جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
پویازاده, اعظم (دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران), 1338ش.
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 18
عنوان :
انگاره بتپرستی و پیدایش اسلام از جدل تا تاریخ
نویسنده:
جرالد آر. هاوتینگ ؛ ترجمه اعظم پویازاده، مریم پیروان.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران : حکمت ,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
978-964-244-217-1
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی شاخصۀ معنای زایشی بهعنوان مبنای دیدگاه شفاهیت قرآن
نویسنده:
اعظم پویازاده ، محمدحسین حاجی احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
توجه به زمینههای نزول قرآن، امری است که از همان عصر نزول قرآن مدنظر عالمان این عرصه بوده است. این اهتمام در خلال مباحث متقدمشان دربارۀ نزول و اسباب نزول و نیز مباحث متأخر بینامتنیت مشاهده میشود. در این میان، شفاهیت قرآن، یکی دیگر از این حوزههاست؛ با این تفاوت که توجه به زمینههای شکلگیری آیات قرآن را رکن رکین قرآنپژوهی و فهم قرآن میداند. دیدگاه شفاهیت قرآن، کلام مقدس مسلمانان را بهسان نمایشنامهای میبیند که پیامبر و همه اقتضائات معاصر او در شکلگیری آن نقش فعال دارند و آنها را از شنونده صرف به عنصر فعال تبدیل میکند؛ از این رو، دیدگاه مذکور، متنبودگی قرآن را ساحتی غیر اصیل میداند و اصالت را به مشافهه میان پیامبر و عصر او میدهد. این پژوهش با روش توصیفیتحلیلی، ضمن بررسی آرای باورمندان به دیدگاه شفاهیت قرآن همچون آنگلیکا نویورث، ویلیام آلبرت گراهام، دانیل مدیگان و ... و نیز تفکیک دو ساحت معنا و قالب در هر اظهار زبانی، پیوند وثیق میان این دیدگاه و مباحث هرمنوتیک فلسفی، بهخصوص در شاخصه زایشیبودن معنا را تبیین و نتایج بهدستآمده از آن را نقد کرده است. حاصل آنکه به نظر میرسد عدم تفکیک درست میان دو تقریر از شفاهیت و همچنین، توجهنداشتن به تفاوت میان معنا و معناداری، پایههای متزلزل شاخصه زایشیبودن معنا را شکل دادهاند که در بخش نقد به آن توجه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و زن: بازخوانی متن مقدس از منظر یک زن
نویسنده:
آمنه ودود؛ ترجمه: اعظم پویازاده, معصومه آگاهی؛ ویراستار: مهرداد عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - ایران: حکمت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر فمینیستی
,
فمینیسم
,
الهیات فمینیستی
,
تفسیر قرآن
,
کتاب قرآن و زن (آمنه ودود)
,
فمنیسم اسلامی
,
قرآن و قرائت زن محور
,
قرائت زن محور از قرآن
,
قرائت زنانهنگر از قرآن
,
قرائت زنانهنگر و قرآن
,
هرمنوتیک توحیدی
,
زن و فرهنگ اسلامی
,
تفسیر زنانه قرآن
شابک (isbn):
9789642440719
چکیده :
«آمنه ودود» ادعای بیتوجهی قرآن به زن را تضعیف میکند/ویژگیهای هرمنوتیک توحیدی «قرآن و زن»: اعظم پویازاده، عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، به مناسبت چاپ و انتشار کتاب «قرآن و زن» اثر آمنه ودود، با ترجمه اعظم پویازاده و معصومه آگاهی، به بیان نکاتی در باب این کتاب و نویسنده آن پرداخت. پویازاده در اشارهای مختصر به زندگی آمنه ودود گفت: نویسنده کتاب «قرآن و زن»، بعد از این که اسلام آورد، نام «آمنه ودود» را بر