جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 30255
حیات برزخی
عنوان :
نویسنده:
فاطمه مختاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگااه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
کسی نامد از آن جهان که پرسم از وی احوال مسافرین دنیا چون شد حضرت علی ( ع) می فرماید: «ایها الناس، کل امری لاق ما یسر منه فی فراره. العجل مساق النفس و الهرب منه موافاته. کم اطردط الایام ابحثها ان مکنون هدالامر، فابی الله الا اخفئاه. هیهات! علم مخزون!» ای مردم هر کس از مرگ بگریزد، به هنگام فرار آن را خواهد دید اجل سرآمد زندگی و فرار از مرگ رسیدن به آن است، چه روزگارانی که در پی راز نهفته اش بودم اما خواست خداوند جز پنهان ماندن آن نبود، هیهات! که این علمی پنهان است! در زندگی و جهان ما فقط یک حقیقت قابل تأمل وجود دارد و آن هم مرگ است. با تمام اختلافاتی که در میان مردم جهان هست و با همه اختلاف مسیرها و روش هایی که دارند از هر کجا و هر نقطه شروع کنند بالاخره در یک جا به هم می رسند آن نقطه مرگ و پایان این زندگی است. آیا انسان پس از مرگ یکباره وارد عالم قیامت می شود و کارش یکسره می گردد و یا انسان در فاصله مرگ و قیامت یک عالمی خاص را طی می کند و هنگامی که قیامت به پا شد وارد عالم قیامت می گردد؟ مطابق آنچه از قرآن کریم و اخبار و روایات متواتر و غیر قابل انکاری که از رسول خدا و ائمه اطهار سیده است استفاده می شود هیچ کس بلافاصله پس از مرگ وارد عالم قیامت کبری نمی شود زیرا قیامت کبری مقارن است با یک سلسله انقلاب ها و دگرگونی های کلی در همه موجودات زمینی و آسمانی که سراغ داریم یعنی کوه ها، دریاها، ماه و خورشید، ستارگان، کهکشان ها. هنگام قیامت کبری هیچ چیز در وضع موجود باقی نمی ماند بعلاوه در قیامت کبری اولین و آخرین جمع می شوند و ما می بینیم که هنوز نظام جهان برقرار است و شاید میلیون ها و بلکه میلیاردها سال دیگر نیز برقرار باشد و میلیاردها و میلیاردها انسان دیگر بعد از این بیایند. زندگی پس از مرگ پیش از وقوع رستاخیز در اصطلاح قرآن و دین همان زندگی برزخی است. برزخ در لغت عرب به معنی حایل و فاصله است این بخش از زندگی حد فاصل دنیوی و اخروی است. اگر چه منظور از قبر در اکثر موارد همان برزخ است ولی با این همه ارتباط خاصی بین قبر خاکی و قبر برزخی یعنی بین روح انسان در برزخ و بین بدن مادی او در قبر خاکی وجود دارد. آنچه از ظاهر قبر نمایان است بیش از یک محوطه کم طول و عرض نیست که فقط به اندازه قد و قامت یک انسان ایستاده از سطح زمین به داخل قبر فرو می برند و سقف آن عبارت از یک سنگ خواهد بود آن هم برای آنکه موقع ریختن خاک به داخل قبر خاک داخل نشود. دلایل قرآن بر وجود عالم برزخ وجود دارد و حدود 15 آیه دلالت بر وجود عالم برزخ دارد. اولین حادثه ای که بعد از مرگ انجام می گیرد سئوال و فشاری است که در قبر واقع می گردد. از جمله چیزهایی که بایستی به آن اعتقاد داشت « سئوال منکر و نکیر فی القبر حق» است. قشار قبر همگانی است و فشار قبر در بدن اصلی است و فشار قبر ثواب و عتاب آن مال جمیع مسلمانان است و کم اتفاق می افتد کسی فشار قبر نداشته باشد. سئوال ملائکه برای همه کس حتمی است کسی باقی نمی ماند در شرق و غرب و دریا و خشکی که از سئوال ملائکه « منکر و نکیر» در امان باشد. خداوند دو نوع مجازات دارد، مجازات های تربیتی و مجازات های پاکسازی و استیصال. برهوت مانند وادی السلام جایگاه ارواح پس از مرگ است با این تفاوت که جایگاه ارواح مؤمنین وادی السلام و جایگاه ارواح کفار، مشرکین و منافین در برهوت است. کلید واژه: برزخ.
