جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 10297
بشر بن خالد البصريّ (/ق 2 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم. از معتزله بصره و او را از طبقه شاگردان عمرو بن عبید می دانند.
«جُعَل» أبو عبدالله الحسین بن عليّ بن إبراهیم البصريّ البغداديّ (293 هـ/369 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه و متکلم. کلام را از ابو علی خلّاد و و ابو هاشم جبّائی فرا گرفت. ابو عبدالله بصری یکی از اساتید شیخ مفید و قاضی عبدالجبار بوده است. ابن ندیم او را در زمه فقهاء المتکلمین اورده است. خداوند را کائن ثبت می دانست و او را از جنس مرئیات نمی دانست. معتقد بود که نظر همراه با اعتقاد مدلول و ظن به آن تصحیح می شود. بعضی از رجالیون متاخر شیعه او را شیعه دانسته اند. کتب الایمان ، نقض کلام الراوندی و جواز الصلاة بالفارسیة از جمله آثار اوست.
أبو عليّ الحسن بن محمّد النهاونديّ (/ق 4 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم امامی. کتب "الاحتجاج فی الامامة"، "الکافی فی فساد الاختیار" و "النقض علی سعید بن هارون الخارجی" از اوست.
أبو محمّد إسحاق بن إبراهیم بن میمون الموصليّ (150 هـ/235 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ادیب شاعر متفقه موسیقی دان و متکلم
أبو الطیّب إبراهیم بن محمّد بن شهاب الخالديّ (272 هـ/356 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
أبو عبدالله الحسین بن عبید الله بن سهل السعديّ القميّ (/ق 3 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم . او را به غلو متهم کرده اند. کتاب التوحید ، الامامه و کتاب الایمان از اوست.
أبو عليّ الحسین بن عليّ بن یزید المهلّبيّ الکرابیسيّ (/248 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه و متکلم . ابتدا از اصحاب رأی بود و سپس به فقه شافعی گروید و از مشاهیرشاگردان او شد. احمد حنبل که از دشمنان او بود وی را جهمی خوانده استو ابن ندیم کتاب الامامه را به او نسبت می دهد که در آن از علی (ع) بد گویی می کند و همچنین کتابی دارد که در معرفت خوارج به آن اعتماد می کنند. به نظر می رسد که مذهبی در کلام داشته است که داوود اصفهانی و ابن کلّاب از آن تبعیت می کرده اند. قائل به وجوب نظر بوده است و همچنین منکر عصمت امام . شیخ مفید نیز در مساله امامت ردی بر او نوشته است و همچنین به بدعت و کفر نیز متهم شده است.
أبو إسحاق إبراهیم بن أبي حفص الکاتب (/ق 3 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم از اصحاب امام حسن عسکری (ع). کتابی در رد غالیه و ابی الخطاب و اصحاب او دارد با عنوان: "الرد علی الغالیة و أبي الخطاب و أصحابه" .
الحسن بن عليّ بن یقطین بن موسی البغداديّ (/ق 3 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه و متکلم از اصحاب خاص امام کاظم (ع) و امام رضا(ع). صاحب مناظراتی و محاوراتی کلامی است که اخبار آنها به ما نرسیده است.
أبوالفضل جعفر بن حرب الهمدانيّ البغداديّ (/ت 236 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم معتزلی و شیخ معتزله بغدادی.او اعتزال را از ابو الهذیل علاف و عیسی المردار و ظاهرا از بشر بن معتمر نیز دریافت کرد. کتب جعفر بن حرب نزد متکلمین معروف بود. کتابی در تکفیر نظام معتزلی و توبیخی نسبت به ابوهذیل علاف نیز به او نسبت داده اند. ابو محمد نوبختی کتابی در رد رای ابن حرب در باب امامت دارد. محمد بن عیسی برغوث معتزلی نیز کتاب در رد ابن حرب دارد. از آراء کلامی اوست : 1 – قول به جواز در محل نبودن اراده الهی و قاضی عبدالجبار او را اولین کسی می داند که قائل به این مساله شده است. 2- حکم به کفر مثبت رویت 3 – قول به اینکه ایمان مخلوق است 4 – بر آنکس که خداوند او را عاقل آفریده است واجب است که بداند که برای او و عالم صانعی است. 5- خداوند اراده کرده است که کفر مخالف ایمان باشد و قبیح غیر از حسن باشد بدین معنی که او حکم کرده است که این، آن باشد. 6- قول به عدم جواز تعبد به واسطه قیاس 7 – قول به اینکه علی(ع) فاضل ترین مردم بعد از رسول خدا بود.
  • تعداد رکورد ها : 10297