جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 16
مادر و سید: بررسی نقش مادر در تربیت فرزند در دوران کودکی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهره قدیری بیداخویدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مادر در تربیت فرزند در دوران کودکی از دیدگاه قرآن و سنت و علم، به رشته تحریر در آمده است. والدین و به خصوص مادران، مسئولیت تربیت کودکان خود را بر عهده دارند و باید با طرح و برنامه صحیحی تلاش کنند تا فرزندان شان را از گمراهی و فساد برحذر داشته و آنان را افرادی برومند و ارزنده بار آورند. تربیت ضروری ترین نیاز جامعه بشری بوده و از مهم ترین حقوق فرزندان بر والدین است. این پژوهش با استفاده از منابع تفسیری چون نور و نمونه، جوامع روایی مانند وسائل الشیعه، نهج البلاغه و غررالحکم و کتاب های روان شناسی تربیتی به روش کتابخانه ای تدوین شده است. بدین منظور ابتدا واژه تربیت که معنای آن فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت مطلوب و همچنین انتخاب بهتر روش ها برای تامین نیازها است، تبیین شده و سپس به ملاحظه نقش مادر در تربیت فرزند، و به خصوص اهمیت رسالت مادران پرداخته شده است. در ادامه مفاهیمی چون: تغذیه کودک، تربیت دینی کودک، آسیب شناسی کودک و .... ، و نقش مادر در هریک از این موارد مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند. در این پژوهش آغاز دوران تربیت از کودکی در نظر گرفته شده است و اعمال روش هایی چون محبت، تکریم شخصیت و الگو برداری برای تربیت کودک به تفصیل تشریح شده اند. آموزش کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و آموختن نظم و انضباط برای تربیت کودک ضروری است . مادران از روش های تشویق و تنبیه نیز در این دوران می توانند استفاده کنند. البته در این خصوص باید حتما نکات بیان شده را در نظر داشت. مادران نباید زیان خشونت های بی مورد را از یاد ببرند ؛ چرا که این موارد مانع پیشرفت فرزندان می شود، مادران باید به سوالات کودکان با صبر و حوصله گوش فرا داده و به آنها توجه کنند. یکی از روش های آموزشی در دوران کودکی قصه گویی است . نقش قصه در تعلیم و تربیت و تقویت قوه تخیل کودک بسیار قابل تأمل است . قصه های مناسب می تواند کارگاه آموزشی خوبی برای این دوره سن بوده و باعث افزایش خلاقیت کودک شود. تغذیه کودک نیز دارای اهمیت است و رشد جسمی و روحی فرزندان تحت تاثیر غذا و لقمه حلال می باشد. شیوه خوردن غذا و رعایت آداب آن در رشد روحی کودک تاثیرگذار است. دقت در سلامت جسمی و روحی نونهالان از وظایف پدر و مادر است. با دقت در آموزه های دینی و سیره معصومین ( ع) در می یابیم که زمان تربیت دینی فرزندان از همان دوران کودکی است و مادران باید از همین زمان با دقت فرزندانشان را با مفاهیم و آموزه های دینی آشنا کنند. مادر است که می تواند با تربیت اخلاقی خود، فرزند را به عفت، حق دوستی، خیرخواهی، نیک اندیشی و .... سوق داده و او را با تقوی سازد. وظیفه مادر است تا پیش از آنکه ذهن کودک مغشوش و آلوده شود، به تربیت پرورش مذهبی و اخلاقی کودک خود مبادرت نماید. بازی برای کودک یک نیاز طبیعی است و از آغاز زندگی تا پایان عمر همواره پایدار است. اسلام به این نیاز طبیعی توجه داشته و دستور داده اطفال را تا هفت سال آزاد بگذاریم. پس بازی حق فرزندان است و والدین و به خصوص مادران باید شرایط مساعد را برای برخورداری کودکانشان از این حق طبیعی فراهم سازند. البته باید به نوع بازی ها و اسباب بازی هایی که برای او تهیه می کنند توجه داشته باشند. موضوع مهم دیگر آسیب شناسی کودکان از جمله کم رویی، لجبازی، ترس، دروغگویی، دزدی و غیره است که باید بدان توجه داشت. البته در این پژوهش به علت گستردگی بحث و کمبود وقت، فقط به مسأله کم رویی ، علل آن و نیز درمان و پیشگیری از آن پرداخته شده و به مباحث دیگر به صورت گذرا اشاره شده است.