خود گذاشت و پیش از آن نام وی «مری تسلی» بوده است. پدر او یک مسیحی پروتستان بوده و هم پدرش و هم خود او یک آمریکایی آفریقاییتبارند. او در سال ۱۹۷۲ مسلمان شد و دو سال بعد هم رسماً نام خود را به آمنه ودود تغییر داد. خانم ودود دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالعات خاورمیانه گذرانده و دکترای ایشان نیز در رشته ادبیات عرب و مطالعات اسلامی از دانشگاه میشیگان بوده است. وی ادامه داد: خانم آمنه ودود در دانشگاه قاهره زبان عربی را آموخت و بعدها در سه دانشگاه تدریس کرد؛ چند سال در دانشگاه مالزی، در دانشگاه اندونزی و همین طور در دانشگاه ویرجینیا در آمریکا. خانم ودود متأهل است و پنج فرزند و سه نوه هم دارد و الان چند سال است که بازنشسته شده است. تأثیرپذیری آمنه ودود از اندیشههای فضل الرحمان: پویازاده با اشاره به این که آمنه ودود شاگرد فضل الرحمان و تحت تأثیر اندیشههای روششناسانه او بوده است، عنوان کرد: به همین دلیل نیز خانم ودود تلاش کرده است که در کتاب «قرآن و زن» یک شیوه هرمنوتیکی را که متأثر از دیدگاههای فضل الرحمان بوده است، برای بررسی جایگاه زن در قرآن استفاده کند. ویژگیهای هرمنوتیک توحیدی آمنه ودود: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این مطلب که خود آمنه ودود نام روش هرمنوتیکیاش را هرمنوتیک توحیدی یا روش تفسیر توحیدی میخواند و ویژگیهایی را برای آن برمیشمرد، بیان کرد: او معتقد است که ما برای بررسی یک متن باید سه نکته را مد نظر قرار بدهیم؛ یکی فضایی که آن متن در آن نوشته میشود، دیگر ساختار نحوی متن و سوم جهانبینی متن. وی ادامه داد: ودود میگوید که علت تفاوت تفاسیر مختلف از یک متن و در این جا اختصاصاً متن دینی یعنی قرآن، تفاوتی است که در یکی از این سه پدید میآید؛ یعنی شناخت مفسر از فضایی که متن در آن نوشته میشود و همین طور آگاهیهای نحوی و دستور زبانی مفسر در مورد آن متن و علاوه بر این دو، شناختی که از جهانبینی آن متن پیدا میکند. هر گونه اختلاف مفسران در یکی از این سه، به تفاوت شیوه تفسیریشان منجر خواهد شد. تفاوت جایگاه زنان در قرآن و وضعیت موجود زنان در فرهنگ مسلمانان؛ انگیزه آمنه ودود از نگارش کتابش: وی در بخش دیگری از این گفتوگو به هدف آمنه ودود از نگارش کتاب «قرآن و زن» اشاره کرد و گفت: او میگوید هدف من از این پژوهشی که انجام دادهام این است که در واقع وضعیت موجود زنان را در فرهنگ مسلمانان میبینم و فکر میکنم که فاصله زیادی بین این وضعیت و آن چه که در قرآن هست، وجود دارد. او میخواهد نشان دهد که نگاه قرآن به زن نگاهی است غیر از آن نگاهی که در جوامع مسلمان نسبت به زن وجود دارد. وی با اشاره به این که این کتاب در واقع پایاننامه دکترای آمنه ودود بوده است، اظهار کرد: ایشان از آن زمان به بعد، طی چند مقدمه که بر کتاب مینویسند میگوید که دغدغههای من ابتدا از این شروع شد که ببینم قرآن چه میگوید و چگونه آن چه را که میخواهد بگوید میگوید، اما کم کم دغدغههایی دیگر هم بر این دغدغه اولی من اضافه شد و آن هم این بود که چه چیزهایی در قرآن گفته نشده است و در واقع سکوتهایی که در قرآن هست چه معنایی دارد. توجه به ناگفتههای قرآن؛ روش راه بردن به مقصود اصلی قرآن، از نظر آمنه ودود: پویازاده افزود: به عقیده آمنه ودود فقط با آن پرسشهای پیشین، یعنی