جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 31
بررسی مستندات فضایل اخلاقی غیر مصرح در قرآن (رفق، کیاست، محاسبه نفس، تأنی و قناعت)
نویسنده:
عبدالرسول هادیان شیرازی، محمدرضا جاودانه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 37 تا 48
پیروزی نهایی حق بر باطل
نویسنده:
عبدالرسول هادیان شیرازی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
موعود در قرآن
نویسنده:
عبد الرسول هادیان شیرازی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
موعود در قرآن
نویسنده:
عبدالرسول هادیان شیرازی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
موعود در قرآن
نویسنده:
عبدالرسول هادیان شیرازی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
در جستجوی بخشایش: عفو و مجازات در اسلام و مسیحیت - جلد 2
نویسنده:
مجموعه مولفین؛ مجموعه مترجمین
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , مجموعه مقالات , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: نگاه معاصر,
چکیده :
یکی از نیازهای جدی جوامع بشری از بدویت تا پسامدرنیسم، شأن صلح جویی در مقابل‎ ‎خشونت‌طلبی است؛ بنابراین هرچه فضای فکری توسعه‌یافته مطرح شود، نیاز به طرح بازگشت به صلح و دوری از خشونت بیشتر خواهد شد. ایرانیان از همان آموزه‌های باستانی و مهرگرایانه‌شان تا پذیرش ظرفیت‌های شیعی، همواره مکاتبات و گفتمان‌های صلح از خود تولید و یا ترویج نموده‌اند. متأسفانه جامع جهانی پس از ورود به عصر جدید و جنگهای خانمان‌برانداز اول و دوم جهانی، طرح موضوع صلح را گرچه به عنوان یک منشور قطعی پذیرفت، اما گامهای جدی علمی قابل قبولی در توسعة ساحت صلح پیش‌بینی نشد. شاید محافل علمی خیلی دیر‌تر از توسعه و تولید سخت‌افزار‌های جنگی به فکر نرم‌افزارهای صلح افتاده باشند. با عنایت به اهمیت بازگشت به صلح در محافل علمی عصر حاضر، ضرورت بیان خاستگاه بشری از لابلای متون و آداب و رسوم مردمان ایران‌زمین غیرقابل انکار و اجتناب‌ناپذیر است. اگر مشرق زمین گهواره تمدن بشری باشد، پس بازیافت آرمان صلح یکی از خاستگاه‌های این تفکر بوده و هست. دکتر محمد جعفرامیر محلاتی استاد الهیات صلح در دانشگاه ابرلین امریکا در طرح مطالعاتی بخشایش در ساحت دین و سیاست و صلح، تاکنون بیش از دو عنوان کتاب با محوریت «عذر و عفو» و ورود به این فضیلت‌های محوری به حوزه روابط عمومی و بین‌المللی دنبال نموده که به لحاظ انسجام هوشمند برای سطوح عالی آموزشی در حوزه و دانشگاه شایستگی دارند. وی به همراه یازده ایران‌شناس و اسلام‌شناس غربی و ایرانی، مجموعه‌ای ۱۴ مقاله‌ای زیر عنوان بخشایش و عذر و عفو تهیه نموده‌اند. جمشید چوکسی استاد دانشگاه ایندیانا، در مقاله بخشایش سنت ایران باستان با استناد به مکتوبات هرودوت یونانی به اثبات چگونگی نظرگاه‌های غنی پیرامون عذر و عفو، ریشه‌های مفاهیم رحمت و آمرزش سنت دینی و ایرانی باستان در بخشایش و آمرزش دیدگاه‌های مهمی داشته است. چارلز گریسولد استاد فلسفه دانشگاه بوستون تاریخچه عذر و عفو را در فرهنگ‌های مختلف یونانی و غربی مورد توجه قرار داده و نشان می‌دهد چگونه فرهنگ یونانی فاقد اندیشه ضرورت عذر و عفو به عنوان فضائل بوده است. دکتر محمدجعفر امیرمحلاتی به برجستگی‌های اندیشه شیعی در مورد عذر و عفو به‌ویژه به مسأله بسط اندیشه شفاعت و توسل می‌پردازد و ابراز می‌دارد که منابع شیعی توانمندی مهمی در ایجاد رویکردهای میانجی‌گر در جهان قضاوت و سیاست ارائه می‌دهند. ‏ چارلز متیوز استاد مطالعات مذهبی دانشگاه ویرجینیا امریکا بحث عذر و عفو را در