شیطان در نهج البلاغه
نویسنده:
فاطمه حامدمقدم چرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش، شیطان در نهج البلاغه می باشد. شناخت شیطان و مکاید او بسیار با اهمیت است، چرا که در پرتوی این معرفت، انسان هشیارتر و آگاهانه تر به مقابله با این دشمن دیرینه و خطرناک می پردازد و به راحتی از وسوسه های او دوری می کند و در نتیجه در گرداب گناه غرق نمی شود و راه کمال بر انسان گشوده خواهد شد. در این اثر کوشش شده در سه بخش و هشت فصل، شیطان، مصادیق او، راه های فریب و مبارزه با او به استناد کلام امیرالمؤمنین علی ( علیه السلام) در نهج البلاغه معرفی گردد. همچنین برای توضیح و تبیین کلام حضرت علی ( علیه السلام) از آیات قرآن، سخنان سایر معصومین ( علیهم السلام) نیز بهره گرفته شده است. در این کار تحقیقی از شروح نهج البلاغه، فرهنگ موضوعی و فرهنگ معارف نهج البلاغه و کتابهایی که در موضوع شیطان شناسی نگارش شده، و نیز تفاسیر قرآن کریم و کتابهای روایی و اخلاقی و به ندرت تاریخی استفاده شده است. از آشنایی با مصادیق شیطان این دستاورد حاصل می شود که دنباله روی از شیطان نتیجه ای جز هلاکت و پستی در این دنیا و عذاب و عقوبت الهی در جهان آخرت ندارد. با شناخت مکاید شیطان و راه های نفوذ و فریب او میزان گناه و جرایم ان شاء ا... در جامعه کمرنگ خواهد شد. روش مورد استفاده در این تحقیق، روش های بنیادی، توصیفی، تحلیلی و کتابخانه ای است.
راههای خداشناسی در کلام مولی علی ( ع)
نویسنده:
فهیمه وحدتی کفاشیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش راههای خداشناسی در کلام مولی علی- علیه السلام- می باشد و در حقیقت در این اثر کوشش می شود که راههای مختلف خداشناسی معرفی گردد و در ضمن گوشه ای از جامعیت کلام حضرت علی- علیه السلام- نیز تبیین می شود. از آن جا که شناخت ذات حق برترین موضوع می باشد، خداشناسی ارزشمندترین دانشی است که بشر می تواند بدان دست یابد، چرا که در پرتو خداشناسی و معرفت آدمی تمام خواسته هایش را از خداوند می طلبد و به غیر او تکیه نمی کند. بینش ژرف توحیدی به انسان آرامش و امنیت روحی می بخشد و انگیزه مقاومت در برابر سختی ها می شود و به او کمک می کند تا آینده نگر باشد و مقصد حقیقی و نهایی خود را از یاد نبرد و در نتیجه این بینش در راه کسب خشنودی خداوند گام برمی دارد و از آنچه مایه عقوبت الهی است پرهیز می کند. این تحقیق در اصل راههای خداشناسی در کلام مولی علی- علیه السلام- را در نهج البلاغه بیان می کند اما برای توضیح وتبیین کلام حضرت ازآیات قرآن، مضامین ادعیه وسخنان معصومین استفاده شده است. منبع اصلی در این پژوهش نهج البلاغه بوده است که با استفاده از شروح موضوعی و فرهنگ معارف نهج البلاغه سخنان حضرت پیرامون مباحث توحیدی استخراج شده و سپس توسط شروح نهج البلاغه و کتابهای تألیف شده در زمینه خداشناسی در نهج البلاغه تبیین و تفسیر شده است. با توجه به این که استعدادها و ظرفیتهای فکری افراد مختلف است راههای خداشناسی نیز متفاوت می باشد و با مخاطب شناسی زیبای مولا علی- علیه السلام- در نهج البلاغه به انواع راههای خداشناسی نظیر: خداشناسی فطری، خداشناسی از راه برهان نظم، خداشناسی از راه عقل و استدلال اشاره شده است.
