جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 31
مبانی قرآنی دعای کمیل
نویسنده:
کبری کرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مجموعه ای را که در پیش رو دارید رساله ای است در زمینه بررسی مبانی دعای شریف کمیل. که در این مجموعه سعی شده است که کلام امام علی(ع) با قرآن مبین سنجیده شود تا ریزش مطالب قرآنی در سخنان ائمه اطهار به ویژه امام علی قرآن ناطق - به اثبات برسد. این مجموعه شامل9 فصل می باشد. که در فصل اول به بررسی مختصری از زندگی کمیل پرداخته شده است که شامل شأن دعای کمیل، آشنایی اجمالی با زندگی کمیل و سخنان بزرگان در مورد کمیل می باشد. در فصل 2، به مفاهیم و کلیات پرداخته می شود. که در این فصل سعی شده به بعضی از الفاظی که با خواندن دعا در ذهن تداعی می شود یا با آن در دعا برخورد می کنیم، پرداخته شود. که این فصل نیز شامل معنای لفظ دعا، حالات دعا، که خود شامل زبانهای دعا می شود مثل زبان ستایشی، زبان آموزش و ...، توبه آثار و ضرورت آن و بررسی کلمه رب می باشد. در فصل 3، در این فصل بحثی در مورد رحمت خداوند شده است که شامل رحمت در لغت و اصطلاح، مصادیق رحمت، رحمت عامه که شامل مظاهر رحمت عامه می باشد، قدرت خدا بر هر چیزی و.... می شود. در ادامه به بحث در مورد رحمت خاص پرداخته می شود که این نیز شامل، بخشیدن گناهانی می شود که انسان را از خدا دور می کند و امام خواستار بخشیده شدن این گناهان هستند. در فصل 4 به ویژگی خداوند که بسیار برجسته است اشاره می شود که شامل، قدرت لایزال الهی و چشم پوشی خدا از گناه است. در فصل 5 به مسأله ظلم به خویشتن می رسیم که در آن بنده اعتراف به گناه می کند و معتقد است این گناه، هیچ ضرری به کسی نمی زند بلکه فقط فرد گناهکار به خود ظلم می کند. و در ادامه به صفات خدا می رسیم که عبارتند از ستار العیوب و غفار الذنوب و پس از آن بنده به مواردی اشاره می کند که لطف خدا نسبت به اوست. که این نیز شامل، تبدیل کننده بدیها به خوبیها و دفع کننده بلا ها و منتشر کننده اوصاف خوب از زبان مردم می شود. در فصل 6 که به عنوان دلتنگی و دوری نسبت به خدا به خاطر اعمال بد است شامل بیان دلتنگی از اعمال، عدم قبولی دعا به خاطر گناه، نفاق عامل عدم استجابت دعا، دفع ضرر از جانب خدا، انسان و پیروی از هوای نفس، حتمی بودن قضای الهی، برگشت به سوی خدا در اوج دلشکستگی و توجه به کرم الهی، تربیت و خلق انسان، اعتراف به مقام ربو بیت خدا و... می شود. که زیباترین قسمت ارزشی است که خداوند برای انسان قایل است که در این فصل بحث شده است. در فصل 7 در این فصل بنده به عذاب الهی توجه می کند در عین حال از رحمت الهی نیز مأیوس نمی شود. که در اینجا به حالت سجده توجه شده که نزدیکترین حالت انسان به خدا است. در ادامه به آیات خلود در جهنم اشاره شده است بعد به شکایت بنده از امور دنیوی و اخروی نزد خدا، جدایی بین افراد در دنیا، عدم تحمل دوری از خداوند، دادخواهی فرد گنهکار در آتش، و نالیدن بنده و در عین حال به رخ کشیدن رحمت خدا و امید به این رحمت حتی در آتش جهنم و در ادامه نیز به جهنم و پر شدن آن و عمل کردن خدا به وعده اش اشاره شده است. در آخر باز در خواست بنده از خدا برای بخشیده شدن گناهان مد نظر قرار گرفته است. در فصل 8 که با عنوان یاری درست، بنده از خداوند طلب یاری برای روزی و افزایش خوبی می کند و در عین حال به این مطلب اشاره می کند که قدرت از آن تو است و ای خدای من تو آگاه از نیاز منی پس سر نوشت من در ید قدرت تو است. در فصل9 که به صورت کلی به در خواست قبولی طاعات از خدا اشاره شده است بنده که سنبل آن، امام علی(ع) است بعد از آن که خدا را به حقانیتش قسم می دهد، از او می خواهد که یاریش کند که تمام اوقاتش با یاد او باشد و در زندگی هدف واحدی داشته باشد پس به خدا توکل می کند و در ادامه در خواست تقرب به او را دارد که در این راه به سبقت و سرعت و خشیت اشاره می کند و در خواستهایی مانند، دفع شر توسط خدا را دارد، و از او می خواهد که دعایش را اجابت کند، دردهایش را درمان کند.
