جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
نظریة المهدویة فی فلسفة التاریخ
نویسنده:
اسعد بن علی قیداره؛ مقدمه نویس: محمد حسون
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
كتاب «نظرية المهدوية في فلسفة التاريخ» نگرشی بر فلسفه تاریخ در پرتو عقیده به مهدویت است. كتاب حاضر تأملی بر تاریخ بشر و حركت مسیر تحولات زندگی بشریت و مبدأ و نهایت، نقاط عطف و همچنین قوانین كلی حاكم بر آن است. در فصل اول این كتاب درباره ابعاد مختلف مسئله فلسفه تاریخ بحث شده است. در فصل دوم نظریه مهدویت و تأثیر آن بر دین، فلسفه، تاریخ سیاسی جوامع مختلف در طول تاریخ و همچنین قوانین و مقررات واكاوی شده است. در فصل سوم دیدگاه كلی اسلام درباره فلسفه تاریخ و در فصل چهارم مبانی آكاهی تاریخی از دیدگاه مهدویت را بررسی كرده است. در فصل‌ های پنجم و ششم موضوعات غیبت و انتظار مطرح و كاوش شده و در فصل پایانی نیز دلایل نیاز به تعجیل در ظهور كاویده شده است.
کفاره قتل، تعزیرات و گناهان کبیره در مذاهب اربعه و امامیه
نویسنده:
محمد موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اصطلاح تقریب بین مذاهب بیش از اتحاد عقیدتی و اجتماعی شامل تقرب و همسوئی در فقه می‌باشد و مانند اتحاد اعتقادی مستلزم یگانگی و وحدت واقعی میان مذاهب فقهی مختلف نیست ، یعنی همانگونه وحدت اعتقادی و اجتماعی میان مذاهب مختلف به معنی ترک عقاید ثابت و خصایص انفکاک ناپذیر اجتماعی آنها نمی‌باشد، تقریب فقهی میان مذاهب نیز به معنی ترک آراء و نظریات خویش بنفع مذهب دیگری نیست ، بلکه در حقیقت به معنی رها نمودن خصومتها و ناباوریهای قبلی جهت ایجاد تفاهم و درک خصایص و آراء طرف مقابل است ، مسئله‌آی که در طول تاریخ نه تنها سبب جدایی مذاهب از یکدیگر گشته بلکه عاملی برای سرزنش و توبیخ یا حتی مرتد داشتن و سرکوب طرف مقابل بوده است . بنابراین تقریب فقهی میان مذاهب بزرگ اسلام عامل مهمی جهت اعتلای اسلام و شناخت از یکدیگر و درک بیشتر مواضع طرفین می‌گردد و در این جهت هر کدام از مذاهب با حفظ اصالت و دلبستگی مذهبی خویش ، به مقایسه آراء فقهی مذاهب دیگر می‌پردازد. این رساله نیز با درک چنین هدفی در راستای طرح آراء فقهی مذهب امامیه در کنار مذاهب چهارگانهء اهل سنت یعنی حنبلی و شافعی و مالکی و حنفی گام نهاده است ، و در اجرای این هدف بخشی از کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه اثر عبدالرحمن جزیری را که شامل مبحث کفاره تا پایان کتاب می‌شود، ترجمه نموده و با پاره‌ای از آراء و مذهب امامیه برگرفته از کتابهای فقهی الروضه البهبه فی شرح اللمعه الدمشقیه و شرائع الاسلام، آورده‌ام . البته در مواردی از دیگر کتب فقهی امامیه نیز استفاده شده است .
آسیب شناسی گفتمان حاکم بر قوانین و مقررات تبلیغات بازرگانی
نویسنده:
بهرامی کمیل نظام
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در این مقاله با بررسی قوانین و مقررات تبلیغات بازرگانی و شرایط سیاسی – اجتماعی حاکم بر صنعت تبلیغات در ایران دو گفتمان حاکم بر این صنعت از همدیگر متمایز میشود. گفتمان اول، گفتمان اطلاعاتی – امنیتی قبل از انقلاب 57 و گفتمان دوم، گفتمان مذهبی – ایدئولوژیک بعد از انقلاب 57 است. در گفتمان بعد از انقلاب دو نگاه انتقادی و آسیب شناسانه قابل مشاهده است. نگاه انتقادی از سال 57 تا پایان جنگ و شروع دوران سازندگی ادامه پیدا می کند. نگاه آسیب شناسانه نیز از دوران سازندگی جوانه زده و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. نویسنده در انتها نتیجه می گیرد در گفتمان های قبلی معیارها و اولویت های اقتصادی در حاشیه قرار داشته است.
صفحات :
از صفحه 155 تا 188
  • تعداد رکورد ها : 3