راز پاکدامنی: عفت در قرآن و سنت، آثار فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
زینب خوشخو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عفت درقرآن وروایات وآثارفردی واجتماعی آن یکی ازموضوعاتی است که به جهت اهمیت فراوان درتفاسیروجوامع روایی وکتب اخلاقی به آن اشاره شده است . عفت درروایات اسلامی به معنای به وجود آمدن حالتی برای نفس انسان است که اوراازغلبه یافتن شهوت حفظ کند . عفت ازفطریات و جنود عقل است که درمقابلش هتک وپرده دری که ازجنود ابلیس وجهل است قراردارد . عفت دارای سه مرتبه است که عبارت است از: مرتبه اول : مقابله با شهوت که آن خاموش کردن شهوت بامرتکب نشدن حرام وغلبه برآن است . مرتبه دوم:عفت عملی ،که علاوه برکنترل شهوت ،هریک ازاعضای بدن ازچشم وگوش وزبان وشکم را از ارتکاب به حرام بازدارد . مرتبه سوم : عفت نظری که علاوه برکنترل اعضای بدنی نسبت به گناه حتی فکرگناه نیز به ذهنش خطور نکند. قرآن درمورد عفت نگاه ،کلام ،شکم ،راه رفتن وعفاف درخانواده ،آیات صریحی دارد که بیانگراهمیت این مسئله دراسلام می باشد . برخورداری ازمقام بالا نزد خداوند ،برخورداری ازصفات نیکو ،لذت بردن ازایمان ،رهایی ازشدائد قیامت ،عزت وسربلندی ،ایجاد امنیت وآرامش اجتماعی واستحکام خانواده ازمهمترین اثرات فردی واجتماعی حفظ عفت می باشد ودرمقابل هلاکت ونابودی ،ناراحتیهای جسمی وروانی ،افزایش طلاق ،بی علاقگی به ازدواج تمایل نداشتن به کاروفعالیت ،بی غیرتی مردان ،فحشا وهدررفتن عمرومجازات اخروی ازپی آمدهای سوء بی عفتی ازدیدگاه عقل وروایات می باشد . برای حفظ وتقویت عفت وپاکدامنی می توان ازراههایی چون ،بالابردن ایمان وآگاهی ،عبرت گرفتن ،تقوا،خودشناسی ،استعاذه ،صبر،حفظ حریم دیگرا ن،ازدواج ،امربه معروف ونهی ازمنکربهره جست . امیداست که باانجام این راهکارها بتوانیم جامعه ای عفیف وپاکدامن داشته باشیم وبه دین وسیله سعادت دنیا وآخرت رانصیب خود گردانیم .
راه بخشایش: عفو و بخشش از دیدگاه قرآن و سنت و پیامدهای فردی و اجتماعی
نویسنده:
جلیله کیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
گذشت که معادل آن در فرهنگی دینی ما واژه های عفو، صفح و غفران است از جایگاه والائی برخوردار می باشد و در جایی معنی پیدا می کند که انسان قدرت بر انتقام دارد. انسان های با گذشت به مغفرت و رحمت الهی دست یافته و از پاداش های اخروی بهره مند می شوند و هرچه این صفت الهی در ایشان رشد کند آنان را به سوی کمال و نایل شدن به مقام محسنین و قرب الهی سوق می دهد و در پرتو فضیلت اخلاقی دشمنان سرسخت به دوستان صمیمی بدل می گردند و جلو تسلسل ناهنجاریها و خشونتها گرفته می شود و آرامش در نهاد خانواده و اجتماع جریان می یابد. و اهمیت این بحث و پرداختن آن به این معنا نیست که اسلام خشونت را مطلقا مردود می داند، چون در برابر کفار معاندان و آن مواردی که احقاق حق و نشر عدالت جز با اعمال خشونت ممکن نیست اسلام شدت عمل را لازم می داند. راه رسیدن به این خلق الهی این است که در فضای روح بخش آیات قرآن کریم قرار گیریم و دستورات الهی را بر صفحه جانمان حک کنیم؛ و سرزمین دل را با معرفت، شناخت و ایمان آبیاری نموده و در پی کسب تقوی باشیم. با سلاح صبر و بردباری به جنگ دیو درون رفته و با استفاده و رفتن در پناهگاه الهی از شر شیطان نفس خودمان را برهانیم، از سیره انبیاء و اولیاء بهره مند و ممارست و مداومت بر عفو و گذشت را از یاد نبریم اگر می خواهیم به عفو الهی دست پیدا کنیم که در سایه گذشت از دیگران می توان مشمول مغفرت پروردگار شد.