مبانی قرآنی نامه امام علی(ع) به مالک اشتر(رهبری از دیدگاه علی (ع))
نویسنده:
فاطمه غلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این رساله ما نخواستیم که کل نامه را بررسی کنیم و یا شرح دهیم بلکه قصد و هدفمان این بود که بتوانیم کلام مولا را با قرآن مجید تطبیق دهیم و بتوانیم ارتباط کلام علی(ع) را با قرآن بدست آوریم. از آن جا که این نامه(نامه 53) یکی از نامه های سیاسی امام است و شیوه حکومت داری را بیان می کنداین رساله فرصتی شد برای ارائه بخشهایی از اندیشه سیاسی حکیمانه و سیره پسندیده امیر مومنان علی(ع) که بر خاسته از قرآن کریم اندیشه و سیره پیامبر اکرم است. این نامه یکی از طولانی ترین نامه ای امام علی(ع) است ما این نامه را طی پنج بخش بررسی کردیم: بخش اول: کلیات که شامل 3 فصل است که هر 3 فصل به موضوع ربط دارد یعنی معرفی مالک، نهج البلاغه وحکومت علی(ع). بخش دوم: اوصاف رهبر، شامل2 فصل است همان ویژگی ها و استعدادهایی است که یک رهبر حکومت باید داشته باشد. بخش سوم: وظایف رهبر است که شامل شایسته سالاری، شناخت طبقه محروم، برقراری امنیت و صلح و... است. شامل 5 فصل است. بخش چهارم: رابطه رهبر با کارگزاران خود به گونه ای که با کارگزاران خود مشورت کند و بر روی کارهایشان نظارت داشته باشد که شامل2فصل است. بخش پنجم: رابطه رهبر با مردم که چگونگی برخورد رهبر با مردم را بیان می کند که شامل 5 فصل است.
 بررسی تطبیقی کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان با احکام اسلام
نویسنده:
هادی آشفته
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق شامل دو بخش است: بخش اول شامل کلیات موضوع است و از سه فصل تشکیل شده است: در فصل اول تاریخچه کنوانسیون مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین مفاد این کنوانسیون و اصول کلی حاکم بر آن در واقع مروری کلی است بر کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان. در فصل دوم به جهت آشنایی با روحیات زن و مرد، ماهیت هر یک از آنها از دیدگاههای مختلفی چون قرآن، روانشناسی و جامعه شناسی مورد بررسی قرار گرفته که با این کار آشنایی بیشتری نسبت به آنها حاصل می شود. فصل سوم هم با نام تبعیض به دنبال بیان معنای آن و موضع قرآن در مورد این مسأله است همچنین نظر قرآن در مورد تساوی و تشابه که دو امر کاملاً متفاوت است. در ادامه اشاره ای به مقام انسانی زن در اسلام شده و فلسفه ایجاد وضع نامشابه بین زن و مرد بیان گردیده است. بخش دوم: در این بخش که شامل نه فصل است و قسمت اصلی تحقیق به حساب می آید به بررسی موارد اختلاف کنوانسیون با حکومت و شرع اسلامی پرداخته است و در هر فصل پاسخ به سؤالاتی از جمله: چرا شهادت یک مرد برابر شهادت دو زن است؟ چرا مرد بیشتر از زن ارث می برد؟ علت دو برابر بودن دیه زن نسبت به مرد چیست؟ و صحبت در مورد تفاوت حق در طلاق، حضانت و تعدد زوجات. مسأله حجاب نیز که از اهمیت بسیاری برخوردار است و از موارد اختلاف کنوانسیون با شرع اسلامی است در فصل هفتم به صورت مفصل مورد بررسی قرار گرفته است و در فصل هشتم نیز علت عدم برخورداری زن از تصدی برخی مشاغل. در پایان نیز برای جمع بندی مطالب به نظریات برخی علماء و دانشمندان اسلامی اشاره شده است.