روش برخورد با مخالفان اعتقادی از دیدگاه قرآن و احادیث
نویسنده:
ابوالفضل سعیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جامعه بشری آمیزهای از آدمیان با اندیشهها، باورها، دینها و مذاهب متفاوت و گاه متعارض با یکدیگر است. برای این که انسان بتواند زندگی آرام و سالم در روابط اجتماعی خود با دیگران داشته باشد، لازم است شیوه و روش صحیح و درستی را در مواجهه با آدمیانی که با او از لحاظ اعتقادی در تقابل و تضاد هستند، اتّخاذ کند، تا در روابط خود با این افراد به تنش و چالش برنخورد. لذا در این پژوهش سعی شده است با تکیه بر قرآن و احادیث روشی صحیح، در چگونگی برخورد با مخالفان به مخاطبان ارائه شود. پژوهشهایی که پیرامون این موضوع انجام شده است، بیشتر به جنبه سیاسی و حکومتی روش برخورد با مخالفان تکیه نموده است و معمولاً از جهت منبع پژوهش قرآن و روایات را در کناریکدیگر بررسی ننمودهاند. در پژوهش پیش رو به این نتیجه رسیدیم که قرآن و احادیث توصیه میکنند که انسان در برخورد با مخالفان اعتقادی خود باید در گفتار و گفتگو، با حفظ و رعایت ادب و اخلاق و با نرمی و ملاطفت و پرهیز از هرگونه خشونت با شیوه استدلالی و منطقی، نصیحت و ارشاد، موعظه، جدال احسن، انذار و انتقاد نسبت به عقایدشان با آنان سخن گفت. و در رفتار و عمل باید با مهربانی و نیکی، رفق و مدارا، حلم و بردباری و عفو و گذشت با آنها برخورد نمود و در مواقعی که موارد فوق اثر نداشت از آنان اعراض کرده و روی بگردانیم.
بررسی آموزه های سیاسی اجتماعی قران کریم در سوره های مائده انفال و توبه
نویسنده:
سیف الله فراهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مشکلات سیاسی و اجتماعی یکی از دغدغههای امروز بشریت به شمار میرود. از جمله: نحوه حکومت کردن بر مردم ،پذیرش حکومت از طرف مردم، نیازهای اجتماعی انسان و تعامل آنها با همنوعان خود، موضوعاتی است که انسانها برای بهتر زیستن به آنها نیاز دارند. به همین لحاظ است که بشریت نیازمند به منبعی است که آموزههای سیاسی و اجتماعی خود را از آن به دست آورده، و مورد استفاده قرار دهد، و قرآن کریم که کلام خدا است، بهترین منبع و مرجع برای استخراج آموزههای سیاسی و اجتماعی انسان است.که پاسخ گوی تمام نیازهای انسان می باشد. این پژوهش با استفاده از قرآن کریم آموزههای سیاسی و اجتماعی آن را استخراج نموده و نظرات مختلف تفسیری را در اختیار علااقهمندان به این موضوع قرار داده، و به موارد زیر دست یافته است. -1 آموزههای سیاسی و اجتماعی قرآن کریم در تعامل با مسلمانان -2 آموزههای سیاسی و اجتماعی قرآن کریم در تعامل با اهل کتاب -3 آموزههای سیاسی و اجتماعی قرآن کریم در تعامل با مشرکین که امیدوار است مورد قبول اساتید و جویندگان معرفت قرار بگیرد، انشاءالله
بررسی آموزه های اخلاقی جزء بیست و چهارم قرآن در حوزه های فردی و اجتماعی
نویسنده:
احمد رضائی فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
چکیده :
قران کتابی است که هدایت انسان ها به سوی کمال، مهم ترین رسالت ان محسوب می شود . انسان برای سیر به سمت کمال و سعادت خویش، باید در همه ابعاد رشد کند. قران، برنامه سعادت انسان را در ابعاد و حوزه های عقاید، احکام، آداب و اخلاق مطرح نموده است . این رساله به بررسی حوزه ی اخلاق و نکات و آموزه های اخلاقی مطرح شده در جزء بیست و چهارم قرآن کریم پرداخته است. هدفی که این رساله به دنبال آن می باشد، معرفت افزایی مخاطب در زمینه مفاهیم اخلاقی و اخلاق نظری است تا با چراغ معرفت بتواند در زمینه عمل به این آموزه ها دچار سرگردانی یا انحراف نگردد. نتایج حاصل از این رساله به صورت جزء جزء قابل طرح است و در ذیل هریک از آموزه ها، مورد اشاره قرار گرفته است. این رساله در چهار فصل تنظیم شده است که شامل کلیات تحقیق، ادبیات تحقیق، روش تحقیق و نتیجه گیری می باشد. متن اصلی در فصل دوم قرار دارد که شامل چهار بخش است، که فضایل و رذایل اخلاقی مطرح شده در جزء بیست و چهارم را در حوزه فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار می دهد.