مشورت در قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا کمالی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق تحت عنوان مشورت در قرآن و سنت به بحثی تفسیری و روایی پیرامون موضوع می پردازد. مشورت در لغت از شار العسل گرفته شده است و به معنای بیرون آوردن یا از موم جدا کردن عسل و بدست آوردن عسل ناب است و در اصطلاح به معنای ضمیمه و محکم کردن رأی خود با نظر دیگران می باشد. مشورت یکی از صفات اخلاقی مثبت و مورد قبول اسلام می باشد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا بدان جا که خداوند در قرآن کریم به پیامبر خویش? و مؤمنان دستور مشورت با یکدیگر را می دهد. پیامبر اسلام? و امامان معصوم? به منظور نهادینه کردن امر مشورت در بین مردم با سیره و کلام خود آنان را با آداب و بایسته های مشورت آشنا نموده و وظایف اخلاقی مشاوران نظیر تقوی، تجربه و خرد، خداترسی و امانت داری، ورع و بردباری را بیان نموده اند. یکی از مهمترین شاخصه ها در بحث مشورت فواید این امر است که معصومین? اهتمام فراوانی به آن داشته و افراد را از خود رأیی برحذر داشته اند و در امر مشورت هیچ گونه تمایزی بین زنان و مردان قائل نبودند و اطاعت از رأی زنانی که به کمال عقلی رسیده اند و شرایط لازم جهت مشاوره را دارند امری ضروری می دانستند و افراد را از مشورت در اموری که با روحیه زنان و عواطف مادری سازگاری ندارد نهی نموده اند. بنابراین پرداختن به بحث مشورت با توجه به تأکید آیات و احادیث معصومین? و نیاز روز افزون جامعه انسانی به این امر ضرورت دارد و آگاهی از فواید آن انگیزه افراد را نسبت به امر بیشتر می کند. به همین منظور مباحث تحقیق در پنج فصل با عناوین نگاهی اجمالی به مشورت، احکام کلی مشورت، آداب و بایسته های مشورت، فواید مشورت با الهام از سیره و کلام معصومین، مشورت با زنان آری یا نه؟ تدوین شده است.
 حزب الله و حزب شیطان در قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا میری بیدختی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله تحت عنوان ( حزب الله و حزب شیطان در قرآن و سنت) به بحثی تفسیری و روایی پیرامون این دو موضوع می پردازد؛ زیرا یکی از موضوعاتی است که در آیاتی از قرآن و در تعدادی از روایات معصومین به آن اشاره شده است. حزب الله در معنای صحیح آن عبارتست از: ترکیبی قرآنی به معنای یاران و انصار خداوند که دارای هدف واحد و ایمان واحد باشند و واژه جند مرادف با حزب است. حزب شیطان نیز ترکیبی قرآنی است به معنای یاران و انصار شیطان که دارای هدف واحدی می باشند و در مواردی از قرآن کفار و منافقین حزب شیطان شمرده شده اند. در آیات و روایات اوصافی برای حزب الله بیان شده است از قبیل محبوب و دوستدار خدا بودن، تثبیت ایمان و تقوای الهی در قلوب آنها، تأیید به وسیله روحی از جانب خدا و رسیدن به مقام رضا، تولی و تبری و پذیرش ولایت، اهل عبادت و تعظیم در برابر پروردگار، انفاقات مالی و تواضع و فروتنی، شجاع و مجاهد در راه خدا و شهامت در مقابل دیگران. و ویژگیهای حزب شیطان پیروی از او و غفلت از خداوند و مخالفت با خدا و پیامبر او، دروغگویی، تبهکاری، طغیانگری و مسخره کردن خدا و پیامبر خدا و... است. کسانی که به عنوان مصادیق حزب الله معرفی شده اند: حضرت علی? و شیعیانش، امام حسین? و زائرانش، ائمه معصومین? و حزب آنها، انبیا، صدیقان، شهدا و صالحین، اصحاب کهف، اویس قرنی، 313 نفر یاران طالوت و همچنین عبیدالله بن عبدالله بن ابی. و مصادیق حزب شیطان کافران و منافقان، اصحاب جمل، آل ابی سفیان، مردم عصر جاهلیت، شرابخوار و نفس اماره و عمرو عاص و طرفداران او معرفی شده اند. انسان زمانی جزء حزب شیطان می شود که بصیرت و آگاهی کامل نداشته باشد و هوا و هوسهای خود را حجابی بر دیدگانش قرار دهد و به شیاطین اجازه رهبری و ولایت دهد تا حقیقت را بر او مشتبه سازند. خداوند فرجام این دو گروه را مشخص ساخته سرانجام خوب و نیکو رستگاری و پیروزی را از آن حزب الله دانسته و فرجام بد و سوء و زیان و خسران را در انتظار شیطان صفتان قرار داده است. عوامل فلاح جامعه محققانی هستند که جامعه را با اندیشه های عمیق دینی آشنا کنند و وعاظی که پند و اندرز دهند و دلهای آماده و پذیرای حقایق. مطالب این پژوهش با استفاده از کتابهای تفسیر همچون مجمع البیان فی تفسیر القرآن، من هدی القرآن، المیزان فی تفسیر القرآن و...، کتابهای روایی مانند الکافی، بحارالانوار، نهج البلاغه و... و کتب لغوی و ادعیه تهیه شده است. روش تحقیق به اعتبار هدف بنیادی، و به اعتبار ماهیت و روش توصیفی و تحلیلی و به اعتبار روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و از طریق فیش برداری می باشد. واژگان کلیدی آن عبارتند از: حزب، شیطان، فلاح، نفاق و خاسرون.