جلوه های ربوبیت الهی در دعای عرفه
نویسنده:
مریم رویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق، تلاش بر این بوده که آنچه درباره جنبه های ربوبیت الهی، از زبان امام حسین(ع) که در دعای عرفه آمده است را، با تطبیق بر آیات قرآن کریم بیان نماییم. در این راستا، پژوهش به صورت فصل ها و قسمتها ی مختلفی ارایه شده است که در اینجا به معرفی آنها می پردازیم. ضمنا این تحقیق، به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده است و کتابهای لغات، تفسیر و به خصوص المعجم المفهرس، از جمله منابع مهم مورد استفاده می باشد. این تحقیق شامل 20 فصل می باشد که هر فصل شامل: فصل اول شامل چهار قسمت است: در قسمت اول، تعریفی در رابطه با دعا آمده و خود به یک بخش دیگر تقسیم می شود که در آن توضیحی دررابطه با معنای لغوی و اصطلاحی دعا داده ایم. قسمت دوم، پیرامون فلسفه دعا بحث می شود، که اصولا چرا ما دعا می کنیم. قسمت سوم:در این قسمت به انگیزه های توجه به دعاهای معصومین اشاره شده است. و آن را در چند مورد توضیح داده ایم. در قسمت چهارم هم، پیرامون اهداف داعی در هنگام دعا کردن بحث کرده ایم. فصل دوم: در این فصل تمام صفاتی را که حضرت در رابطه با خدای تعالی به آن اشاره فرموده اند، به همراه اهداف ایشان از ذکر این صفات را بیان کرده ایم. سپس توضیحی در رابطه با این صفات و آیات مربوط به آن داده ایم. فصل سوم: در این فصل پیرامون آفرینش انسان و الطافی که خداوند در حق بندگانش کرده، بحث شده است، سپس آیات مربوط به هر مرحله از خلقت انسان نیز ذکر شده است. فصل چهارم: در این قسمت، در باره حقیقت ایمان و مواردی که حضرت، ایمان خود را نسبت به خداوند، بوسیله آنها بیان کرده است، بحث می کنیم و آن را به دو قسمت تقسیم کرده ایم. در هر مورد، آیاتی از قرآن کریم پیرامون آن مطالب، آورده شده است. فصل پنجم: در این فصل پیرامون مساله توحید به خدای تعالی، سخن به میان آمده است و توضیحی پیرامون اعتقاد امام حسین(ع) به بیگانه بودن خداوند و آیات مربوط به آن داده ایم. فصل ششم: به در خواستهایی که امام حسین(ع) از خداوند طلب می کند و اهداف ایشان اشاره کرده ایم. این فصل شامل شش قسمت می باشد که در هر قسمت، خواسته های امام حسین(ع) را به همراه آیات مربوط به آن بیان کرده و توضیح داده ایم. فصل هفتم: در این فصل، پیرامون نعمت هایی که خداوند پس از خلقت انسان، در اختیار او قرار داده است و در این دعای شریف، حضرت ذکر کرده اند، اشاره شده و آیاتی هم از قرآن کریم در رابطه با آن آمده است. فصل هشتم: درباره اینکه انسانها در مراحل سخت و دشوار زندگی و زمانی که مشکلات به آنها روی می آورد، تنها از خداوند یاری بخواهند و از او طلب استعانت کنند، بحث کرده ایم، بدین ترتیب که هر فراز از سخنان حضرت را، به همراه آیات مربوط به آن آورده و توضیحی پیرامون آن داده ایم. فصل نهم: در این فصل ابتدا به توضیحی درباره در خواستی که حضرت از خداوند پیرامون دوری از عقوبت الهی دارد، پرداخته ایم و هدف ایشان را از بیان چنین در خواستی، ذکر کرده و آیات مربوط به این بحث را آورده ایم. در ادامه، توضیحی در باره خانه کعبه، که حضرت آن را با لفظ بیت الحرام و بیت العتیق آورده، داده ایم. سپس قسمت های دیگر فراز را بیان کرده ایم و آیات مربوط به هر قسمت را آورده ایم. در آخر هم بحثی پیرامون حروف مقطعه داریم. فصل دهم: در این فصل در باره