جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 86987
راهنمای توماس آکویناس [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Josef Pieper
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Ignatius Press,
آثار توماس آکویناس [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Aquinas St. Thomas (توماس آکویناس قدیس)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Delphi Classics,
چکیده :
ترجمه ماشینی : توماس آکویناس، روحانی دومینیکن ایتالیایی قرن سیزدهم، فیلسوف، الهی‌دان و حقوقدان در سنت مکتب بود. دو شاهکار او، «Summa Theologiae» و «Summa contra Gentiles»، به توسعه نظام‌بندی کلاسیک الهیات لاتین کمک کردند، در حالی که به عنوان یک شاعر، برخی از بهترین سرودهای عشایری را در مراسم دعای کلیسا ارائه کرد. توماس، برجسته‌ترین طرفدار کلاسیک الهیات طبیعی، تأثیر زیادی بر تفکر غربی داشت، زیرا بسیاری از فلسفه‌های مدرن ایده‌های او را توسعه دادند یا با آن مخالفت کردند، به‌ویژه در زمینه‌های اخلاق، حقوق طبیعی، متافیزیک و نظریه سیاسی. این کتاب الکترونیکی جامع آثار جمع آوری شده توماس آکویناس را با تصاویر متعدد، ترجمه های نادر، مقدمه های آموزنده و مواد جایزه معمول دلفی ارائه می دهد. (نسخه 1)
Dust Bound for Heaven: Explorations in the Theology of Thomas Aquinas
نویسنده:
Reinhard Hütter
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Eerdmans Publishing Co,
کتاب المعتمد فی اصول الدین
نویسنده:
محمود بن‌ محمد ملاحمی‌ خوارزمی؛ تحقیق: ویلفرد مادلونگ، مارتین مکدرموت
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : میراث مکتوب,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
كتاب المعتمد في أصول‌الدين، اثر محمود بن محمد ملاحمی خوارزمی، کتابی است به زبان عربی با موضوع کلام معتزلی که به تحقیق ویلفرد مادلونگ و مارتین مکدرموت، رسیده است. قصد ابن ملاحمی در این کتاب، مناقشه در مبادی فرقه‌های (مسلمان یا غیر مسلمان) مخالف با توحید، مانند ثنویان، نصاری و مجوس و رد استدلال‎های آنان در همان قالب و به همان اندازه‌ای است که مشایخ معتزله در کتاب‌های مختصر و متوسطشان، انجام می‌دهند. ساختار: کتاب دارای مقدمه محقق و محتوای مطالب در سه جزء است و هر جزء در قالب ابواب و فصولی ارائه شده است. برخی منابع کتاب از این قرار است: الآراء و الديانات، كتاب الأدوات، تاريخ ابن أبي‎‌‌‌‌خيثمة، شرح الجمل و ال‎قود، المجسطي، تفسیرهای عباس بن یزید بحرانی و ولید بن ابان، جوابات التستريين، كتاب الدواعي و الصوارف، كتاب المحيط بالتكليف، كتاب من قال بالعدل من المحدثين، رسائل منسوبة إلی قابوس بن وشمکير و... گزارش محتوا: ابن ملاحمی در مقدمه قصد دارد بزرگ‎ترین تألیفات ابوالحسین بصری در علم کلام، یعنی کتاب تصفح الأدلة را خلاصه کرده و درعین‌حال نواقصش را تکمیل کند و در برخی مباحثش تجدید نظر نماید. بصری در این کتاب، ادله معتزله و همچنین مخالفان آنان را تصفّح کرده؛ یعنی مورد نقد و بررسی قرار داده است. ابن ملاحمی تلاش کرده که کتابی جامع ارائه دهد که اشکالات ابوالحسین را در آن تکرار