این که قرآن چه میگوید و چگونه میگوید، ما نمیتوانیم جهانبینی متن و جهانبینی قرآن را بفهمیم. حتماً باید به این ناگفتههای قرآن هم توجه بکنیم تا بتوانیم مقصود اصلی قرآن را دریابیم. وی با اشاره به یکی از نکتههایی که نویسنده کتاب «قرآن و زن» در این اثر خود بر آن تأکید دارد، گفت: ترم و اصطلاح «عام و خاص» برای کسانی که در زمینه علوم قرآنی کار میکنند یک ترم و اصطلاح آشناست؛ الفاظ عام قرآن و الفاظ خاص قرآن و این که آیا از الفاظ عام قرآن میتوان اراده خصوص هم کرد و این که آیا از الفاظ خاص قرآن اراده عام هم میشود کرد، یکی از مباحث عمده در علوم قرآن است. آمنه ودود این ترم و این اصطلاح را بسط میدهد و به خوبی روی آن کار میکند. دلالت عام جمعهای مذکر در قرآن بر مرد و زن، از نظر آمنه ودود وی در مورد نتیجه بررسیهای ودود در این باره عنوان کرد: نویسنده کتاب «قرآن و زن» به این نتیجه میرسد که در جاهایی که قرآن به زن و مرد، اختصاصاً اشاره کرده است، نکته روشن است، اما در جاهایی که از جمع مذکر استفاده کرده و یا الفاظ عام به کار برده است، در اکثر موارد، هم زن مورد نظر است و هم مرد؛ و این طور نیست که چون جمع جمع مذکر است، فقط به مرد پرداخته باشد. آمنه ودود تلاش میکند تا در پایان کتاب خود با نمونههای مختلفی که از آیات قرآن میآورد این را نشان بدهد که جمع مذکر خطاب به زن هم هست. پویازاده افزود: ایشان خودش بر این مطلب تأکید میکند که من همیشه علاقه زیادی به بحثهای واژهشناسی داشتم و به همین دلیل هم هست که این شیوه هرمنوتیکی را در پیش گرفتهام. تلاش آمنه ودود برای به کمال رساندن تفسیر قرآن از طریق رشد تفاسیر زنانه: این محقق و پژوهشگر علوم قرآن و تفسیر در مورد رویکرد آمنه ودود نیز بیان کرد: ایشان میگویند تاکنون تفسیرهایی که در مورد قرآن نوشته شده است، به دلیل این که مفسران مرد بودهاند، تجربههای مردانه خود را ناخودآگاه بر روی قرآن منعکس کردهاند و در واقع وقت این است که زنان هم قرآن را تفسیر کنند تا تجربههای زنانه آنها هم مؤثر در فهم آیههای قرآن قرار گیرد و بعد تجربه مردانه که تفسیر مردانه نتیجه آن میشود با تجربه زنانه که تفسیر زنانه را ایجاد میکند، هر دو با هم یک تفسیر کاملتری را از قرآن بتواند در اختیار ما قرار بدهد. وی درباره شیوه تفسیری و شیوه هرمنوتیکی آمنه ودود نیز اظهار کرد: ایشان میگویند که خواننده متن خودش یک متن دارد که ما اسم این را میگذاریم متن پیشین. به تعبیر دیگر وقتی که یک نفر به سراغ متن قرآن میرود که آن را تفسیر کند خودش دارای یک متن پیشین است و این متن پیشین یعنی آگاهیها و اطلاعاتی که این مفسر و این شخص دارد و بعد در یک حرکت رفت و برگشتی بین متن پیشین خواننده و همین طور متن قرآن، معنا و مفهوم حقیقی قرآن میتواند به دست ما داده شود. انگیزه مترجم/ آمنه ودود نظریه بیتوجهی قرآن به زن را تضعیف میکند پویازاده در مورد انگیزه خود برای ترجمه کتاب «قرآن و زن» نیز بیان کرد: برای من آن چه توجهم را جلب کرد یکی دیدگاه هرمنوتیکی ایشان بود که تحت عنوان دیدگاه هرمنوتیکی توحیدی مطرح کرده بودند و در جامعه خودمان یک شیوه تفسیری با این عنوان را نداشتیم و این برای من مهم بود که ببینم شیوه تفسیر توحیدی چه شیوهای است که ایشان در مورد آن صحبت میکنند. دلیل دیگر پرداختنم به این کتاب هم تأکید