اینکه اگر انسان از رحمت خداوند دور شود، چه مصائب و مشکلاتی برای او پیش می آید، به همراه آیات مربوط به آن توضیح داده ایم. فصل یازدهم: در این قسمت، به نتایج توجه به صفات خدای تعالی اشاره شده و بیان کردیم که اگر انسان، این صفات را همیشه به یاد داشته باشد. چه نتایجی برایش دارد و در رفتارش چه تأثیری خواهد داشت. این فصل شامل چهار قسمت می باشد که در هر قسمت، صفات خداوند را به همراه آیات مربوط به آن، مورد بحث قرار داده ایم. فصل دوازدهم: این فصل پیرامون الطاف و نعمتهایی است که خداوند در اختیار انبیاء و اولیاء خود گذاشته و آنان را مشمول رحمت خود قرار داده است، می باشد. شامل پنج قسمت است که در هر قسمت نام پیامبری را که حضرت در دعای شریف خود به آن اشاره کرده اند را، مورد بررسی قرار داده وآیات مربوط به هر قسمت را ذکر کرده ایم. فصل سیزدهم: در این فصل، بیانات امام حسین(ع) را پیرامون آن دسته از نعمتهایی که خداوند در آفاق، در اختیار انسان قرار داده است را، مورد بحث قرار می دهیم و آیات مربوط به آن را بیان می کنیم. در فصل چهاردهم: در باره شئون کریم بودن خداوند و اینکه چگونه می توان به این صفت پی برد، بحث کرده ایم، این فصل شامل هفت قسمت می باشد که در هر بخش، علاوه بر توضیحی که پیرامون کرامتهای خداوند داده ایم، آیات مربوطه به آن را نیز ذکر کرده ایم. فصل پانزدهم: بیان کرده ایم که نعمتهایی را که خداوند در اختیار بشر قرار داده، بسیار زیاد و غیر قابل شمارش می باشد. اهداف حضرت را نیز ذکر کرده و به آیاتی از قرآن کریم که پیرامون این مباحث می باشد اشاره کرده ایم. فصل شانزدهم: این فصل درباره انابه و بازگشت از گناهان به سوی خداوند می باشد. شرایط انابه را نیز توضیح داده ایم. سپس آیاتی از قرآن که پیرامون آن می باشد را بیان کرده ایم. فصل هفدهم: در این فصل بیان می کنیم که جز خدای تعالی، ملجأ و پناهگاهی نیست و پس از ارتکاب به گناه، باید تنها به او رجوع کنیم و از او طلب استغفار نماییم. این فصل شامل پنج قسمت می باشد. که در هر قسمت به هر ذکر مواردی پرداخته ایم که حضرت از گناهان خود اعتراف می کند و پس از آنکه خود را معرفی کرد، از خداوند طلب استغفار دارد. در هر مورد به آیات مربوط به آن اشاره شده است. فصل هجدهم: این فصل پیرامون توجهی است که خداوند نسبت به بندگانش در همه حالات دارد، و اینکه انسانها را هیچ گاه به حال خود رها نمی کند. این فصل را در دو قسمت، به همراه آیاتی از قرآن کریم توضیح داده ایم. فصل نوزدهم: در این فصل بیان می کنیم که هر گاه انسان، از گناهان خود به سوی خدا توبه می کند، خداوند او را پذیراست، توبه او را قبول می کند و نزدیکترین کسی است که می تواند خواسته او را اجابت کند. پس از آن، فرق صفات رحمان و رحیم را بیان می کنیم و در هر مورد، آیات مربوط به آن را ذکر کرده ایم. فصل بیستم: در این فصل ابتدا به برکات روز عرفه اشاره شده است. بعد از آن، خواسته های حضرت را که از خداوند درخواست می کند. به دو قسمت درخواست معنوی و درخواست مادی، تقسیم کرده و آیات مربوط به آن را ذکر کرده ایم. حاصل آنکه، خداوند اصل و مبدأ هر چیز است و قضای او شامل همه مصالح و منافع خلق می باشد، و سیر در حکم و مصالح و اسرارآفرینش، باعث می شود که ابتدا خدا را بشناسیم، سپس به حکمت او پی ببریم. و خداوند، مقدر کرده است که بسیاری از مصالح و خیرات را بوسیله دعا عطا بفرماید.
