه ساز بزرگ ترین آسیب ها به فرد وجامعه خواهند بود. به طور کلی نگاه از دیدگاه اسلام، به دو صورت مجاز و غیر مجاز یا حلال و حرام قابل تقسیم است. نگاه مجاز یا حلال، نگاهی است که در صورت وقوع، گناهی را متوجه فرد نساخته و در برخی موارد، موجب کسب فضیلت و ثواب نیز می گردد. اما نگاه غیر مجاز یا حرام، نگاهی است که به دلیل عواقب شوم و ناپسندی که در پی دارد، گناه شمرده شده و فاعل آن مرتکب عمل حرام گردیده است. نگاه های مجاز از دیدگاه اسلام شامل موارد زیر است: نگاه مرد به زن با قصد ازدواج، نگاه زن به مرد خواستگار، نگاه برای شهادت دادن، تعلیم و تعلم، معامله، ضروت، معالجه، نگاه به زنان از کار افتاده، اهل ذمه، کافر، روستایی و صحرانشین، نگاه به زنان بی قید و بد پوشش، نگاه اول و ناخواسته و نگاه به محارم.
صفحات :
از صفحه 109 تا 126
  • تعداد رکورد ها : 4