 جلوه هایی از تجلی قرآن در نهج البلاغه ( در موضوعات صفات الهی، نبوت، دنیا و آخرت)
نویسنده:
حلیمه ریحانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بخش بزرگی از معارف قرآن در نهج البلاغه بیان شده است. این پژوهش درباره ی تجلّی آیات قرآن در موضوعات صفات الهی، نبوّت و دنیا و آخرت در نهج البلاغه است و سعی دارد در این موضوعات، هماهنگی و ارتباط نزدیک بین قرآن و نهج البلاغه را نشان دهد. پس از تبیین شخصیت علمی امام علی(ع) و فصاحت و بلاغت نهج البلاغه، به عنوان مباحث مقدماتی، بخشی از مبحث توحیدی نهج البلاغه در زمینه ی صفات ثبوتیه و سلبیه، با آیات قرآن، تطبیق داده شده است از جمله ی این صفات: علم، قدرت، حیات، خالقیت و رازقیت الهی است. انسان هم مرتبه ی پایین تری از این اوصاف را با محدودیت و نقص داراست ولی در خداوند، مرتبه ی کامل این اوصاف بدون محدودیت، وجود دارد. توجه به این اوصاف الهی، ثمرات اخلاقی- تربیتی برای انسان دارد. «نبوّت»، نیز از مباحث مهم نهج البلاغه است که مستندات قرآنی دارد. گمراهی و سرگردانی، کم رنگ شدن اعتقادات دینی، خوراک و مسکن نامناسب و ناامنی اجتماعی، از ویژگی ها و مشکلات مردم در زمان بعثت پیامبر اکرم(ص) بوده است. که رفع و کاهش این مشکلات را می توان از ثمرات بعثت نبوی دانست. پیامبر گرامی اسلام(ص) دارای صفات بارزی بودند که برخی از آن ها مانند خاتمیت و شاهد بودن و... در قرآن و نهج البلاغه، مطرح شده است. خداوند در قرآن از حضرت محمد(ص) به عنوان اسوه ی حسنه یاد کرده اند که امام علی(ع) هم به این مطالب در نهج البلاغه اشاره نموده و به پیروی از سنت و سیره ی نبوی که معتدل، جامع و سبب هدایت است، تأکید کرده اند. امام علی(ع) با بیان فانی بودن و فریبندگی دنیا، آن را توصیف کرده اند و علاوه بر ذکر آزمایش انسان ها در دنیا با سختی ها و نعمت ها، انسان ها را به عمل گرایی ترغیب نموده اند و آن ها را از شیطان و وسوسه های او که اعمال ناپسند را در نظرشان، تزئین می کند، برحذر داشته اند. تجلّی آیات الهی در این مباحث نهج البلاغه، مشاهده می شود. در نهج البلاغه و قرآن، قبر و قیامت نیز به خوبی توصیف شده و سختی های آن ها تذکر داده شده است تا انسان از دنیا بهترین توشه ها را برای آخرت بردارد. توصیف بهشت و جهنم و نعمت ها و عذاب های آن ها نیز، انسان را در این مهم، یاری می کند. منابع استفاده شده در این پژوهش عبارتند از قرآن کریم و نهج البلاغه، معجم المفهرس قرآن و نهج البلاغه، کتب تفسیری مثل ترجمه ی المیزان و تفسیر نمونه، شروح نهج البلاغه مانند شرح ابن میثم و پیام امام امیرالمومنین(ع)، کتب لغوی قرآن و نهج البلاغه مانند مفردات راغب و قاموس نهج البلاغه، کتب اعتقادی در زمینه های توحید و نبوت و معاد مانند کتاب آموزش کلام اسلامی و کتب تفسیر موضوعی در این مباحث مانند کتاب های آیت الله جوادی آملی. این تحقیق، به صورت کتابخانه ای انجام شده و بر اساس نگرش ها بنیادی، به اعتبار موضوع، دینی و بر اساس راهبردها توصیفی- تحلیلی است. این پژوهش در مجموع علاوه بر بیان شخصیت علمی امام علی(ع) و فصاحت و بلاغت نهج البلاغه، نشان می دهد که نهج البلاغه مانند قرآن به مباحث توحید، نبوت، دنیا و آخرت، توجه ویژه ای داشته و در این موضوعات از کلام الهی، بهره برده است و گاه آیات قرآن را شرح داده و بدین سان، پیوند عمیق و همسوی قرآن و نهج البلاغه آشکار می گردد. واژگان کلیدی: تجلّی، صفات ذات، صفات فعل، نبوّت، دنیا، آخرت، قرآن، نهج البلاغه، امام علی بن ابی طالب(ع).
فضل کوثر
عنوان :
نویسنده:
صدیقه تقربی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پایان نامه فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها است که به روش کتابخانه ای با کلید واژه های: خلقت نوری، فضیلت، فاطمه، صدیقه، شفیعه، علم، مصحف و ... . در 87 صفحه و نه فصل تدوین شده است. فاطمه سلام الله علیها دارای خلقت نوری است و نطفه او با تناول از میوه های بهشتی بسته شده و بر اساس روایت امام صادق? خداوند نه نام برایش نهاد فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا، که هر یک از این اسامی بر معانی و اوصاف و اخلاقیات آن بزرگوار دلالت دارد و همه این معانی با وجود مقدسش مطابقت دارد هر یک گوشه ای از فضائل آن حضرت را به تصویر می کشد. او به حره(آزاده و خالص)، حصان ( مستحکم و غیر قابل نفوذ)، حانیه ( کمال شفقت و مهربانی) نیز معروف است. ام المؤمنین، ام ابیها و ام الفضائل کنیه های مشهور ایشان است. و در ضمن به اعزالبریه( عزیزترین خلق خدا) امة الله( کنیز خدا)، بضعه المصطفی ( پاره تن پیامبر)، حجه الحجج( حجت حجتها) القاب مشهوری است که به ایشان نسبت داده شده است. اگر چه نام حضرت به طور صریح در قرآن نیامده ولی سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر، سوره قدر و آیه نور و آیه مباهله در شأن ایشان نازل شده است. فاطمه سلام الله علیها نمونه ای از صفات عالیه همچون آزادگی، شجاعت، تقوا، حلم و متانت، زهد و قناعت، معجزه و کرامت و علم وافر و ... برخوردار بود. در بینش فاطمی دنیا صحنه علم و میدان تلاش و مبارزه و جایگاهی برای کسب سعادت اخروی است. او ثروت را می خواهد نه به عنوان کسب ارزش و اعتبار ولی برای تأمین جان و آبرو از نظر ایشان بهترین ثروت غنای درون است و دستی گشاده برای خدا، ایشان خوشبختی را در لحظات دائمی یا موقت که آدمی خود را در مسیر رضای خدا و طریق هدف ببیند. او از انسان این گونه تلقی دارد که موجودی متعهد مسئول است. مسئول است خود را رشد دهد، ترقی نماید و ترقی دهد او مرگ را وسیله ای برای انتقال از رنج ها، دورویی و نفاق به عالم خوشبختی و سعادت مندی می داند. حضرت زهرا یکی از نمونه های بارز تقوا است که علم را در سایه تقوا به دست آورده، یکی از مصادیق علم حضرت محصف ایشان است که در آن تمام حوادث و اخبار غیبی و اسم همه کسانی که تا روز قیامت به سلطنت و حکم رانی می رسند آمده است. فاطمه دختر پیامبرj را همه ی معصومین ستوده اند پیامبرj فرمودند: هر که دخترم را دوست داشته باشد در بهشت بامن است وهر که با او دشمن باشد در آتش خواهد بود، امام یازدهم ایشان را حجه الحجج خطاب می کند، امام زمان? می فرماید ایشان الگویی برجسته برای من است. و بالاخره فاطمه سلام الله علیها شفیعه روز محشرکه به تفسیر امام باقر? بسان پرنده ای که دانه ی خوب را از بد جدا می سازد شیعیان و دوستان و دوستداران خود را در بر گرفته و نجات می دهد.