 موضوع ادب در تعالیم قرآن
نویسنده:
زینب مهدی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این رساله با عنوان «ادب در تعالیم قرآن» سعی بر آن شده که با استفاده و کمک از تفاسیر شریف و منابعی که در باب تدبر و تعقل در آیات نورانی الهی است جامعه عمل بپوشانیم. «ان شاءالله تعالی» این تحقیق در چهار فصل به بررسی«ادب در قرآن» پرداخته: در فصل اول می خوانیم، علمای اهل لغت برای«ادب» معانی مختلفی ذکر کردند همچون آداب دانی، سلوک، تربیت، آراستگی ظاهری، فروتنی، حیا و شکسته نفسی و غیره و در اصطلاح تلطیف روحی و شکوفایی فضایل اخلاقی انسان را می توان بر شمرد. با مطالعات و بررسی به نظر می رسد که اگر تربیت کردن توسط انسان و با برنامه نظام یافته ای تحقق یابد آن واژه را «تربیت» می نامند. اگر تحول از روزگار و حوادث تلخ و ناگوار ناشی باشد«ادب» می نامند. اخلاق هم در مورد صفاتی به کار می رود که به تدریج و در پی تکرار عملی حاصل شود به گونه ای که با استقرار آن حالت در نفس عمل به سهولت و بی درنگ انجام پذیرد. سؤال دیگر نسبی یا مطلق بودن ادب است، می دانیم که خوبی و بدی امری نسبی است یعنی معیار اساسی برای خوبی و بدی وجود ندارد برای شناختن خوبی و بدی باید در متن جامعه قرار گرفت تا بدانیم رفتار آن جامعه چه به ما می گوید، آداب و خاصیت تغییر پذیری دارد یعنی با خلق و خوها و نژادهای متفاوت تغییر می کند. نشست و برخاست و انس و معاشرت با افراد مؤدب خلق و خوی و رفتارمان را به زینت ادب می آراید. از لقمان حکیم در این باره پرسیدند: ادب از که آموختی؟ فرمود: از بی ادبان که هر چه از فعال ایشان در نظرم قبیح آمد از آن دوری کردم. در فصل دوم برخی از مصادیق ادب در رفتارهای فردی را به خواننده ارائه می دهند به طور مثال چگونگی و کیفیت راه رفتن و سخن گفتن. خداوند در قرآن فرموده: در راه رفتن و سخن گفتن اعتدال را رعایت نما و از صدای خود خواه که زشت ترین صداها صدای خران است. درست است که راه رفتن مسئله ساده ای است اما بیانگر حالات درونی و اخلاقی و احیاناً نشانه شخصیت انسان است. چرا که رو حیات در لابلای همه اعمال انسان منعکس می شود. خداوند می فرماید: «عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هوناً» البته باید دانست که تواضع در راه رفتن به این معنی نیست که بی رمق گام برداشت بلکه در عین تواضع گام هایی محکم و حاکی از جدیت و قدرت است. در باب سخن گفتن لقمان اندرزهایی پربار برای فرزند خویش دارد از جمله اینکه تا سخن گفتن ضرورتی نداشته باشد. سکوت بهتر است، البته باید فهمید که در مواردی که لازم است مؤمن سخن بگوید هرگز سکوت جایز نیست مانند جائیکه به کسی ظلم شده. قرآن که خود از جنس کلام است آداب سخن را کاملا رعایت می کند همچون فصاحت، بلاغت، لینت، سدید بودن کلام، میسور بودن کلام، حسن مطلع و ختام، عفت در کلام. از دیگر مصادیق آداب فردی آداب خوردن است که بارعایت آنها می توان به سلامت تن کمک کرد. دقت در شکل ظاهر و قیافه هم از دیگر دستورات اسلام است که به آن تأکید و سفارش فراوان شده مؤمن با ظاهر آراسته مردم را به سوی خود جذب می کند و سپس می تواند بر روی آنها تأثیر بگذارد. البته باید دانست که آراستگی ظاهری، نو پوشی، لباسهای متنوع و مد پرستی نیست. در فصل سوم مصادیق ادب در رفتارهای اجتماعی است چون خانواده، میهمانی، مجلس،آداب معاشرت با پیامبر و