ایشان بر روی زن بود و این که از شیوه هرمنوتیکیشان برای فهم مفهوم زن در قرآن استفاده کرده بودند. وی افزود: من فکر میکنم که مباحث مربوط به زن هم در جوامع دیگر و هم در جوامع ما مباحث خیلی مهمی است. مخصوصاً در دنیای امروز که مباحث مربوط به زن هم خیلی مطرح است و بسیاری از اوقات گفته میشود که قرآن آن توجهی را که باید به زن بکند نداشته و بیشتر توجهش به مردان است، نگاه آمنه ودود به آیات قرآن و تفسیری که از آنها دارند، این دیدگاه را ضعیف میکند و نشان میدهد که قرآن برخلاف آن چه که دیگران فکر میکنند، توجه لازم را به زن دارد. یادآور میشود کتاب «قرآن و زن» نوشته آمنه ودود، با ترجمه اعظم پویازاده و معصومه آگاهی، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات حکمت منتشر شده است. (منبع: ایکنا: https://b2n.ir/a86285)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه بنتالشاطی در تفسیر ادبی
نویسنده:
اعظم پویازاده، محدثه ایمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
چکیده :
التفسیر البیانی للقرآن الکریم اثر عایشه عبدالرحمن معروف به بنتالشاطی از جملۀ آثار موفق گرایش تفسیر ادبی معاصر محسوب میشود. بنتالشاطی ادعا میکند، اصلیترین مبنای فکری امین خولی ـ بنیانگذار گرایش تفسیر ادبی ـ یعنی فهم قرآن به عنوان متنی ادبی و تطبیق قواعدِ فهمِ متونِ ادبی بر قرآن را جهت فهم درست آن پذیرفته است اما این نوشته بر آن است تا نشان دهد، وی به کفایت قرآن، یعنی بینیازی فهم قرآن از داشتن اطلاعات تاریخی پیشینی، نیز به اصالت مفهومی قرآن[1]، یعنی اصل بودن مفهوم در برابر عبارات زیبای ادبی قرآن قائل است. بنابراین میتوان گفت، بنتالشاطی برخلاف امین خولی، تطبیق تمامی قواعد فهم متون ادبی بر قرآن را لازم نمیداند. البته او با اجرای عمدۀ مراحل پیشنهادی امین خولی توانسته است، اثری مقبول و به دور از اسرائیلیات و با بهرهگیری از دانش زبانشناسی بیافریند. بنا براین در این نوشتار پس از بیان خلاصهای از روش امین خولی، مطابق آنچه در مقدمۀ بنتالشاطی آمده است، اشتراکات وتفاوتهای مبانی تفسیری بنتالشاطی با امین خولی به صورت گسترده آشکار میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی (مفهوم هدف و ارزش زندگی ) در نگاه مولوی
نویسنده:
میلاد تدین موسوی، اعظم پویازاده، ناصر گذشته
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
پرسش از ”معنای زندگی“ یکی از مهم ترین مسائلی است که در طول تاریخ همواره مطرح بوده است، اما طرح آن و نحوه ی پاسخ گویی به آن در دوران جدید به صورت جدی تر مورد توجه قرار گرفته است. امروزه ضرورت پرداختن به این پرسش بیش از گذشته احساس می شود؛ چرا که قلمرو بی معنایی روز به روز در حال گسترش و نابودی پیکره های معنا در اطراف ماست. از طرفی دیگر نحوه ی درگیری ما با این پرسش مهم و تلاش هایی که برای پاسخ بدان انجام می دهیم، تعیین کننده ی مسیر اصلی زندگی و سرنوشت ماست؛ که این، ضرورت پرداختن به این موضوع را برجسته تر می سازد . در این نوشتار به بررسی دو تقریر اساسی از پرسش ”معنای زندگی“، یعنی ”هدف زندگی“ و ”ارزش زندگی“، در نگاه مولوی پرداخته شده است. مراد از ”هدف زندگی“، غایتی است که مولانا در زندگی به عنوان مقصد نهایی در نظر می گیرد و مراد از ”ارزش زندگی“، عامل یا عواملی