عملکرد یهود درقران با تکیه بر نظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد جیریایی شراهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چکیده پایان نامه: تحقیق پیش رو به بررسی عملکرد یهود در قرآن با تکیه بر نظر آیت الله جوادی آملی پرداخته است. در قرآن به قوم یهود و نوع اعمال این طایفه در برابر انبیا، دستورات کتب آسمانی و در برابر دین اسلام بسیار اشاره شده است. لذا از خود آیات قرآن ضرورت و اهمیت پرداختن به این موضوع را در می- یابیم . بعث انبیای متعدد در بین این قوم، برتری یهود ، توطئه و حیلت این مردمان نسبت به اسلام و تحریف تورات و مواردی از این دست که همگی موید قرآنی دارد بر ضرورت پژوهش پیش رو می افزاید. در پژوهش حاضر سعی بر این شده تا حد ممکن از نظرگاه قرآن و با استناد به تفسیر تسنیم به موضوع بپردازیم. لذا طبیعی است که روش تحقیقی در این رساله از نوع کتابخانه ای و یا اسنادی باشد. در مجموع یافته های پژوهش به اختصار عبارتند از: 1. در قرآن به طور گسترده به یهود اشاره شده است و عملکرد یهود موضوع آیات زیادی قرار گرفته است. 2. عملکرد جامعه یهود بر مبنای نص قرآنی یکسان نیست. برخی از آنان دارای کنشی منصفانه و مومنانه و برخی عملکردی متعصبانه و جاهلانه توام با لجاجت از خود به جا گذاشته اند. 3. تعبیرات به کار گرفته شده از سوی برخی از یهود نسبت به ذات قدسی اله و پیامبران و کتب آسمانی حاکی از آن است که آنان اندک احترام برای آن مقدسات قائل نبوده و هیچ گاه مطیع اوامر الهی نبودند. 4. قرآن کلام حق و سخن معتدل است لذا در بیان اعمال یهود حقوق اقلیت مصلح از یهود را پاس داشته است و به نیکی از صالحان امت یهود یاد کرده است
دانشگاه اسلامی از منظر قرآن وروایات با تکیه بر آراء رهبر انقلاب اسلامی ایران
نویسنده:
غزاله رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده پایان نامه: اسلامی شدن دانشگاه از شاخصه های مهم اسلامی شدن جامعه و درنهایت اسلامی شدن زندگی بشر است. و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، از نان شب دانشگاه واجب تر است.آنچه تاکنون در رابطه با اسلامی شدن دانشگاه ها انجام گرفته است؛ به بیان بزرگان این عرصه، کافی و مطلوب نیست و در حوزه اجرا و عمل و تدوین برنامه های اجرایی، فعالیت های چشم گیری دیده نمی شود. نویسنده در این پایان نامه با استفاه از آموزه های قرآن کریم، روایات و سیره چهارده معصوم (علیهم السلام)، بیانات امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای، اساتید و بزرگان حوزه و دانشگاه، به تدوین برنامه ای نوین و اجرایی برای دانشگاه های ایران اسلامی پرداخته است. البته دراین پژوهش تکیه بر آراء رهبر معظم انقلاب می باشد. فصول این پایان نامه عبارتند از: 1- کلیات 2- خصوصیات علم در دانشگاه اسلامی 3- ویژگی دانشگاهیان دانشگاه اسلامی 4- فضای دانشگاه اسلامی 5- نتیجه گیری. باتوجه به این نوشتار، دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که علم آن اجتهادی و پالایش شده، عالم و متعلم آن دارای نیت الهی و نو اندیش و فضای حاکم بر دانشگاه مانند فضای مسجد، تعبد محور باشد. همه امور در این دانشگاه به یک سو حرکت می کنند و هدف اسم رب است.
بررسی خاتمیت در دین اسلام و مسیحیت
نویسنده:
معصومه گلی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اراک: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق بررسی خاتمیت در دین اسلام و مسیحیت میباشد؛ از آنجا که افراد به واسطه ی پیروی ازدین و آیین پدران خود و تحت تاثیر خانواده، محیط و جامعه ای که در آن تولد و رشد یافته اند و همچنین به دلیل عشق و علاقه ای که به دین خود دارند آن را کامل و خاتم میدانند، کمتر به تحقیق پیرامون دین خود میپردازند و در واقع از روی تحقیق و پژوهش تسلیم عقاید دینی خود نیستند و دینشان تقلیدی است، بنابراین برخود لازم دیدم این هدف را دنبال کنم که به تحقیق پیرامون دین خود و دین پرطرفدار مسیحیت بپردازم و قلبا و عقلا تسلیم حقیقت شوم؛ موضوع خاتمیت رابرگزیدم چون تکمیل کننده ی اصول عقاید است و پاسخ پرسشهای خود پیرامون توحید، معاد و نبوت را درگفته های پیامبرخاتم حضرت محمد مصطفی(ص) که آورنده ی دین و شریعت کامل و جامع است، مییابم. از آنجا که لازم است قبل از پرداختن به بحث خاتمیت اعتبار کتب مقدس، نبوت پیامبر اسلام وحضرت عیسی و وحی در دو دین به اثبات برسد، ابتدا این سه موضوع مهم مورد بررسی قرار گرفته شده است. سپس خاتمیت پیامبر اسلام با استناد به آیات قرآن کریم و روایات موجود در کتب حدیثی مسلمانان و همچنین فلسفه ی خاتمیت ایشان بیان شده است و این نتیجه گرفته شده که پیامبر اکرم پایان دهنده ی سلسله انبیاست و بعد از ایشان، نبی، رسول، کتاب، دین و شریعت دیگری نخواهد آمد. مبحث بعدی خاتمیت حضرت عیسی و فلسفهی آن از دید مسیحیان است که مورد بررسی واقع شده است و این نتیجه گرفته شد که در مسیحیت جریان نبوت تشریعی با ظهور عیسی مسیح پایان یافته و تکمیل شده و از نظر مسیحیان شریعت ایشان کاملترین و آخرین تعالیم و شریعت میباشد. در آخر بعد از بیان وجه اشتراک و افتراق خاتمیت گفته شد اگر چه در مسیحیت اندیشه ی ختم نبوت وجود دارد اما این به معنای این نیست که ایشان حقیقتا پیامبر خاتم باشند چرا که به گواهی تاریخ، مسیحیان و یهودیانی در زمان پیامبر اسلام به نبوت و خاتمیت ایشان آگاه شدند و اسلام آوردند این خود بیانگر این مطلب است که بشارت به نبوت و خاتمیت پیامبر در عهدین بوده ولی تحریف شده است. بنابراین یک پیامبر خاتم وجود دارد و آن پیامبر اسلام میباشد.
مبناگرایی از دیدگاه رودریک م. چزم
نویسنده:
‫علی پور، مهدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
چکیده :
---
مبانی و شیوه های گزینش در اسلام
نویسنده:
‫سعیدی شاهرودی، علی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
چکیده :
---
شأن نزول و نقش آن در تفسير
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
چکیده :
‫مباحث اين پاياننامه كه درباره شأن نزول و نقش آن در تفسير است عبارتند از: شأن نزول و تفاوت آن با سبب نزول، تاريخ كتاب شأن نزول، اهميت و فوائد آن، زمينههاى نزول آيات، مصادر شأن نزول چه كسانىاند؟ آيا قول صحابه به طور مطلق در شأن نزول حجيت دارد؟ چگونگى جعل شأن نزول و اهداف آن، روش و معيارهاى شناخت شأن نزول صحيح از سقيم، تعابير بيانگر شأن نزول، آيا خبر واحد در اثبات شأن نزول حجيت دارد؟ آيا بدون شأن نزول تفسير قرآن ممكن است؟ آيا مورد نزول مىتواندمخصص عموم آيه واقع شود؟ چگونگى جمع و ترجيح روايات متعدد در شأن نزول آيه واحد.
  • تعداد رکورد ها : 30255