معصوم، با غیر مسلمان. مثلاً در خانواده اگر چه عواطف انسانی و مسئله حق شناسی به تنهایی برای رعایت احترام در برابر والدین کافی است، ولی اسلام در این مورد نیز کوتاهی نکرده و نیکی به والدین را پس از مسئله توحید قرار داده. یکی دیگر از مسایل مهم در اسلام صله رحم است که خود خدا در قرآن در داستان نوح و هلاکت پسرش تأکید کرده. یکی از عالی ترین درسهای انسانی و تربیتی که در مکتبهای الهی این است که پیوندهای مادی همیشه تحت الشعاع پیوندهای معنوی است. اسلام برای میهمانی هم شرایطی ذکر کرده که موجب نزدیکی دلهای مسلمانان است و حقوقی که بر گردن هر یک از میهمان و میزبان گذاشته است دلیل بر اهمیت موضوع است. در فصل آخر به ادب در پیشگاه حق تعالی اشاره دارد، آری هر بنده ای آغاز و افتتاح کار خود را با نام خدای خویش قرار می دهد خدا هم کلام خود را با نام خود شروع می کند تا مبارک باشد و درسی برای بندگان، کلمه«بسم» ادب وآموزشی است از خدا برای بشر. در باب قرائت قرآن هم آدابی است، چون طهارت، پاکیزگی دهان، نشستن با سکون و ادب، تکیه نزدن، پای خود را دراز نکردن، شمرده و با تأنی قرآن خواندن، گریستن، سجده، استعاذه، و اتمام نیکوی تلاوت قرآن که در هر موردی به تفسیر خواهیم گفت. اسلام انسانها را سفارش به نماز می کند آری یاد خدا آرامش دلهاست و بهترین وسیله یاد خدا، نماز است. نمازی که با حضور قلب باشد که عاشق را به یاد معشوق بیندازد و دل را جلا دهد. پاکی، هوشیاری، طهارت(وضو، غسل، تیمم) هم از شرایط قبول نماز است و دعا، به معنی طلب و خواستن و در اصطلاح اظهار نیاز و خواهش به درگاه خدا که این نیز باید با توجه قلبی و از ته دل خواستن باشد و زمان و مکان دعا نیز در استجابت آن اثردارد.
 سیمای گمراهان و معیار گمراهی در قرآن
نویسنده:
رقیه عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق ارایه شده با عنوان «سیمای گمراهان و معیارهای گمراهی در قرآن» می باشد. که به بررسی مباحثی پیرامون گمراهی و گمراهان پرداخته است. و به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده، که کتاب های تفسیری و علوم قرآنی، اخلاقی، لغات، کلامی، روایی از جمله منابع مهم مورد استفاده می باشد. این تحقیق شامل چهار بخش است. بخش اول، شامل مفاهیم و کلیات موضوع است که از دو فصل تشکیل شده است. در فصل اول سعی شده است که در کنار معنای لغوی و اصطلاحی، وجوه مختلفی که برای ضلالت ذکر کرده اند و هم چنین مفاهیم و مترادفاتی را که کم و بیش در همان معنا و از بافت هایی از همان نوع است، مورد بررسی قرار گیرد. در فصل دوم: با عنوان مصادیق گمراهان، به ذکر مواردی که در کتاب و کلام علمای دین به عنوان گمراه معرفی شده است پرداخته شده، تا با شناخت برخی از مصادیق، تعریفی که از گمراهی در فصل پیش به دست آمده، وضوح بیشتری به خود بگیرد. در بخش دوم: عوامل گمراهی ذکر شده است تا روشن شود آنچه که ممکن است افرادی را به گمراهی بکشاند، ضعف و نارسایی معارف اسلامی نیست بلکه اشکال در جای دیگر است که باید بررسی شود. این بخش شامل سه فصل است. فصل اول عوامل درونی گمراهی: که در این فصل عواملی مانند هوای نفس، نفاق، کفر و بی ایمانی، شرک به خدا و سلطه پذیری و.... به عنوان عامل گمراهی معرفی شده اند. فصل دوم عوامل بیرونی گمراهی: که شامل دوست ناباب، زن و فرزند، تربیت غلط، تغذیه، محیط، شیطان و...