نکند. ابوالحسین بصری در کتابش بسیاری از ادله ضعیف و مسائل بدیهی را هم ذکر کرده که حذف آنها از کتاب، هیچ آسیبی به مطلب نمی‌رساند. ابن ملاحمی خوارزمی، می‌گوید استدلالات جدیدی را در این نوشتار، ارائه نموده و به مسائلی که در آن با ابوالحسین بصری، اختلاف نظر دارد اشاره کرده است. البته وی تأکید می‌کند که مسائل اختلافی‌اش با بصری کم است. ابوالحسین در هنگام نگارش بابی درباره انکار رؤیت خدا در آخرت توسط مؤمنین، از دنیا رفت. ابن ملاحمی آن را با همان سبک و سیاقی که بر اصل کتاب حاکم بود، به پایان رساند؛ مخفی نماند که بخش موجود از کتاب «المعتمد» از پایان کتاب «تصفح الأدلة» جز اندکی، تجاوز نکرده است. بااینکه «تصفح الأدلة» ابوالحسین بصری، مصدر اصلی و نمونه اصلی ابن ملاحمی برای نگارش این کتاب بوده، اما وی از کتاب‌های دیگری نیز (به‌صورت بررسی مستقیم یا غیر مستقیم) برای این منظور استفاده کرده است که البته اکثرشان مفقود شده‌اند؛ او از میان کتاب‌ها و رسائل ابوالحسین بصری به کتاب‌های «الغرر» و «شرح العمد» (شرح کتاب العمد قاضی عبدالجبار) و... استناد کرده است. ملاحمی در موارد بسیاری به مؤلفات قاضی عبدالجبار اشاره کرده و از آن نقل می‌کند، به‌ویژه کتاب «المغني» که البته نسخه‌ای که از این کتاب در دست ابن ملاحمی بوده، با نسخه منتشرشده از آن تفاوت دارد. وی کتاب «المحيط بالتكليف» و شرح و تعلیقه آن و «كتاب الدواعي و الصوارف» و «شرح الجمل و العقود» نیز بهره برده است... معظم استشهادات ملاحمی در این اثر به کتاب‌های دیگران، به احادیث و اخبار است... مهم‎تر از همه استشهادات او با عباراتی ناشناخته از کتاب «الآراء و الديانات» حسن بن موسای نوبختی است. باارزش‎ترین نقل قول‎های وی، گزیده‌های طولانی از کتاب «المقالات» ابوعیسای ورّاق است. قصد ابن ملاحمی مناقشه در مبادی فرقه‌های مخالف با توحید مانند ثنویان، نصاری و مجوس و رد استدلال‎های آنان به همان اندازه و صورتی است که مشایخ معتزله در کتاب‌های مختصر و متوسطشان، انجام می‌دهند. نویسنده از کتاب ابوعیسای وراق که آن را «الديانات» نامیده، به‌عنوان یکی از مصادر اصلی خود استفاده کرده و در بخش‌هایی از کتاب المعتمد، با اصول مادی‌گرایی (الدهرية)، مانویت، دیهانیه، مرقیونیه [مذهب مارسیون] و برخی فرقه‌های دوگانه‌پرست (ثنوی) کوچک مناقشه کرده است. ابن ملاحمی، در ابتدای کتاب، مطالبی را که در آن بیان کرده، چنین شرح می‌دهد: هدف ما از این کتاب، تصحیح ملت پیامبرمان محمد(ص) در کلیت و تفاصیل آن است. مخالفان ما دو قسم می‌شوند: برخی (دیگر فرقه‌های مسلمان) کلیت مورد قبول ما را قبول دارند و در تفاصیل با هم اختلاف داریم و برخی دیگر اساسا بر قبله ما نیستند که خودشان بر اقسامی هستند: برخی مانند اهل تعطیل و دهریون و... معتقد به هیچ مذهب و آئینی نیستند، برخی دیگر مانند ثنویون معتقد به مذهب خاصی هستند، ولی از اساس و در توحید با ما اختلاف دارند و برخی دیگر مانند براهمه، توحید و اثبات صانع و... را قبول دارند، ولی پیامبری را نمی‌پذیرند و برخی دیگر مانند یهودیان و نصرانیان فی‌الجمله توحید و عدل را قبول دارند، ولی در تفاصیل آن با ما اختلاف دارند؛ یااینکه اقرار