جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 13
غفلت از دیدگاه اسلام (عوامل، پیامدها و راهکارهای پیشگیری و درمان)
نویسنده:
محمدآصف هادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش با عنوان «غفلت از دیدگاه اسلام» در پنج فصل تنظیم شده و نخست به کلیات و مقدمات موضوع پرداخته است. فصل اول، مفهوم لغوی و اصطلاحی غفلت و واژگان مشابه آن را مورد بررسی قرار داده و به تشابه و تفاوت آن ها با یکدیگر پرداخته است. فصل دوم به موارد و متعلقات دهگانه غفلت اختصاص دارد که غفلت از خداوند متعال، مهم ترین و بدترین غفلت ها به شمار می رود. در فصل سوم، هفت عامل غفلت مورد بررسی قرار گرفته که از جهل و نادانی به عنوان خطرناک ترین عامل یاد شده است. در فصل چهارم به یازده پیامد خطرناک غفلت اشاره شده است. در فصل پنجم، هشت راهکار برای پیشگیری و درمان غفلت مورد بررسی قرار گرفته است.
غفلت از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
طیبه حاتمی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی غفلت از دیدگاه قرآن و روایات می باشد مردم دو دسته هستند. دسته ای بیدار که شب و روز از سر اخلاص آفریدگار خود را یاد نموده و هدفی جز جلب رضایت او ندارند. دسته ای دیگر بی بند و بار و افراطی که از سر بی خبری و یا بی اعتنایی در پی ارضای تمایلات نفس خود می باشند این دسته به خاطر غوطه ور بودن در غرقاب غرایز نفس، غافل ( بی خبر) محسوب می شوند. هدف از این تحقیق آن می باشد که انسان غفلت ها را کنار بگذارد و با عواملی که باعث بی خبری است آشنا شود. غفلت از زمانی که آدم خلق شد، وجود داشته است خداوند به آدم فرمود که به شجره ی ممنوعه نزدیک نشود ولی شیطان او را وسوسه کرد و از فرمان خدا سرپیچی کرد و از یاد خدا و فرمانش غافل شد سپس به شجره ی ممنوعه نزدیک شد و از فرمان الهی سرپیچی نمود. غفلت از زمان بشر اولیه وجود داشته و تا زمانی که انسانها وجود دارند همراه آنها خواهد بود. البته در زمانی که از یاد خدا غافل شوند این رذیله ی ناپسند بر آن چیره خواهد شد ولی اگر همیشه و همه جا به یاد خالق هستی باشند غفلت دیگر معنایی نخواهد داشت. عمر ظرف بسیار عظیمی است که می تواند ثواب های بی نهایت حالات ملکوتی دانش و علم و ... و از همه بالاتر رضایت و خشنودی خداوند در آن جای داد. اگر نسبت به عمری که در اختیار است، غفلت شود بزرگترین خسارت و بدترین شقاوت ابدی نصیب انسان می شود برای اینکه غفلت از زندگی انسان رخت بربندد باید به عواقب شوم آن اندیشید که عاقبت کسانی که بوسیله ی غفلت که سرچشمه ی تمام گناهان است به تباهی و هلاکت رسیده اند عبرت گرفت. فعالیت انجام شده در روند کار، کتابخانه ای است که از کتب و متون های دسته اول و دیگر منابع مربوط به آن مانند نرم افزار، مقالات و اینترنت استفاده شده است. این پایان نامه از کلیات ( مقدمه و طرح نامه) و پنج فصل تشکیل شده است. در فصل اول که چیستی غفلت است به بررسی غفلت از لحاظ لغوی و اصطلاحی آن می پردازد. و به غفلت آفت سعادت، به عنوان یک رذیله پرداخته شده است. - غفلت سرچشمه ی اصلی بدبختی ها است که تمام بیچارگی ها و سرخوردگی ها از آن نشأت گرفته است. - انواع غفلت که شامل غفلت فردی و اجتماعی است. - تغافل مثبت و غیره، تغافل مثبت در زندگی روزمره ی انسان نقش مهمی دارد. فصل دوم: به نشانه های غفلت اشاره شده که افراد غافل دارای نشانه هایی هستند. در فصل سوم به عوامل غفلت می پردازیم که عبارتند از: جهل و نادانی، غرور و خودبینی، فزونی نعمت و عافیت و سلامتی نیز باعث غفلت می شود از دیگر عواملی که می توان به آن اشاره کرد آرزوهای دراز و فراموشی مرگ است. در فصل چهارم عواقب شوم غفلت را بیان می کنیم که قساوت قلب، فساد اعمال، دوری از خدا و هلاکت را برای انسان به ارمغان خواهد آورد در فصل آخر باید با تفکر و اندیشه، استمرار و دوام ذکر، نماز با حضور قلب و عبرت از گذشتگان به یقظه و بیداری رسید و دیگر چیزی به عنوان غفلت که یک رذیله ی ناپسند اخلاقی است از وجود انسان رخت برمی بندد، اشرف مخلوقات به درجاتی خواهد رسید که شایسته اوست. نتیجه گیری با توجه به مطالب گرد آوری شده شاید بتوان به افرادی که در خواب غفلت به سر می برند هشدار داد که از خواب بی خبری بیدار شوند و از گناه مصون باشند برای انسان که اشرف مخلوقات است سعادت و عاقبت به خیری به ارمغان آورد.