است که به واسطه ی آن ها زندگی ارزش زیستن می یابد؛ و نهایتا ما را به مقصود غایی رهنمون می گرداند. مولوی به غایت مندی هر چیز در عالم معتقد است. برای او تئوری ”زیستن برای زیستن“ بی معنا است. بنابراین او وقتی با چشم آخِربین خود به مسیر زندگی می نگرد، مقصدی می بیند؛ مقصد نهایی مسیر زندگی وی ”عدم“ است. از طرف دیگر در نگاه مولوی آن چه به زندگی ارزش زیستن می بخشد، وسیله یا وسایلی است که ما را در جاده ی زندگی، به مقصد نهایی می رساند. عشق، مصاحبت بزرگان و فطام سه ارزشی هستند که زندگی را سزاوار زیستن می سازند. مولوی کمال عشق را نیست و عدم گردیدن در معشوق، کمال مصاحبت بزرگان را در باختن هستی خود در هستی آنان و کمال فطام را قطع تعلق از تعلقات مرحله ی کنونی وجود، جهت نیل به غایت زندگی(عدم) می داند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنگري مباني و روش تفسير ادبي معاصر از منظر امين خولي
نویسنده:
محسن قاسم پور , اعظم پويازاده , محدثه ايمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
چکیده: در قرن اخير، امين خولي در مقاله «تفسير در دايرهالمعارف اسلامي با نگاهي ادبي به قرآن» ضمن ارائه گام هايي متفاوت در تفسير قرآن، تفسير ادبي را دگرگون ساخت. او با اصل قرار دادن قرآن به عنوان يک متن ادبي کوشيد قواعد فهم متن ادبي را بر قرآن همچون ساير متون پياده کند. در اين مقاله، تفاوت ميان مباني فکري و روش تفسيري او را که به صورت ممزوج در مقاله خود توضيح داده است، آشکار خواهيم کرد. علاوه بر لزوم فهم ادبي قرآن به مثابه متني سترگ در زبان عربي به عنوان اساسي ترين مبناي فکري امين خولي، امکان فهم قرآن توسط افرادي غير از عالمان ديني، اعتقاد به تاثير قرائن پيراموني همچون عوامل محيطي در فهم قرآن، اعتقاد به تک معنايي در قرآن و اصل بودن قرآن در برابر قواعد نحوي و بلاغي، از جمله مباني فکري او به شمار مي رود. همچنين لزوم تفسير موضوعي قرآن کريم، بهره مندي از علوم قرآني در فهم قرآن کريم، توجه به تاريخ و فرهنگ عصر نزول، پژوهش در معناي واژگان، مطالعه و بررسي عبارات و جملات و بهره گيري از دو علم روان شناسي و جامعه شناسي در تفسير، از مراحل تفسير ادبي قرآن به باور اوست. بر اين اساس، پياده کردن قواعد فهم متن ادبي بر قرآن، موجب شکوفايي تفسير در زمينه هاي پژوهش واژگان، زيبايي شناسي عبارات قرآني با تعريف متفاوت علم بلاغت و بهره گيري از علم روان شناسي در فهم تفاوت هاي بيان قرآن در انتقال مفاهيم به مخاطب شده است. هرچند در نظر نگرفتن تفاوت هاي قرآن با متن ادبي به عنوان متني الهي و تصور انطباق کامل آن ها، موجب دستيابي به نتايج نادرست به ويژه در آثار شاگردان امين خولي گرديده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شدت و ضعف ایمان (در دید گاه طباطبایی و ابن تیمیه)
نویسنده:
اعظم پویازاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره ابن تیمیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مسأله کمی و بینشی پذیرفتن ایمان یکی از مهم ترین مسائل قرآنی است که متألهان مسلمان به آن می پردازند. ایمان از مؤلفه های علم، التزام و عمل تشکیل می شود. پرسش مهم این است که آیا هر یه مؤلفه ها در معرض شدت و ضعف قرار دارند؟ از نظر طباطبایی، علم شدت و ضعف نمی پذیرد و بلکه التزام و آن گاه عمل است که کم و زیاد می شود. اما ابن تیمیه هر سه مؤلفه را در معرض تغییر می داند. هر یک از این مؤلفه ها متعلق به یکی از ساحت های وجود آدمی است: معرفت، روان و عمل؛ و به نظر می رسد ساحت روان، مهم ترین نقش را در مراتب ایمان ایفا می کند. این جستار می کوشد با تحلیل این سه مؤلفه به توصیف فرایند شدت و ضعف ایمان از دیدگاه دو متأله مذکور بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه جرالد هاوتینگ در کتاب بتپرستی و ظهور اسلام
نویسنده:
اعظم پویازاده، مریم پیروان
نوع منبع :
مقاله , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
جرالد هاوتینگ، از شاگردان ونزبرو، در کتاب بتپرستی و ظهور اسلام، محیط ظهور اسلام و قرآن را بررسی کرده و معتقد است تثبیت و تدوین قرآن را نمیتوان به دو شهر مکه و مدینه و نیز دوران حیات پیامبر (ص) محدود کرد؛ زیرا در شکلگیری سنت دینیای بزرگ مانند اسلام نمیتوان صرفاً بر نقش یک فرد و یک محدودة زمانی کوتاه تکیه کرد؛ بلکه ظهور چنین دینی نیازمند زمانی طولانی و منطقهای کاملاً وسیع است. او در کتاب خود، درکنار عرضة شواهد و قراین مختلف، از روش تحلیل ادبی متن قرآن نیز برای اثبات دیدگاهش استفاده کرده است؛ بدین صورت که مشرکان و ویژگیهای این گروه را در قرآن بررسی کرده و کوشیده است نشان دهد آنها افرادی بتپرست بهمعنای واقعی کلمه نبودهاند. وی این گروه را یکتاپرستانی دانسته است که قرآن در گفتمانی جدلی، آنان را «مشرک» خطاب کرده است؛ بنابراین، مخاطبان قرآن را یکتاپرستانی دانسته است که ازقضا، در محیط زندگی پیامبر (ص) و بهویژه مکه، حضوری چندان درخور توجه نداشتند. جرالد در مقدمة کتابش گفته است این نظر را که قرآن به بتپرستان واقعی حمله کرده است، تنها میتوان در تفسیرهای روایی از این کتاب آسمانی یافت و از آیات قرآن، چنین مطلبی برداشت نمیشود. او معتقد است این فهم روایی که اسلام را نتیجة مجادله با بتپرستان حجاز میداند، اسلام را از کل سنت یکتاپرستی جدا میکند؛ زیرا همة ادیان مبتنیبر یکتاپرستی، دراثر مجادله با دیگر گروههای یکتاپرست شکل گرفته و سپس تکامل یافتهاند. در این مقاله، دیدگاه هاوتینگ در این کتاب را بیان و نقد کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی از دیدگاه استیس و هاپ واکر
نویسنده:
پویازاده اعظم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
زندگی
,
معنا
,
هدف
,
خود تدبیری
,
ارزش مطلق
چکیده :
معنای زندگی فوری ترین مساله است (آلبر کامو). آدمی برای زیستن در جهان نیاز به یک «برای» دارد. اگر این «برای» نباشد، او نمی داند نیروهای خود را به کدامین سمت و سو معطوف دارد و عمر خود را مصروف چه چیزی بکند. اما همه سخن بر سر این است که این «برای» را از کجا می توان آورد؟ آیا این «برای» در دل نظام خلقت حک شده است و باید به جستجویش رفت؟ اگر چنین باشد آیا راه جستجوی آن، کتب دینی و مذهبی است؟ و یا اصلا این «برای» عینیتی ندارد و امری کاملا وابسته به شخص (subjective) است و هر کس خود باید یک «برای» برای زندگی خود تعریف کند؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی درباره دوران حکومت امام علی(ع)
نویسنده:
نصرت نيلساز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 18
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید