جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 10321
أبوالحسن أحمد بن یوسف الأزرق بن یعقوب التنوخيّ الأنباري (297 هـ/378 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث فقیه لغوی و متکلم معتزلی. کلام را از ابو بکر بن اخشید و ابو هاشم جبّائی فرا گرفت. عبدالجبار معتقد است که این معتزلی بر ابو هاشم و اصحابش برتری هایی داشسته است اما چیزی در این مورد ذکر نمی کند.
أبوالحسن أحمد بن محمّد بن أحمد بن سالم البصريّ (/ت قریباً من 360 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متصوف و متکلم . پدرش از شاگردان سهل بن عبدالله تستری بوده است. مذهب سالمیّه به پدر او منسوب است. اعضای این مذهب در قضیه حلاج، نظری مخالف نظر عامه فقها داشته اند و حلاج را از محققین در تصوف می دانسته اند.ریاست مذهب سالمیه بعد از پدر به احمد می رسد. برخی محققان معتقدند که احیاء علوم الدین غزالی متأثر از مذهب سالمیه است . مخالفین وی او را به تجسیم متهم کرده اند. ابو نصر سراج در کتاب لمع آرائی از او ذکر می کند و همچنین ابن الفرّاء حنبلی در کتاب " المعتمد فی اصول الدین " برخی از آرای او را ذکر کرده است.
أبوسهل أحمد بن محمّد بن عبدالله القطّان البغداديّ (259 هـ/350 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عالم محدث ادیب متکلم. برخی او را شیعه می دانند الذهبی و ابن عماد حنبلی می گوید اندکی گرایش یه تشیع در او دیده می شد. مصادر رجالیه شیعه متاخر از او صرفا با عنوان متکلم جلیل یاد می کنند.
أبویعلي حمزة بن محمّد، الشریف الجعفري البغدادي (/465 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه و متکلم از فرزندان جعفر طیار. از بزرگان شیعه و از ملازمین شیخ مفید که با دختر او ازدواج کرد و از شاگردان شریف مرتضی. الذهبی رایی از او درباب حدوث قرآن نقل کرده است که به سبب دخول ناسخ و منسوخ در قر آن برای آن دلیل می آورد که ذهبی در تعلیق بر این قول می گوید که اگر منظور او خلق قران است که معتزلی و جهمی است و اگر منظور او حدوث در انزال قرآن بر زبان پیامبر است همراه با اعتراف به اینکه قرآن کلام خداوند است و مخلوق نیست بأسی بر او نیست .
أبو محمّد جعفر بن مبشّر بن أحمد الثقفيّ البغداديّ (/234 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث فقیه و متکلم معتزلی. از معتزله بغداد. ابتدا نزد ابوالهذیل علاف درس خواند و سپس نزد عیسی مردار رفت. در بسیاری از مباحث کلامی با جعفر بن حرب اتفاق نظر داشت. جعفر بن مبشر معتقد بود آنچه از قران میخوانیم حکایت از قرآنی است که در لوح محفوظ است .آنچه در مصاحف است کلام خداوند نیست مگر به مجاز. همچنین معتقد بود که " أنّ العقل یوجب معرفة الله تعالی بجمیع احکامه و صفاته قبل ورود الشرع و علیه أن یعلم أنه ان قصر و لم یعرفه و لم یشکره عاقبه عقوبة دائمة". برخی آراء فقهی جدل آمیز نیز به او نسبت داده اند که خیاط بسیار کوشیده است که او را از آنها تبرئه کند.
الحسن بن زید بن محمّد الحسنيّ «الداعي الکبیر» (220 هـ/270 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
أبوسهل بشر بن المعتمر الهلاليّ البغدادي (/ت 210 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
أبو محمّد الحسین بن سعید بن حمّاد الکوفيّ الأهوازيّ (/ق 3 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم امامی. امام رضا و امام جواد و امام هادی را درک کرده است.
أبواسحاق إبراهیم بن محمد بن إبراهیم الإسفرایینيّ (/418 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه شافعی، اصولی و متکلم اشعری. در کلام در عداد باقلانی و ابن فورک است و این سه را عبدالقاهر بغدادی از ائمه کلام در آن عصر می نامد. او در مجلس محمود سبکتکین غزنوی در موضوع رابطه خدا و عرش با کرامیّه مناظره کرد. در ان مجلس کرامیّه معتقد بودند که خداوند با عرش مماس است که اسفراینی این را موجب تناهی خداوند می دانسته است. خداوند را قایم بنفسه می دانست بدین معنا که او را موجودی مستغنی از محل و مخصص می دانست. او به شیوه اشاعره "رؤیت" را از سنخ علم می دانست و آنرا علمی مخصوص می دانست که به موجودات تعلق می گیرد.
أبوالعبّاس أحمد بن عمر بن سریج البغداديّ (/ت 306 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه شافعی محدث و متکلم . ملقب به شافعی صغیر . اکثر کتب او رد و نقض مذهب اصحاب رای و حنفی ها در فقه است . با عیسی بن داوود جراح از وزرای مقتدر حکام عباسی ارتباط و دوستی نزدیک داشته است . او را از فقهای قائل به عدل می شمرند. در مساله صفات از اختراع اوصاف و به کار گیری اصطلاحات متکلمین درباره خداوند دوری می کرده و خود را مقید به اوصافی می کرده که خود خداوند و رسولش گفته اند. با جنید بغدای ارتباط نزدیک داشته است .
  • تعداد رکورد ها : 10321