می شود. فصل سوم معنای واقعی هدایت و ضلالت خداوند؛ که در واقع این فصل قسمت اصلی تحقیق به حساب می آید و در این فصل در مورد این که خداوندد ر بعضی از آیات هدایت و گمراهی را به خود نسبت داده و هدایت و گمراهی انسان ها را بر اساس مشیت خواسته خود معرفی کرده است را مورد بررسی قرار داده ایم. بخش سوم ابزار گمراهی: در این بخش با معرفی ابزاری که کفار و مشرکین بر طبق شرایط زمان و مکان برای گمراه کردن انسان ها انتخاب می کنند آغاز می شود. که عبارتند از: خشونت و جنگ، محاصره اقتصادی، حرکات منافقانه، وسوسه، شبهه افکنی. بخش چهارم: نتایج و پیامدهای گمراهی است که شامل دو فصل می شود و ملاحظه می شود که در قرآن به صورت دقیقی، بسیاری از این نتایج ذکر شده است. فصل اول: پیامدهای دنیوی گمراهی که شامل، قاوت و سنگ دلی، نابینایی و عدم بصیرت در دنیا، زندگی تنگ و سخت و لعنت (دوری از رحمت پروردگار)، یأس از رحمت خداوند و.. است. فصل دوم:پیامدهای اخروی گمراهی که شامل:عدم بصیرت و نابینایی در قیامت، پشیمانی و حسرت رستاخیز، سقوط در جهنم می شود.
مسائل فقهی حیوانات در قرآن
نویسنده:
سمیه رویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این فصل برآنیم تا مسایل فقهی حیوانات را که در قرآن به آن اشاره شده است را مورد بررسی قرار دهیم. این تحقیق به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است و کتابهای فقهی و تفاسیر از جمله منابع مهم مورد استفاده می باشد. در این نوشتار ابتدا یک معرفی کوتاه راجع به حلال و حرام و مکروهات شده است. بعد از آن تحقیق را به پنج فصل تقسیم کرده ایم که هر فصل حاوی مواردی چند درباب موضوع مورد نظر می باشد و شرح آن به قرار زیر است: فصل اول: این فصل شامل چهار قسمت می باشد که هر قسمت خود عناوین جداگانه ای را به خود اختصاص داده است. در این فصل ابتدا نظر ادیان مختلف را راجع به خوراکیهای حیوانی و احکام آن بیان کرده ایم سپس به استثناءها اشاره ای می کنیم. فصل دوم: این فصل شامل یازده قسمت می باشد که در آن به شرایط و احکام صید و حیوانات صید شده و سپس مردار، پرداخته شده است. شرایط صید خود شامل شرایط شکارچی، حیوانات شکار شده، آلات شکار و.... می باشد که توضیح هر کدام در متن آورده شده و به آیات مربوط به آن نیز اشاره شده است. فصل سوم: در این فصل به انواع حقوق حیوانات که در قرآن به آن اشاره شده است، اشاره کرده ایم. حقوق حیوانات را در دوازده قسمت بیان کرده، سپس آیاتی از قرآن کریم که پیرامون این مباحث آمده است را ذکر کرده ایم. فصل چهارم: این فصل شامل سه قسمت می باشد، که هر قسمت خود موارد دیگری را شامل می شود. در این فصل برآنیم تا منافع گوناگون حیوانات را مورد بررسی قرار دهیم. مثلا برخی از حیوانات منافعی چون شیر، عسل و ...دارند که در آنجا به توضیحاتی پیرامون آن پرداخته ایم. در آخر هم به ویژگی یکی دیگر از نعمت های الهی یعنی ویژگی شتر اشاره ای داشته ایم. فصل پنجم: این فصل که در ادامه فصل چهارم می باشد به بررسی یکی دیگر از فواید حیوانات، یعنی به بیان بهره های جنگی حیوانات پرداخته ایم. این فصل شامل یک قسمت می باشد که این قسمت هم بخشهای دیگری را دارد که در آن توصیفی پیرامون ورزش با استفاده از حیوانات، و انواع شرط بندی ها داده شده. ضمنا آیاتی از قرآن کریم که در رابطه با بهره های جنگی از حیوانات می باشد. در این فصل گنجانده شده است.