به پیامبری دارند، ولی پیامبری حضرت محمد(ص) را نمی‌پذیرند. اما اختلافات میان فرقه‌های مسلمان را نیز این‌گونه می‌توان بیان داشت که برخی معتقدند خداوند در صفات ذاتیه‌اش واحد است. برخی دیگر هستند که قائل به قدمایی در کنار خدا شده‌اند. برخی (مانند مشبهه) معتقدند خداوند جسم است. برخی مانند مجبره معتقدند خالق افعال بندگان خداست و... وی در قسمتی از کتاب درباره دیصانیه می‌نویسد: اکثر عقایدشان با نظریات مانویان موافق است؛ فقط در برخی موارد با آنان مخالفند که از جمله این موارد است: اعتقاد به اینکه ظلمت، مرده و غیر حساس است و عالم و قادر نیست، بلکه راکد غیر متحرک است و افعالش به‌صورت طبعی از وی صادر می‌شود؛ [یعنی] علم و قدرت و حس و قصد و تحرک، فقط مختص به نور است. دلیل آنان در بیان این نکته این است که ظلمت ضد نور است و ازاین‌رو باید صفاتش نیز در تضاد با صفات نور باشد. ابن ملاحمی قول آنان را با توضیح مطلبی که سابقا بر آن استدلال کرده، ابطال می‌کند؛ وی می‌نویسد: سابقا بیان کردیم که ظلمت، فقدان (نبود) نور است در چیزهایی که پذیرای آن هستند. وی درباره مرقیونیه نیز می‌نویسد: آنان معتقدند که خدای متعال حق است و کسی را یارای دفع و ابطال وی نیست. آنان همچنین معتقدند که شیطان نیز (بدون اینکه مخلوق خدا باشد) موجود است. پیروان مریقونیه معتقدند: در میان خدا و شیطان وجود ثالثی هست که از خدا پایین‎تر و از شیطان بالاتر است که در میان طبع سلیم انسانی به ودیعت نهاده شده است. شیطان و ظلمت بر آن می‌شورد و با آن می‌آمیزد و از این آمیزش، عالم پدیدار می‌شود. آمیزش شیطان با او به این دلیل است که از فعل او بهره ببرد، قبائحش را نیکو کند، مرگش را حیات بخشد و قساوتش را نرم کند. سپس، شیطان نیروها و دغدغه‌هایش را در عالم برپا می‌دارد تا به وسوسه بپردازد. از قوا و نیروهای او بروج دوازده‌گانه، ستارگان هفت‌گانه، خورشید و ماه و... هستند... هرچیز [زشتی] در دنیا، مانند حیوانات درنده‌ای که دیگران را شکار می‌کنند و می‌خورند و... از شیطان است و خدای بزرگ، آن را نیافریده است، بلکه خالقش شیطان رجس نجس است. نیروهای شیطان بر عالم تسلط یافته و وی به تدبیر در آن مشغول است. سازنده درختان مثمر و غیر مثمر اوست. اوست که زندگانی زمینیان را در فصل‎های چهارگانه ترتیب می‌بخشد... وضعیت کتاب: فهرست مطالب در ابتدای اثر ذکر شده و سایر فهارس فنی شامل (فهرست اسامی مردان و زنان و اعلام، اسامی فرقه‌ها، طایفه‌ها و جماعت‎ها، اسماء کتاب‌ها و رسائل و نام شهرها و مکان‌ها) در انتهای آن آمده است. مقدمه مؤلف، شناسنامه کتاب و صفحه روی جلد آن، به زبان انگلیسی پس از فهارس فنی در انتهای اثر ذکر شده است. در تحقیق اکثر مطالب کتاب به دو نسخه منحصربه‎فرد دانشگاه بزرگ صنعا به شماره‌های 213 و 214 اعتماد شده است. محققان کتاب از دارالکتب قاهره، قاضی اسماعیل اکوع (مدیر آثار و کتابخانه‌های جمهوری عربی یمن)، که در چاپ کتاب و قاضی علی سلیمان (وزیر اوقاف جمهوری یمن)، که در دستیابی به کتابخانه دانشگاه بزرگ یمن، یاری‌رسان بوده‌اند، تشکر کرده‌اند و مراتب سپاس‎گزاری‌اشان را از استاد رضوان سید (مدیر انتشاراتی در بیروت) ابراز کرده‌اند.