 بطن مادر، کانون تربیت: بررسی نقش مادر، در تربیت فرزند در دوران بارداری از دیدگاه قرآن، سنت و علم
نویسنده:
زهره عرفانی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش ، نقش مادر، در تربیت فرزند از دیدگاه قرآن و سنت و علم است. مسلم است که تربیت، یکی از حیاتی ترین نیازهای جامعه ی بشری بوده و از مهمترین حقوق فرزندان بر والدین، مخصوصاً مادران می باشد. تربیت، « رفع موانع و ایجاد مقتضیات، برای پرورش استعدادهای مادی و معنوی در جهت رسیدن به کمال خلقت است» که این پژوهش با استفاده از منابع تفسیری، روایی و علمی چون، المیزان و وسائل الشیعه و روان شناسی رشد از دیدگاه معاصر و با استفاده از واژه های کلیدی مانند، تربیت، جنین، بارداری، مادر، شیر خوارگی و تولد سعی در اثبات تربیت پذیری جنین، پیش از تولد و نوزاد، در دوران شیرخوارگی دارد تا با این کار زنان جوان به اهمیت دادن به دوران بارداری و شیردهی خویش، به عنوان مراحلی از تربیت فرزندانشان، ترغیب شوند. تربیت، فرآیندی ضروری و دارای اهمیت بوده و اقدام به آن، آثاری چون آرامش وجدان و داشتن فرزند صالح را برای والدین به دنبال دارد. عواملی مانند وراثت و محیط و اراده بر امر تربیت اثرگذار هستند. زن و مرد برای اقدام به تربیت باید، به بسترسازی برای آن بپردازند. یعنی؛ زمینه های تربیت را از سالها قبل از تولد فرزند و از زمان انتخاب همسر شروع کرده و شرایط قبل از انعقاد نطفه و لحظه ی انعقاد نطفه را رعایت کنند و در کنار آن از دعا و توسل به اهل بیت - علیهم السلام – فراموش ننمایند. در زمان بارداری، مادر وارد مرحله ای می شود که وظیفه ی او در برابر تربیت فرزندش شکلی اختصاصی می گیرد. ابتدا مادر باردار، باید از مراحل رشد جنین خویش آگاهی پیدا کند و به رفع نیازهای او در هر مرحله بپردازد. روان شناسان رشد، عواملی را چون بیماری مادر، مصرف بعضی داروها، الکل ، مواد مخدر توسط او و حتی غذایی که مادر می خورد، بر روند رشد جسمی او مؤثر می دانند. مسائلی مثل افکار و حالات مادر، شنیده ها، دیده ها و نذر مادر و … بر رشد روحی و معنوی جنین تأثیر می گذارند. مادر با درایت، با در نظر گرفتن این عوامل، از فرزندش غافل نشده و در جهت رشد فرزندش اقدام می نماید. این مراقبتها تا لحظه ی تولد فرزند ادامه می یابد. بعد از تولد نیز مادر نمونه، در اندیشه ی انجام کارهایی برای خدمت به فرزندش می باشد. پیشوایان دینی – علیهم السلام – برای روزهای اول تولد آدابی چون، خوراندن خرما به زائو،گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد، ختنه، عقیقه، شکرگزاری، انتخاب پوشش مناسب و … را به پیروان خویش، توصیه می کنند، که رعایت هر کدام، بر نوزاد تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم دارد. در کنار همه ی اینها، توصیه دین و علم بر این است که مادران، فرزندشان را از شیر خود محروم نکنند، چرا که فواید زیادی برای آن وجود دارد. این کار در کنار رعایت بعضی آداب شیر دادن، تأثیرات تربیتی بسیاری بر فرزندان دارد. تمام آنچه تاکنون ذکر شد. از وظایف مادران عزیز، در جهت زمینه سازی برای تربیت بهتر فرزندان در سالهای آینده و نشان دهنده ی نقش مهم و حساس مادران در تربیت آنان می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 16