جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
  • تعداد رکورد ها : 12
نویسنده:
Sarah Silvaggi
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله حاوی تحقیقاتی در مورد اشتراکات شخصیت مریم یا مریم در کتاب مقدس و قرآن است. به امید نزدیکتر کردن دو دین بزرگ و پیروان آنها از طریق دانش و درک به جای کلیشه های معمولی و عدم درک افراد متدین را از یکدیگر دورتر می کند. به امید ایجاد جرقه ای در پژوهش و آموزش دین. حضرت مریم در کتاب مقدس و قرآن بر اساس شباهت‌هایی که در صفات باکره‌اش مانند تقوا و باکرگی دارد و نماد حجاب او که وظیفه‌ای است که از سوی خالق بر دوش زنان مؤمن گذاشته می‌شود، مورد تأمل قرار می‌گیرد.
صفحات :
از صفحه 73 تا 82
نویسنده:
طاهر امینی گلستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: خشونت و افراط گرایی از مهم ترین موضوعات پژوهش های جاری در زمینه دین و مطالعات بین دینی است. نظم نوین جهانی و صلح جهانی، عدالت و اخلاق را بدون توجه به نقش دین و تشکل های دینی نمی توان درک کرد و از جمله موضوعاتی که به دین می پردازد، خشونتی است که به بهانه دستورات دین انجام می شود. تحقیقات فزاینده‌ای وجود دارد که به علل مذهبی خشونت و فراتر از آن می‌پردازد، و همچنین این امید وجود دارد که دین بتواند ابزارهای واقعاً مؤثری برای کنترل خشونت ارائه دهد. مسئله کنترل خشونت در رابطه با حوزه های اخلاق (تنظیم عاطفه)، الهیات (مشروعیت خشونت) و حکومت (ادغام از طریق دین) مورد بحث قرار می گیرد. نشان داده شده است که نه تنها دین امکاناتی را برای کنترل خشونت ارائه می دهد، بلکه همچنین کنترل خشونت از طریق مذهب را نیز ارائه می دهد. این مقاله بر یکی از براهین مهم اسلامی منقول از حضرت محمد (ص) به نام «وعده محمدی به مسیحیان تا آخر دنیا» و تأثیر نقش بین مذهبی و بین فرهنگی در صلح و حل منازعات تأکید می کند. به عنوان نقش اخلاق جهانی. اخلاق متعالی نیز یکی از نکاتی است که در اینجا به عنوان راه حل جنگ و درگیری مورد توجه قرار می گیرد.
صفحات :
از صفحه 46 تا 63
نویسنده:
طاهر امینی گلستانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: از نظر مبانی اسلامی و قرآنی، توحید هسته اصلی هنر اسلامی است و هنر واقعی آن است که در زندگی به سوی معنویت و یاد خدا دعوت می کند و هر گونه هنری را که انسان را از دینداری و خدایی باز دارد، محکوم می کند. یا 31:6). قرآن از یک سو به داستان یوسف نبی به عنوان شاهکار روایات قرآنی اشاره می کند (12:3) اما از سوی دیگر استفاده از هنر زشت برای نشان دادن فاصله انسان از زیبایی های الهی را محکوم می کند. 20). ویژگی اصلی هنر الهی و اسلامی این است که هنرمند با آثار هنری خود سعی در تقرب به خداوند متعال و خالق هستی و دور شدن از امیال دنیوی با رصد کائنات و طبیعت با رویکردهای واقع بینانه دارد. از چشم سود یا زیان این منظر با هنر زشت یا انسان محور که به همه چیز با دید سوبژکتیویته می نگرد و هیچ یا ضد متافیزیک به دنیا بر اساس منافع دنیوی، امیال، شهوات، نفرت، نابرابری و خصومت می نگرد، کاملاً متفاوت است. این مقاله بر آن است تا ابعاد مختلف هنر اسلامی را از منظر فلسفی، معنوی و دینی مورد بررسی قرار دهد و به بیان نمونه هایی از قرآن و یا احادیث از پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و اهل بیتش بپردازد. (مانند). در این مقاله هنر شیعی ایران که تلفیقی از هنر فرهنگ ایرانی و همچنین دیدگاه شیعیان ایرانی در مورد دین است نیز توضیح داده خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 117 تا 135
نویسنده:
Werner Schönig
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله به تشریح تفکیک قومی در فضای اجتماعی شهری با استفاده از مدل استاندارد مکتب شیکاگو و تکمیل مشاهدات تجربی اخیر می‌پردازد. مناطق فقیر، به ویژه، از نظر قومی به شدت تفکیک شده اند، در حالی که تفکیک قومی به طور کلی سال هاست که رو به کاهش بوده است. نقطه شروع مددکاری اجتماعی، ارتقای الگوهای آموزش، مشاوره و حمایت مالی و همچنین ارتقای مشارکت در فرآیندهای سیاسی محلی است. از یک سو، آنها می توانند اثرات منفی تفکیک قومی را کاهش دهند و از سوی دیگر، پیشرفت اجتماعی را به شیوه ای پایدار ارتقا دهند.
صفحات :
از صفحه 86 تا 116
نویسنده:
Armin Wildfeuer
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: دولت مشروطه دموکراتیک مدرن پیش از هر چیز خود را به عنوان نظم حفاظتی آزادی بشر، به عنوان ضامن حقوق بشر می بیند. دولت در خدمت آزادی است. به همین دلیل است که نه دولت، بلکه انسان به عنوان یک فرد و جامعه ای که توسط او شکل گرفته است در مرکز نظم سیاسی قرار دارد. دولت مشروطه دموکراتیک به عنوان سازمان سیاسی جامعه برای دستیابی به منفعت عمومی، باید آزادی جامعه، یعنی افراد و اجتماعات افرادی را که در آن با هم زندگی و کار می کنند، تضمین کند و تا حد امکان به آن نظم دهد.
صفحات :
از صفحه 62 تا 85
نویسنده:
Heinz Theisen
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: سکولاریسم جهان غرب با جدایی دین از دولت، دین و علم، دین و اقتصاد یا مذهب و آزادی فردی مشخص می شود. به دلیل ارتباط قوی بین دین و سیاست، دین و جامعه در جهان اسلام این گونه نیست. بنابراین تعجبی ندارد که تنش هایی بین جهان اسلام و جهان سکولار غرب وجود داشته باشد. امروز در مورد یکی از بزرگترین مشکلات امروز بحث خواهیم کرد.
صفحات :
از صفحه 46 تا 61
نویسنده:
محمدعلی سوادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در میان نظریات مختلف در مورد رابطه معنویت یا اخلاق و سیاست، قابل قبول، تفکیک ناپذیری معنویت از سیاست است. زیرا بر اساس تصور عقلانی از جهان، هیچ توجیه قانع کننده ای برای تفکیک این دو مقوله وجود ندارد. در فهم واقعی دین، بین دین و سیاست جدایی نیست و همه اصول، آموزه‌ها، ارزش‌های دینی-سیاسی باید همزمان اخلاقی، عقلانی و عادلانه باشند. بنابراین جای هیچ گونه بداخلاقی و بی منطقی و بی عدالتی نیست; زیرا، آنها مخالف هدف دنیا هستند. یعنی عالی ترین کمال انسان اگر همه بر اساس وحی الهی فقط نسبت به یکدیگر نباشند، انسان و جوامع نمی توانند جنبه های معنوی زندگی خود را بهبود بخشند. مکاتب فکری که هدف دین را صرفاً رستگاری فردی می دانند، نه به جنبه های سیاسی-اجتماعی دین توجه دارند و نه ابعاد سیاسی-اجتماعی آن را درک می کنند. در این بین، نظام‌های سیاسی و سیاستمدارانی که قصد کسب، حفظ و افزایش قدرت را دارند و می‌دانند که کتب الهی و پیامبران بزرگ‌ترین مانع بر سر راه خود هستند، می‌کوشند درک واقعی دین را پنهان کنند و مردم را نگه دارند. نسبت به آنها نادان برای آنها تنها نظریه هایی که می توانند دست های کثیف را توضیح دهند و اقتدار مطلق سلطه بر ثروت و قدرت را مشروعیت بخشند، بسیار سودمند هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند.
صفحات :
از صفحه 18 تا 45
نویسنده:
Christian Macheck
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: از زمان‌های گذشته، ادیان به مردم پاسخ‌هایی به پرسش‌های اساسی زندگی داده‌اند - از جمله مسائلی که مربوط به زندگی مشترک است. بیایید به اصطلاح "قاعده طلایی" را یادآور شویم که در بسیاری از ادیان یافت می شود. همچنین ممکن است تعلیم اجتماعی کاتولیک را به یاد بیاوریم که در طول تاریخ معاصر به سؤالات و مشکلات همزیستی انسانی با توجه به چالش های متعدد اجتماعی و سیاسی پاسخ داده و می دهد. نباید نادیده گرفت که اسلام خود را یک دین سیاسی می‌بیند - دین و سیاست در اسلام پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند. پاسخ‌های همیشه مرتبط ادیان مختلف جهان به مسائل زندگی مشترک مبتنی بر مفاهیم متفاوت و متفاوت فلسفی- کلامی است. اما با وجود همه این تفاوت‌ها، آیا شباهت‌هایی وجود ندارد که باید در حال حاضر در مواجهه با ناهمگونی روزافزون جهانی و چالش‌های جهانی کار کرد و به ثمر نشست؟
صفحات :
از صفحه 1 تا 17
نویسنده:
Sanower Hossain Talukder
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ازدواج های بین مذهبی و بین فرهنگی جنبه های بسیار مهم و قابل توجهی در زندگی سنتی ما هستند. برخی روایات این گونه ازدواج ها را جایز نمی دانند. هر دو با هم متضاد هستند. یک زوج در صورتی می توانند به آرامش در زندگی زناشویی خود دست یابند که بتوانند بر دخالت های سیاسی و الزامات سنتی غلبه کنند. اولاً، مداخله سیاسی یکی از موانع بزرگ ازدواج بین مذهبی و بین فرهنگی است. نمی توان گروه دیگری از مردم را پذیرفت. گاهی اوقات یک گروه می خواهد به چیزهای خارق العاده ای دست یابد. حتی زوج ها ممکن است در مورد وقایعی که باید بر آن غلبه کنند درک نکنند. آن گروه ها نمی توانند عشق یا ورود عهدنامه ای به زندگی جدید را به جای یک مانع ببینند. حزب قوی تر می خواهد بر دیگری حکومت کند. عشق در زندگی آنها بی معنی می شود. بنابراین، تعداد بسیار کمی می توانند بر ازدواج سیاسی بین مذهبی و بین فرهنگی غلبه کنند. ثانیاً، نگاه سنتی وجه اصلی در ازدواج های بین مذهبی و بین فرهنگی است. اگرچه بین زوج های تازه ازدواج کرده عشق وجود دارد، اما وقتی صحبت از تفکر سنتی می شود، بدتر می شود. سنت همیشه آنها را مجبور می کند که از دینی به دین دیگر روی آورند یا ممکن است یک زوج نیاز به تنفر عاطفی داشته باشند که در فرهنگ و جامعه جدید نادیده گرفته شده است. گاهی ممکن است حقوق خود را از دست بدهند یا اجازه نپذیرند فرهنگ جدیدی را بپذیرند. قرآن در آیات 4:1، 4:19، 5:5، 60:10 چیز خوبی در مورد ازدواج بین فرهنگی و بین مذهبی می گوید، اما قرآن ازدواج با بت پرستان را نمی پذیرد. در کتاب مقدس، اعداد 12: 1-15، یوحنا 4: 4-26، افسسی ها 4: 2-3، اول قرنتیان 7: 12-15، ازدواج تماماً در مورد عشق است به جز برخی تضادها، اما سنت همیشه به دنبال چیز نادرست است. پس ازدواج در گرو عشق و آرامش است نه حصار و سدی مانند سیاست و سنت. نمی خواهد بفهمد که از کتاب مقدس آنها چه چیزی یاد بگیرد. در خاتمه باید فهمید که وقتی می خواهیم برای ازدواج بین مذهبی و بین فرهنگی موانع ایجاد کنیم، دانسته یا ندانسته گناه می کنیم و آنها را از یکدیگر جدا می کنیم. ازدواج فقط به عشق، احترام و صلح با یکدیگر بستگی دارد.
صفحات :
از صفحه 121 تا 133
نویسنده:
Harald Bergbauer
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع رابطه دولت و مذهب در اروپا آشکارا بسیار گسترده و جامع است. همچنین بدیهی است که موضوع تا حدی مبهم است، شرطی که امکان بررسی جهانی را فراهم می کند. دین و امر الهی به اشکال مختلف با تمام تاریخ بشری همراه است و انسان همواره در پی یافتن راههای مناسب برای بیان رابطه خود با خدا و خدا بود. با توجه به سه دین جهانی توحیدی یهودیت، مسیحیت و اسلام، عهد عتیق قبلاً شاهد رابطه بین دولت و دین است. عهد جدید و تاریخ متعاقب آن اروپای غربی ابتدا بر این مبنا بنا می‌شوند، اما بعد از آن فاصله زیادی می‌گیرند. مقاله زیر یک طرح کلی از آن رابطه را ارائه می‌کند و بر تداوم و تفاوت‌ها تأکید می‌کند. با ارائه نگاهی اجمالی به رابطه دولت و دین، ابتدا وارد عرصه تاریخ خواهم شد. بخش اول به رویدادهای منتخب در تاریخ غرب می پردازد و به رویدادهای تاریخی واقعی و همچنین افکار و ایده های اساسی می پردازد. بخش دوم با در نظر گرفتن قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان و همچنین نقش دین در اتحادیه اروپا، رابطه بین دولت و مذهب در قرن 20 و 21 را روشن می کند. یک بیانیه کوتاه شرح رابطه را به پایان می رساند.
صفحات :
از صفحه 83 تا 120
  • تعداد رکورد ها : 12