في الدين: أحاديث إلي المثقفين من بين منكريه
نویسنده:
فريدريش شلايرماخر؛ مترجم: فتحي إنقزو
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
کویت: دار صوفيا,
حول الدين خطابات الى محتقريه من المثقفين
نویسنده:
فريدريش شلايرماخر؛ مترجم: نبيل فياض
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الرافدين للنشر والتوزيع,
الهیات عملی: هدایت معنوی از سنت توماس آکویناس، 358 روشی که ذهن شما می تواند به شما کمک کند تا با کمک الهیات یک قدیس شوید [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Peter Kreeft; Aquinas Saint Thomas
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Ignatius Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی : نویسنده محبوب پیتر کریفت، از یک عمر مطالعه نوشته‌های سنت توماس آکویناس، می‌گوید که شگفتی او نه تنها از درخشش نظری، فلسفی و عقلانیت آکویناس، بلکه از خرد شخصی و عملی او، یعنی «نیش وجودی» او پیوسته افزایش یافته است. " با این حال این بعد دوم سنت توماس معمولاً توسط دیگری تحت الشعاع قرار گرفته است. کریفت این کتاب را برای کمک به بیرون آوردن خورشید از کسوف نوشت. او نمونه هایی از حکمت دینی آکویناس به راحتی قابل هضم ارائه می دهد. در اینجا 359 قطعه حکمت از شاهکار سنت توماس، Summa Theologiae آورده شده است، که کریفت می گوید: «به معنای واقعی کلمه از همه پادشاهی های این جهان ارزشمندتر هستند، زیرا به شما کمک می کنند تا به «یک چیز ضروری» یا «بزرگترین خیر» برسید. ""، غایت و هدف و معنای نهایی زندگی. سه تا از نام‌های آن «قدیس بودن»، «خوشبختی» («برترین سعادت») و «اتحاد با خدا» است. این اصل برای کریفت در انتخاب معابر برای استفاده بود: آیا آنها به شما کمک می کنند تا به هدف نهایی خود برسید - تقدس، خوشبختی، اتحاد با خدا؟ سنت توماس با نویسنده لئون بلوی موافق بود، او اغلب می‌نوشت که در نهایت «تنها یک تراژدی در زندگی وجود دارد: قدیس نبودن». این 359 قطعه طلا به کریفت در مبارزات زندگی واقعی، زندگی در دنیای واقعی، نزدیک شدن به خداوند کمک کرده اند، و او امیدوار است که آنها نیز همین کار را برای خوانندگانش انجام دهند. پس از هر بخش به طور مستقیم از آکویناس، کریفت تفسیر معنوی مختصری را برای کمک به توضیح و اعمال آن ارائه می دهد - افکار عملی، شخصی، وجودی، "قابل زندگی". او این قرائت ها را به عنوان پاسخی به سؤالاتی که مردم در واقع از مدیران معنوی خود می پرسند، در نظر گرفته است. هر پاسخ کلمه به کلمه از آکویناس گرفته شده است. در میان بسیاری از موضوعاتی که آکویناس و کریفت در اینجا پوشش می دهند عبارتند از: مشکل شرارت تفسیر کتاب مقدس عشق در مقابل دانش آشتی دادن عدالت و رحمت آزادی انسان و فیض الهی فرشتگان و شیاطین نیاز به الهیات جبر و اختیار سه نوع کالا خلاصه کردن آکویناس در مورد هر چیزی بسیار دشوار است. با این حال، اگر بخواهم شخصی را انتخاب کنم که کار را به خوبی انجام دهد، پیتر کریفت است. بسیاری این ارائه را برای پاسخ دادن به سوالاتی که ذهن امروزی‌ها را آزار می‌دهند مفید می‌دانند. جستجوگران." - رومانوس سساریو، O.P.، مدرسه علمیه سنت جان، برایتون، ماساچوست.