غفلت و آثار آن در قرآن و روایات
نویسنده:
حکیمه اسدپورهدایت آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
«غفلت و آثار آن در قرآن و روایات» موضوع این تحقیق پایانی است. هدف از انتخاب این موضوع این است که با بیانی گویا و با استفاده از آیات کریمه و روایات معصومین : راهکارهایی پیشنهاد شود تا انسان را از خواب غفلت بیدار و به مسیر سعادت رهنمون گرداند. در این پژوهش غفلت به عنوان بی توجهی به حقایق دنیا و به هدف خلقت انسان مورد بحث قرار گرفته است. موارد غفلت: غفلت از مبدأ و معاد و غفلت از نعمت است و سرمنشأ غفلت کبر و غرور و جهل و نادانی می باشد آثار زیانباری که خسارت دنیا و آخرت است در غفلت وجود دارد و راه های زدودن غفلت که در آن بخشی مربوط به تدابیر الهی در غفلت زدایی و بخشی به انجام وظایف افراد در غفلت گریزی است. در تهیه مطالب و تدوین این رساله از کتب تفسیری و کتب روایی استفاده شده است تا مطالب از جامعیت و اتقان کافی برخوردار باشد. روش انجام کار در این تحقیق از بعد نگرشی بنیادی می باشد و به اعتبار موضوع تحقیق، دینی و اخلاقی است و روش جمع آوری مطالب کتابخانه ای می باشد. از نتایج تحقیق می توان به موارد ذیل اشاره نمود: الف) «غفلت»دارای مفهوم گسترده ای است و هرگونه بی توجهی و یا کم توجهی به سرنوشت و سعادت دنیا و آخرت انسان را شامل می شود. به گونه ای که فرد غافل، رفتار و اعمال خویش را بدون دقت و آینده نگری دنبال می کند و به حقایق دنیا و آخرت و هشدارهایی که حوادث تلخ و شیرین زندگی به انسان می دهد توجهی ندارد. ب)«غفلت» و بویژه « غفلت از یاد خدا» امری ناپسند و مذموم است که آیات و روایاتی در ذم و نکوهش آن آمده است. و انسان را از این صفت منع کرده است. امّا تغافل ( خود را به غفلت زدن) در برخی از موارد از جمله: در امور تربیتی و ندیدن خطای دیگران به قصد ( گذشت) استثنا شده است. نه تنها مورد ذم و نکوهش قرار نگرفته، بلکه انجام آن توصیه شده است. ج) اسلام برای پیشگیری و درمان این صفت، راه کار هایی را در قرآن و روایات بیان کرده است که مهم ترین آنها « ذکر» و « بیداری، که همان یقظه» است می باشد.
شناخت از دیدگاه قرآن
نویسنده:
ابوالفضل صادق نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش بررسی شناخت از دیدگاه قرآن است.شناخت از دیدگاه قر آن روشنایی است که حیات معقول آدمی را تفسیر می نماید و آنرا از زندگی نامعقول، جدا می کند.طریق انسان به سوی خداوند، همان نفس انسان است و خداوند سبحان غایت و هدف و منتهای سیر اوست.انواع و اقسام شناخت عبارتند از:شناخت سطحی و عمقی، شناخت علمی یا شناخت فلسفی، شناخت هنری یا شناخت دینی و شناخت عرفانی.قرآن می فرماید در هیج یک از شئون فردی و اجتماعی زندگی خود، بدون تحقیق و شناخت از چیزی پیروری نکنید.این آیه به تنهائی نشان می دهد که قرآن تا چه اندازه به زندگی آگاهانه اهمیت میدهد.بعضی از موانع شناخت عبارتند از :جهل، بی ایمانی، عوامل منحرف کننده ی عقل، حب و بغض و تعصب بی جا، سطحی نگری، عدم شناخت خویشتن، غفلت و تعصب.
رهیافتی به نظام تربیتی اسلام از نگاه صحیفه سجادیه
نویسنده:
ابراهیم میرشاه جعفری، حمید مقامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از منابع مهم در بررسی و استنباط عناصر نظام تربیتی اسلام، دعاها‌ی مأثور از پیشوایان دین، به ویژه، دعاهای گران سنگ امام سجاد(ع) است. در این نوشتار اهداف، مبانی، اصول و روش‌های تربیتی در صحیفه سجادیه مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا به بررسی و تعریف مفاهیمی چون ‹‹نظام تربیتی››، ‹‹اهداف››، ‹‹مبانی‌››، ‹‹اصول›› و ‹‹روش‌های تربیت›› پرداخته و ارتباط بین این مفاهیم را روشن ساخته‌ایم. با توجه به ارتباط منطقی بین این عناصر، به استنباط نظریه‌های راهنمای عمل از دیدگاه صحیفه پرداخته و مقاله را با بررسی سه هدف، سه مبنا، سه اصل و دوازده روش تربیتی سامان بخشیده‌ایم.
صفحات :
از صفحه 99 تا 118
الگوهای تعلیمی قابل تقلید در داستان های قرآنی (بررسی موردی: داستان سلیمان و ایوب علیهما السلام)
نویسنده:
علی سلیمی - نبی الله پاک منش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کرمان: دانشگاه شهید باهنر,
چکیده :
قرآن کریم کتاب هدایت است و مخاطبان این مائده آسمانی، همه انسان­ها و طبقات مختلف جامعه در طول تاریخ بوده و هستند، تحقق چنین هدفی در گرو توجه به استعدادهای متفاوت افراد و استفاده هنری از همه گنجایش­های زبانی است. در این پژوهش، با روش توصیفی – تحلیلی، جلوه­های زیباشناختی هنری در داستان­های تعلیمی قرآن کریم، با تکیه بر داستان دو تن از پیامبران الهی، حضرت سلیمان و حضرت ایوب که به ظاهر زندگی متضادی با هم دارند، در مقاطع زمانی مختلف، واکاوی، سپس با هم مقایسه شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می­دهد که در شیوه بیان این دو داستان، یک الگوی تعلیمی قابل تقلید در هنر داستان ­نویسی وجود دارد. در این الگوی قرآنی به داستان­ نویسان آموخته می­شود که در هنر متعهد، شکل­های بسیار متنوعی می­تواند متصور باشد و هنرمندان با خلاقیت ­های هنری خود، از مسیرهای متفاوت و حتی گاهی متضاد، می­توانند به هدفی واحد دست یابند و هنر را در خدمت تعلیم و تربیت قرار دهند.
صفحات :
از صفحه 23 تا 44
استخراج مؤلفه های روان درمانگری وجودی از اندیشه جلال الدین محمد مولوی
نویسنده:
فاطمه تقی یاره
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
چکیده :
پژوهش حاضر به­ منظور استخراج مؤلفه­ های درمان وجودی مبتنی­ بر ادبیات عرفانی، به ­ویژه آثار جلال­ الدین محمد مولوی ارائه شده است. طرح تحقیق در چارچوب مطالعات کیفی، در زمره طرح­های مفهومی و یا نظری و با استفاده از روش استنتاج تحلیلی به انجام رسید. نتایج علاوه ­بر استخراج چارچوب معنایی جهت درمان­ های روان، شامل مؤلفه­ های زیر می­ باشد: 1) اکتشاف انواع غفلت؛ 2) اکتشاف جهان­ بینی شخصی؛ 3) بررسی ترس­آگاهی، اضطراب، نومیدی و وابسته­ های هستی ­شناختی آن؛ 4) توجه به سطوح آگاهی، محتوای رؤیاها و خیال­ پردازی­ها؛ 5) تبیین رنج حیات؛ 6) آزادی انتخاب و مسئولیت فردی؛ 7) بررسی مسائل درمانی در متن زندگی. همچنین براساس چارچوب معنایی استخراج ­شده می­ توان گفت انگیزه اساسی در انسان، اراده ربط نامتناهی است. چارچوب موردنظر مدعی این اندیشه است که گسست در وجه ربطی خاص می­تواند از جمله علل اساسی اختلالات روان باشد؛ لذا پیشرفت در شکل ­دهی مجدد آن منجر به کاهش اختلالات می­ گردد. این نتایج می ­تواند با توجه به اهمیت درمان­ های وجودی و خلأ هستی ­شناختی موجود در این حوزه، راهگشای مناسبی جهت ورود معانی ملهم از ادبیات دینی به فضای درمان روان باشد.
صفحات :
از صفحه 53 تا 78
استن این عالم ای جان غفلت است
نویسنده:
احمدرضا یلمه ها
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
چکیده :
در بیشتر متون عرفانی غفلت با مفهومی منفی نگریسته شده و آن را همواره به عنوان اولین گام سقوط سالک و عامل دوری از مسیر سلوک می دانند. صوفیان غفلت را حجابی عظیم دانسته که سالک طریقت در مسیر سلوک با آن مواجه می شود . حجابی در مسیر راه بیگانگان و نااهلان عشق که مولد و مورث شقاوت و فلاکت است. تا آنجا که معتقدند غفلت مهمترین عامل حسرت در روز قیامت و یکی از خانمان سوزترین مصیبت های انسانی، عامل گمراهی و انحراف از صراط مستقیم و دوری از درگاه باری است . نکته قابل تامل که اساس این پژوهش نیز بر آن استوار است آن است که مولانا بر خلاف دیگر عرفا، غفلت را ستون و اساس دنیای مادی دانسته و معتقد است که این غفلت برای قوام و پایداری این جهان ضروری و بایسته است و عامل عمارت و آبادانی دنیای مادی است.مفهومی که مولانا با تحلیل و تمثیل در پی اثبات آن است و در دیگر متون عرفانی و صوفیانه بدان اشاره نشده است.
صفحات :
از صفحه 63 تا 81
معنای عصمت و ارتباط آن با عبادت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
کلیدواژه‌های اصلی :
مؤمن و هوشیاری و آگاهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 13