چارچوب کلام جدید مورد ملاحظه و بحث و نظر قرار داده و نشان می‌دهد که چگونه بخشایش در زندگی مدرن اهمیت روزافزونی یافته است. لوسی الایس استاد فلسفه دانشگاه سان‌دیاگو کالیفرنیا بین گزاره‌های اخلاقی و عقلانی که عوامل ضروری برای بخشایش هستند، توازن ایجاد می‌کند. به اعتقاد وی بخشایش این نیست که بکوشیم از شر کینه‌ورزی موجه خلاصی یابیم، بلکه این است که دیگر دلیل موجهی برای ادامه آن نداشته باشیم. ایوگارارد استاد مرکز مطالعات اخلاق حرفه‌ای دانشگاه کیلی و دیوید مک ناتون استاد اخلاق فلسفی دانشگاه اکسفورد انگلستان در بحثی با عنوان بخشایش بی قید و شرط طرفداران مشروط بودن بخشایش را مورد نقد قرار می‌دهند. به اعتقاد این دو ضرورت عفو همدلانه است؛ یعنی اینکه همگان را مثل خود دارای ضعفها و قوّت‌ها بدانیم و با اجازه خطا دادن به همه انسان‌ها، ایشان را ببخشیم. عبدالعزیز ساشادینا استاد دانشگاه جورج میسون امریکا به ساز و کارهای عدالت جبرانی ـ ترمیمی قصاص در قرآن و سایر منابع اسلامی می‌پردازد. وی ریشه مشکلات را در نفسانیات می‌داند و نسبت به تغافل جامعه اسلامی از جهاد علیه نفس هشدار می‌دهد و جهاد علیه دیگری را در چارچوب اخلاق جنگ و صلح مورد نقد مفصل قرار داده است. ‏ متأله مسیحی آنتونی بش بحثی در پاسخ به مقالة ساشادینا زیر عنوان عفو و مجازات و عدالت ترمیمی به رابطه جامعه و مجرم در ایجاد جرم پرداخته است. وی در مقاله دیگری زیر عنوان بخشایش در عهد جدید یا انجیل به دلیل بی‌توجهی گردآورندگان این کتاب مقدس نسبت به این موضوع پرداخته است. محمد برکت مدرس حوزه علمیه شیراز چند مسأله مهم اعم از حکم ارتداد را بررسی نموده. سعید رحیمیان عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز به توبه از منظر عرفان اسلامی پرداخته و به طور مفصل آرای عمده عرفا را در خصوص اقسام توبه و انابه و مراتب توبه‌کاران آورده است. عبدالرسول ‌هادیان استاد حوزه و دانشگاه، توبه و عفو را از نگاه قرآنی مفسران تفسیر قدمایی شیعی مورد توجه قرار داده است. علی‌محمد ساجدی عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز اندیشه و نهاد شفاعت معناشناسی نهادشناسی اخلاق‌شناسی و فلسفه شفاعت را از نگاه کلام شیعی و با تکیه بر منابع قرآنی و حدیثی را به طور مبسوط مورد موشکافی قرار می‌دهد. نعمت‌الله بدخشان عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز مبانی اخلاقی هنجار را با تأکید بر منابع قرآنی و به طور ویژه با استفاده از معارف مندرج در ادعیه و قرآن در یک راستا متون شیعی مورد ملاحظه قرار داده است. امید نویسندگان و مترجمان این مجموعه دو جلدی این است که فضیلت‌های کلان عذر و عفو را هم از جنبه مبانی نظری و هم از جنبه قابلیت نهادسازی و اثرگذاری در زندگی مدرن تبیین کنند و بسط دهند و جوامع اسلامی و جهانی را یادآور شوند که حسب فرموده قرآن، امکان ادامه حیات بدون بخشایش مستمر خداوند ممتنع است. انتشارات نگاه معاصر در سالهای ۹۷ـ۱۳۹۶ جلد اول کتاب را با ۴۵۸ صفحه و ۴ بخش و ۱۸ فصل و جلد اخیر را با ۴۵۹ صفحه و ۱۸ مقاله منتشر کرده است. (منبع:حسین روحانی صدر: https://www.ettelaat.com/mobile/?p=146332&device=phone)
ویژگیهای شخصیت مطلوب جوانان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