مبانی اخلاق انتفاعی در آیینه آیات و روایات
نویسنده:
مریم مهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پروژه تحقیقاتی با عنوان مبانی اخلاق انتفاعی در آیینه آیات و روایات با روش کتابخانه ای نگارش شده است. مباحث آن به 3 بخش و یا 6 فصل تقسیم بندی شده که به ترتیب زیر می باشد: در بخش اول که مربوط به مفاهیم است، سعی شده با بهره گیری از کتابهای اخلاق و فلسفه اخلاق و... در فصل اول به تعریف و شرح لغوی و اصطلاحی واژگانی که نیاز به بررسی داشته اند، بپردازیم و در فصل دوم مکاتب اخلاقی، که نزدیک به این بحث بودند را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. در بخش دوم به شرح مکتب انتفاعی پرداخته شده به گونه ای که در فصل اول پس از توضیحی درباره این مکتب، دیدگاه فلاسفه ای که قأیل به این نظریه اند بیان گردیده و پس از آن دسته بندی سودگروی آورده شده و در فصل دوم اشکالات اساسی این دیدگاه از نظر دانشمندان اسلامی و غیر اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش سوم به عنوان بخش اصلی پروژه پس از بیان مکتب اخلاقی اسلام و ذکر تفاوت ها و شباهت های این مکتب با مکتب انتفاعی در فصل اول: به بیان آیات و روایاتی که به نحوی سود و زیان دنیوی و یا آخروی را در خود نهفته دارند، در فصل دوم، پرداخته و در واقع به این نتیجه رسیدیم که معارف دینی ما نیز بر طبق فطرت انسان تنظیم شده اند و برای همه اقشار جامعه و همه مراتب ایمان یا کفر مطالبی را عرضه کرده اند. پس طبق انگیزه های گوناگون برای انجام کارها انسانها به دنبال جلب سود و دفع ضرر هستند.
 مقایسه داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن و تورات
نویسنده:
محمد اسلامی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق بیشتر از کتابهای تفسیری استفاده شده است و شامل سه فصل می باشد که در هر فصل بعد از بیان قصه یوسف که حول محور آیات قرآنی نوشته شده است، به مقایسه داستان یوسف در قرآن و تورات پرداخته شده است که در این مقایسه در مورد اختلاف و اشتراک بین قرآن و تورات بحث شده و در اولین مقایسه به موارد اشتراک و بعد از آن به موارد ذکر شده در قرآن و تورات و بعد به موارد متناقض(مواردی که در هر دو کتاب ذکر شده اما نوع مطالب شان با هم فرق می کند این دو کتاب پرداخته شده است. و در پایان هر قسمت به بحث روایتی در مورد این داستان پرداخته، که از بین این روایات، یک سری روایات وجود دارد که به آنها اسرائیلیات گفته می شود و در اینجا بر اساس آیات قرآنی و کتابهای تفسیری از جمله کتاب جمال انسانیت(تفسیر سوره یوسف)بر آنها خدشه وارد کرده ایم و آنها را رد کرده ایم. و در پایان تحقیق هم نتیجه گیری کلی در مورد، این مقایسه صورت گرفته است.
سیمای حضرت ابراهیم در قرآن
نویسنده:
منیژه عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
داستان زندگی پر برکت و آموزنده حضرت ابراهیم(ع) را در پنج بخش بررسی خواهیم نمود: بخش اول: کلیات خود شامل: نام ابراهیم(ع)، نسبت ابراهیم(ع)، تولد ابراهیم(ع)، اوصاف ابراهیم(ع)، و اوضاع حاکم برزادگاه ابراهیم(ع) می باشد. بخش دوم برخورد ابراهیم(ع) با مخالفان که شامل: ابراهیم(ع) وآزر، ابراهیم(ع) و نمرود، ابراهیم(ع) و ستاره پرستان، ماه پرستان و خورشید پرستان، ابراهیم(ع) و بت پرستان می باشد. بخش سوم ارتباط متقابل ابراهیم(ع) با خدا که شامل: دعاهای ابراهیم(ع)، آمدن ماموران الهی پیش ابراهیم(ع) می باشد. بخش چهارم ابراهیم(ع) و خانواده که ابراهیم(ع) وساره، ابراهیم(ع) و هاجر، ابراهیم(ع) و اسماعیل، ابراهیم(ع) و اسحاق را در بر می گیرد. بخش پنجم که در بر گیرنده آزمایشهای ابراهیم(ع) و مقام امامت ابراهیم(ع) می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 31