مجموع الهیات: نسخه کامل [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Aquinas St. Thomas (توماس آکویناس قدیس)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Catholic Way Publishing,
چکیده :
ترجمه ماشینی : - کلاسیک در فلسفه غرب و کلیسای کاتولیک - کامل و بدون خلاصه، حاوی متن کامل و مکمل ها است - سه قسمت، 38 تراکت، 631 سوال، 3000 مقاله، 10000 ایراد و پاسخ - بیش از 2.5 میلیون کلمه - شامل یک فهرست فعال و فهرست مطالب متعدد برای هر بخش، سؤال و مقاله است - شامل ناوبری لایه ای NCX - شامل تصاویر گوستاو دور Summa Theologica یا "خلاصه الهیات" از سال 1265 تا 1274 نوشته شده است. این بزرگترین دستاورد سنت توماس آکویناس و یکی از تأثیرگذارترین آثار ادبیات و فلسفه غرب است. تأثیر او بر تفکر غربی قابل توجه است، و بسیاری از فلسفه مدرن به عنوان واکنشی علیه یا به عنوان توافق با ایده های او، به ویژه در زمینه های اخلاق، حقوق طبیعی، متافیزیک، و نظریه سیاسی تصور می شد. این کتاب به عنوان یک راهنما برای مبتدیان الهیات و خلاصه ای از تمام آموزه های الهیات اصلی کلیسای کاتولیک روم در نظر گرفته شده است. این استدلال تقریباً برای تمام نکات الهیات مسیحی در غرب ارائه می کند. این کتاب، از جمله، به دلیل پنج استدلال برای وجود خدا، Quinque viae، مشهور است. موضوعات Summa Theologica یک چرخه را دنبال می کند: وجود خدا. خلقت، انسان؛ هدف انسان؛ مسیح؛ مقدسات; و بازگشت به خدا قسمت اول مربوط به خداست. در آن پنج دلیل بر وجود خداوند و نیز تبیین صفات او آورده است. او از بالفعل بودن و غیر جسمانی بودن خدا به عنوان محرک بی‌تحرک بحث می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه خدا از طریق تفکر و اراده خود حرکت می‌کند. بخش دوم در مورد اخلاق است. توماس برای تنوعی از اخلاق فضیلت ارسطویی استدلال می کند. با این حال، بر خلاف ارسطو، او با توضیح اینکه چگونه عمل صالح به سوی برکت رؤیت سعادتمند (beata visio) یکی است، برای ارتباط بین انسان نیکوکار و خدا استدلال می کند. آخرین قسمت از Summa بر روی مسیح است و با مرگ توماس ناتمام بود. در آن، او نشان می دهد که چگونه مسیح نه تنها نجات را ارائه می دهد، بلکه نشان دهنده و محافظت از بشریت در زمین و بهشت است. در این بخش نیز به اختصار به عتبات و معاد شناسی پرداخته می شود. Summa همچنان تأثیرگذارترین آثار توماس است. سنت توماس آکویناس یک کشیش دومینیکن بود که در سال 1225 در نزدیکی آکوینو، سیسیل به دنیا آمد. او فیلسوف و الهیدانی بسیار تأثیرگذار در سنت مکتب بود که به دکتر آنجلیکوس معروف بود. او در سال 1274 درگذشت. به عنوان یکی از 33 پزشک کلیسا، او را بزرگترین الهی‌دان و فیلسوف کلیسا می‌دانند. توماس در کلیسای کاتولیک نگهداری می شود تا معلم نمونه برای کسانی باشد که برای کشیشی تحصیل می کنند. وی در سال 1323 به عنوان قدیس شناخته شد.
مقدمه ای بر توماس آکویناس [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Thomas Aquinas; Anton C. Pegis
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Modern Library,
تعلیم و تعالیم کلیات الهیات [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Aquinas St. Thomas (توماس آکویناس قدیس)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Catholic Books,
  • تعداد رکورد ها : 86987