آسیه عطا نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق که در شش فصل انجام شده است، در فصل اول آن به کلیات و مفاهیم پرداخته شده است و همچنین مطلبی تحت عنوان جوان و راز خوشبختی آورده شده تا جوان به صورت کلی خودش و ظرفیت های خوب و بد خویش را بشناسد. در فصل دوم که علم است به چگونگی مفید بودن آن با توجه به الگوهای قرآنی و آثار آن و مصادیق آن و همچنین مضرات آن پرداخته شده است. در فصل سوم به یکی از عوامل رسیدن جوان به رشد و کمال که ارتباط با خدااست پرداخته شده و بیان شده که انس با خدا می تواند جوان را به رشد معنوی برساندو در ضمن در این فصل به زمینه های این ارتباط و مهمترین آثار آن پرداخته شده است. در فصل چهارم به مساله مهم عفت و پاکدامنی پرداخته شده تا جوان با توجه به الگوهای قرآنی بتواند خود را از دام شیطان نفس نجات دهد و به وسیله حفظ حیا و عفت قدمی بزرگ در راه خود سازی بردارد: همچنین در این فصل به چگونگی معاشرت با نام محرم و آثار رعایت این معاشرت ها و راه کارهای رهایی از آلودگی جنسی پرداخته شده است. در فصل پنجم به تحول بزرگ در زندگی هر جوان که ازدواج است و آثار آن پرداخته شده و همچنین به مساله وساطت در امر ازدواج و به هم رسانیدن جوانان از راه مشروع و چگونه به رشد معنوی رسیدن به وسیله این امر مهم ازدواج پرداخته شده است. در فصل ششم به مسأله ای پرداخته شده که شاید کمتر جوانی به آن توجه کند (البته به عنوان راه رسیدن به رشد معنوی) و آن «کار» است و مطرح شده که کار کردن شیوه ائمه اطهار بوده و بیشتر ائمه اطهار از جمله پیامبر(ص) در مزرعه کار می کردند و کار کردن را عار نمی دانستند.
موعود در قرآن
نویسنده:
عبدالرسول هادیان شیرازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
موعود در قرآن
نویسنده:
عبدالرسول هادیان شیرازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
تأثیر شکوفایی اقتصادی حکومت مهدی (عج)در تربیت جامعه دینی
نویسنده:
عنایت اله صفایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهاز دیدگاه قرآن انسان دارای دو بعد مادی و معنوی است، و تکامل انسان نیز در گرو پرورش هر دو بعد وجودی اوست. جهت گیری اولیه ی مکاتب الهی و به خصوص شریعت اسلام همواره تربیت انسان و تقویت بنیان های اعتقادی او بوده است.یکی ازاساسی ترین زمینه های تربیت انسان، اوضاع اقتصادی و معیشتی است. نوع زندگی و شیوه های برخورداری از امکانات آن و میزان ثروت و تلقی از آن در شکل گیری تربیت انسان و سلوک او نقش عمده دارد. طبق متون دینی مسلمانان، مال و ثروت مایه ی قوام و استواری جامعه است و در قرآن از آن با تعابیری چون:نعمت، رزق، طیبات، فضل، رحمت، حسنه و خیر یاد شده است و نسبت به کسب آن از راه حلال نیز تحریص و ترغیب شده است. با این حال فقدان آن (فقر) و زیاده خواهی آن (تکاثر) و هدف قرار دادن آن و استفاده ناصحیح و نامعقول آن غالبا زمینه ساز گناهان، جرایم، فسادها، ناهنجاری ها و خسارت های بزرگ و گاه جبران ناپذیری در حیات مادی و معنوی جوامع گردیده است. از نظر کارشناسان اسلامی نظام اقتصادی مطلوب، نظامی است که از یک سوبرآورنده ی نیازها و تأمین کننده رفاه مادی انسان باشد و از سوی دیگر زمینه ساز رشد ارزش های الهی و معنوی و روحی انسان گردد. امری که نظام بشری از ابتدای خلقت تا به امروزموفق به تحصیل آن نشده است و این مهم طبق آیات و روایات فراوان در نظام اقتصادی اسلامو در جامعه مهدویبا حاکمیت عادلانه ی آن حضرت و نیزبا برنامه های گسترده و جامعی که در این زمینه به همراه دارد، محقق می گردد و، بشریت با کمال آزادی و رفاه حقیقی، مسیررشد و کمال وعبودیت و بندگی را با آرامش خاطر طی می نماید.و به رویای دستیابی به مدینه ی فاضله و حیات طیّبه حقیقیهمراه با غنای مادی و معنوی دست خواهد یافت.واژه های کلیدی: اقتصاد، فقر، تکاثر، عدالت، تربیت، حکومت مهدی، دین
  • تعداد رکورد ها : 31